Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ME 1502 (Generelt)

af Bent Olsen, 26/3 2012, 15:12 (4440 dage siden)

Så her ved 14 tiden ME 1502 holdende på Odense Station i tomgang med pufferne pakket ind i plast og med påmonteret centralkobling i midten. Samtidig holdt der 3 sammenkoblede IC4 togsæt på opstillingssporene ved udkørslen mod vest på Odense station. Nogen der ved hvad de skulle der? (Der er jo ikke sporforbindelse til H.I.Hansen i Havnegade 110 mere!
Desuden ville jeg gerne høre om nogen af jer har nogle erfaringer med ICE-TD vedrørende komfort, kørsel indretning o.l. Overvejer at tage en tur til Hamburg med dem.
M.v.h.
Bent ;-)

ME 1502

af Ekaeli007, 26/3 2012, 16:00 (4440 dage siden) @ Bent Olsen

Jeg har kørt fra Nykøbing Falster til Høje Taastrup med et af slagsen og jeg har intet at udsætte på turen, håber at jeg til sommer farer en tur til Mulhouse og vil da nok absolut bruge ICE td til Hamburg og så skifte der, desværre kommer togets tophastighed nok ikke til sin ret på Sjælland/Lolland Falster men mon ikke fra Vamdrup til Tinglev mna kommer lidt deropad.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

ME 1502

af Triangel, 26/3 2012, 17:17 (4440 dage siden) @ Ekaeli007

Hej

Jeg kørte København - Hamburg i februar og jeg havde flottet mig og købt en 1 kl. billet. Nitten er hvis man kommer til at sidde i en af de enkelt stole som er nærmerst indstignings døren. Man har nemlig valgt af ligge motoren nedenunder, så jeg var lidt træt i mine ører og nyrre da jeg ankom til Hamburg.

Til gengæld skulle det være mere behageligt i "båsene" på 1 kl.


Men ellers fint tog.

Mvh Mikkel

ME 1502

af Peter M. Thomsen, 26/3 2012, 18:51 (4440 dage siden) @ Ekaeli007

Et godt spørgsmål til ICE TD
Hvad er topfarten på dette togsæt?
Jeg har flere gange kørt med disse gode togsæt fra København til Nykøbing og retur
på disse ture har vi nemt og behageligt passeret 180 km/t. ifølge displayene i vognene.
Peter
(Eksillollik)

ME 1502

af Niels Munch, 26/3 2012, 18:59 (4440 dage siden) @ Peter M. Thomsen

Et godt spørgsmål til ICE TD
Hvad er topfarten på dette togsæt?
Jeg har flere gange kørt med disse gode togsæt fra København til Nykøbing og retur
på disse ture har vi nemt og behageligt passeret 180 km/t. ifølge displayene i vognene.

Technisch zugelassene Höchstgeschwindigkeit: 200 km/h
Höchstgeschwindigkeit im Plandienst: 200 km/h

Kilde: http://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/deutschland/ice-td.php

Se også: http://de.wikipedia.org/wiki/DBAG-Baureihe_605 .

M.v.h.
Niels

ME 1502

af 160578, 26/3 2012, 19:29 (4440 dage siden) @ Bent Olsen

Har kørt med toget og synes det er super lækker og meget bedre end IC3...

Synes indretningen er klart bedre ende IC3..

Kørte fra Hamborg til Berlin med andet ICE og der var vi oppe på 220 km i timen og fuck et lækkert tog... Dem måtte man gerne anskaffe i stedet for IC4 togene..

Komformen var lækker og indretningen med åbne vogne og kupe blandet er super lækkert...

Avatar

ME 1502

af Morten Beck, Græsted, 26/3 2012, 20:19 (4440 dage siden) @ 160578

Desværre.. Sådan et tog er der ikke prestige i at købe, for det har tysken jo i forvejen. Nææh.. Vi skal bygge noget som ingen andre end os har (Vil have) For vi er nemlig så kloge, at vi sagtens kan få det til at virke i løbet af nul komma fem.. Ironi i større doser kan forekomme i ovennævnte ;-) :-)

Jeg har ikke selv prøvet ICE TD, men har heller ikke hørt noget negativt om det, som sådan. Slet ikke i den grad som man hører om IC4.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

ME 1502

af Hedegaard, 26/3 2012, 20:50 (4440 dage siden) @ Morten Beck

I modsætning til IC4, så skal man sidde lige over motoren før man får fornemmelsen af, at man rent faktisk sidder i et dieseltog. Forbavsende lydløst.
Dog kan man godt savne de kupeer som togets elektriske søstre har. Har kørt med ICE1 et par gange mellem Hamburg og München, og der tilbydes der både storrum og traditionelle kupeer, hvilket er et kæmpe plus fra min side.

ME 1502

af Allan Støvring-Nielsen, 26/3 2012, 21:56 (4440 dage siden) @ Bent Olsen

Det var de tre sæt fra Gedserbanen/Nykøbing F, der skulle flyttes til Odense i dag. Her passeres Storstrømsbroen

mvh, Allan

[image]

ME 1502

af Jesper Andersen, 27/3 2012, 06:32 (4439 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Hvorfor lige til Odense?
Er der ikke plads i Århus?

VH
Jesper Andersen

ME 1502

af Erik, 27/3 2012, 08:34 (4439 dage siden) @ Jesper Andersen

Jeg så dem rangere stammen fra perron 3 til sidesporet.

Kunne DSB ikke bare spænde et EA for og bruge IC4 som almindelige vogne?

Hvilken hastighed må de køre med ME'en for?

Avatar

ME 1502

af Per Hauberg, 27/3 2012, 02:44 (4440 dage siden) @ Bent Olsen

Min mening om ICE-TD er, at tyskerne ikke ligefrem imponerer ved deres indretning af toget. Jeg vil til enhver tid foretrække IC3s Scandia-møbler fremfor den smalle, glatte, tyske stol, som jeg konstant glider ned af.
Stoleopstillingen på første er en gang rod, som gør at man næsten overalt føler, at man sidder "ude på gangen" - medmindre man er buret inde i een af kukkasserne, som ikke er videre spændende ved høj belægning - hvilket der oftest er.
Ved flere lejligheder har jeg oplevet ligeså meget støj fra boggierne som fra motoren, som virkelig stjæler showet på første. Dørene går ofte op og i uden grund, eller er længe om at lukke - det gi'r træk og uro. -Paneler og hatte- og bagagehylder rasler og knirker værre end en gammel molsfærge i brandstorm.
Jeg har ikke gjort mig den ulejlighed at tælle efter, om der ligefrem er færre toiletter i TD end i IC3 - men for mange er der ihvertfald ikke, -og der skal bakkes ind med anvendelse af skohorn, hvis man vejer ret meget over firs kg.
DSBs fine 1'KL service med morgenkaffe og brød er decimeret i forhold til IC3 på hjemmebane: Dels skal man selv hente den gratis forplejning i den jammerlige bistro, -dels er rundstykkerne erstattet med daggamle, støvende, tyske croissanter - og den tyske automatkaffe - uha !
Til gengæld hersker der på tysk strækning "ordnung muss sein"-disciplin i højttalerorientering - Hos DB bliver der ikke først kaldt ud, når indgangsskiftet til en station passeres - der bliver orienteret grundigt (sommetider også for meget) og i god tid.
Jeg får ofte skyld for at hænge i nostalgien - i dette tilfælde kan jeg ikke sige andet, end at jeg følte mig bedre kørende i de tjekkiske stammer, som kørte samme løb, før vi fik DBs hensatte forsøgstog prakket på. "Prag-ekspressen" havde evige og åbenbart uløselige problemer med strømforsyningen fra ME, så airconditionen stort set aldrig virkede på dansk strækning (Hvilket dog tydeligvis skyldtes ME, og ikke vognene). Td'ernes aircondition flipper ud med jævne mellemrum, specielt i varmt vejr - og de har ikke så meget som en trækrude, man kan åbne.

"Den rigtige" ICE længere sydpå er ganske anderledes luksuriøs - specielt hvis man kan tilkæmpe sig pladsbillet til en kupe. -Møblerne er desværre de samme, som i de tog, der kører herop, men derudover er det et helt andet tog.

Og så er der lige køreplanen. -Hvorfor skal det tage så meget mere tid at køre Ar-Hmb med tog end i bil med "stau" ?

ICE-TD - We are not amused ! -Men det er selvfølgelig bare mig...;-)

Per

ME 1502

af Ekaeli007, 27/3 2012, 09:38 (4439 dage siden) @ Per Hauberg

Men hvorfor virkede ME næsten aldrig vest for Storebælt, jeg spørger bare mig selv,ME kører jo dagligt med elvarmen indkoblet her øst for Storebælt og jeg har da kun oplevet klimaanlæg stået af få gange og det var da heldigvis kun en vogn der var ramt? Men jeg giver Per ret. Personligt ville jeg da hellere have Pragekspressen kørende fra Århus med spisevogn. Jeg skal ikke dvæle i tidligere tider men hvorfor var der problemer med ME når de kom vestpå, såvidt jeg ved var der ikke noget i vejen når de kørte interregionaltog til Århus, Er der nogen her i forum der ved hvorfor der var problemer? Men vi får desværre nok ikke DSB til at acceptere et tog der har almindelige personvogne farten, ja de kan da køre med 200 km i timen fra Hamburg til Berlin og så er det ikke 160 km i timen til Dresden, Så en tur gennem en af de flotte floddale ned mod grænsen.

Ellers har jeg ikke noget negativt med ICE TD som sådan fra Nyk F til HøjeTaastrup når man næsten ikke at notere sig om der er nogen unoder.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

ME 1502

af cck @, 27/3 2012, 19:59 (4439 dage siden) @ Ekaeli007

ICE-TD, jeg forstår ikke folks kritik af disse tog, de har en meget bedre gang i sporet og er behagelige at køre med.
Jeg havde fornøjelsen i september 2011 fra Fredericia til Hamborg. Det eneste problem var at de havde suspenderet pladsreserveringen på grund af andet togsæt. Det er da den samme indretning i den alle sammen der køre i Danmark. Det var lidt irriterende at os der havde pladsbillet først kunne komme til at side ned efter Kolding, vi havde jo bagage med. Toget bruges som IC-tog Århus - Kolding
Efter grænsen kunne man godt mærke at farten blev sat op, og alligevel havde togsættet en rolig gang i sporet.
Til sammenligning var jeg med ICE-1 fra München til Hamborg med hastigheder op omkring 280 km/t det føltes som om man kørte 100 km/t i Danmark. Og sæderne var der ikke noget i vejen med og højttaler informationerne var helt i top.
Fra Hamborg til Flensborg kørte vi med Regionaltog og den med en forsinkelse på 10 min, og det gik fremad om til 160 km/t således at vi kun var 5 min forsinket ud af Flensborg med DSB. Og overgangen til DSB var i denne anledning en dårlig fornøjelse. Vi kunne godt mærke at vi var kommet hjem.

:-( cck

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak