Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Helsingør i 1960'erne (13 fotos) (Generelt)

af Per B. Pedersen, 1/1 2012, 10:39 (4502 dage siden)

Jeg har scannet en række billeder fra området omkring Helsingør havn tilbage i 60'erne, både færger og F-rangering.
Godt nytår og god fornøjelse, hvis det har interesse.

Foto: Per Bjørn Pedersen

[image]
F 492, 1963

[image]
F 492, 1963

[image]
F 492, 1963

[image]
MF Dan, 1963

[image]
MF Helsingør, 1963

[image]
Havnen, 1963

[image]
MF Helsingør 1963

[image]
MF Kronborg, 1970

[image]
MF Kærnan, 1963

[image]
MF Helsingør 1966

[image]
MF Kronborg 1970

[image]
MF Helsingborg, 1970

[image]
MF Svea, 1969

Avatar

Helsingør i 1960'erne (13 fotos)

af Morten Beck, Græsted, 1/1 2012, 10:47 (4502 dage siden) @ Per B. Pedersen

Gode billeder, kan især godt lide det med Dan (nr 4). Jeg har ikke set sådan nogle vogne til transport af biler før, er det forgængerne til de transportvogne vi kender i dag.:-) Men i det hele taget, må jeg sige der er mere liv og stemning i Helsingør dengang, end der er i dag.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Helsingør i 1960'erne (13 fotos)

af Niels Munch, 1/1 2012, 12:02 (4502 dage siden) @ Morten Beck

Hej Morten,

Autotransportvognene var tyske og gik parvis, DB litra Off 52, senere Laae 540:

http://www.modellbahnfrokler.de/archiv/full/off52.png .

Kilde: http://www.modellbahnfrokler.de/archiv/zeichnung-off.html .

Flere firmaer har i tidens løb fremstillet dem i model, her Brawa:

http://www.brawa.de/uploads/tx_userinhaltsseite/37051-Autotransportwagen-Off52-DB.png .

M.v.h. & godt nytår
Niels

Helsingør i 1960'erne (13 fotos)

af UTJ, 1/1 2012, 14:01 (4502 dage siden) @ Niels Munch

Autotransportvognene var tyske og gik parvis, DB litra Off 52, senere Laae 540:

http://www.modellbahnfrokler.de/archiv/full/off52.png .

Kilde: http://www.modellbahnfrokler.de/archiv/zeichnung-off.html .

Flere firmaer har i tidens løb fremstillet dem i model, her Brawa:

http://www.brawa.de/uploads/tx_userinhaltsseite/37051-Autotransportwagen-Off52-DB.png .


Vi er nede i detaljen. På dette billede er den senere Offs59 og ikke Off52. Samme koncept, men senere model:

[image]

Helsingør i 1960'erne (13 fotos)

af Niels Munch, 1/1 2012, 18:34 (4502 dage siden) @ UTJ

Vi er nede i detaljen. På dette billede er den senere Offs59 og ikke Off52. Samme koncept, men senere model:

Ja, du har ganske ret, Ulrik. Jeg var lidt for hurtig ....

Off 52 blev til på baggrund af Omm 52, og Offs 59 på vogntypen Omm 55.

Lidt mere kildemateriale findes f.eks. her:

http://de.wikipedia.org/wiki/G%C3%BCterwagen_der_Deutschen_Bundesbahn#Autotransportwagen .

Bedste hilsener
Niels

Helsingør i 1960'erne (13 fotos)

af h087 ⌂, køge, 1/1 2012, 19:36 (4502 dage siden) @ UTJ

Hej

disse typer og måder har også været brugt til biltransporttransit mellem Danmark og Sverige

DB offs 55 - som også er brugt i biltog i Tyskland
[image]

SJ laes
[image]

og i ældre tid
DR Rmms stuttgart i Hälsingborg - et herligt syn - når man nu boede lige over på den anden side - og der kunne skolen ikke finde mig
[image]

og SJ O vogne har også været brugt
[image]

og aflæsning med gaffeltruck
[image]

og foriøvrigt når man stod på Flynderborgsvejbroen som knægt og talte godsvogne i toget - har jeg da talt op til 42 vogne - så hvis en færge kunne tage 6/7 vogne med - ja så 6/7 færger før de var overført - men de sejlede jo også med 15/20 minutters mellemrum

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Helsingør i 1960'erne (13 fotos)

af Ove, Struer, 1/1 2012, 12:08 (4502 dage siden) @ Morten Beck

Og det er en dyr last den har. Sprit nye Volvo Amazon'er. :-D

Helsingør i 1960'erne (13 fotos)

af Hedegaard, 1/1 2012, 13:41 (4502 dage siden) @ Per B. Pedersen

Ja, der var en skøn havne-stemning i Helsingør dengang.
Man kunne placere sig med en klapstol på perronen fra klokken 5 om morgenen og hen til midnat uden at kede sig :-D

Jeg gad godt nok vide hvor mange kilometer F-maskinen nåede at køre på en uge.
Færgerangeringen dengang var jo lidt af en træls affære, især i højsæsonerne hvor der til tider kunne være dubleringer på eksprestogene.
Har engang prøvet at vente op til 3 timer på et sidespor før "min" vogn omsider kunne trille ombord på færgen.

Kombiner det med en utrolig hidsig svensk toldkontrol og lige så lang færgerangering i Helsingborg, så kunne det godt blive en MEGET lang tur.

Helsingør i 1960'erne (13 fotos)

af Ekaeli007, 1/1 2012, 16:29 (4502 dage siden) @ Hedegaard

Godt nytår allesammen, det er næsten ikke til at huske, hvor mange gange der skulle sejles frem og tilbage for at få et godstog over, det var jo næsten hovedforbindelsen fra Sverige til Danmark og Kontinentet der skulle over her. Forholdsvis lille overfart men, tænk hvad man kunne klare oppe på den overfart, Nå ja der var jo også Københavns frihavn Malmö ,men den gjorde hvad den kunne men kunne jo slet ikke overføre det antal godsvogne der skulle over, Jeg tror faktisk først det blev
effektivt da Dan-link kom til. måske lidt mere kedelig, men den aflastede effektivt de 2 nævnte overfarter.Men interessante fotos der kom frem her i forum.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstriå

Helsingør i 1960'erne (13 fotos)

af Per Sørensen @, Hg, 1/1 2012, 19:50 (4502 dage siden) @ Ekaeli007

Hej
En Helsingoranerdreng siger TAK til Per for fantastiske Hg -fotos.

Et godstog var dengang måske 600 meter langt og M/F Svea, Helsingør og Helsingborg havde sporlængde på cirka 65 m, så der skulle 10 overfarter til.
Men men men... Både Dan og Kärnan var kortere og overførsel af godsvogne blev hele tiden forstyrret af ekspressernes gennemgående vogne.
Endvidere skete det jo ofte, at en større bil, bus eller lastbil ikke ville med de konkurrerende LB- færgerne og skulle med DSB. Det forsinkede også overførsel af godsvogne.
En gang imellem ramte man midtermolen i Helsingborg havn eller noget andet, der gjorde at man måtte på værft midt i det hele.

Nogle gange var alle spor optaget og jeg husker engang i 70erne, hvor man var nødt til at lade et ankommende godstog komme ind i det spor, man brugte til at trække vogne fra færgerne og op i rangerhovedet. Så var der "Full House"!
Heldigvis kunne et godt rangérhold få noget fra hånden.

Venligst

Ped

Helsingør i 1960'erne (13 fotos)

af Peter M. Thomsen, 1/1 2012, 20:30 (4502 dage siden) @ Per B. Pedersen

Dejlige billeder fra Helsingør
For et stykke tid siden var der en stribe indløg om antal spor på havnen, på billede 8 og 10 kan man tydeligt se at der er tre spor.
Er det en færge som er ved at blive bygget på værftet? kraftig fender liste!
Der er vist problemer med ligevægten på færgen!
Peter

Helsingør i 1960'erne (13 fotos)

af Kenneth Verting, Helsingør, 1/1 2012, 22:06 (4502 dage siden) @ Peter M. Thomsen

Først og fremmest !

Sikke dog en dejlig nytårgave her med gl. Helsingør foto fra Per !
Håber du har mere af slagsen at scanne ind til os andre her.

Til Peter !

Du tager fejl. Foto 8 viser bare en sporforbindelse mellem 2 spor. (En såkaldt transversal). Det tredie spor lå der, hvor du ser en gammel folkevogn komme "imod dig", og det blev fjernet engang i 40'erne. Foto 10 viser bare lidt utydeligt de 2 vejbaner du ser på foto 8.

Jeg har aldrig set spor 3, og jeg er opvokset i Espergærde og Helsingør, og er født i 1949.

Godt nytår til alle her !

Helsingør (10 fotos)

af ozzie2 @, 1/1 2012, 23:16 (4502 dage siden) @ Kenneth Verting

[image]
R 963
[image]
R 963.
[image]
R 963 for fuld damp.
[image]
R 963 ved det nu nedrevne pakhus.
[image]
[image]
R 963 på skiven, der nu også er væk :-(
[image]
[image]
K 564.
[image]
[image]
S 736
Jeg har ikke dato på billederne :-(

Helsingør (10 fotos)

af Kenneth Verting, Helsingør, 1/1 2012, 23:31 (4502 dage siden) @ ozzie2

Det er ren nostalgi at se en S-maskine på Helsingør St. Ozzie2.

Bare synd Øresund- og Hillerødtoget "skæmmer" dit flotte foto. :-)

Helsingør (10 fotos)

af ozzie2 @, 2/1 2012, 00:15 (4502 dage siden) @ Kenneth Verting

Det er ren nostalgi at se en S-maskine på Helsingør St. Ozzie2.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Samme dag og sted.

Helsingør (10 fotos)

af Triangel, 2/1 2012, 02:14 (4502 dage siden) @ ozzie2

Hej

Billederne med S-maskinen er jeg ret sikker på er fra den 5 juni, 2006. Der har jeg været en tur med den i Helsingør. Og i følge den TA fra dengang, kan jeg se at alle vogne er med, incl. den brune B-vogn som ikke kører så tit. Så endnu en gang er temmelig sikker på den dato med S-maskinen

Mvh Mikkel

Helsingør

af OJK37, 2/1 2012, 12:32 (4501 dage siden) @ Triangel

En lidt anden beretning fra Helsingør
[image]
Var det monstro her på m/f DAN at kimen i sommeren 1956 blev lagt til en senere maritim uddannelse?? (Det er mig til venstre og min bror til højre). Og hvad i alverden lavede jeg så dér dengang – jo, min far var udstationeret fra Valby Politi som pasbetjent på HH-overfarten, og vi ferierede sammen med min mor en uges tid i Helsingør. Tiden blev ”fordrevet” på færgerne, hvis vi da ikke lige var en tur i Brostræde og købe is!
[image]
Min far stempler pas, mens en kollega og min mor kikker på.
Ole-Jørn

Helsingør (10 fotos)

af ozzie2 @, 2/1 2012, 13:14 (4501 dage siden) @ Triangel

Hej

Billederne med S-maskinen er jeg ret sikker på er fra den 5 juni, 2006. Der har jeg været en tur med den i Helsingør. Og i følge den TA fra dengang, kan jeg se at alle vogne er med, incl. den brune B-vogn som ikke kører så tit. Så endnu en gang er temmelig sikker på den dato med S-maskinen

Mvh Mikkel

Hej Mikkel.

Jeg er rimlig sikker på at billederne er taget i efteråret 2003, nærmer kommer jeg ikke.

Helsingør banegårdspladsen (Kun for sjov)

af ozzie2 @, 2/1 2012, 15:51 (4501 dage siden) @ ozzie2

[image]
En bobbel man ikke ser vær dag.
Sorry, men jeg kan ikke få billedet støre :-(

Helsingør (10 fotos)

af gamle ole, 3/1 2012, 15:54 (4500 dage siden) @ ozzie2

Fine fotos, men en R-maskine i Helsingør! Det var bestemt ikke hverdagskost.

hilsen Ole

Helsingør (10 fotos)

af Ekaeli007, 3/1 2012, 17:13 (4500 dage siden) @ gamle ole

Var det for iøvrigt ikke sådan at R maskiner faktisk kun kørte i 2 distrikt, Jeg kan ikke erindre
at de kørte på Sjælland og Sydhavsøerne altså 1 distrikt.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Helsingør (10 fotos)

af gamle ole, 4/1 2012, 11:20 (4499 dage siden) @ Ekaeli007

Jo, netop.:-)


Hilsen Ole

Helsingør (10 fotos)

af Jonathan Borch, 3/1 2012, 18:14 (4500 dage siden) @ gamle ole

Eftersom at der på billedet er et Y-tog fra DSB, må vi gå ud fra, at billedet er taget efter 1984. Derfor er R 963 allerede overgået til Museumstog og forflyttet til Roskilde, hvor det var i drift til og med år 2000 (hvis dette er helt forkert, er i velkomne til at skrive). Men ja, det er en sjældenhed at et lokomotiv kommer så langt hjemmefra.

Mvh Jonathan

Helsingør (10 fotos)

af Steff, 3/1 2012, 18:44 (4500 dage siden) @ Jonathan Borch

Vedr. farvefotos af R II og S.

Altså, der er køreledninger på stationen, så det ER museumsbilleder, det må alle da kunne ERRINDRE;-) .

Hvis man læser lidt jernbanelitteratur, bl.a. om lokomotiver og jernbanehistorie før-, under- og efter besættelsestiden kan man se, at der BÅDE har været R I og R II i 1. Dc.
Selvom problemer med overbygningen bl.a. broen over Tuborgvej i Hellerup samt sporene i Røret ud af Kh mod N, fjantede R lystigt til Hg med godstog, men de måtte KUN være i hovedsporene!

--
Steffen Dresler

Helsingør (10 fotos)

af Kenneth Verting, Helsingør, 3/1 2012, 19:42 (4500 dage siden) @ Steff

Jeg har aldrig set en R-maskine på Kystbanen. (Bortset fra museumslokomotivet som vist på nogle af de foto fra nyere tid med luftledninger og Y-tog både fra Hornbækbanen og LILLE NORD)Er det fordi jeg først er født i 1949? Eller har de også været "på banen" i 50'- og 60'erne med godstog til Helsingør uden jeg har været ved Kystbanens spor på de tidpunkter de kom kørende på Steff ?

Helsingør (10 fotos)

af h087 ⌂, køge, 3/1 2012, 20:44 (4500 dage siden) @ Kenneth Verting

Hej Kenneth

nej det var før "vores" tid
men har tilladt at "låne" skema fra Steffen Dreslers bog DSB litra R, H og S på TPT forlag 2008 ISBN978-87-992594-0-3
[image]
og ser man efter ville der være en mulighed for R 959 - såfremt at den kørte på kystbanen og at vi kunne huske det - men der var vi vist ganske ganske unge
foriøvrigt en bog du skulle anskaffe dig - da der også er om S maskinen som man må sige at være Kystbanens damplokomotiv pr excellence - selvom de også kørte på andre strækningermvh henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Helsingør (10 fotos)

af Steff, 3/1 2012, 21:20 (4500 dage siden) @ Kenneth Verting

Godaften Kenneth!

Nej, du ER lovlig undskyldt, ikke alene p.g.a. fødselsår, men nok mest fordi, antallet af kørsler har været begrænset og faktisk kun sket under den anden verdenskrig. Muligvis lidt efter krigen, men det har jeg ikke belæg for.
1. Dc. havde meget længe ønsket en stor og kraftig godsmaskine, da men kun havde litra G og D for denne avendelse. Men 2. Dc. havde ikke lokomotivkapacitet nok til at udlåne/hjælpe 1. Dc med et stort lokomotiv. Først efter bygningen af Lillebæltsbroen (åbningen maj 1935) kunne 2. Dc frigive et antal R I, da nogle ture blev lagt helt om til at gå fra Nyborg til Aarhus i stedet for Fredericia. Yderligere blev der frigivet R, da 2. Dc. modtog nogle af de svenskbyggede ”nye” litra E fra 1937ff.
Litra R skulle hovedsageligt KUN anvendes på Vestbanen og derfor fik Mdt. Korsør nr. 934 – 936 og Gb nr. 937 og nr. 945. Men p.g.a. deres metervægt samt ikke mindst gang i sporet (2 cylindrede), skabte de problemer uden for de egentlige hovedspor. Bl.a. kunne de ikke (fik ikke tilladelse til) at køre gennem Røret til Helgoland samt på godsforbindelsesringen (Vigerslev via Nørrebro til Hellerup). Dette reducerede jo en praktisk anvendelse af maskinløbene fra Kh, da der SKULLE foretages en skarp vending ud mod Belvedere, ligesom anvendelse nord for København var udelukket. Man kunne altså ikke køre stammen – og derved frigøre sporet – mod Helgoland/Østerport. R I kunne således heller ikke køre de dobbelte Hillerød/Helsingør eller anvendes som godsmaskiner på Nord eller Kysten.
I 1938 blev R I udskiftet med R II nr. 954 og 956 til Korsør og nr. 957 til Gb.
Alle R I fik ændret afbalancering fra ca. 1940 ved en O-reparation, hvorfor der ikke var problemer mere ud over hvis ikke sporet kunne bære – som STADIG i Røret.
Danmark blev besat i 1940 og der kom efterhånden skub i ændringerne af spor og dermed anvendelsen af R II. I et cirkulære af 8. februar 1943 fik R II så endelig tilladelse til at køre Kh til Hg. Endelig blev al kørsel frigivet pr. 31. marts 1944, men da var formålet med anvendelsen af R på Kysten jo næsten stoppet, da Sverige havde stoppet for tyske transporter gennem landet.
Så svaret er vel dette – altså mere korrekt - at ja, litra R II har kørt på Kystbanen i flere tilfælde med godstog under den anden verdenskrig. Men der blev ikke kørt efter den anden verdenskrig, da litra S og E overtog den tunge godskørsel på denne strækning, mens de mindre godstog (standsende) stadig blev fremført af nu hovedsageligt kun litra D.
[image]
DSB litra R II nr. 959 på Københavns Hovedbanegård med tog til Vestbanen i 1954.
Foto: Clausen, arkiv Lokomotivet.

I midten af 1950´erne forsvandt R II fra 1. Dc., bl.a. p.g.a. tilkomsten af de nye store dieselelektriske lokomotiver litra MY.

NB: Rigtig godt forslag h087 kom med m.h.t. bogen "DSB litra R, H og S, de store delvist danskbyggede damplokomotiver" ISBN 978-87-992594-0-3.;-)
Der står (næsten) alt man kan få at vide om netop disse lokomotiver.

--
Steffen Dresler

Helsingør (10 fotos)

af Kenneth Verting, Helsingør, 3/1 2012, 22:32 (4500 dage siden) @ Steff

Hej Steff !

Tak for det lange "imponerende" svar til en "lille tog-nørd-amatør" som mig. Og ret ny i dette forum :-) (Jeg er herinde hvert eneste dag, og suger til mig af al jeres viden kan I tro). Som 62 årrig er det vel også på tide, når man nu altid har haft en vis interesse i "fut-toge".

Jeg har som gl. Espergærdedreng (1949-66 og derefter Helsingørborger med en mindre afstikker til Næstved 2003-2009) kun set S og D-maskiner. P-maskinen vel også ret sjælden. Kan dårligt huske det nu i skrivende stund. Og stor var min overraskelse, da jeg første gang se en E-maskine på Kystbanen i begyndelsen af 60'erne. Og endda ofte. Efter MY havde overtaget deres ture andre steder i Landet gættede jeg selv på dengang.

Som jeg har skrevet i min tråd: "Hvad ved du- og hvad har du om Espergærde St.?" så så jeg så meget til S-maskinen, da jeg som halvstor dreng "hjalp" en venlig portør, at jeg hurtigt regnede ud, at der kun var 20 S-maskiner, på den simple måde, at jeg aldrig så et lavere nr. end 721, eller et højere end 740, hvilket jeg senere fik 100 pct. bekræftet ved at læse om dem som ung mand.

Tak til h087 for tippet af den bog. Er den stadig lige til at købe nogen steder ?

Helsingør (10 fotos)

af Steff, 3/1 2012, 22:42 (4500 dage siden) @ Kenneth Verting

Go´aften Kenneth!

Jeg er kun glad for at kunne hjælpe. Det er vi vel alle herinde i Forum på hver vores måde. Og hver især med sine egne små specielle kompetencer, togdrift, lokomotiver, køreplaner, forsvundne stationer og banestykker, køre- og tjenesteplaner, om dobbeltdækkere og DSB med og uden IC4, om veteran (ej egen alder men tog), oplevelser og antagelser, bygninger, sporplaner, museer og klubber og, og, og.

Så god fornøjelse med læsning, hjælp, viden, dine tilføjelser og rettelser:-)

Mvh

Steff.

NB: Om den pgl. bog stadig kan købes? Jeg ved at den er udsolgt fra forlaget:-P , men prøv Nyboder boghandel, DJK eller Kystbanen m. fl.

--
Steffen Dresler

Helsingør (10 fotos)

af Kenneth Verting, Helsingør, 3/1 2012, 23:19 (4500 dage siden) @ Steff

Tak for dit søde svar Steff !

For i forhold til jer der har haft focus på jernbanedrift hele livet, så kan man godt føle sig lidt lille i dette forum, hvor der er så mange, der ved så meget.

Dog skal jeg huske på, at jeg nok ved mere end jeg selv nogle gange går og tror. :-)

Jeg har været buschauffør i Helsingør fra 1975 til 2007. Siden 2007 og stadigvæk har jeg kørt på alle Arriva Ryvangs buslinier. Lige fra 5-øren på Amager til Fredensborg i nord. Derfor har jeg lagt vægten på bushistorie i alle disse år, men dog har fulgt med på sidelinien med hvad der sker på museumstog-siden primært.

Men efter jeg fandt dette forum, og "alle jer" her i oktober, så må jeg nok sige, at gamle busser er lagt noget på hylden pt. :-)

Tak for tippet ang. mulige salgsteder af bogen. Det bliver jo ikke noget problem med Nyboder eller Kystbanen, når min garage ligger ca. midt imellem.:-)

Helsingør (10 fotos)

af gamle ole, 4/1 2012, 11:51 (4499 dage siden) @ Kenneth Verting

Nu du nævner busser, så vær obs på tidligere tråde om banerutebiler mm, da vi er nogle stykker der også dyrker dette tema. (herunder gl HHGB-rutebiler),(også på bussnak.dk):-P


hilsen Ole

Helsingør (10 fotos)

af re20000, 4/1 2012, 17:29 (4499 dage siden) @ Kenneth Verting

Hej Kenneth

Så må du vel være kommet til Ry fra Kokkedal med 354? Min yndlingslinie, men hvor var de gamle 1100vogne dog sønderkørt til sidst. kan godt forstå folk var sure på alle de udgåede ture...

Nold
(På Ry fra 2002 til 08)

Helsingør (10 fotos)

af Kenneth Verting, Helsingør, 5/1 2012, 01:15 (4499 dage siden) @ re20000

Hej Ole !

Jeg har læst tråden med DSB busserne, men først nu set tråden med Nordsjællandske privatbane busser med bla. om "balladen i Nødebo". :-) (Om man var GDS, eller HHGB bustilhænger i 50'-60'erne).

Jeg har iøvrigt selv kørt i perioden 1981-84 på en fast delvagt (samme vagt hver dag) på linie 306 en tur om morgenen, og en tur på 336 om eftermiddagen med bla tidl. HHGB vogne, som under HT havde vognnumrene 5094 og 5095. Det var fast hver anden tirsdag, hvor min "egen" bus HT 639, senere HT 828 var til "hovedvask og strygning" :-) Ellers har jeg primært været tilknyttet bybus-linierne i Helsingør før og efter.

Tak for tippet om bussnak.dk. Der gik jeg promte ind og tilmeldte mig. ("hvorfor kendte jeg ikke den" ? Utroligt...!)

Til re20000. Nej ikke linie 354, selvom jeg kørte den enormt meget de første 3 måneder på Ryvangen. (Nu har DE BLÅ OMNIBUSSER fået den linie) Jeg lavede et internt byt med en kollega fra 150S, så han fik min faste plads på Helsingør-ruterne. Men jeg gik straks i løs tjeneste på alle deres ruter. Når jeg nu var kommet til den store stad, så ville jeg gerne se mig lidt om på alle Ryvangens ruter, Men fx. i morgen har jeg en vagt på 150S. som pr. 1 april får nye scaniavogne på hele 14,6m. længde istedet for de nuv. på 13,7 m..

For at bøde lidt over jeg nu kom langt langt uden for tråden.(undskyld allesammen, men jeg er bare høflig at svare på, hvad jeg bliver spurgt om);-) Så vil jeg slutte af med lidt "tråd-indhold", med at fortælle, at til DSB 150 års jubilæum i 1997, så var jeg med R963 på en tur fra Helsingør til Hillerød, hvor mine børn, som var unger dengang fik fornøjelsen at sidde i en CL-vogn, som "far" så tit havde prøvet i min barn- og ungdom.(uh... der blev fortalt under turen af far kan I tro) :-)

Det var iøvrigt første gang jeg har kørt med damptog på LILLE NORD. For det var jo altid MO-tog der kørte der i 50/60'erne. Som barn kan jeg huske styrevognen var en CRS-vogn.

Helsingør (10 fotos)

af gamle ole, 5/1 2012, 10:51 (4498 dage siden) @ Kenneth Verting

Hej Kenneth

Fint!. Hvis du går ind på Bussnak, kan du se at der kører bus/rutebilstrådene videre.

Hilsen Ole

Helsingør (som jeg husker det)

af ozzie2 @, 5/1 2012, 12:07 (4498 dage siden) @ Kenneth Verting

en masse på div. MH´er. FC. Helsingør fik jeg også se. Sjovt at kunne se det hele fra oven.
I Helsingborg, lå færgerne til i Hej alle.

Som gammel Helsingør dreng, ville jeg lige skrive lidt om hvad jeg kan huske.
Jeg har altid opholdt mig meget på Helsingør station. Dengang var der jo meget at se på. Lillenord blev kørt med MO fra spor 0. Spor 1-2 var der tog til og fra Sverige, Norge Osv. Som blev rangeret til og fra færgerne af MH. Spor 3. bruges som idag til kysten. Dengang var der kun GM i front og en MH rangerede vognene til og fra færgen. Af færger var der de 4 "store" og 2 "U-både" (Helsingør og Helsingborg) hvor man sad under dæk. Alle færger havde et spor.
Af tog kan jeg huske at der var tog fra Helsingør til Paris med 1.og 2. klasse og ligge og sovevogne. Jeg kan huske jeg snakkede med en Lkf. Han sagde at Helsingør var "lille Tyskland" Pga. de mange tyske vognstammer.
Jeg mener at der var 5 MH´er i Helsingør, og de havde rigligt at lave. Der kom jo lange godstog. Når de skulle oprangeres, var der for det meste ikke plads på "risten" Så de skulle næsten til Snekkersten, før de kunne trykkes tilbage. Det var mange gange et stort arbejde at få de tunge godstog op af stigningen til Snekkersten. Den dag idag kan man se rangermærket næsten i Snekkersten. I Snekkersten var der også godsvogne. Der var to spor på "landsiden" af stationen.
Ved færgerne var der to spor selvom der var tre færgelejer. Kom man til Helsingør af strandvejen kunne det godt tage lang tid at krydse sporene, da man ikke kun kørte de vogne der var plads til på færgen derned, så vejen var spæret af vogne.
Det skete af der var en flink rangsist, der gav mig lov til at køre med på MH´en. Lykken for en ung togtosse.
Der jeg blev støre skulle jeg i praktik, og det blev naturligvis hos DSB i Helsingør. Så jeg fik kørt med på kysten til Københaven og retur på maskinen og i BNS, og til Hillerød med ML, og venstre side af havnen set fra Helsingør. Der var ikke meget plads til de lange godstog, og når de skulle til Ramlösa (Rangerbanegård) syd for Helsingborg, skulle hele stammen køres gennem byen ved havnen, i gå tempo. Så det kunne godt tage langtid at hente kaffe til min mor.
På Helsingør station var der rejsegods indlevering i den store forhal og en lille kiosk.
Skulle man fra toget, og til DSB færgerne skulle man op af nogle trapper, og henover vejen i en "finger" som man kender fra Scandlines idag, ned igen for at få en billet, op og ud på færgen.
Af færger var der 6 DSB færger, 4 LB sener SFL færger, og 4 Sundbusser, så der var liv i havnen den gang.

Denne lille fortælling er som jeg husker det. Kritik modtages med glæde.
Det kunne være sjovt at læse om hvad i kan huske fra jeres område.

Mvh. Ozzie.

Helsingør (som jeg husker det)

af ozzie2 @, 5/1 2012, 12:38 (4498 dage siden) @ ozzie2

Der er sket en fejl der mit tidliger indlæg blev lagt op, men jeg håber i forstår meningen alligevel.

Mvh. Ozzie.

Helsingør (10 fotos)

af gamle ole, 4/1 2012, 11:41 (4499 dage siden) @ Kenneth Verting

ja det er helt klar museumstog. Men det er da interessant med R-maskinen som evt "speciel gueststar" i distrikt 1.
min barnelærdom hed iltogsloko i distrikt 2.


Hilsen Ole

Helsingør i 1960'erne (smalfilm)

af Henrik Tolderlund, 15/1 2012, 20:54 (4488 dage siden) @ Per B. Pedersen

Jeg har scannet en række billeder fra området omkring Helsingør havn tilbage i 60'erne, både færger og F-rangering.
Godt nytår og god fornøjelse, hvis det har interesse.

Hej Bjørn og I andre

Nedenfor et link til en kort smalfilmsvideo med bl.a. dampfærgen Kärnan (ukendt filmfotograf):

http://www.youtube.com/watch?v=UqwooMEDt-Q&feature=g-u&context=G2e0d989FUAAAAAA...

Venlig hilsen
Henrik

[image]
MF Kærnan, 1963

Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak