Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vestbanens Y-tog? (Jernbanen i dag)

af Magnumenforce, 22/8 2012, 15:22 (4272 dage siden)

Hej allesammen

I morges i lint toget fra Oksbøl til Esbjerg, bemærket jeg at Æ Gaf holde på sidesporet til Oksbøl lejren og lige nu på vej tilbage bemærket jeg at en af Y-togene var ved at blivesat på blokvogn. Er der nogen af jer kloghovder som ved noget, om de er blevet solgt til skrot eller hvad.
Håber på at få svar.

MVH Torbjørn

Vestbanens Y-tog?

af OnAir112 ⌂, 22/8 2012, 15:54 (4272 dage siden) @ Magnumenforce

Rygters bureau siger, at de skal på gummi til Hamburg og derfra til Peru.

--
OnAir112
Paul

Vestbanens Y-tog?

af Poul Andersen @, 22/8 2012, 16:58 (4272 dage siden) @ OnAir112

... og rygtet er rigtigt.

Mvh.
Poul.

Vestbanens Y-tog?

af Kasper Kirkeskov, 22/8 2012, 19:45 (4271 dage siden) @ Poul Andersen

skal alle 3 sæt Y-tog sendes afsted ?


Kasper Kirkeskov

Vestbanens Y-tog?

af Poul Andersen @, 22/8 2012, 19:54 (4271 dage siden) @ Kasper Kirkeskov

skal alle 3 sæt Y-tog sendes afsted ?


Kasper Kirkeskov

Ja.

Mvh.
Poul

Vestbanens Y-tog?

af KimC, 23/8 2012, 13:50 (4271 dage siden) @ OnAir112

Rygters bureau siger, at de skal på gummi til Hamburg og derfra til Peru.

Det er tankevækkende at end ikke jernbanemateriel kan transporteres ad skinner. Sporvidden passer hele vejen :-|

Vestbanens Y-tog?

af Allan Eriksen, 23/8 2012, 15:04 (4271 dage siden) @ KimC

Jeg tror det er fordi infrastrukturafgifterne er for høje for et ikke plantog og samtidig skal både danske og tyske tilsynsmyndigheder give tilladelse, de tyske skal garanteret først have tegninger og så videre over toget, førend det overhovedet får lov til at komme ind over grænsen mellem Danmark og Tyskland, så selv om toget er bygget i Tyskland og såvidt jeg husker kørte alle Y togene for egen kraft fra Uerdingen til Danmark i sin tid , så er det ikke godt nok mere.

Men rigtig nok tankevækkende, men i bund og grund vil de nok bare være sikre på at der ikke sker noget på vejen til Hamburg der kan begrænse den daglige drift.

Venlig Y hilsen

Allan

Vestbanens Y-tog?

af KimC, 23/8 2012, 17:13 (4271 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg tror det er fordi infrastrukturafgifterne er for høje for et ikke plantog og samtidig skal både danske og tyske tilsynsmyndigheder give tilladelse, de tyske skal garanteret først have tegninger og så videre over toget, førend det overhovedet får lov til at komme ind over grænsen mellem Danmark og Tyskland, så selv om toget er bygget i Tyskland og såvidt jeg husker kørte alle Y togene for egen kraft fra Uerdingen til Danmark i sin tid , så er det ikke godt nok mere.

Men rigtig nok tankevækkende, men i bund og grund vil de nok bare være sikre på at der ikke sker noget på vejen til Hamburg der kan begrænse den daglige drift.

Venlig Y hilsen

Allan

Hvis infrastrukturafgifterne er så høje at det kan betale sig at leje mobilkran og særtransport, med den assistance den skal have undervejs, har jernbnen et problem.

Et andet problem er bureaukrati. De tog har kørt i årtier uden at ryge på gulvet, men uha, det er for farligt, for besværligt, og derfor også for dyrt at køre dem på skinner til Hamburg. Man kunne jo hænge dem bag på et lokomotiv med de respektive landes togkontrolsystem frem for at køre dem for egen kraft. Selv IC4 og IC2 kan få lov til at smutte gennem Tyskland på egne hjul, men ikke for egen kraft - de tkan de jo knapt nok heller herhjemme..

Så behøver man jo ikke undre sig over at vejtrafikken sejrer.

Vestbanens Y-tog?

af Erik Olsen, 23/8 2012, 15:46 (4271 dage siden) @ KimC

Det er tankevækkende at end ikke jernbanemateriel kan transporteres ad skinner. Sporvidden passer hele vejen

Hele vejen til Peru?

Vestbanens Y-tog?

af KimC, 23/8 2012, 17:07 (4271 dage siden) @ Erik Olsen

Det er tankevækkende at end ikke jernbanemateriel kan transporteres ad skinner. Sporvidden passer hele vejen


Hele vejen til Peru?

I førte omgang til Hamburg. Derfra skulle de under alle omstædnigheder have haft et lift.
Jeg mener ikke at de Y tog der allerede er i Peru er blevet omsporet.

Vestbanens Y-tog?

af UTJ, 23/8 2012, 18:43 (4271 dage siden) @ KimC

Jeg mener ikke at de Y tog der allerede er i Peru er blevet omsporet.

der er normalspor i Peru

Vestbanens Y-tog?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 23/8 2012, 19:21 (4270 dage siden) @ KimC

Det er tankevækkende at end ikke jernbanemateriel kan transporteres ad skinner. Sporvidden passer hele vejen


Hele vejen til Peru?


I førte omgang til Hamburg. Derfra skulle de under alle omstædnigheder have haft et lift.
Jeg mener ikke at de Y tog der allerede er i Peru er blevet omsporet.

Kan det tænkes at skibet til Peru, ikke ligger til kaj hvor der er spor i nærheden?
Hvis toget alligevel skal løftes fra skinner til lastbil, for at blive fragtet hen til skibet, er det helt sikkert billigere at gøre det her i Danmark, og på den måde få billig lastbil trafik ned over Ejderen. Herved undgås infrastruktur afgifter og regler i Tyskland, og toget skal alligevel løftes 2 gange.

Det kan også tænkes at man har valgt løsningen, for ikke at være bundet til en kajplads i Hamborg. Hvis skibet selv har kran til læsningen, løser det endnu et problem, hvis lastbilerne kan komme tæt nok på, til at løftet sker i en arbejdsgang.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Vestbanens Y-tog?

af Poul Andersen @, 23/8 2012, 19:32 (4270 dage siden) @ BlackThorneDK

Man anvendte samme fremgangsmåde med Østbanens Y-tog, da de blev transporteret fra Nakskov til Peru.

Mvh.
Poul.

Vestbanens Y-tog?

af Allan Eriksen, 23/8 2012, 20:51 (4270 dage siden) @ Poul Andersen

Nu er transporten garanteret bestilt og betalt, men undrer mig lidt at skibet ikke kunne have lagt til i Esbjerg og fået det på der, men så er der jo havneafgifter osv.

Venlig hilsen

Allan

Vestbanens Y-tog?

af morten t, 23/8 2012, 22:02 (4270 dage siden) @ Allan Eriksen

det kunne være fordi skibet er i fast rute..

Vestbanens Y-tog?

af UTJ, 23/8 2012, 23:40 (4270 dage siden) @ morten t

det kunne være fordi skibet er i fast rute..

Ja, for det kan jo være at togene skal transporteres som en anden container: se fx mit indlæg fra Istanbul

Vestbanens Y-tog?

af morten t, 24/8 2012, 09:29 (4270 dage siden) @ UTJ

helt sikkert, for man bestiller ikke en "færge" til at sejle kun med dem helt til Peru.

Vestbanens Y-tog?

af Allan Eriksen, 24/8 2012, 10:03 (4270 dage siden) @ morten t

Jeg har indrømmet ikke ret meget forstand på skibsfart, men jeg tænkte som så, at man har et skib der skal til Sydamerika (Peru) og Vi skal have noget gods fra Hamburg hvis man bestiller at man har et par tog der skal afsted og man siger, hvad koster det jer at lægge til i Esbjerg og få de tog med. Jeg ved godt at nu er der bestilt kraner o.s.v. så det er ikke for at lave om på tingene, jeg var bare nysgerrig. Men det havde da været optimalt hvis man havde lavet et særtog fra Varde til Hamburg Hafen og hvis man var bange for at toget jo ikke har Indusi så kunne man måske have bestilt et tysk diesellokomotiv fra Tønder til Hamburg Hafen. Men sket er sket så om 100 år eller måske mindre så er alting glimt.

Venlig hilsen og held og lykke til togene i Peru.

Allan

Vestbanens Y-tog?

af Poul Andersen @, 24/8 2012, 11:22 (4270 dage siden) @ Allan Eriksen

Speditøren der står for transporten fra Varde til Peru, er sikkert total ligeglad med der er tale om et tog, som vi andre helst så køre direkte til skibssiden i Hamburg.
Måske er han bekendt med hvor meget papirarbejde der skal laves (sikkert eksternt), og hvad det koster, inden togene bare kan slæbes til Hamburg.
Blokvognstransporterne og de nødvendige transporttilladelser har han sikkert både erfaring og kompetence i fra tidligere opgaver.

Derfor bliver det sådan !.

Mvh.
Poul.

Vestbanens Y-tog?

af L.H. Jensen, 24/8 2012, 11:37 (4270 dage siden) @ Poul Andersen

Speditøren der står for transporten fra Varde til Peru, er sikkert total ligeglad med der er tale om et tog, som vi andre helst så køre direkte til skibssiden i Hamburg.
Måske er han bekendt med hvor meget papirarbejde der skal laves (sikkert eksternt), og hvad det koster, inden togene bare kan slæbes til Hamburg.
Blokvognstransporterne og de nødvendige transporttilladelser har han sikkert både erfaring og kompetence i fra tidligere opgaver.

Derfor bliver det sådan !.

Mvh.
Poul.

Der er vel også lige den detalje, at togsættene forinden udskibning skal tømmes for diverse væsker, såsom brændstof og smøre- og kølemidler, og det arbejde vil Arrivas værksted formentlig foretrække at udføre på "hjemmebane" i Varde og ikke på en forblæst havnekaj i Hamburg ...

Mvh
LHJ

Vestbanens Y-tog?

af Allan Eriksen, 24/8 2012, 12:14 (4270 dage siden) @ L.H. Jensen

Åh ja selvfølgelig det var da et godt argument.

Lidt udenfor tråd man så jo da vi solgte MZIII til Australien hvor meget arbejde der var inden afskibning.

apropos sidste, det var derfor jeg nævnte at sejle fra Esbjerg, fordi jeg tænkte på da vi sendte
MZ til Australien.

Venlig hilsen


Allan

Vestbanens Y-tog?

af thomash, 26/8 2012, 11:03 (4268 dage siden) @ Allan Eriksen

apropos sidste, det var derfor jeg nævnte at sejle fra Esbjerg, fordi jeg tænkte på da vi sendte
MZ til Australien.

MZ III'erne blev udskibet fra Frihavnen i københavn.

[image]

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Vestbanens Y-tog?

af Allan Eriksen, 26/8 2012, 12:01 (4268 dage siden) @ thomash

øhh jeg mente også frihavnen med hensyn til MZIII, men jeg skrev ikke frihavnen.

Venlig hilsen

Allan

Vestbanens Y-tog?

af Jens V, 24/8 2012, 14:21 (4270 dage siden) @ L.H. Jensen

Så afgik også æ'Huk (Ys 82)

[image]

[image]

[image]

[image]

- i dag ved 13-tiden.

Vestbanens Y-tog?

af Michael Trolle ⌂ @, Esbjerg, 26/8 2012, 10:55 (4268 dage siden) @ Jens V

Fine billeder, jeg håber det er okay jeg lige låner dem :) Det er jo trodsalt mig der er på dem :)

mvh
en af kranførerne ;)

Vestbanens Y-tog?

af Poul Andersen @, 24/8 2012, 15:45 (4270 dage siden) @ L.H. Jensen

Der er vel også lige den detalje, at togsættene forinden udskibning skal tømmes for diverse væsker, såsom brændstof og smøre- og kølemidler, og det arbejde vil Arrivas værksted formentlig foretrække at udføre på "hjemmebane" i Varde og ikke på en forblæst havnekaj i Hamburg ...


Mvh
LHJ

Rigtig "gættet", - de er nemlig tømt for de nævnte ting, med undtagelse af en sjat dieselolie, så de trods alt kan køre de få hundrede meter fra værkstedet til læssepladsen.

Mvh.
Poul

Vestbanens Y-tog?

af OnAir112 ⌂, 24/8 2012, 20:42 (4269 dage siden) @ Poul Andersen

Der er vel også lige den detalje, at togsættene forinden udskibning skal tømmes for diverse væsker, såsom brændstof og smøre- og kølemidler, og det arbejde vil Arrivas værksted formentlig foretrække at udføre på "hjemmebane" i Varde og ikke på en forblæst havnekaj i Hamburg ...


Mvh
LHJ


Rigtig "gættet", - de er nemlig tømt for de nævnte ting, med undtagelse af en sjat dieselolie, så de trods alt kan køre de få hundrede meter fra værkstedet til læssepladsen.

Mvh.
Poul

Køre uden smøremidler og kølevæske????
stakkels motorer og gearkasser for ikke at glemme kompressorer.
Forøvrigt så stopper motorerne når der ikke smøres og køles. Gear kan ikke indkobles når temperaturen er for høj

mvh
Paul

--
OnAir112
Paul

Vestbanens Y-tog?

af Claus C Klausen @, 25/8 2012, 12:33 (4269 dage siden) @ Poul Andersen

Ja jeg vil give Poul ret.

Det rent administrative og tilladelser i jernbane-sektoren, gør at det er hurtige og billigere at bruge den valgte metoder. Man skal jo ogås kigge på omkostningerne for dem som har købt togene i den sidste ende.

Hvis de skulle være transporteret af "skinnevejen" skal der bl.a. sket følgende!

Der skal være en godkendelse af togsættet

Bremser og evt. Gear skal være afspærret, midstillig og sikret imod at de går i indgreb.

Togsættene skal efterses af en tysk wagenmeister, det skal ske i Varde i værkstedet.

Der skal søges en UT-tilladelse (Udsænvanlig transport)

Der skal bestilles særtog i både Danmark og i Tyskland.

Og evt. skal man finde en operatør der kan køre denne transport, både i Danmark og i Tyskland. Og han skal og have noget for dette arbejde,og det er ikke billigt.

Så det er altså ikke så lige til at lave sådan noget. Derfor er "landevejen" ofte den bedste løsning

Claus:-)

Vestbanens Y-tog?

af Poul Andersen @, 28/8 2012, 15:40 (4266 dage siden) @ Winther

[image]

Så er sidste Y-tog kørt fra Varde med kurs mod Peru, - en epoke er slut.

Mvh.
Poul.

Vestbanens Y-tog?

af L.H. Jensen, 29/8 2012, 13:13 (4265 dage siden) @ OD, Od

Billeder af de to første sæt i Hamburg kan ses her:

http://www.oledinesen.dk/tyskland/nggallery/hamburg-28-08-2012/hamburg-28-08-2012/

Og det sidste af Vestbanens Y-tog, Ym 71 - Ys 81 kørte sin definitivt sidste tur på banen i går, tirsdag den 28. august 2012 som tog 514 (Oksbøl Syd-)Hesselmed-Varde ...

[image]

Her holder toget - "æ å" på Varde Vest umiddelbart før den sidste afgang mod Varde
- og Peru ...;-)

En æra er slut - "the rest is silence"

Mvh
LHJ

Vestbanens Y-tog?

af thomash, 16/9 2012, 19:15 (4246 dage siden) @ Poul Andersen


Så er sidste Y-tog kørt fra Varde med kurs mod Peru, - en epoke er slut.

Hejsa

Jeg har lagt et par friske billeder op af Vestbanens Y-tog i hamburg.

De kan ses her: Billede 1 Billede 2

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak