Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Min tur på Gb (17 billeder) (Jernbanen i dag)

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 18/2 2012, 21:21 (4463 dage siden)
redigeret af Reinholdt, 18/2 2012, 21:34

Jeg er i Kh i.f.m. flytning af stationsgrænsen mellem Kh og Klv, på sikringsdelen. Og efter fyraften idag, gik jeg mig en lille tur rundt på noget af det gamle Gb. Det blev til 17 billeder. Jeg er ikke på nogen måde en mesterfotograf og ejer af samme årsag ikke noget ordentligt kamera, måske det bliver bedre en dag. Og de er kun taget med min tlf. Det er billeder fra den gamle ankomst og-afgangsrist og Kt. Billederne kan måske give et lille indtryk af, forholdene idag. Tag det for hvad det er.
[image]
Her ses det nye maskinspor i højre side, der får forbindelse til den gamle ankomstrist. Hvis I kigger godt efter nede bagerst, til venstre for svellekrydset, anes en lille hytte. Ved siden af den, stod den gamle Post L. Se her: Post L på EVP

[image]
Her kommer det nye forbindelsesspor mellem den gamle ankomstrist og de nye spor mellem Kh og Ig.

[image]
Her kommer der 2 nye spor. Set mod Ig. Her var før i tiden den gamle afgangsrist. Området i ´89

[image]
Samme sted som før, set mod Kh.
[image]
Det "Gule Palæ" set mod ankomstristen. Og der er sørme lys på.

[image]
Den nye Diamant foran Kt. Forrest 2 enkelte sporskifter, så krydsningen og derefter 2 englændere.

[image]
Her hænger den "Store dværg" i stille fred og venter på hvad der mon skal ske med den.

[image]
Der sker ting og sager. Det kan godt være, at jorden neden under er en "smule beskidt", men det nye tømmer i krydsningen er bare i orden. Hvad er FSC!

[image]
Maskin og-forbindelsesspor, sådan lidt oppefra.

[image]
Her ankomstristen med højde på.

[image]
Så er vi kommet til sydenden af ankomstristen, set mod nordøst.

[image]
Samme sted som før, set mod sydvest. Til Højre ses de nye spor mod Ig og Enghavevej trb. på S-banen.

[image]
De nye spor fra Ig, set op mod afgangsristen, ud for relæhus A.

[image]
Her ses relæhus A, der er placeret sådan ca. her, bemærk lidt til venstre for relæhuset, det gamle
Containerspor.

[image]
Ude mellem Engahvevej trb. og Sjælør trb, er der lagt en transversal i, så det er muligt, at komme ad begge hovedspor fra Ig og ind til ankomstristen, her set mod risten.

[image]
Og her set mod Ig. Det 2 nye spor, til højre.

[image]
Her ses mod Kh, fra 2. hovedspor. Infranords materiel i baggrunden.

Jeg håber I har fået lidt ud af hvad der sker herude, på den gamle Gb
Alle billeder lørdag d. 18.02.2012
Fortsat god weekend til alle.

--
Reinholdt
Signalmontør

Avatar

Min tur på Gb (17 billeder)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/2 2012, 21:41 (4463 dage siden) @ Reinholdt

Jeg er ikke på nogen måde en mesterfotograf og ejer af samme årsag ikke noget ordentligt kamera, måske det bliver bedre en dag. Og de er kun taget med min tlf. Det er billeder fra den gamle ankomst og-afgangsrist og Kt. Billederne kan måske give et lille indtryk af, forholdene idag. Tag det for hvad det er.

Kære Peter

Det er da kanon-billeder og havde du ikke skrevet, at de er taget med en telefon, ville jeg havde troet, de var taget med et 5 megapixel kamera. Og tak for gode forklarende tekster. Billeder vinder gevaldigt i værdi, når der er informative tekster til. "Keep up the good work".

Det er dejligt, når nogen gider at tage billeder, som vi andre ikke har en jordisk chance for at tage:-).

Med venlig hilsen

Thomas BOberg Nielsen

Min tur på Gb (17 billeder)

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 18/2 2012, 21:46 (4463 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for de pæne ord Thomas. Det er her min interesse ligger. Arkæologien på jærnbanen. Før og nu. Der går rigtig mange timer med div. kortsider. :-P :-D

--
Reinholdt
Signalmontør

Min tur på Gb (17 billeder)

af Ekaeli007, 19/2 2012, 03:19 (4463 dage siden) @ Reinholdt

Rigtig rigtig pæne billeder, det er lige hvad jeg savnede at se, og jeg må indrømme for mig er det dejligt syn når jeg ser nye skinner og sveller, samt transversaler der er helt nye.

Ved du hvornår der lægges skinner i den nye tunnel derinde.


Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Min tur på Gb (17 billeder)

af steenth, 19/2 2012, 19:23 (4462 dage siden) @ Ekaeli007

Ved du hvornår der lægges skinner i den nye tunnel derinde.

Der er allerede spor i den nye tunnel og sporlægningsmaskinen står p.t. lige efter tunnelen. De er blevet lagt i denne uge. Dog har de taget et sving, hvor det udgående spor til Vigerslev forsætter hvor det indgående spor fra Øresundsbanen skal gå. Men det bliver vel adskilt igen.

Mvh
Steen

Min tur på Gb (17 billeder)

af Lars, 18/2 2012, 22:00 (4463 dage siden) @ Reinholdt

Det ser spændende ud.

Har du evt. mulighed for at tegne de nye sporforløb ind oven på en tegning af de gamle, så vi mindre stedkendte kan se helheden?

--
mvh
Lars
Esbjerg

Min tur på Gb (17 billeder)

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 18/2 2012, 22:04 (4463 dage siden) @ Lars

Jeg har ikke mulighed for det lige nu, da jeg ikke er bekendt med det hele endnu. Men nu er det husket, samt at jeg ikke sidder inde med gamle tegninger over sporforløb. Men lur mig om der ikke er en person, eller 2 der kan være mig behjælpelig.
:-D

--
Reinholdt
Signalmontør

Og min tur på Gb sammen med DJK

af ozzie, 19/2 2012, 01:06 (4463 dage siden) @ Reinholdt

[image]
Set fra "Palæet" Maskin sporet til højre.
[image]
[image]
[image]
Ned af "Bjerget"
[image]
Og op af.
[image]
[image]
Og inde på "Palæet"

Mvh. Ozzie.

Min tur på Gb (17 billeder)

af ozzie, 19/2 2012, 01:24 (4463 dage siden) @ Reinholdt

[image]
[image]
[image]
Jeg ved ikke om det kan hjælpe.
De to røde er Øresundsbanen.

Min tur på Gb (17 billeder)

af Gæst, 19/2 2012, 11:55 (4462 dage siden) @ Reinholdt

Flotte billeder. Håber at "Palæet" får lov at blive stående.

Min tur på Gb (17 billeder)

af jesper, 20/2 2012, 01:28 (4462 dage siden) @ Gæst

Rigtig fine billeder! Som nabo til projektet følger jeg med så godt jeg nu kan, men området er ikke så let tilgængeligt, så dejligt at få billeder "indefra"

Men er der nogen der kan svare på hvad oprustingen af ankomstristen skyldes? Jeg ved at trafikstyrelsen af udgivet en rapport om terminalforhold omkring kbh, og at området indgår som en mulig aflastning af belvedere. Men mig bekendt er der ikke truffet beslutning herom endnu. Nogen der ved mere om dette interessante emne?

Min tur på Gb (17 billeder)

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 20/2 2012, 19:14 (4461 dage siden) @ Reinholdt

Jeg regner med, at gå en tur mere på fredag, og fortsætte hvor jeg slap. Måske er der en sportegning på plads der.
Fortsat god dag til alle.

--
Reinholdt
Signalmontør

Min tur på Gb (17 billeder)

af cm, 20/2 2012, 19:59 (4461 dage siden) @ Reinholdt

Hej!
Spændende billeder!
Og for en "jyde" som mig: "Det gule Palæ" - er det dér "Godtfredsen" og "Brodersen" passer alle sporskifterne og trafikken - i "Olsenbanden på Sporet" -?

mvh
Chr

--
[image]

Min tur på Gb (17 billeder)

af Leif Jørgensen, København Ø., 20/2 2012, 20:55 (4461 dage siden) @ cm

Det er ganske rigtig den bygning, der ses i filmen. De indvendige scener er selvfølgelig optaget i studie. Tilsvarende har man også snydt med personalets opgaver, for fjerntogene blev og bliver overvåget fra kommandoposten nær postterminalen. Der er i øvrigt en indvendig scene herfra i "Mig og mafiaen".

Med venlige film-hilsner
Leif Jørgensen

Min tur på Gb (17 billeder)

af Henrik Hansen, Vejen, 20/2 2012, 21:26 (4461 dage siden) @ Leif Jørgensen

Det er ganske rigtig den bygning, der ses i filmen. De indvendige scener er selvfølgelig optaget i studie.

Sidst jeg så filmen, så kan man i nogle scener fra 'Det Gule Palæ' skimte noget der godt kunne ligne en DSI-sportavle, så ihvertfald nogle scener kunne måske godt være optage 'on location'.

Min tur på Gb (17 billeder)

af Leif Jørgensen, København Ø., 20/2 2012, 23:22 (4461 dage siden) @ Henrik Hansen

Man har nok haft professionel hjælp med indretning og kulisser. Men scenen hvor hele sportavlen blinker rødt er helt sikkert ikke lavet i en rigtig kommandopost. Det er den slags numre man kun kan tillade sig på film.

Generelt gælder i øvrigt at kulisser bruges langt oftere ved film- og tv-optagelser, end man umiddelbart skulle tro. Filmudstyr fylder meget, og mange scener vil reelt kræve, at kameramanden skulle filme gennem vægge, hvis der skulle optages et virkeligt sted som f.eks. en lejlighed.

Heldigvis for Olsen Banden var medforfatter Henning Bahs dog lidt af en mester, når det gjaldt kulisser og specialeffekter, og resultaterne blev ofte utrolig realistiske. Tag blot Olsen Banden går i krig, hvor der grangiveligt ser ud som om skurken har kontor oppe i tårnet på Københavns rådhus, men hvor enhver besøgende kan konstatere, at der intet er. At skuespillerne naturligvis heller ikke hang i de rigtige visere omkring 70 meter over gadeplan giver sig selv.

Med venlige kulisse-hilsner
Leif Jørgensen

Avatar

Min tur på Gb (17 billeder)

af Ove, Struer, 21/2 2012, 09:24 (4461 dage siden) @ Leif Jørgensen

Jeg kan så tilføje lidt "paratviden".

1: Der er et billede af uret i bogen om Olsen bande filmene og det står faktisk for enden af hovedgaden -i Korsbæk.:-) Filmen blev optaget medens de også optog Matador.

2: Uret er større end rådhusuret er i virkeligheden simpelthen fordi der ikke er plads til en mand på det rigtige rådhusur men ja, -det er meget overbevisende lavet. Bahs var et geni.

Min tur på Gb (17 billeder)

af steenth, 21/2 2012, 10:11 (4461 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er ganske rigtig den bygning, der ses i filmen. De indvendige scener er selvfølgelig optaget i studie.


Sidst jeg så filmen, så kan man i nogle scener fra 'Det Gule Palæ' skimte noget der godt kunne ligne en DSI-sportavle, så ihvertfald nogle scener kunne måske godt være optage 'on location'.

Den sportavle, som står i baggrunden, passer ikke med noget spor i området. Der er et vendespor i den venstre side og i højre side 2 transversaler på tavlen, samt et sidespor i udgående retning. Det kunne ligne en S-tog station og det ligner meget Glostrup nær. Kunne det være de har lånt den sportavle til filmoptagelsen? Film er fra 1975 og det nye sikringsanlæg blev taget i brug i 1976.

Min tur på Gb (17 billeder)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 21/2 2012, 10:34 (4461 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er ganske rigtig den bygning, der ses i filmen. De indvendige scener er selvfølgelig optaget i studie.


Sidst jeg så filmen, så kan man i nogle scener fra 'Det Gule Palæ' skimte noget der godt kunne ligne en DSI-sportavle, så ihvertfald nogle scener kunne måske godt være optage 'on location'.


--------------------


[image]
Udklip fra personalebladet GÅRDEN, 1967. (med tilladelse)


-----


En af vennerne fra bladet SIGNALPOSTEN´s redaktion, Ole Faurhøj, ansat ved Signalvæsenet, DSB, fortalte på et redaktionsmøde om, hvordan det gik, da personale fra Nordisk Film, var på et af de første besøg i anledning af de -dengang- forestående optagelser til "Olsenbanden på sporet": Da filmfolkene så denne sportavle og havde fået forklaret om dens virkemåde, udbrød de, at den kunne de slet ikke bruge til noget. Lysene i tavlen var alt for små, og ville slet ikke kunne ses på filmlærredet. Nej, --vi laver selv een, og det gjorde de så, den tavle der ses i filmen, dvs. den med de store grønne og røde lamper. Efter sigende passede den lige ned over DSB-tavlen, og blev anbragt der, når der ikke var tale om studie-optagelser.

Jeg mener da også, at der hænger/står en sådan "rigtig" sportavle over filmudgaven, når man ser optagelser fra "Tårnet".

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=kommandoposten-det-gule-pala

Min tur på Gb (17 billeder)

af steenth, 21/2 2012, 11:07 (4461 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg synes der mangler et mere aktuelt billede...

[image]

Må gerne lægges på evp.dk med kreditering til mig - Steen Thomassen.

Mvh
Steen

Min tur på Gb (17 billeder)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 21/2 2012, 12:26 (4460 dage siden) @ steenth

Jeg synes der mangler et mere aktuelt billede...

[image]

Må gerne lægges på evp.dk med kreditering til mig - Steen Thomassen.

Mvh
Steen

--------------------

Tak til "steenth", --det gør jeg meget gerne.

-----

Jeg har ikke mulighed for her at gense Olsenbande-filmen, men kunne det ikke tænkes, at den daværende aktuelle sportavle -som Faurhøj oplyste- ligger skjult under Nordisk Film´s i optagelses-situationerne ???

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=kommandoposten-det-gule-pala

(Fotografiet er nu lagt på "siden" - Jeg håber vi kan finde frem til en lidt bedre tekst til fotografiet.)

Min tur på Gb

af ozzie, 21/2 2012, 12:27 (4460 dage siden) @ steenth
redigeret af ozzie, 21/2 2012, 12:40

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Fra. "Palæet!
[image]
[image]
Fra posten, som ses i baggrunden.

Brug bare de billeder, hvis i kan bruge dem til noget.

Mvh. Ozzie.

Min tur på Gb

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 21/2 2012, 12:53 (4460 dage siden) @ ozzie

Hej Ozzie.

Må dine Gb-fotos komme med på min "Det gule Palæ"-side med vanlig kreditering, --og meget gerne lidt mere relevant tekst/datering til billederne.

Tekst er i reglen en stor mangelvare ! ! !

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=kommandoposten-det-gule-pala

Min tur på Gb

af ozzie, 21/2 2012, 13:01 (4460 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Ozzie.

Må dine Gb-fotos komme med på min "Det gule Palæ"-side med vanlig kreditering, --og meget gerne lidt mere relevant tekst/datering til billederne.

Tekst er i reglen en stor mangelvare ! ! !

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=kommandoposten-det-gule-pala

Ja du er velkommen til at bruge dem.

Billederne er fra en DJK tur i 2006.

Der er jo ikke så meget at sige, andet end det er "Bordet" i "Det gule palæ" Til venster er mod "Risten"

Mvh. Ozzie.

Min tur på Gb/ MDT Med DJK.

af ozzie, 21/2 2012, 13:55 (4460 dage siden) @ ozzie

[image]
Vi blev hentet at Köf 263 på Hovedebanegården.
[image]
Ankommet på Cvk. Det fjerneste spor ved hækken er udtrækssporet til Containerterminalen.
[image]
Ea 3022 Inde i hallen på MDT
[image]
RDK Ea 3013 Samme sted.
[image]
Bogie på ME 1509.
[image]
Bogie til BN.Ved vognværkstedet på CVK.
[image]
Bogie til MF (Vil jeg tro)Ved vognværkstedet på CVK.
[image]
Bogie til EG. Ved vognværkstedet på CVK.
[image]
Köf 263 Ved vognværkstedet på CVK. Med kran 147 i baggrunden.
[image]
MO 1846 på skydebroen, sammen med MZ 1401. CVK
[image]
Mz 1401 På vej ind på skydebroen. CVK.
[image]
Bc. i vognværkstedet.
[image]
Bc-t I lyntogsløftehallen.
[image]
Vandtårnet på MDT.
[image]
Brændolietanke på MDT.

Alle billerder er fra 2006

Erik V. Petersen. Du skal være velkommen til at bruge billederne.

Mvh. Ozzie.

Min tur på Gb

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 21/2 2012, 14:40 (4460 dage siden) @ ozzie

Ja du er velkommen til at bruge dem.

Billederne er fra en DJK tur i 2006.

Der er jo ikke så meget at sige, andet end det er "Bordet" i "Det gule palæ" Til venster er mod "Risten"

Mvh. Ozzie.

----------

Hej Ozzie.

Tak for tilladelsen - de fleste af Palæ-billederne er nu lagt på "siden".

Åhhh jo, --lidt er der da: Jeg har ikke selv været i "Tårnet" siden 1964, så jeg er ikke hjemmevant dér. Den lille tavle, er den også fra "Tårnet" eller fra en af posterne - i så fald hvilken ???

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=kommandoposten-det-gule-pala

Vil Du evt. være venlig at sende mig en mail - benyt evt. den lille kuvert her øverst på siden.

Min tur på Gb

af ozzie, 21/2 2012, 16:17 (4460 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ja du er velkommen til at bruge dem.

Billederne er fra en DJK tur i 2006.

Der er jo ikke så meget at sige, andet end det er "Bordet" i "Det gule palæ" Til venster er mod "Risten"

Mvh. Ozzie.


----------

Hej Ozzie.

Tak for tilladelsen - de fleste af Palæ-billederne er nu lagt på "siden".

Åhhh jo, --lidt er der da: Jeg har ikke selv været i "Tårnet" siden 1964, så jeg er ikke hjemmevant dér. Den lille tavle, er den også fra "Tårnet" eller fra en af posterne - i så fald hvilken ???

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=kommandoposten-det-gule-pala

Vil Du evt. være venlig at sende mig en mail - benyt evt. den lille kuvert her øverst på siden.

Den lille tavle, er fra den post der er på MDT. Den vender ud mod GB. Du kan se den på det billede her.
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak