Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gæt en industribane (Meget svær) (Billedegætterier)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 3/6 2012, 00:47 (4355 dage siden)

Jeg har længe gerne ville komme med en rigtig svær gætter, og nu håber jeg det er lykkedes :-D

Jeg har som så mange andre været ude og nyde det gode vejr og oplevet kongeriget fra dets bedste side :-)
Det indbragte bl.a. en udbytterig fototur til en tidligere dansk industribane. Men hvor?

[image]

Der er tale om et udsnit, da hele billedet hurtig vil røbe hvor vi er ;-)
Men når det er gættet, skal jeg nok bringe en dejlig række fotos, hvis stemningen er for det :-)

Og for sportens skyld så er der ingen hints til at starte med :-P

Med gættelig hilsen

Klaus

--
[image][image][image]

Gæt en industribane (Meget svær)

af Fysikeren, 3/6 2012, 01:14 (4355 dage siden) @ K.B.Andreasen

Lille Vildmose?

Gæt en industribane (Meget svær)

af Lars-Ove Madsen @, 3/6 2012, 08:18 (4354 dage siden) @ Fysikeren

Rolfskov??

Gæt en industribane (Meget svær)

af KimC, 3/6 2012, 08:48 (4354 dage siden) @ K.B.Andreasen

Ud fra din beskrivelse forstår jeg at det er sådan her det ser ud i dag, eller i hvert fald i går eller deromkring? Dvs det er ikke et arkivbilled over noget der er forsvundet?

Gæt en industribane (Meget svær)

af UTJ, 3/6 2012, 09:30 (4354 dage siden) @ K.B.Andreasen

Lyset og farverne bringer mig til Grønland.....men det er blot noget min umiddelbare intuition tilsiger mig.

Gæt en industribane (Meget svær)

af Carsten, 3/6 2012, 11:10 (4354 dage siden) @ UTJ

Kunne det være Ivigtut?

Med venlig hilsen

Carsten

Gæt en industribane (Meget svær)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 3/6 2012, 16:24 (4354 dage siden) @ K.B.Andreasen

Ud fra din beskrivelse forstår jeg at det er sådan her det ser ud i dag, eller i hvert fald i går eller deromkring? Dvs det er ikke et arkivbilled over noget der er forsvundet?

Nej det er ikke arkivbilleder. Billederne er taget i maj måned 2012, hvor jeg har haft besøgt 2 forskellige steder med denne form for industri. Det ene er delvis i brug igen, det andet hvor dette billede stammer fra er nedlagt.

Der har været nogle gode bud, men der har hverken været transporteret spagnum eller kryolit på denne bane.

Banen var i brug i ca. 48 år. I dag er store dele af banen er væk og/eller hærget på den ene eller den anden måde. Mit billede stammer dog fra et forholdsvis uberørt stykke strækning.

Mvh

Klaus

--
[image][image][image]

Gæt en industribane (Meget svær)

af Thorbjørn @, Kbh.Ø, 3/6 2012, 17:10 (4354 dage siden) @ K.B.Andreasen


Nej det er ikke arkivbilleder. Billederne er taget i maj måned 2012, hvor jeg har haft besøgt 2 forskellige steder med denne form for industri. Det ene er delvis i brug igen, det andet hvor dette billede stammer fra er nedlagt.

Har der været transporteret kul her? Og var det bly/zink det andet sted du besøgte

mvh
Thorbjørn

Gæt en industribane (Meget svær)

af Ole Gold ⌂ @, Ishøj, 3/6 2012, 19:08 (4354 dage siden) @ Woodi

Det skulle vel aldrig være kalkgruberne ved Mønsted og/eller Daubjerg der er i spil her ? En af dem (Mønsted) har for nylig indviet et "minetog" - så mit bud er at billedet er fra Daubjerg...
mvh
Ole Gold

Gæt en industribane (Meget svær)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 3/6 2012, 22:25 (4354 dage siden) @ Ole Gold

Det skulle vel aldrig være kalkgruberne ved Mønsted og/eller Daubjerg der er i spil her ? En af dem (Mønsted) har for nylig indviet et "minetog" - så mit bud er at billedet er fra Daubjerg...
mvh
Ole Gold

Selvom Mønsted kalkgruber har taget det nye minetog i brug, så kan det ikke være her, da der aldrig har været skinner og vogne i Daugbjerg kalkgruber. Alting blev båret ud i fade i Daugbjerg. Derudover er den oprindelige indgang også skredet sammen, så der er støbt en 15-20 m lang beton skakt ind til de gamle gruber, gennem den sammenfaldne muld. Jeg har dog aldrig være i Thingbæk kalkminer?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Gæt en industribane (Meget svær)

af Svend, 3/6 2012, 22:44 (4354 dage siden) @ BlackThorneDK

Det skulle ikke undre mig, hvis vi var længere mod nord (eller nordvest) - meget længere.

--
Svend

Avatar

Gæt en industribane (Meget svær)

af Gert, Aalborg, 3/6 2012, 22:52 (4354 dage siden) @ Svend

Det kunne være rester af smalsporsbanen på svovlsyrefabrikken i Nørresundby (Kemira)

Gert

Avatar

Gæt en industribane (Meget svær)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/6 2012, 22:59 (4354 dage siden) @ Gert

Det kunne være rester af smalsporsbanen på svovlsyrefabrikken i Nørresundby (Kemira)

Det kan det ikke være, for den er fuldstændig væk jf. nederste foto her :-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Gæt en industribane (Meget svær)

af Winther, Karlskov, 3/6 2012, 20:12 (4354 dage siden) @ K.B.Andreasen

Hej
Pinstrup Mosebrug Kongerslev
mvh
Bent

Gæt en industribane (Meget svær)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 3/6 2012, 23:16 (4354 dage siden) @ K.B.Andreasen

Der har efterhånden været en del gode bud og kommentarer :-)

Og jeg kan kun sige at tampen brænder.. Meen der mangler jo stadig en decideret stedsangivelse, så jeg tror ikke min samvittighed bliver sort af at holde jer hen lidt endnu ;-)

--
[image][image][image]

Avatar

Gæt en industribane (Meget svær)

af Gert, Aalborg, 3/6 2012, 23:43 (4354 dage siden) @ K.B.Andreasen

Sådan en stump smalsporsskinne kunne man nok have mulighed for at finde flere steder i det Nordjyske.

Aalborg Portland
Cemenfabrikken Norden
Dansk Andels cement fabrik
Store Vildmose tørvebrug
Pandrup briketfabrik.
Nørresundby Portland cemenfabrik
Cementfabrikken Danmark (Eternitfabrikken)

Der er nok flere.

Gert

Gæt en industribane (Meget svær)

af Svend, 4/6 2012, 00:14 (4354 dage siden) @ K.B.Andreasen

Jeg vover det ene øje:

Ivigtut (kan vist staves på flere måder)

--
Svend

Gæt en industribane (Meget svær)

af Thorbjørn @, Kbh.Ø, 4/6 2012, 15:20 (4353 dage siden) @ Svend

Jeg vover det ene øje:

Ivigtut (kan vist staves på flere måder)

Så vover jeg det andet øje:
Qudlissat

Gæt en industribane (Meget svær) Løsning :o)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 4/6 2012, 16:27 (4353 dage siden) @ K.B.Andreasen

Jaeh så blev det gættet. Jeg bukker mig endnu engang i respekt for den kompetance der er her på forum, der var en del der rimelig hurtigt fik sporet sig ind på hvor i kongeriget vi var, men jeg tillod mig lige at trække den lidt ;-)
Thorbjørn der vovede det andet øje gættede helt rigtigt, det var Qullissat jeg havde været ved ;-)

Jeg bringer lige hele billedet som udsnittet stammer fra, og inden for de næste par dage skal jeg nok levere lidt historie og ikke mindst billeder fra kulminen ved Qullissat :-)


[image]

--
[image][image][image]

Gæt en industribane (Meget svær) Løsning :o)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 9/6 2012, 00:58 (4349 dage siden) @ K.B.Andreasen

Som lovet, bringes her billeder fra mit besøg i Qullissat :-)

Mvh.

Klaus

--
[image][image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak