Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Istanbul (Jernbanen i dag)

af UTJ, 12/8 2012, 16:51 (4282 dage siden)

Det er ganske interessant at se i andre byer at man kan det, der ikke kan lade sig gøre i København - nemlig moderne integreret overfladetrafik, der sikrer en hurtig og fleksibel på- og afstigning, samt anvendelse af kørebanen udenfor togtid (=sporvogne). I Istanbul fungerer den relativt nye linje forbilledligt og har just fået nye vogne fra Alstom (ikke de afbildede):

Ingen sporvogn:

[image]

Nu kommer den.......

[image]

....og kører forbi....

[image]

Ellers er det mest byens hovedbanegård som stadig er tiltrækkende, inkl et mikroskopisk jernbanemuseum. Er noget afstupmet i og med at nogle tog kører som bus de 300 km til den bulgarske grænse. Lokaltrafikken er der dog stadig, som her:

[image]

Ventesalen emmer dog stadig af Orientekspressen:

[image]

Banegårdsforholdene og lokaltrafikken afventer dog i mange henseender det ikke færdige Marmaray-tunnelprojekt under Bosporus, som er noget af en ingeniørmæssig bedrift, heldigvis godt forsinket af arkæologiske udgravninger, hvilket der bl.a. kan læses om her. Linieføringen kan bl.a ses på dette skilt i Üsküdar, men bliver også gennemgået http://www.ita-aites.org/fileadmin/filemounts/e-news/doc/ITANews11/TUST_OS_2005_marmara...

[image]

Hvad der skal ske med den brandhærgede, men alligevel ganske fantastiske hovedbygning på den asiatiske side (Haydarpasa i Kadiköy) er vist uvist, men flottere beliggenhed findes vist ikke:

[image]

I mellemtiden ligger jernbanefærgerne der fortsat, hvis der er noget at overføre:

[image]

Og forresten: tænk hvis turisterne havde sådan en sporvognslinje på Strøget i København:

[image]

Sidst men ikke mindst lå der et containerskib i havnen med denne last som jeg hverken kender udskibningshavn eller destination på (velsagtens en art billedgåde):

[image]

Lidt tættere på:

[image]

Istanbul

af Woodi, 12/8 2012, 16:56 (4282 dage siden) @ UTJ

Jaaa... Men Hvor mange cykelister ser du i gadebilledet dernede?

I København ville disse skinner sikkert forsage et sted mellem 10000 og 50000 vælte-skader om året.

--
[image]

Istanbul

af Lars Kongshøj, 12/8 2012, 17:52 (4282 dage siden) @ Woodi

Jaaa... Men Hvor mange cykelister ser du i gadebilledet dernede?

I København ville disse skinner sikkert forsage et sted mellem 10000 og 50000 vælte-skader om året.

Det sker jo ikke i en sammenlignelig by som Amsterdam.

Mvh. Lars

Istanbul

af Niels Bak, 13/8 2012, 00:20 (4281 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jaaa... Men Hvor mange cykelister ser du i gadebilledet dernede?

I København ville disse skinner sikkert forsage et sted mellem 10000 og 50000 vælte-skader om året.


Det sker jo ikke i en sammenlignelig by som Amsterdam.

Mvh. Lars

Øhh jo...

Jeg har ingen tal, men fra min tid i byen kender jeg selv to, der har brækket hhv arm og slået kravebenet af led efter at være væltet på cykel fordi hjulet blev fanget i en sporvognsskinne.

Amsterdam

af Lars Kongshøj, 13/8 2012, 01:08 (4281 dage siden) @ Niels Bak

I København ville disse skinner sikkert forsage et sted mellem 10000 og 50000 vælte-skader om året.

Det sker jo ikke i en sammenlignelig by som Amsterdam.

Jeg har ingen tal, men fra min tid i byen kender jeg selv to, der har brækket hhv arm og slået kravebenet af led efter at være væltet på cykel fordi hjulet blev fanget i en sporvognsskinne.

Det lykkedes mig aldrig at opleve en vælteskade det halvandet års tid jeg boede der.

Til gengæld så jeg sporvogne hoppe af sporet et par gange. Og omkørsel pga samme forekom jævnligt. Men sporene er noget gammelt lort. En af afsporingerne var dog på CS i den østlige skarpe kurve og sikkert pga for høj fart. Den røg næsten ind i banegårdsbygningen.

Eneste næsten-ulykke jeg så var en cyklist, der en sen aftentime ikke syntes at han skulle overholde sin vigepligt. Heldigvis stopper sporvogne hurtigere end tog.

Mvh. Lars

Istanbul

af Allan Eriksen, 13/8 2012, 07:18 (4281 dage siden) @ Niels Bak

Jeg kan da huske fra min barndom i Københavns gader vi lærte da at passere skinnerne med forsigtighed, det blev hurtigt lært, det var den letteste ting i verden. Måske lidt anderledes idag hvor mange cyklister absolut skal køre i meget højt tempo, uden skelen til forholdene og andre trafikanter især fodgængere og andre cyklister, jeg forstår godt politiet siger mange cyklister kører med hoved et under armen,

Venlig spor hilsen

Allan

Istanbul

af Lars Kongshøj, 13/8 2012, 08:49 (4281 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg kan da huske fra min barndom i Københavns gader vi lærte da at passere skinnerne med forsigtighed, det blev hurtigt lært, det var den letteste ting i verden. Måske lidt anderledes idag hvor mange cyklister absolut skal køre i meget højt tempo, uden skelen til forholdene og andre trafikanter især fodgængere og andre cyklister, jeg forstår godt politiet siger mange cyklister kører med hoved et under armen,

Ja, cyklister skal passe på. Jeg var ude at gå en sen aftentur så sent som i aftes og nogle bilister tror altså regler om at man ikke må køre 150 på bygader og at man ikke må køre over for rødt ophæves om natten. Det kan jo være farligt. Men jeg tror også at cyklister kan lære at passere sporvognsskinner. Man lærer det vel om ikke andet ved at styrte første gang.

Mvh. Lars

Istanbul

af Lars Kongshøj, 12/8 2012, 17:56 (4282 dage siden) @ UTJ

Mht Istanbul ville jeg være lidt nervøs for jernbanetunellen under Bosperus. En tunnel mellem to kontinetalplader, på et sted, der har haft store jordskælv.

Mvh. Lars

Avatar

Istanbul

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/8 2012, 23:54 (4281 dage siden) @ Lars Kongshøj

Mht Istanbul ville jeg være lidt nervøs for jernbanetunellen under Bosperus. En tunnel mellem to kontinetalplader, på et sted, der har haft store jordskælv.

Mvh. Lars

Det er jo det der er den ingeniørmæssige bedrift!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Istanbul

af Lars Kongshøj, 13/8 2012, 00:52 (4281 dage siden) @ Michael Deichmann

Projektet er beskrevet her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Marmaray

Citat:
Tunnel construction is only about 18 kilometres (11 mi) from the active North Anatolian Fault, worrying engineers and seismologists. "Since AD 342, it has seen large earthquakes that each claimed more than 10,000 lives."[5] Scientific calculations to estimate the probability that at some time in the next 30 years the area will suffer an earthquake of strength 7.0 or more produced an outcome of 77 percent. The waterlogged, silty soil on which the tunnel is being constructed has been known to liquefy during an earthquake; to solve this problem, engineers are injecting industrial grout down to 24 metres (79 ft) below the seabed to keep it stable.[5] The walls of the tunnel will be made of waterproof concrete coated with a steel shell, each independently watertight. The tunnel is made to flex and bend similar to the way tall buildings are constructed to react if an earthquake hits. Floodgates at the joints of the tunnel are able to close and isolate water in the event of the walls' failure.[5]

Steen Lykke, project manager for Avrasyaconsult, the international consortium that's overseeing the construction, sums it up saying, "I can't think of any challenge this project lacks".[5]
Citat slut.

Navnet Steen Lykke skyldes vist at der er indblandet et dansk ingeniørfirma.

Og så troede jeg åbenbart fejlagtigt at kontinentalpladerne mødte hinanden langs hele strædet.

Mvh Lars

Avatar

Istanbul

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 12/8 2012, 22:35 (4282 dage siden) @ UTJ

Det er ganske interessant at se i andre byer at man kan det, der ikke kan lade sig gøre i København - nemlig moderne integreret overfladetrafik, der sikrer en hurtig og fleksibel på- og afstigning, samt anvendelse af kørebanen udenfor togtid (=sporvogne).

Hej Ulrik

Jamen, det må jo skyldes, at staklerne stadig lever i stenalderen, eller at de blot har misforstået noget.
I et "moderne" samfund befinder sporvognene sig på museum, mens byrummene er blevet beriget med bilernes, bussernes og lastbilernes mange "lyksaligheder" i form af super energieffektiv og forureningsfri transport af både gods og passagerer, som på ingen måde begrænser fremkommeligheden, eller på nogen måde skader sundheden eller miljøet.
Vi må straks tage derned og redde staklerne fra den vildfarelse at tro, at skinner og jernbanehjul overhovedet har nogen berettigelse i et fremsynet, moderne og højteknologisk samfund.

Men udover dét, så tusind tak for både billeder og lidt indblik i de Istanbul'ske forhold.
Og hvor er det en flot hovedbygning - den bliver vel forhåbentlig sat i stand igen (?).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Istanbul

af Allan Eriksen, 12/8 2012, 23:29 (4282 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

De er såmænd også ved at opbygge et net af højhastighedstog ved jeg fra en kammerat der skal derned i oktober måned, og de har i første omgang købt et antal spanske 6 vognstog med maks hastighed 250 km/t og bygger nye strækninger til Konya og andre steder.

Venlig istanbulsk hilsen


Allan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak