Min mening om ICE-TD er, at tyskerne ikke ligefrem imponerer ved deres indretning af toget. Jeg vil til enhver tid foretrække IC3s Scandia-møbler fremfor den smalle, glatte, tyske stol, som jeg konstant glider ned af.
Stoleopstillingen på første er en gang rod, som gør at man næsten overalt føler, at man sidder "ude på gangen" - medmindre man er buret inde i een af kukkasserne, som ikke er videre spændende ved høj belægning - hvilket der oftest er.
Ved flere lejligheder har jeg oplevet ligeså meget støj fra boggierne som fra motoren, som virkelig stjæler showet på første. Dørene går ofte op og i uden grund, eller er længe om at lukke - det gi'r træk og uro. -Paneler og hatte- og bagagehylder rasler og knirker værre end en gammel molsfærge i brandstorm.
Jeg har ikke gjort mig den ulejlighed at tælle efter, om der ligefrem er færre toiletter i TD end i IC3 - men for mange er der ihvertfald ikke, -og der skal bakkes ind med anvendelse af skohorn, hvis man vejer ret meget over firs kg.
DSBs fine 1'KL service med morgenkaffe og brød er decimeret i forhold til IC3 på hjemmebane: Dels skal man selv hente den gratis forplejning i den jammerlige bistro, -dels er rundstykkerne erstattet med daggamle, støvende, tyske croissanter - og den tyske automatkaffe - uha !
Til gengæld hersker der på tysk strækning "ordnung muss sein"-disciplin i højttalerorientering - Hos DB bliver der ikke først kaldt ud, når indgangsskiftet til en station passeres - der bliver orienteret grundigt (sommetider også for meget) og i god tid.
Jeg får ofte skyld for at hænge i nostalgien - i dette tilfælde kan jeg ikke sige andet, end at jeg følte mig bedre kørende i de tjekkiske stammer, som kørte samme løb, før vi fik DBs hensatte forsøgstog prakket på. "Prag-ekspressen" havde evige og åbenbart uløselige problemer med strømforsyningen fra ME, så airconditionen stort set aldrig virkede på dansk strækning (Hvilket dog tydeligvis skyldtes ME, og ikke vognene). Td'ernes aircondition flipper ud med jævne mellemrum, specielt i varmt vejr - og de har ikke så meget som en trækrude, man kan åbne.
"Den rigtige" ICE længere sydpå er ganske anderledes luksuriøs - specielt hvis man kan tilkæmpe sig pladsbillet til en kupe. -Møblerne er desværre de samme, som i de tog, der kører herop, men derudover er det et helt andet tog.
Og så er der lige køreplanen. -Hvorfor skal det tage så meget mere tid at køre Ar-Hmb med tog end i bil med "stau" ?
ICE-TD - We are not amused ! -Men det er selvfølgelig bare mig...
Per