Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hjælp til identifikation af trinbræt (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/5 2012, 10:35 (4371 dage siden)

I Signalreglement 1944, side 172c-III, rettelsesblad nr. 154, gyldig fra 1. april 1955 er der gengivet nedenstående trinbræt.

Jeg ved ikke, hvilket trinbræt der er tale om. Kan den samlede viden på Forum knække denne nød?`

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]
Udsnit af Signalreglement 1944, side 172c-III, rettelsesblad nr. 154, gyldig fra 1. april 1955. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Hjælp til identifikation af trinbræt

af Søndenfjords, 30/5 2012, 10:49 (4371 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hmm.
Vi må da håbe, lokomotivførerne har læst reglementet så de vidste, at de netop IKKE skulle standse, når signalgiveren rakte armen ud over sporet og spærrede for toget.
Og at de netop SKULLE standse, når han ikke gjorde det ...

Hjælp til identifikation af trinbræt

af Steff, 30/5 2012, 12:19 (4371 dage siden) @ Søndenfjords

Kære Søndenfjords!

Det viste billede med hånden udstrækt til siden har (havde) faktisk flere betydninger, men ALLE, at der var klar bane, alt OK, ingen problemer o.s.v. Det blev anvendt ved bremseprøver, af ledvogtere (bommen nede ingen problemer, af Tgf/Tbt mv.
Så du behøver ikke være bange for, at personalet IKKE vidste hvad det betød. Og når det anvendtes i tjenesten stod man selvfølgelig ej heller indenfor frispor.
Og det kan da godt væere, at en arm ikke lige var korrekt vinklet/udstrækt, men MODTAGEREN viste hvad det betød, for man havde jo også øjenkontakt og VIDSTE hvad der skulle vises eller ej.

Til Thomas.

Jeg kan ikke umiddelbart hjælpe, men de original billeder jeg har set på, viser at optagelserne er foregået i og omkring København, da der ses S- togsmaster og i andre tilfælde optaget på Belvedere.
Jeg kan desværre ikke finde originalbilledet til lige netop disse optagelser.

--
Steffen Dresler

Svenska-lok

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak