Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mz IV ryker i vei ! (Generelt)

af Knut Ragnar Holme, 12/5 2012, 15:31 (4390 dage siden)

Se denne film :


http://youtu.be/ig1D7M5zmTk


<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/ig1D7M5zmTk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Mz IV ryker i vei !

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 12/5 2012, 20:15 (4390 dage siden) @ Knut Ragnar Holme

- Undskyld jeg spørger lidt uvidende men hvor skal alt det banemateriel hen og er det for nylig videoen er optaget?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Mz IV ryker i vei !

af Knut Ragnar Holme, 12/5 2012, 20:24 (4390 dage siden) @ mhv_vsvt

Optaget ved Onsøy stasjon, Østfoldbanen - Norge. Baneservice Mz trekker et ballastrenseverk fra Baneservice modell Plasser & Theurer.

Avatar

Mz IV ryker i vei !

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/5 2012, 20:52 (4390 dage siden) @ Knut Ragnar Holme

En dieselmotor der ryger på den måde nærmest som et damplokomotiv med blåhvis røg er altså ikke iorden. Det er næppe fordi den trækker noget tungt op ad en stigning, for så ville røgen være mere sort. Den brænder smøreolie af = den er slidt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Mz IV ryker i vei !

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 12/5 2012, 21:42 (4389 dage siden) @ Michael Deichmann

En dieselmotor der ryger på den måde nærmest som et damplokomotiv med blåhvis røg er altså ikke iorden. Det er næppe fordi den trækker noget tungt op ad en stigning, for så ville røgen være mere sort. Den brænder smøreolie af = den er slidt.

Eller også har den stået meget længe i tomgang, og derved pumpet smøreolie op i det enorme badekar af den lyddæmper. Når der så kommer lidt belastning på motoren, bliver udstødningen så varm at det brænder af. Det sås også ofte herhjemme, selv om de var relativt nye på det tidspunkt. Belastningsregulatoren ved ikke om det går opad eller nedad, eller om der er 200 eller 2000 tons på krogen, den forlanger et ganske bestemt antal heste for hver kontrollerstilling, så selv ved tomkørsel belastes motoren maks i stilling 8.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Mz IV ryker i vei !

af Erik, 12/5 2012, 23:52 (4389 dage siden) @ Henrik Thomsen

Belastningsregulatoren ved ikke om det går opad eller nedad, eller om der er 200 eller 2000 tons på krogen, den forlanger et ganske bestemt antal heste for hver kontrollerstilling, så selv ved tomkørsel belastes motoren maks i stilling 8.


Hilsen
Henrik

Sludder, hver stilling svarer til et omdrejningstal, og hvis belastningen er lav skal der ikke så meget brændstof til at holde omdrejningerne.
Hvis motoren så er udslidt indsprøjtes der mere brændstof end den kan brænde rent i forsøg på at opnå det ønskede omdrejningstal. Disse 45 år gamle motorer har jo ingen luftmassemåler og tilhørende "sodgrænse" for maksimal indspøjtningsmængde som moderne TDI-biler, kun en fast indstilling på pumpen, som passede da motoren var på toppen.

ME'erne står ikke meget tilbage for et damplokomotiv når de sætter i gang med en stamme dobbeltdækkervogne på krogen, den sorte røg vælter ud de første mange hundrede meter. Men det er jo kollektiv transport, og derfor pr. definition godt og forureningsfrit. Ud med de osende biler (som ikke oser)

Avatar

Mz IV ryker i vei !

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 13/5 2012, 11:23 (4389 dage siden) @ Erik

Inden du udråbte mit indlæg som sludder, burde du have sat dig ind i GM-lokomotivernes transmissionssystems virkemåde, for så havde du vist at jeg havde ret.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Mz IV ryker i vei !

af Erik, 13/5 2012, 13:41 (4389 dage siden) @ Henrik Thomsen

Inden du udråbte mit indlæg som sludder, burde du have sat dig ind i GM-lokomotivernes transmissionssystems virkemåde, for så havde du vist at jeg havde ret.

Hilsen
Henrik

Jamen det har jeg skam, senest "DSB litra MX type 567" af Torben Andersen. Lokomotivet 1999.

På side 62: "Regulatoren type Woodward.....regulerer dieselmotorens hastighed i afhængighed af kontrollerhåndtagets stilling. Dieselmotorens hastighed varierer fra 275 o/min i tomgang til 835 o/min ved makisimal belastning. Regulatoren kontrollerer brændolieindsprøjtningen.......og sørger for at motoren får den hastighed kontrolleren angiver uden hensyn til belastningen af dieselmotoren"

Tænk over det igen, hvis 200 hk er hvad der kræves for at holde farten ved en given belastning, hvor skulle de ydede hestekræfter blive af? Den eneste mulighed er acceleration.

Tag det ikke personligt, men jeg kunne ikke lade dit udsagn stå uimodsagt.

Fortsat god dag

Erik

Mz IV ryker i vei !

af KimC, 13/5 2012, 15:05 (4389 dage siden) @ Erik

Tænk over det igen, hvis 200 hk er hvad der kræves for at holde farten ved en given belastning, hvor skulle de ydede hestekræfter blive af? Den eneste mulighed er acceleration.

Det ville i så falg gøre en MZ i stand til at fremføre "bagateltog" med henved 500 km/t..

Avatar

Mz IV ryker i vei !

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 13/5 2012, 23:32 (4388 dage siden) @ Erik
redigeret af Henrik Thomsen, 13/5 2012, 23:48


På side 62: "Regulatoren type Woodward.....regulerer dieselmotorens hastighed i afhængighed af kontrollerhåndtagets stilling. Dieselmotorens hastighed varierer fra 275 o/min i tomgang til 835 o/min ved makisimal belastning. Regulatoren kontrollerer brændolieindsprøjtningen.......og sørger for at motoren får den hastighed kontrolleren angiver uden hensyn til belastningen af dieselmotoren"

Det er jo sådan set også korrekt hvad der står her, ellers ville motoren jo løbe løsk når magnetiseringen udkobles ved den automatiske omkobling af banemotorene.
Jeg har her scannet nogle sider fra en betjeningsvejledning fra 1970.
Prøv at læse dette godt igennem:

[image]
[image]
[image]

Bemærk det der står til sidst.

Efter din teori:
1. Et ic-tog afgår fra Odense og kører vestover. Kontrolleren føres op i st.8 og togest hastighed stiger. Hvad er en passende hastighed? Hvordan skulle magnetiseringsregulatoren finde ud af hvornår denne er nået? Ja, det ved kun lokomotivføreren som så sætter kontrolleren ned i stillinger til den rette effekt for den hastighed er tilvejebragt.

2. Toget nærmer sig Elmelundsbakken vest for Odense. Kontrolleren står er sat i st 6 da tophast er nået. Nu går det så opad, men det ved maskinen ikke, og kan ikke gøre andet end at fortsætte arbejdet. For at få mere effekt, må føreren nu sætte håndhjulet op i 7 eller 8 for at holde hastigheden.

Der er jo trods alt ikke installeret fartpilot på disse lokomotiver.

Det er egentlig ret logisk, at det ikke kan være anderledes, hvis man tænker nærmere over det.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Mz IV ryker i vei !

af Jens MO-Møller @, 12/5 2012, 22:00 (4389 dage siden) @ Michael Deichmann

Det kan også skyldes vand i brændolien. Jeg har et billede i mine gemmer af en MO-vogn, som lagde hele stationsområdet i Helsingør i røg og det skyldtes vand i olieforsyningsanlægget. GM`erne, som fik olie i Helsingør, røg også ganske meget, indtil man opdagede fejlen og fik den rettet.

Venlig hilsen

Jens Møller

Mz IV ryker i vei !

af Søren Jakobsen, Randers, 12/5 2012, 22:38 (4389 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det kan også skyldes vand i brændolien. Jeg har et billede i mine gemmer af en MO-vogn, som lagde hele stationsområdet i Helsingør i røg og det skyldtes vand i olieforsyningsanlægget. GM`erne, som fik olie i Helsingør, røg også ganske meget, indtil man opdagede fejlen og fik den rettet.

Min første tanke var da også noget med vand, kan det ikke være kølevand i enten smøre- eller solarolien? :)

Mz IV ryker i vei !

af Erik, 12/5 2012, 23:36 (4389 dage siden) @ Søren Jakobsen

ME 1502 i thomash's nedenstående video ryger også fælt når den trækker passagertoget.

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=42752

Godaften.

På grund af weekendens køreledningsnedfald på Lillebæltsbroen, valgte man at trække de strandede slæbere over med diesel. Jeg tog chancen og tog til middelfart og det er der kommet en lille video ud af. :)

I kan se den her: http://www.youtube.com/watch?v=Grm1Hc8aPqo - HUSK AT SE DEN I HD..

Som en bonus er TXL's containertog med en T66 fra Malmö Godsbanegård til Padborg også med i videoen..
--

Mvh
Thomas
www.togbilleder.dk

Mz IV ryker i vei !

af thomash, 13/5 2012, 02:23 (4389 dage siden) @ Erik

ME 1502 i thomash's nedenstående video ryger også fælt når den trækker passagertoget.

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=42752

Hej Erik.

Tak for henvisningen til min video. :)

Lige i dette tilfælde, havde 1502 også stået i tomgang i fredericia i flere timer inden den trak af med 473 i middelfart, så det kunne godt være årsagen til at den lagde middelfart i røg. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Mz IV ryker i vei !

af steen møller jensen, 13/5 2012, 09:10 (4389 dage siden) @ thomash

he he jeg har også 2 stk mz stående herude i min garage der ryger næste lige så meget når de slår igang :-D :-D og det er også totaks maskiner:-D :-D :-D :-D

Mz IV ryker i vei !

af Birger Jensen, 16/5 2012, 08:40 (4386 dage siden) @ steen møller jensen

det vil jeg gerne tro om mz, nej jeg fornærmer dig vel ikke hvis jeg nævner at da jeg var i 20ere dengang i slut tredserne og halvfjerdserne der trak vi lidt på smilebåndet når der kom en mz kørende, men idag vil jeg sige ganske fornuftig maskine der ikke krævede så meget og tilmed billig
og man kunne da komme afsted på dem med en ganske fornuftig fart ligesom vore dages MZer hvia der er kælet lidt for dem og nænsom pleje ville de sagtens kunne køre et pænt stort godstog og styrevognstog med mange vogne uden problemer.

Med venlig mz hilsen

Birger Jensen

PS da jeg blev 30år købte jeg en brugt mz og den holdt da ihvertfald fem år.

Mz IV ryker i vei !

af thomash, 16/5 2012, 09:05 (4386 dage siden) @ Birger Jensen


PS da jeg blev 30år købte jeg en brugt mz og den holdt da ihvertfald fem år.

Snakker vi en MZ i normal størrelse, eller en MZ i størrelse 1:87? :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Mz IV ryker i vei !

af Woodi, 16/5 2012, 09:54 (4386 dage siden) @ thomash


PS da jeg blev 30år købte jeg en brugt mz og den holdt da ihvertfald fem år.


Snakker vi en MZ i normal størrelse, eller en MZ i størrelse 1:87? :)

Tror omtalte MZ er den på to hjul "M-Spjæt" eller "Nosse-knuseren" som var en særlig udpræget letvægts motorcykel i 70´& 80´erne.:-)

--
[image]

Mz IV ryker i vei !

af Birger Jensen, 16/5 2012, 15:40 (4386 dage siden) @ thomash

Undskyld jeg driller lidt, jeg havde selv en to hjulet MC af mærket MZ dengang i fem år, men jeg tænker også på MZIV der stadig er et par stykker af herhjemme, men det er et sjældent syn efterhånden.

Med venlig hilsen

Birger Jensen

Mz IV ryker i vei !

af steen møller jensen, 16/5 2012, 18:13 (4386 dage siden) @ Birger Jensen

he he det er vel lige før at der er flere af de 2 hjulede mz på vejene idag end der er af dem på skinner:-D :-D der står da 6 stk af dem hjemme i min garage hvor af de to af dem er på plader og yderst velkørende :-D :-D :-D men en ting til fælles har de de 2TAKT he he men gad vide hvad MZIV ville sige til 2% olie blanding i brændstoffet:-D :-D

Mz IV ryker i vei ! (+ 1 foto)

af Niels Munch, 16/5 2012, 18:30 (4386 dage siden) @ steen møller jensen

Har du evt. overvejet denne principielle kombinationsmulighed?

[image]
Eksemplet hentet fra Stenvad Mosebrugscenter, 26.07.2009 (nm).

Duk & væk
Niels

Mz IV ryker i vei ! (+ 1 foto)

af Søren Jakobsen, Randers, 16/5 2012, 19:09 (4386 dage siden) @ Niels Munch

Har du evt. overvejet denne principielle kombinationsmulighed?

[image]
Eksemplet hentet fra Stenvad Mosebrugscenter, 26.07.2009 (nm).


Er det ikke en Puch af en art?

Avatar

Jernbanefotografiske hjælpemidler

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/5 2012, 20:09 (4386 dage siden) @ Søren Jakobsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 16/5 2012, 20:24

Har du evt. overvejet denne principielle kombinationsmulighed?

[image]
Eksemplet hentet fra Stenvad Mosebrugscenter, 26.07.2009 (nm).

Er det ikke en Puch af en art?

Jo, det er sådan en her:

[image]
Deres udsendte ca. 1975-1976. Hasseris, Aalborg. Fotograf: Hjalmar Kristian Nielsen.

Bilen til venstre er i øvrigt den, der få år senere kan ses i bl.a. dette indlæg, dette indlæg og dette indlæg.

Et eller andet sted skammer jeg mig måske lidt; mine første jernbanebilleder blev taget med hjælp fra den røde tre-gears Puch, senere den viste Volvo PV 444 fra 1957. Jeg sender her en venlig tanke til bl.a. Niels Munch, Jens Bruun-Petersen og Thyge Toylsbjerg, der kørte to-tre-cifrede kilometerantal på cykel for at få taget de billeder, som vi alle nyder godt af i dag.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jernbanefotografiske hjælpemidler

af Søren Jakobsen, Randers, 16/5 2012, 20:28 (4386 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Bilen til venstre er i øvrigt den, der få år senere kan ses i bl.a. dette indlæg, dette indlæg og dette indlæg.

Det er dælme også en dejlig vogn! Med stødstangs B16 motor, havde den også sprosse i foruden?

Avatar

OT: Jernbanefotografiske hjælpemidler

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/5 2012, 20:40 (4386 dage siden) @ Søren Jakobsen

Bilen til venstre er i øvrigt den, der få år senere kan ses i bl.a. dette indlæg, dette indlæg og dette indlæg.


Det er dælme også en dejlig vogn! Med stødstangs B16 motor, havde den også sprosse i foruden?

Natürlich, sprosse i forruden :-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jernbanefotografiske hjælpemidler

af Peter H, Nærum, 17/5 2012, 12:52 (4385 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

Det er en Puch Ms 50, blæserkølet:-)

Mvh
Peter H

Mz IV ryker i vei ! (+ 1 foto)

af ivar, 16/5 2012, 20:16 (4386 dage siden) @ Søren Jakobsen

Synes mere, at det ligner en Wooler Futura med påsvejst ekstratank

Avatar

Mz IV ryker i vei ! (+ 1 foto)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/5 2012, 22:25 (4385 dage siden) @ Niels Munch

Har du evt. overvejet denne principielle kombinationsmulighed?
Eksemplet hentet fra Stenvad Mosebrugscenter, 26.07.2009 (nm).

Duk & væk
Niels

Det er nok en 2-takter, men ikke en MZ. Det er en Puch Standard. Nyd især "gedebukke styret". Om det er en 2- eller 3-gears er svært at sige på det foreliggende billedmateriale.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Mz IV ryker i vei !

af Erik, 13/5 2012, 13:49 (4389 dage siden) @ thomash

Men hvorfor skal skramlet overhovedet stå så længe i tomgang?

Der er jo ingen risiko for frostskader på denne årstid.

Det må være et levn fra dampmaskinernes tid, hvor der skulle fyres op en halv dag før afgang. Eventuelt noget fagforeningshurlumhej, for på samme måde at sikre arbejstimer.

GM-EMD skriver sikkert den anbefalede opvarmnings procedure i en betjeningsvejledning, men hvor finder man den?

Avatar

Det er da ingenting!

af Morten Beck, Græsted, 16/5 2012, 15:43 (4386 dage siden) @ Langelandsbanen

Hold da kæft. Den må kunne ses fra Den internationale rumstation ISS. Det var da noget værre svineri:-(

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Avatar

Det er da ingenting!

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 16/5 2012, 16:47 (4386 dage siden) @ Morten Beck

Den os er da ingen ting, så skal i da bare se her ;-)
http://retardo.dk/videos.php?id=2494

Røgen og flammerne, der står ovenud af skorstenen, kunne tyde på, at 10% brændstoffet forbrændes i motoren og 40% forbrændes i skorstenen - og at 50% slet ikke forbrændes :-D
Noget kunne tyde på, at det blot er "business as usual" for den slags øst-kram:
http://www.youtube.com/watch?v=wEETEOcQW90
http://www.youtube.com/watch?v=gDH8tyxjWCs

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak