Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Århus-Galten-Silkeborg (Trafikpolitik)

af Troldhøj, 6/3 2012, 10:36 (4446 dage siden)

Nådada...
Nu er trafik-ministeriet kommet med en analyse af en nye bane mellem Århus og Silkeborg.

http://www.trm.dk/~/media/Files/Publication/2012/strategiske%20analyser/Ny%20bane%20%C3...

Jeg synes nu stadig det lyder vanvittigt at forsøge at føre banen ned gennem skovene nord for Silkeborg-søerne. Rapporten nævner selv kraftige stigninger og jordarbejder og den foreslåede linieføren ned gennem Linå Vesterskov vil være synd for området.
Hvis det eneste formål er at spare penge ved at genanvende nogle skinner mellem Silkeborg og Svejbæk, så burde man overveje om det ikke er de ekstra penge værd at føre banen ind gennem Resenbro af den gamle Silkeborg-Laurbjerg linie.

Århus-Galten-Silkeborg

af Svend Jensen, 8/3 2012, 12:17 (4444 dage siden) @ Troldhøj

Jeg tror nu linieføringen er den rette. Tænk på hvor meget der bliver smadret med den nye motorvej samme sted, anlæg af en bane er formentlig vand ved siden af, fordi den ikke fylder nær så meget. Derudover det jo undersøgt at den ikke karambolerer med naturområder af særlig værdi. Min bekymring er at med en så kraftig stigning kan der ikke køre godstog på strækningen (skriver de). Jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke snart får fyret noget gods på banen, som man jo har lovet og som er målet, i stedet for at umuliggøre godstransport på banen på denne måde. Af samme årsag er dobbeltsporsløsningen den eneste rigtige. Der er i forvejen en del godstrafik til Herning og længere ud, det ville give rigtig god mening at køre gods fra f.eks. Aarhus Havn og vestpå.

Et meget spændende projekt! Den første nye bane udenfor Sjælland i en million år.

Århus-Galten-Silkeborg

af Troldhøj, 8/3 2012, 12:33 (4444 dage siden) @ Svend Jensen

Jeg tror nu linieføringen er den rette. Tænk på hvor meget der bliver smadret med den nye motorvej samme sted,

Den del af strækningen jeg satte spørgsmålstegn ved ned gennem Linå Vesterskov til Svejbæk kommer der jo ikke motorvej på.

Alternativet var jo at føre den fra Linå om bag Jyllandsringen og ind gennem Resenbro.
Der er godtnok også nogle store terrænforskelle langs Linå å (dem slipper man ikke for i Østjylland), men jeg vil på ren amatørplan gætte på at de kan overkommes.
Så skal man til gengæld overveje hvordan man få banen over motorvejen der hvor den krydser ved Skærbæk, for motorvejsbyggeriet allerede er godt igang. Den gamle bane gik jo under i en bro hvor vejen gik over, men hvis motorvejen bygges i terræn niveau, så får den nye bane et problem.

Avatar

Århus-Galten-Silkeborg

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 8/3 2012, 13:27 (4444 dage siden) @ Troldhøj

Nådada...
Nu er trafik-ministeriet kommet med en analyse af en nye bane mellem Århus og Silkeborg.

http://www.trm.dk/~/media/Files/Publication/2012/strategiske%20analyser/Ny%20bane%20%C3...

Jeg synes nu stadig det lyder vanvittigt at forsøge at føre banen ned gennem skovene nord for Silkeborg-søerne. Rapporten nævner selv kraftige stigninger og jordarbejder og den foreslåede linieføren ned gennem Linå Vesterskov vil være synd for området.
Hvis det eneste formål er at spare penge ved at genanvende nogle skinner mellem Silkeborg og Svejbæk, så burde man overveje om det ikke er de ekstra penge værd at føre banen ind gennem Resenbro af den gamle Silkeborg-Laurbjerg linie.


En simpel søgning ved hjælp af søgefunktionen her på siden ville have afsløret, at emnet allerede har været diskuteret for knapt et år siden i denne tråd ;-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Århus-Galten-Silkeborg

af Troldhøj, 8/3 2012, 13:50 (4444 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

En simpel søgning ved hjælp af søgefunktionen her på siden ville have afsløret, at emnet allerede har været diskuteret for knapt et år siden i denne tråd ;-)

Det er så ikke korrekt.
Ud over at du kan se på den tråd du refererer til at jeg faktisk endda har svaret dig i den og derfor ikke havde behov for en søgning for at kende tråden, så vil du måske også bemærke at der for det første er tale om en ny rapport, for det andet tale om en linieføring, der ikke var nævnt i den gamle tråd - og for det tredie blev emnet ang. de 2 mulige indføringer kun nævnt, men ikke reelt diskuteret.

Århus-Galten-Silkeborg

af Ekaeli007, 8/3 2012, 14:51 (4444 dage siden) @ Troldhøj

Nu må i lige hjælpe mig, godt nok har jeg løbet terrænløb i de områder da jeg aftjente værnepligt i det midtjydske, blandt andet omkring silkeborg søerne, men er der noget til hinder for, at f. eks en MZIV kan køre godstog der, altså ikke af størrelse som dem der kører i Transit Peberholmen - Padborg og videre, men jeg tænker på en størrelse cirka 20 godsvogne ad gangen Jeg ved ikke hvor meget potentiale af gods der er i f.eks Herning området, men klart hvis der er behov må man da finde en løsning af en eller anden art.

Der er da også Herning - vejle - Fredericia mener jeg da.

PS jeg er da for man laver en ny bane fra Århus og vestpå, specielt hvis man så kunne køre det på 20 eller 30 minutter så er man I Herning.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Århus-Galten-Silkeborg

af Troldhøj, 8/3 2012, 14:59 (4444 dage siden) @ Ekaeli007

20-30 min Århus-Herning er nok lidt optimistisk :)
Det ville kræve minimum 150 km/t i fugleflugtslinie uden stop.

Århus-Galten-Silkeborg

af Ekaeli007, 8/3 2012, 15:13 (4444 dage siden) @ Troldhøj

ok var det så Århus Silkeborg der tog 20 minutter, jeg syntes for nylig jeg læste det et eller andet sted om det var her i forum kan jeg ikke lige huske, når nu jeg tænker mig om så lyder det
da også vildt hurtigt hvis man kunne komme til Herning fra Århus så hurtigt, jeg kan godt se det ville kræve en højhastighedsbane.

undskyld kære paneldeltagere

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Århus-Galten-Silkeborg

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 8/3 2012, 20:44 (4443 dage siden) @ Ekaeli007

Med et Rex-tog (Regionaleksprestog) der kører 1 gang i timen, er det det i dag muligt at rejse fra Silkeborg til Herning på kun 30 min. Det er hurtigere end landevejen, og jeg tror også at den kommende motorvej får svært ved at hamle op med det.

Mvh
Claus

--
[image]

Århus-Galten-Silkeborg

af KimC, 9/3 2012, 09:21 (4443 dage siden) @ Ekaeli007

Nu må i lige hjælpe mig, godt nok har jeg løbet terrænløb i de områder da jeg aftjente værnepligt i det midtjydske, blandt andet omkring silkeborg søerne, men er der noget til hinder for, at f. eks en MZIV kan køre godstog der, altså ikke af størrelse som dem der kører i Transit Peberholmen - Padborg og videre, men jeg tænker på en størrelse cirka 20 godsvogne ad gangen Jeg ved ikke hvor meget potentiale af gods der er i f.eks Herning området, men klart hvis der er behov må man da finde en løsning af en eller anden art.

Jeg er ikke helt med på om du mener strækningen Herning - Århus via Skanderborg, eller den ny bane via Galten.
I slutningen af 70'erne var jeg på ferie i Laven, og der var dengang to godstogpar på hverdage, hvor det største givetvist var på 20 vogne eler mere, og blev fremført af My. Dengang kørte der også af og til MZ I og II i persontog på banen, men jeg erindrer ikke at have set MZ i godstogene.
Sidst der kørte godstog på banen var man nødt til at bruge My fordi banen ikke længere må bære en Mz. Men hvis banen blev opgraderet kunne man nok lade en MZ trække noget gods den vej, forudsat behovet er der. Ellers er der jo stadig My og Mx hos visse godsoperatører hvis det endelig skulle være. Men det skal det åbenbart ikke.

Århus-Galten-Silkeborg

af Svend Jensen, 9/3 2012, 11:49 (4443 dage siden) @ KimC

Såvidt jeg kan se fra rapporten kalkulerer man med at elektricificere, så man kunne jo sende en EG'er den vej, hvis det skulle være helt vildt :). Så vi håbe strømmen er kommet til Aarhus på det tidspunkt.

Måske husker jeg forkert, jeg husker ikke så godt, så må I lige sparke mig.

Århus-Galten-Silkeborg

af Ekaeli007, 9/3 2012, 12:09 (4443 dage siden) @ KimC

Åhh ja jeg fik ikke nævnt at jeg tænkte på ny bane via Galten, og jeg tænkte hvis den bane på et tidspunkt kommer om så at f.eks MZ IV kunne befare banen med godstog af moderat længde, jeg ved ikke om der bliver for stor stignings promille jeg kan ikke helt huske terrænet hvor banen skal
have linieføring, nåske bare et hypotetisk spørgsmål for banen er jo ikke engang kommet så langt i det politiske system, men jeg syntes det virker som en god ide alene hvis køretiden mellem for eksempel Århus og Herning bliver nedsat væsentlig.

Med venig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Århus-Galten-Silkeborg

af Troldhøj, 9/3 2012, 12:21 (4443 dage siden) @ Ekaeli007

... jeg ved ikke om der bliver for stor stignings promille jeg kan ikke helt huske terrænet hvor banen skal
have linieføring,...

Fra rapporten:

"Jernbanens forløb ned mod Julsø er særligt analyseret. Det valgte
linjeføringseksempel synes umiddelbart at repræsentere en linjeføring, som
medfører den relativt mindste stigningsgradient på jernbanen samtidig med at
jordarbejdet ifm. baneanlægget minimeres. Stigningsgradienten vil dog være op til
35 ‰.
En gradient på 35 ‰ er mulig, når der ikke skal køre godstog på jernbanen. Over
den kritiske strækning på ca. 500 m har linjeføringen som udgangspunkt en
stigningsgrad på ca. 60 ‰. For at føre jernbanen igennem dette område må det
derfor påregnes, at der skal bygges en rampe hen mod området, og at der
tilsvarende skal ske en afgravning i traceet, der reducerer gradienten. Højden på
ramper og dybden af afgravningerne skønnes at være i størrelsesordenen 7,5-10
m."

Jeg synes det lyder voldsomt.

Århus-Galten-Silkeborg

af UTJ, 9/3 2012, 13:54 (4443 dage siden) @ Troldhøj

"Jernbanens forløb ned mod Julsø er særligt analyseret. Det valgte
linjeføringseksempel synes umiddelbart at repræsentere en linjeføring, som
medfører den relativt mindste stigningsgradient på jernbanen samtidig med at
jordarbejdet ifm. baneanlægget minimeres. Stigningsgradienten vil dog være op til
35 ‰.
En gradient på 35 ‰ er mulig, når der ikke skal køre godstog på jernbanen. Over
den kritiske strækning på ca. 500 m har linjeføringen som udgangspunkt en
stigningsgrad på ca. 60 ‰. For at føre jernbanen igennem dette område må det
derfor påregnes, at der skal bygges en rampe hen mod området, og at der
tilsvarende skal ske en afgravning i traceet, der reducerer gradienten. Højden på
ramper og dybden af afgravningerne skønnes at være i størrelsesordenen 7,5-10
m."

Jeg synes det lyder voldsomt.

Hele ideen lyder mest som et luftkastel. En bane á la denne skal jo konkurrere med mange andre mindst lige så relevante infrastrukturprojekter. Det er i øvrigt påfaldende at der ikke er regnet på en busløsning med store busser af svensk model, når man alligevel har bygget en fin motorvej.

Og mht. Linå Vesterskov svinger naturbevarelsens pendul nok i retning af modstand, når tankerne om ødelæggelse af vor nære natur for at frelse hele vedrens miljøbroblemer går i sig selv om nogle år. Det eneste ingeniører gør i forbindelse med disse projekter er at slå op på kort over udpegede biotoper og resten er "fri jagt". Der står jo ikke på kortene at nogle at Danmarks højeste skovtræer netop står i denne skov.

Århus-Galten-Silkeborg

af Ekaeli007, 9/3 2012, 16:48 (4443 dage siden) @ UTJ

Ja men tror i da hellere at passagerer vil have en ekspresbus løsning a la Sverige med 13,7 meter busser eller ledbusser/dobbeltdækkerbusser eller hvad er stemningen nu, jeg tror at hvis man spørger i hovedstadsområdet så er man absolut ikke tilhænger af en busløsning, men hvad er holdningen vest for storebælt i det midtjydske område, I første omgang er det da nok billigere at køre bussser i og med at der er eller ved at blive lavet motorvej på næsten hele strækningen, men jeg kan da huske at for mange år siden når man skulle til Køge og man kun havde DSB busser på Køgevejen, passagerer følte da som en voldsom forbedring da der kom S-tog men hvordan føle man på en sådan strækning med kun stop for eksempel Viby jylland -Silkeborg-Ikast-Herning Jeg ved ikke hvad der er bedst????

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Århus-Galten-Silkeborg

af Svend Jensen, 10/3 2012, 20:22 (4441 dage siden) @ UTJ

Bor du på Sjælland og har af den årsag på forhånd indtaget forsvarspositionen mod at lave ordentlig offentligt transport andre stedert? Det lyder sådan ud fra dit indlæg.

Måske er det ved at gå op for politikerne, at det ikke er ligemeget om det er bus eller tog, hvis man vil have folk over i offentlig tranport. Jeg savner lidt positivitet også fra de mere garvede! Hvis det havde været et luftkastel havde man næppe brugt penge på at få udarbejdet disse rapporter.

Jeg sætter i øvrigt meget pris på dine indlæg her på forummet UTJ!, men dette forstår jeg ikke.

Århus-Galten-Silkeborg

af Troldhøj, 10/3 2012, 20:43 (4441 dage siden) @ Svend Jensen

Hvis det havde været et luftkastel havde man næppe brugt penge på at få udarbejdet disse rapporter.

Ork... netop i Østjylland har man brugt 250 millioner kroner på arkitekter til et sygehus man aldrig har haft penge til at bygge.

Århus-Galten-Silkeborg

af Ekaeli007, 10/3 2012, 21:05 (4441 dage siden) @ Svend Jensen

For sjovs skyld så jeg på x bus køreplan for bus fra Århus til Silkeborg og det ser da ikke ud til en bus er særlig hurtig, jeg ved godt er det 80km/t at en bus må køre som højeste hastighed, dette mod et togs skal vi sige 120 km/t så det giver da lidt på plus siden til toget.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Århus-Galten-Silkeborg

af UTJ, 10/3 2012, 21:09 (4441 dage siden) @ Svend Jensen

Bor du på Sjælland og har af den årsag på forhånd indtaget forsvarspositionen mod at lave ordentlig offentligt transport andre stedert? Det lyder sådan ud fra dit indlæg.

Måske er det ved at gå op for politikerne, at det ikke er ligemeget om det er bus eller tog, hvis man vil have folk over i offentlig tranport. Jeg savner lidt positivitet også fra de mere garvede! Hvis det havde været et luftkastel havde man næppe brugt penge på at få udarbejdet disse rapporter.

Jeg sætter i øvrigt meget pris på dine indlæg her på forummet UTJ!, men dette forstår jeg ikke.

Det er underordnet hvor jeg bor, men det er korrekt af jeg ikke bor i Jylland. Jeg ønsker da gerne jernbaner i Jylland, også tidssvarende. Men snak om en tværbane, når man endnu ikke har fundet ud af hvordan man løser hovedproblemet fredericia-Århus er simpelthen ikke godt nok. Man kan også overveje om der egentlig er så meget at spare i tid i forhold til at køre den lille omvej over Ry.

Og det er fuldstændig korrekt påpeget af andre at linå Vesterskov ikke er noget man ustraffet pløjer igennem.

Tak for komplimentet for de øvrige indlæg :-)

Århus-Galten-Silkeborg

af Troldhøj, 10/3 2012, 22:07 (4441 dage siden) @ UTJ

Man kan også overveje om der egentlig er så meget at spare i tid i forhold til at køre den lille omvej over Ry.


Det kommer an på hvor man skal hen. Rejsetiden til København vil nok ikke blive kortere.
Bussers problem på motorvejen er at de taber tid i forhold til toget, når de skal ind i byerne. Det er nok ikke forkert at påstå at en ekspress-bus fra Silkeborg til Århus af motorvejen uden stop ville bruge ligeså lang tid på at nå ind gennem Århus, som den ville bruge på selve motorvejen.

Århus-Galten-Silkeborg

af Svend Jensen, 11/3 2012, 20:55 (4440 dage siden) @ UTJ

Men hvorfor mener du det er bygget op sådan, at man kun kan arbejde med eet projekt ad gangen? Hvorfor skulle Aarhus-Silkeborg projektet forhindre, at man forbedrer Aarhus-Fredericia? Hvorfor skulle man ikke kunne arbejde på flere relevante offentlige transportprojekter på een gang? Vi har sgu travlt! Al offentlig transport i DK sejler! Vi kan ikke ikke være det bekendt hverken overfor befolkningen, pengepungen eller miljøet.

Århus-Galten-Silkeborg

af Svend Jensen, 9/3 2012, 11:44 (4443 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Er det ikke ok, at vi diskutere det igen?

Billige jernbane T-shirts


Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak