Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hobro - usædvanlig transport + sportavle + person (Generelt)

af h087 ⌂, køge, 21/2 2012, 03:10 (4448 dage siden)
redigeret af h087, 21/2 2012, 03:26

hej

fik her for nylig en USB nøgle fra en af mine bekendte med en masse foto, sporplaner og andre filer på (cirka 5000stk) - heriblandt øverste og nederste foto
det øverste er ikke så godt - idet jeg ikke har helt tjek på at redigere photoshopen endnu - men lidt specielt da det nok drejer sig om transport nr 2 i nedenstående artikel fra Vingehjulet 10august 1963 - altså transporten 12/14 juli -

Hobro 1963 : foto : Preben Pedersen
[image]

artiklen fra Vingehjulet
[image]
[image]

men det der gør det lidt mere interessant er om næste foto hører til det øverste
(lå i en mappe med navnet Hobro hvor der er flere foto fra - der dog skal redigeres)
altså taget samme dag - og hvem er personen

Hobro sportavle og ?? er det mon BS ?
foto : Preben Pedersen
[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Hobro - usædvanlig transport + sportavle + person

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/2 2012, 08:42 (4448 dage siden) @ h087

Kære Henning

Yderst interessante billeder.

Jeg kan kun bekræfte, at begge billeder er fra Hobro. Om det er BS på billedet, kan jeg dog ikke vurdere - men det kan han jo nok selv;-).

Må jeg vise det nederste billede på www.randers-aalborg.dk?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hobro - usædvanlig transport + sportavle + person

af h087 ⌂, køge, 21/2 2012, 10:03 (4448 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

hej Thomas

ja - selvfølgelig

mvh henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Hobro - usædvanlig transport + sportavle + person

af Børge Sundahl, 21/2 2012, 16:27 (4448 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

Nej, det er ikke mig der er på billedet, men det er nu afdøde Jørgen Mathiassen, som jeg var der sammen med i sin tid,

Iøvrigt helt sjovt at se det gamle anlæg, som jeg har betjent "i hundredevis af ganga"

Læg mærke til, at spor 4 og Løgstørbanen er med

Mvh

Børge

Hobro - usædvanlig transport + sportavle + person

af Jens V, 21/2 2012, 20:11 (4447 dage siden) @ Børge Sundahl

Nej, det er ikke mig der er på billedet, men det er nu afdøde Jørgen Mathiassen, som jeg var der sammen med i sin tid,

Mon det ikke er den samme Mathiassen, som i de meget tidlige 70ere gav en meget ung mand (mig) den første indføring i centralapparatets mysterier under "ambulancedagene" i Hobro?

At jeg - laaaangt - senere selv skulle komme til at betjene et vippenøgleanlæg lå bestemt ikke i kortene dengang! :-))

Hobro - usædvanlig transport + sportavle + person

af Svend, 21/2 2012, 21:05 (4447 dage siden) @ Jens V

Hva´ så, Jens - du har været langt væk hjemmefra ;-) Eller Esbjerg var ikke basen dengang?

/Svend (ja, ham ;-) )

--
Svend

Hobro - usædvanlig transport + sportavle + person

af Jens V, 22/2 2012, 09:17 (4447 dage siden) @ Svend

Hva´ så, Jens - du har været langt væk hjemmefra ;-) Eller Esbjerg var ikke basen dengang?

Næe, jeg er såmænd Århus-dreng. Og stort set hver weekend gik turen - på knallert, efter de 15! - til Mariager.

Ambulancedagene i Hobro med kørsel til havnen var MEGET spændende for sådan en knægt... også at overnatte enten på gulvet i stationskontoret eller i overnatningslokalerne oppe under loftet. :-)

Hobro - usædvanlig transport + sportavle + person

af KimC, 22/2 2012, 07:56 (4447 dage siden) @ Jens V

At jeg - laaaangt - senere selv skulle komme til at betjene et vippenøgleanlæg lå bestemt ikke i kortene dengang! :-))

DET skulle du ikke have skrevet, fordi jeg har en hel masse spørgsmål til vippenøgleanlæg!

Jeg kan se at der er en vippenøgle ved hvert I signal, og umiddelbart efter hvert U signal. Desuden er der to vippenøgler i hvert togvejsspor.
Som jeg har forstået det laver man en togvej fra en tI signal ved at trykke vippenøglen i den retning toget skal køre, samtidigt med at vippenøglen i togvejssporet - men hvilken af dem? - også trykkes i togets køreretning.
Hvilke farver har tasterne på vippenøglerne, for der ses nuanceforskelle på billedet?

Indikatorerne er svære at se, men det kunnne ligne hvad man kan finde på feks 1953 anlæg.

Så er der hele panelet under sportavlen, hvor der ser ud til at være en hel masse segmenter med vippenøgler anbragt i en række. Er de til "alt det løse" såsom nødopløsning af togveje, SORF etc?

Hobro - usædvanlig transport + sportavle + person

af Jens V, 22/2 2012, 09:27 (4447 dage siden) @ KimC

At jeg - laaaangt - senere selv skulle komme til at betjene et vippenøgleanlæg lå bestemt ikke i kortene dengang! :-))


DET skulle du ikke have skrevet, fordi jeg har en hel masse spørgsmål til vippenøgleanlæg!

Du kan begynde her:
https://picasaweb.google.com/jeve27/VippenGler?authuser=0&authkey=Gv1sRgCPnArMOSk5K...

- og så vende tilbage, hvir/når du vil have noget uddybet.

Avatar

Hobro - usædvanlig transport + sportavle + person

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/2 2012, 09:46 (4447 dage siden) @ Jens V

Du kan begynde her:
https://picasaweb.google.com/jeve27/VippenGler?authuser=0&authkey=Gv1sRgCPnArMOSk5K...

- og så vende tilbage, hvir/når du vil have noget uddybet.

Kære Jens

Spændende Picasa-vippenøglebilleder du har. Må jeg vise nogle af dem på www.havnebaner.dk og www.randers-aalborg.dk med behørig kreditering?

Med venlig hilsen

Thomas Bberg Nielsen

Avatar

Tak

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/2 2012, 11:09 (4447 dage siden) @ Jens V

Spændende Picasa-vippenøglebilleder du har. Må jeg vise nogle af dem på www.havnebaner.dk og www.randers-aalborg.dk med behørig kreditering?


Jow, da... :-)

Jeg siger mange tak.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hobro + sportavle +betjening

af Jan-Eddie, Odense, 22/2 2012, 10:21 (4447 dage siden) @ Jens V

Hej Jens.
Tak for dejlige billeder af vippenøgleanlæg.
Jeg er meget interesseret i betjeningen af anlægget som det skete medio 50'erne, idet jeg vil benytte et sådant betjeningsanlæg til min kommende modelbane.
På den gamle modelbane havde jeg dette:
[image]
Når man skulle tage et tog ind, skulle man så først stille de nødvendige sporskifter med vippenøglerne under sportavlen, eller kunne man blot stille signal ved at vippe den gule nøgle ved I signalet samtidig med den grønne nøgle i det pågældende spor - og så rettede anlægget selv de nødvendige sporskifter?
Med de venligste hilsener
Jan-Eddie Mathiasen
Odense

Hobro + sportavle +betjening

af Jens V, 22/2 2012, 10:36 (4447 dage siden) @ Jan-Eddie

Jeg er meget interesseret i betjeningen af anlægget som det skete medio 50'erne, idet jeg vil benytte et sådant betjeningsanlæg til min kommende modelbane.
På den gamle modelbane havde jeg dette:

Nydeligt...!

Når man skulle tage et tog ind, skulle man så først stille de nødvendige sporskifter med vippenøglerne under sportavlen, eller kunne man blot stille signal ved at vippe den gule nøgle ved I signalet samtidig med den grønne nøgle i det pågældende spor - og så rettede anlægget selv de nødvendige sporskifter?

Der er ingen automatisk sporskifteomstilling. Der er automatisk stopfald og automatisk togvejsopløsning - men indkørselstogveje skal (i hvert fald i Esbjerg) tages manuelt tilbage efter, efter opløsningen er indtrådt.

Avatar

Hobro + sportavle +betjening

af Morten Larsen, Nørresundby, 23/2 2012, 01:06 (4446 dage siden) @ Jens V

Der er automatisk stopfald og automatisk togvejsopløsning - men indkørselstogveje skal (i hvert fald i Esbjerg) tages manuelt tilbage efter, efter opløsningen er indtrådt.

Ditto i Ellidshøj (og Arden dengang).

--
Mvh Morten L.

Hobro + sportavle +betjening

af Jens H. Bondesen, 26/2 2012, 10:16 (4443 dage siden) @ Jens V

Jeg er meget interesseret i betjeningen af anlægget som det skete medio 50'erne, idet jeg vil benytte et sådant betjeningsanlæg til min kommende modelbane.
På den gamle modelbane havde jeg dette:


Nydeligt...!


Absolut enig!

Der er ingen automatisk sporskifteomstilling. Der er automatisk stopfald og automatisk togvejsopløsning - men indkørselstogveje skal (i hvert fald i Esbjerg) tages manuelt tilbage efter, efter opløsningen er indtrådt.

Den manuelle tilbagetagning af indkørselstogvejene var en slags kvittering for at stationsbestyreren havde observeret slutsignalet på det ankomne tog. Tilsvarende kvittering skulle også gives ved andre (nyere) typer sikringsanlæg (f.eks. type DSB 1953) ved indkørsel fra strækninger uden automatisk(?) linieblok.

Esbjerg burde vel have været ændret til også automatisk at tilbagetage indkørselstogvejene, da der blev etableret linieblok på de tilstødende banestykker (jeg ved godt, at den for tiden gældende danske retsskrivning ikke tillader at stave linieblok på den måde).

--
Venlig hilsen
Jens H B

ContecRailIndsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak