Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

M/F "Halsskov"'s skæbne (Generelt)

af Niekind, 26/3 2012, 20:19 (4436 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 28/3 2012, 10:39

Jeg ved godt at "Halsskov" var en ren bilfærge, men der findes jo ikke et diverse afsnit på dette fantastiske forum, hvor jeg kan placere det og det til trods for at jeres viden om færger herinde er enorm!!! :-)

Jeg har googlet den gamle skønne færge for at finde dens skæbne og fandt dette billede fra Suez i november 1999

At dømme udfra billedet havde hun på det tidspunkt billedet blevet tager ikke langt igen.

Avatar

M/F "Halsskov"'s skæbne

af Morten Beck, Græsted, 26/3 2012, 20:59 (4436 dage siden) @ Niekind

Det er et trist syn, men når vores gamle færger ender med at sejle pilgrimme, så er det et spørgsmål om tid, inden de enten synker undervejs mellem to destinationer. Eller havner på en vis strand i Indien.. Her kan folk så ellers hygge sig med at skære dem i stykker.

Der er ikke noget der hedder maks pax pr sejlads, alt hvad der kan hænge på kommer med. Om så den sidste sidder på spidsen af masten, sikkerhed er vist ikke i højsædet dernede..

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

M/F "Halsskov"'s skæbne

af Niekind, 26/3 2012, 21:07 (4436 dage siden) @ Morten Beck

Ja, når det går galt med disse pilgrimme-skibe, så går det altid VIRKELIG galt. Redningsudstyret var garanteret det der var ombord da de købte færgen af DSB og faldt det af blev det sikkert ikke erstattet.... der er vel ikke noget der hedder SOLAS krav på de breddegrader.

Avatar

M/F "Halsskov"'s skæbne

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 26/3 2012, 23:12 (4435 dage siden) @ Niekind

Det er et trist syn, men når vores gamle færger ender med at sejle pilgrimme, så er det et spørgsmål om tid, inden de enten synker undervejs mellem to destinationer. Eller havner på en vis strand i Indien.. Her kan folk så ellers hygge sig med at skære dem i stykker.

Trist og trist - jeg har den (nu om dage sikkert lidt gammeldags) holdning om, at ting skal være brugt op / slidt op, inden man smider dem væk.
Det ville være mere trist at se et godt skib blive hugget op, hvis såfremt ifald at nogen ville kunne have glæde af det i mange år endnu.

Ja, når det går galt med disse pilgrimme-skibe, så går det altid VIRKELIG galt. Redningsudstyret var garanteret det der var ombord da de købte færgen af DSB og faldt det af blev det sikkert ikke erstattet.... der er vel ikke noget der hedder SOLAS krav på de breddegrader.

Så må man håbe at de husker at bede de højere magter om at velsigne turen, inden de stævner ud.
Iøvrigt findes der Færgehistorisk Selskab's hjemmeside, og det herlige Ships & Ferry forum. Her bliver billeder af skibe nok værdsat ligeså højt som billeder af tog bliver det her på jernbanen.dk - og det siger jo ikke så lidt :-)
Ifølge sidstnævnte forum skulle M/F Halsskov nu hedde Al Qamar (?).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

M/F "Halsskov"'s skæbne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 28/3 2012, 09:32 (4434 dage siden) @ Niekind

Har du fået lov at bruge billede fra det pågældende site?

--
[image]

M/F "Halsskov"'s skæbne

af Svend, 28/3 2012, 09:58 (4434 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Tommy Nilsson, 28/3 2012, 11:48

Slettet efter aftale.

--
Svend

Avatar

M/F "Halsskov"'s skæbne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 28/3 2012, 10:03 (4434 dage siden) @ Svend
redigeret af Tommy Nilsson, 28/3 2012, 11:49

Der er ikke nogen gråzone på et billede fra 1981.

--
[image]

M/F "Halsskov"'s skæbne

af Niels Munch, 28/3 2012, 10:36 (4434 dage siden) @ Svend

Enig med Tommy i, at der ingen "gråzone" er for nogen af de 2 fotos, bruger "Niekind" har vist i denne tråd.

Steff har i sin tid gengivet reglerne her på forum, se især afsnittet om "fotografiske billeder" (altså ikke "fotografiske værker"):

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=3167 .

Andres mere "liberale holdninger" finder næppe belæg heri.

M.v.h.
Niels

M/F "Halsskov"'s skæbne

af Niekind, 28/3 2012, 10:43 (4434 dage siden) @ Niels Munch

...og det har jeg taget ved lære af. :-)

M/F "Halsskov"'s skæbne

af Niekind, 28/3 2012, 10:25 (4434 dage siden) @ Tommy Nilsson

Nej, det må jeg ærligt indrømme jeg ikke har. Slet det bare igen... kan se du er admin herinde. Jeg vil naturligvis gerne følge reglerne. :-)

Avatar

M/F "Halsskov"'s skæbne

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 28/3 2012, 10:38 (4434 dage siden) @ Niekind

Nej, det må jeg ærligt indrømme jeg ikke har. Slet det bare igen... kan se du er admin herinde. Jeg vil naturligvis gerne følge reglerne. :-)

Ok - billedet er slettet. Linket er bevaret, så man kan se billedet på dets oprindelige plads.

--
[image]

M/F "Halsskov"'s skæbne

af Niekind, 28/3 2012, 10:42 (4434 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for det... :-)

M/F "Halsskov"'s skæbne

af Egon Schmidt, 28/3 2012, 11:04 (4434 dage siden) @ Niekind

[image]

Her har vi så et foto af halsskov i Haderslev havn
hvor jeg fotograferet den.Den 5-5-88.
Egon

Avatar

M/F "Halsskov"'s skæbne

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 28/3 2012, 20:05 (4434 dage siden) @ Morten Beck

Det er et trist syn, men når vores gamle færger ender med at sejle pilgrimme, så er det et spørgsmål om tid, inden de enten synker undervejs mellem to destinationer.

Godt gættet - for apropos, så kan der ses billeder af vraget af tidligere M/F Halsskov på deepimage.co.uk.
Forliset kostede desværre menneskeliv :-(

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

M/F "Halsskov"'s skæbne

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 28/3 2012, 20:37 (4434 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Godt gættet - for apropos, så kan der ses billeder af vraget af tidligere M/F Halsskov på deepimage.co.uk.

Du linker så her til billeder af et helt andet vrag, nemlig TREKRONER. Man kan også tydeligt se på billederne at det ikke er Halsskov det drejer sig om..

Men er man på facebook, kan der ses billeder fra vraget her.

Med sejlende hilsen
Klaus :-)

--
[image][image][image]

M/F "Halsskov"'s skæbne

af Niekind, 28/3 2012, 21:04 (4434 dage siden) @ K.B.Andreasen

Tænk at der ligger sådan et stykke herligt dansk trafik- og industriklenodie der på havets bund til glæde for fisk og dykkere. Bygget på Helsingør Skibsværft af jern fra Stålvalseværket i Frederiksværk velsagtens, hovedmaskineri fra B&W, tegnet af danske ingeniører og udført af danske hænder. Ak ja, man bliver jo helt nostalgisk... :-)

Det kunne nu have været herligt at have bevaret en Storebæltsfærge for eftertiden, så man engang kan vise ens børnebørn hvordan far kom over Bæltet, men jeg kan sagtens sætte mig ind i det både er en økonomisk og arbejdsmæssigt kæmpe udfordring at bevare en færge.... og jeg er fuld af beundring for dem der forsøgte, de havde sgu fortjent bedre.

M/F "Halsskov"'s skæbne

af cck @, 28/3 2012, 22:55 (4433 dage siden) @ Niekind

Nu skrive du at vi skal bevare en Storebælts færge, så kommer jeg til at tænke på
M/F Dronning Ingrid som blev solgt til Mercy Ships og ombygget til et flydende hospitals skib. Det er da bevaret måske ikke lige i sin gamle for form.

Historien om Dronningen har i øvrigt været beskevet/vist i Discovery udsendelsen "Mighty Ships" hvor det vises i sin nye funktion.

mvh

Claus

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak