Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny linieføring i Østjylland (Generelt)

af Niekind, 27/8 2012, 20:27 (4280 dage siden)

Jeg sad lige og bladrede i:
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-Trafik/Trafikale-analyser/~/media/9A928A11D2...

Man vil jo gerne have rettet den meget krogede linieføring fra Lillebælt til Aarhus blandt ved en bro over Vejle Fjord. Hvorfor skal en så stor by og knudepunkt som Vejle pludselig hægtes af i disse tider, hvor man skriger på bedre kolliktiv trafik.

Hvis man så gerne vil have rejsetiden mellem hovedstaden og Århus ned, så er det da en fast forbindelse over Kattegat der skal kigges på. Så kan man jo samtidig få gjort noget ved de overbelastede motorveje fra Aarhus nedover Vejle, Odense og videre til København.

En fast forbindelse over Kattegat vil jo også give masser af arbejdspladser mens det står på...

Undskyld jeg starter denne diskussion, den har sikkert ræset herinde før. :-D

Ny linieføring i Østjylland

af Allan Eriksen, 27/8 2012, 20:38 (4280 dage siden) @ Niekind

det ville da også være forkert at hægte Vejle af, jeg syntes man bedre kunne rette banen ud mellem de forskellige byer f.eks rette ud mellem Vejle Horsens uden at springe Hedensted over, Horsens Skanderborg og der er måske flere andre steder på vejen til Hobro og Ålborg.

Venlig hilsen

Allan

Ny linieføring i Østjylland

af Henrik C, Kolding, 27/8 2012, 22:47 (4280 dage siden) @ Allan Eriksen

det ville da også være forkert at hægte Vejle af >

Større byer som Esbjerg, Kolding og Horsens har dårlige betjening end Vejle, så vi sender lige en tudekiks til Vejle...

--
mvh. Henrik C

Ny linieføring i Østjylland

af Lars Kongshøj, 28/8 2012, 03:13 (4280 dage siden) @ Henrik C

det ville da også være forkert at hægte Vejle af >


Større byer som Esbjerg, Kolding og Horsens har dårlige betjening end Vejle, så vi sender lige en tudekiks til Vejle...

Nu gider jeg ikke nærlæse køreplanen og fluekneppe, men Horsens og Kolding har da i praksis lige så god betjening som Vjle.

Mvh. Lars

Ny linieføring i Østjylland

af Allan Eriksen, 28/8 2012, 06:50 (4279 dage siden) @ Lars Kongshøj

Det syntes jeg er rigtig nok du skriver men måske vi skulle ønske halvtimesdrift til ihvertfald Århus og Ålborg med IC tog.


Venlig hilsen

Allan

Ny linieføring i Østjylland

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 28/8 2012, 06:58 (4279 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jeg ved ikke hvilken station der har flest tog.
Men forskellen mellem Vejle og Horsens er kun at Vejle betjenes af Herning-tog og at Horsens ikke betjenes af de ugentlige 80xx lyntog.
Horsens er jo faktisk den 8. største by i DK hvor Vejle er den 9.
Grunden til at Vejle har stor betjening er fordi du skal skifte her til diverse busser og toge til hjertet af Jylland (fx bus til Billund, tog til Herning)

Ny linieføring i Østjylland

af Henrik C, Kolding, 28/8 2012, 09:37 (4279 dage siden) @ Lars Kongshøj

Nu gider jeg ikke nærlæse køreplanen og fluekneppe, men Horsens og Kolding har da i praksis lige så god betjening som Vjle.

Hmmm, så bliver du nok nød at læse køreplanen...

--
mvh. Henrik C

låst
3028 visninger

Ny linieføring i Østjylland

af Lars Kongshøj, 29/8 2012, 19:20 (4278 dage siden) @ Henrik C

Nu gider jeg ikke nærlæse køreplanen og fluekneppe, men Horsens og Kolding har da i praksis lige så god betjening som Vjle.

Hmmm, så bliver du nok nød at læse køreplanen...

Ja, men det er lidt svært at købe den (den udgives ikke i trykt form mere), og gider ikke at bladre i TKV. Hvad mener du. Da jeg fik et lift fra Holland til DK en aften vurderede jeg at det var bedre at blive sat af i Vejle end Kolding, når jeg skulle til Kbh, men det er år siden og min hjerne mener at betjeningen af Kolding er blevet meget bedre siden.

Mvh Lars

låst
2836 visninger

Ny linieføring i Østjylland

af Fysikeren, 29/8 2012, 19:38 (4278 dage siden) @ Lars Kongshøj

Køreplanen kan downloades på DSB's hjemmeside :)

låst
2777 visninger

Ny linieføring i Østjylland

af Peter Linaa Jørgensen, 29/8 2012, 19:49 (4278 dage siden) @ Lars Kongshøj

Nu gider jeg ikke nærlæse køreplanen og fluekneppe, men Horsens og Kolding har da i praksis lige så god betjening som Vjle.

Hmmm, så bliver du nok nød at læse køreplanen...


Ja, men det er lidt svært at købe den (den udgives ikke i trykt form mere), og gider ikke at bladre i TKV. Hvad mener du. Da jeg fik et lift fra Holland til DK en aften vurderede jeg at det var bedre at blive sat af i Vejle end Kolding, når jeg skulle til Kbh, men det er år siden og min hjerne mener at betjeningen af Kolding er blevet meget bedre siden.

Mvh Lars

De forefindes skam i trykt udgave, det er "bare" at henvende sig på nærmeste station - og så er de HELT GRATIS!

M v h
Peter L J

låst
2847 visninger

Ny linieføring i Østjylland

af Lars Kongshøj, 29/8 2012, 20:11 (4278 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

Svar til begge: Det der lå i mit brok: jeg savner bogen. Hæfterne kan være fine. Men ikke som reference. Det samme gælder internetudgaven.

låst
2782 visninger

Ny linieføring i Østjylland

af Fysikeren, 29/8 2012, 20:15 (4278 dage siden) @ Lars Kongshøj

Bogen fejlede ikke noget. Men hvordan var den bedre som reference? Køreplanerne står jo på samme måde som dengang i bogen, de har numre osv.

Men bortset fra det, så savner jeg en dansk hjemmeside der samler alle køreplaner på samme måde som resplus.se gør det i Sverige.

låst
2819 visninger

Ny linieføring i Østjylland

af Lars Kongshøj, 29/8 2012, 20:40 (4278 dage siden) @ Fysikeren

Bogen fejlede ikke noget. Men hvordan var den bedre som reference?

"Bibelen" var bedre fordi jeg er gammeldags.

låst
2775 visninger

Ny linieføring i Østjylland

af MortenLarsen94, Aarhus, 29/8 2012, 23:32 (4278 dage siden) @ Lars Kongshøj

Og hermed synes jeg vi lukker denne del af diskussionen

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
- Webmaster og medlem af driftsudvalget i Limfjordsbanen (LFB)
[image]

låst
2890 visninger

Ny linieføring i Østjylland

af steenth, 28/8 2012, 00:59 (4280 dage siden) @ Allan Eriksen

det ville da også være forkert at hægte Vejle af, jeg syntes man bedre kunne rette banen ud mellem de forskellige byer f.eks rette ud mellem Vejle Horsens uden at springe Hedensted over, Horsens Skanderborg og der er måske flere andre steder på vejen til Hobro og Ålborg.

Vejle er den mest tidskrævende by at kommer igennem på den jyske østkyst, når man som jeg mest skal til Århus eller nordligere - jeg kan godt undvære de stop i Vejle, Horsens og Skanderborg - for de skal alligevel betjernes af andre lidt mere stoppende tog. Så de byer bliver ikke hægtet af.

Mvh
Steen

Ny linieføring i Østjylland

af Fysikeren, 27/8 2012, 20:47 (4280 dage siden) @ Niekind

Oh ja, det er en interessant rapport.

Min holdning til den er klar, indtil nogle kommer med bedre argumenter: Først skal man prioriterer løsning A, siden kan man kigge på C'eren, mens B'eren er overflødig.

Hvorfor: Løsning A er godt nok ikke den, der minimere rejsetiden mellem Odense og Aarhus mest, men den giver en god effekt på linjerne fra Odense til Esbjerg, Flensburg, og Herning også, samt bedre effekt end B'eren fra Aarhus mod syd.

Samtidigt er der brug for kapacitet i Østjylland hvis man vil have både nærbanetog og tog over længere distancer. Og ja, man kan nemt koble Fredericia, Vejle og Horsens af på visse tog. De byer har interesse i, at nok tog stander i byen, men ikke hvor mange der kører forbi. At give dem seks tog i timen plus fire gennemgående er jo en fin frekvens.

På sigt er C'eren, en Kattegatforbindelse, en meget interessant, men dyr løsning, der samtidigt vil gøre B'eren overflødig, mens løsning A stadig kan bruges med stor gavn.

Ny linieføring i Østjylland

af Lars Kongshøj, 27/8 2012, 21:22 (4280 dage siden) @ Niekind

Jeg ikke se fornuft i at springe Vejl over. Så gerne banen rettet Horsens-Århus, Århus-Randers. (Men tvivler på at Helle Thorning har pengene i gucci-tasken)

Ny linieføring i Østjylland

af Rolf Jensen, 27/8 2012, 22:04 (4280 dage siden) @ Lars Kongshøj

> Jeg ikke se fornuft i at springe Vejl over. Så gerne banen rettet Horsens-Århus, Århus-Randers. (Men tvivler på at Helle Thorning har pengene i gucci-tasken)

Kunne jo være at togene så ville blive delt i Odense istedet for Vejle?
Så kunne der jo også komme lidt hurtigere tog til Herning/Struer?

Mon ikke der også kunne være en mulighed for at toget Esbjerg-Fredericia-Aarhus, kunne blive opgraderet til Lyntog og forsætte til Aalborg?

Ny linieføring i Østjylland

af Lars Kongshøj, 28/8 2012, 03:03 (4280 dage siden) @ Rolf Jensen

> Jeg ikke se fornuft i at springe Vejl over. Så gerne banen rettet Horsens-Århus, Århus-Randers. (Men tvivler på at Helle Thorning har pengene i gucci-tasken)

Kunne jo være at togene så ville blive delt i Odense istedet for Vejle?
Så kunne der jo også komme lidt hurtigere tog til Herning/Struer?

Mon ikke der også kunne være en mulighed for at toget Esbjerg-Fredericia-Aarhus, kunne blive opgraderet til Lyntog og forsætte til Aalborg?

DSB havde en "femårsplan" (langtidsplan) i firserne. Jeg kan ikke huske navnet (kan nogen?), et rødt hæfte på omkring 100 sider. Men det indeholdt en langtidsvision "sluttimemodellen", 1 time Kh-Od, Od,-AR, Ar-Ab.

Mht IC3: Er de ikke designet til at kunne splittes+samles i farten?

Mvh Lars

Ny linieføring i Østjylland

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 28/8 2012, 07:08 (4279 dage siden) @ Lars Kongshøj

Mht IC3: Er de ikke designet til at kunne splittes+samles i farten?

Jo, om morgenen kommer 3 togsæt i et stort IC Århus-Aalborg-Frederikshavn. Med én vogn til Aalborg, én til Lindholm og én til Frederikshavn. Når de 2 togsæt så kommer til Lindholm "smider" det første sæt det andet sæt af og kører selv lidt frem og holder.

Ny linieføring i Østjylland

af Rolf Jensen, 28/8 2012, 07:09 (4279 dage siden) @ Lars Kongshøj

> Mht IC3: Er de ikke designet til at kunne splittes+samles i farten?

Jo, jeg kan huske fra 96, da jeg var i praktisk som Togfører, og der var noget sporarbejde ved Forlev, der blev IC'eren og Lyntoget koblet sammen, og kørte fra færgen og til Slagelse, hvor IC'eren blev koblet fra Lynet, men det skete ved lav hastighed, uden at vide det, er mit gæt at toget kørte omkring 20km/t da det skete.

Om det kan koble sammen i fart? Tja, godt spørgsmål. Jeg ved det ikke.

Ny linieføring i Østjylland

af Rolf Jensen, 28/8 2012, 07:20 (4279 dage siden) @ Rolf Jensen

Glemte at sige at Lynet forsatte kørslen mod København, uden at stoppe op i Slagelse først.

Ny linieføring i Østjylland

af Henrik C, Kolding, 28/8 2012, 08:24 (4279 dage siden) @ Rolf Jensen

Om det kan koble sammen i fart? Tja, godt spørgsmål. Jeg ved det ikke.

UHA, tænk lige lidt sikkerhed ind her..... iøvrigt bliver det svært at lave en bremseprøve i fart...

For nogle køreplaner siden smed ICéren dagligt mod Esbjerg en ER del i Lunderskov uden at ICéren standsede.

--
mvh. Henrik C

Ny linieføring i Østjylland

af Lars Kongshøj, 29/8 2012, 19:25 (4278 dage siden) @ Henrik C

Om det kan koble sammen i fart? Tja, godt spørgsmål. Jeg ved det ikke.


UHA, tænk lige lidt sikkerhed ind her..... iøvrigt bliver det svært at lave en bremseprøve i fart...

Med mindre jeg husker senildement starter lokoførers dagens dont med at lave bremseprøve, hvis relevant også tunneltjek.

Ny linieføring i Østjylland

af Thomas Jespersen @, Danmark, 27/8 2012, 22:31 (4280 dage siden) @ Niekind

Vejle bliver da så sandelig ikke hægtet af. Der kører stadig intercity til Herning.

Togene kan ellers spare mere end 25 km kørsel imellem Brejning og Daugård, så jeg syntes det er en glimrende plan. Modellen forudsætter en stigning i trafikken, så derfor er det da på ingen måde tydeligt at man vil fjerne forbindelser.

Thomas

Ny linieføring i Østjylland

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/8 2012, 09:09 (4279 dage siden) @ Thomas Jespersen

helt enig. at køre over Vejle fjord for gennemgående tog og igennem Vejle for andre tog. Vejle slipper også for den støj der kommer fra godstogene. Så vi få på samme måde en meget langt overhældings spor :-)

Ny linieføring i Østjylland

af Henrik C, Kolding, 28/8 2012, 09:32 (4279 dage siden) @ hummel_62

Problemmet er ikke alene at alle tog skal ind over Vejle, de standser der også, alle sammen.

Godstogene er nok ikke et problem, da der kun er to tog i døgnet der kører Fredercia - Århus

--
mvh. Henrik C

Avatar

Ny linieføring i Østjylland

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 27/8 2012, 22:39 (4280 dage siden) @ Niekind

Hvorfor skal en så stor by og knudepunkt som Vejle pludselig hægtes af i disse tider, hvor man skriger på bedre kolliktiv trafik.

Fordi tid er penge - i en tid, hvor vi forlanger effektivitet og mest muligt for pengene.
Så for at spare endnu mere køretid burde alle sporene i hele Danmark "rettes ud" efter samme model og på den måde føres udenom alle byer, sådan at togene kan køre helt uden stop! ;-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Ny linieføring i Østjylland

af Niekind, 28/8 2012, 08:40 (4279 dage siden) @ Niekind

Hvis de helt store og overordede visioner er at skabe lynhurtige forbindelser mellem Aarhus og Hovedstaden og Aarhus og Odense, så er der da ingen vej udenom en fast forbindelse over Kattegat og en tunnel mellem Bogense og Juelsminde...

Aarhus er jo helt vilde i varmen for at få den faste forbindelse mod øst, så man pludselig kan bo i aarhus og arbejde i København...

Man snakker også utrolig meget om hvordan man får noget af den gennemkørende trafik på motorvejene i Trekantsområdet væk og her vil en tunnel mellem Bogense og Juelsminde måske være en mulighed og denne tunnel kunne selvfølgelig også få to spor.

Ja, det er måske blot luftkasteller, men jeg synes det er mere fremsynet end en ny bro over Vejle Fjord.

Jeg holder hverken med Kolding, Vejle eller Horsens i det her spørgsmål. Jeg mener blot at der bor så mange mennesker i dette område, at man ikke bare kan afskære dem. Allerede i dag er det jo en kompliceret og tidskrævende affære bare at tage toget fra Kolding til Vejle med skift i Fredericia... derfor har man jo også talt om en letbane mellem de to byer.

Ny linieføring i Østjylland

af Poul Andersen @, 28/8 2012, 08:55 (4279 dage siden) @ Niekind

Allerede i dag er det jo en kompliceret og tidskrævende affære bare at tage toget fra Kolding til Vejle med skift i Fredericia... derfor har man jo også talt om en letbane mellem de to byer.

Der er altså to Re-tog systemer mellem de to byer. Esbjerg - Aarhus og Kolding - Vejle hvor der kan rejses uden togskift.
Dertil kommer EC togene.

Mvh.
Poul.

Ny linieføring i Østjylland

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/8 2012, 09:17 (4279 dage siden) @ Niekind

at bygge flere forbindelser på samme sted giver ikke mening, så du har ret.

Om det så skal være mod syd eller nord har jeg ikke nogen mening om, som bebor på sjælland. Hvis der skal bygges bru/tunnel fra Kalundborg/sjællandsode. Så kommer det til at kræve.

Linjen Roskilde- Kalundborg/sjællandsode rettes ud.
Linjen udbygge til to spor Holdbæk- Kalundborg/sjællandsode

Så lige meget hvad vi gør så skal vi have en meget stor penge taske med.
Jeg ville håbe det tages i store step, men med heleheden forøje så det bliver en samlet optimal løsning.

ps. jeg bor selv uden for jernbanelands lov og ret, vi har ikke haft jernbane siden midtsjællands banen blev nedlagt. Så lad os få den bedste løsning, og ikke en politisk studehandel

mbh

Lars

Ny linieføring i Østjylland

af Hedegaard, 28/8 2012, 09:16 (4279 dage siden) @ Niekind

Kan ikke rigtig se problemet med denne plan.
Det er jo ikke meget anderledes end da man begyndte at bygge ICE strækninger i Tyskland. Der var der også en del af de gamle knudepunkter, som blev koblet af hurtigtogs-nettet, men tl gengæld fik de så flere regionale afgange.

Ny linieføring i Østjylland

af Niels Bak, 28/8 2012, 11:35 (4279 dage siden) @ Hedegaard

Kunne ikke være mere enig. Hele ideen er jo at få flere og hurtigere tog overordnet set. Der er jo ingen der vil nedlægge den eksisterende forbindelse ind gennem Vejle, der stadig vil have hyppige forbindelser i tre retninger. Det eneste man mister er formentlig en lyntogsforbindelse hver time, meget sandsynligt opvejet af flere regionalforbindelser (s-togslignende drift i trekantsområdet)

Hele den her debat minder mig om Roskildes pinlige forsøg på at sabotere den nye Ringstedbane via Køge bare fordi det så godt ud på et kort, at lyntogene drønede gennem Roskilde uden at stoppe alligevel...

Ny linieføring i Østjylland

af Niekind, 28/8 2012, 12:37 (4279 dage siden) @ Niels Bak

Det er i hvert tilfælde ikke min intention.

Jeg mener blot at en fast forbindelse (motorvej/jernbane) over Kattegat er mere værd end at rette sporføringen op fra Lillebælt til Aarhus.

Ny linieføring i Østjylland

af Lars Kongshøj, 28/8 2012, 13:10 (4279 dage siden) @ Niels Bak

Hele den her debat minder mig om Roskildes pinlige forsøg på at sabotere den nye Ringstedbane via Køge bare fordi det så godt ud på et kort, at lyntogene drønede gennem Roskilde uden at stoppe alligevel...

Sådan er lokalpolitik, men fremstillingen er vist ret forenklet.

Men Roskilde har vist i mange år været utilfredse med togbetjeningen. S-tog til Roskilde var heller ikke godt nok. Jeg tror ikke Roskildes politikere falder til ro før man indfører lyntog nonstop Ro-Kn, i 5-minutters drift. Overdrivelser fremmer forståelsen. De burde kunne indse at man frigiver kapacitet på banen med den nye bane. Denne kapacitet ville kunne udnyttes med en opgradering af Kh. Den kommer givetvis på et tidspunkt.

Mvh. Lars

Ny linieføring i Østjylland

af Allan Eriksen, 28/8 2012, 17:44 (4279 dage siden) @ Lars Kongshøj

Apropos Vejlefjordbroen til tog, der syntes jeg læste et sted i år at den er skudt ned, den bliver ikke til noget.Ikke for at være sarkastisk men det bliver snart svært at være skibsfører (navigatør) i Danmark, medmindre at broerne minimum bliver ligeså høje som højbroen over den østlige rende i Storebælt. I må ikke misforstå mig jeg ønsker også at Jylland kommer tættere på Sjælland tidsmæssigt. Kunne vi ikke støtte eventuelle katamaranfærger lidt mere og så sejle fra Århus til Kalundborg med flere afgange i timen.

Venlig hilsen

Allan

Ny linieføring i Østjylland

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 28/8 2012, 18:12 (4279 dage siden) @ Allan Eriksen

Apropos Vejlefjordbroen til tog, der syntes jeg læste et sted i år at den er skudt ned, den bliver ikke til noget.Ikke for at være sarkastisk men det bliver snart svært at være skibsfører (navigatør) i Danmark, medmindre at broerne minimum bliver ligeså høje som højbroen over den østlige rende i Storebælt. I må ikke misforstå mig jeg ønsker også at Jylland kommer tættere på Sjælland tidsmæssigt. Kunne vi ikke støtte eventuelle katamaranfærger lidt mere og så sejle fra Århus til Kalundborg med flere afgange i timen.

Venlig hilsen

Allan

Færgerne er prøvet. De er for dyre og for langsomme, da de skal sejle uden om diverse natur reservater i Kalundborg fjord.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Ny linieføring i Østjylland

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/8 2012, 18:08 (4279 dage siden) @ Lars Kongshøj

Nej Roskilde vil helst have Kastrup flyttet til Roskilde :-)
At de så ikke vil se til at det ermuligt at komme videre/parkere det er noget andet

Ny linieføring i Østjylland

af tybalt, Holbæk, 28/8 2012, 22:25 (4279 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hele den her debat minder mig om Roskildes pinlige forsøg på at sabotere den nye Ringstedbane via Køge bare fordi det så godt ud på et kort, at lyntogene drønede gennem Roskilde uden at stoppe alligevel...


Sådan er lokalpolitik, men fremstillingen er vist ret forenklet.

Men Roskilde har vist i mange år været utilfredse med togbetjeningen. S-tog til Roskilde var heller ikke godt nok. Jeg tror ikke Roskildes politikere falder til ro før man indfører lyntog nonstop Ro-Kn, i 5-minutters drift. Overdrivelser fremmer forståelsen. De burde kunne indse at man frigiver kapacitet på banen med den nye bane. Denne kapacitet ville kunne udnyttes med en opgradering af Kh. Den kommer givetvis på et tidspunkt.

Mvh. Lars

Hej
Nu er det jo nemt at gøre sig munter over politikernes gøren og laden men i det aktuelle tilfælde forekommer det mig at være et reelt pendlerbehov de (politikerne i Roskilde) forsøger at vække gehør for.
Jeg kommer ikke fra Roskilde men har ved enkelte lejligheder set et skilt på perronen der vejleder om hvilke afgange der rent faktisk er plads i (i morgenmyldretiden).
Ud fra hukommelsen var ca. 50% uden ledige pladser, ca. 40% med enkelte (stå?)pladser og kun ca. 10% havde plads til rejsende fra Roskilde. Disse lå typisk i udkanten af myldretidsperioden.
Dette forekommer mig ikke at være en tilfredsstillende betjening af en by/station med Roskildes pendlermasse og jeg finder ikke at der er nogen grund til at gøre sig lystig over at de folkevalgte lokalpolitikere forsøger alle midler for at forbedre situationen - de er faktisk valgt til det.
Jeg ved af gode grunde ikke om samme belægningsprocenter forekommer andetsteds i kongeriget, tror det næppe for så havde man sikkert hørt om det?

--
Med venlig hilsen
Henk

Avatar

Ny linieføring i Østjylland

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/8 2012, 22:37 (4279 dage siden) @ tybalt

Jeg ved af gode grunde ikke om samme belægningsprocenter forekommer andetsteds i kongeriget, tror det næppe for så havde man sikkert hørt om det?

Du kan være evigt forvisset om, at hvis man bød jyderne dette, så ville den jyske mafia i Folketinget være der og kræve flere spor og tog.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ny linieføring i Østjylland

af tybalt, Holbæk, 28/8 2012, 22:44 (4279 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg ved af gode grunde ikke om samme belægningsprocenter forekommer andetsteds i kongeriget, tror det næppe for så havde man sikkert hørt om det?

Du kan være evigt forvisset om, at hvis man bød jyderne dette, så ville den jyske mafia i Folketinget være der og kræve flere spor og tog.

Ja, det var også sådan noget jeg havde i tankerne.
Det er jo lissom sket et par gange med motorvejene.

--
Med venlig hilsen
Henk

Ny linieføring i Østjylland

af Lars Kongshøj, 28/8 2012, 22:52 (4279 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg ved af gode grunde ikke om samme belægningsprocenter forekommer andetsteds i kongeriget, tror det næppe for så havde man sikkert hørt om det?

Du kan være evigt forvisset om, at hvis man bød jyderne dette, så ville den jyske mafia i Folketinget være der og kræve flere spor og tog.

;-) Statstilskud til biler og nye sekssporede motorveje. Der mangler en fra Thyborøn til Hvide Sande.

låst
2869 visninger

Ny linieføring i Østjylland

af Peter Linaa Jørgensen, 29/8 2012, 11:09 (4278 dage siden) @ Lars Kongshøj

;-) Statstilskud til biler og nye sekssporede motorveje. Der mangler en fra Thyborøn til Hvide Sande.

Når du nu er så "vild" med at få lavet sekssporet motorvej på Vestkysten, hvorfor så ikke få lavet den helt fra Hanstholm til Tønder, så tyskerne og hollænderne hurtigt kan komme til deres "kære" sommerhus?

M v h
Peter L J

låst
2839 visninger

Ny linieføring i Østjylland

af Lars Kongshøj, 29/8 2012, 19:12 (4278 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

;-) Statstilskud til biler og nye sekssporede motorveje. Der mangler en fra Thyborøn til Hvide Sande.


Når du nu er så "vild" med at få lavet sekssporet motorvej på Vestkysten, hvorfor så ikke få lavet den helt fra Hanstholm til Tønder, så tyskerne og hollænderne hurtigt kan komme til deres "kære" sommerhus?

Nu vi er i humorhjørnet: Der bliver ikke plads, når vi skal til at bygge den mur mod englænderne, tyskerne aldrig blev færdige med.

låst
2957 visninger

Ny linieføring i Østjylland

af Peter Linaa Jørgensen, 29/8 2012, 19:15 (4278 dage siden) @ Lars Kongshøj

;-) Statstilskud til biler og nye sekssporede motorveje. Der mangler en fra Thyborøn til Hvide Sande.


Når du nu er så "vild" med at få lavet sekssporet motorvej på Vestkysten, hvorfor så ikke få lavet den helt fra Hanstholm til Tønder, så tyskerne og hollænderne hurtigt kan komme til deres "kære" sommerhus?


Nu vi er i humorhjørnet: Der bliver ikke plads, når vi skal til at bygge den mur mod englænderne, tyskerne aldrig blev færdige med.

Mit indlæg var seriøst ment, herr Kongshøj! hvilket jeg gik ud fra, at Deres også var!

M v h
Peter L J

låst
2763 visninger

Ny linieføring i Østjylland

af Lars Kongshøj, 29/8 2012, 19:27 (4278 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

;-) Skal vi ikke gå tilbage til at snakke jernbane.

låst
2743 visninger

Ny linieføring i Østjylland

af Peter Linaa Jørgensen, 29/8 2012, 19:29 (4278 dage siden) @ Lars Kongshøj

;-) Skal vi ikke gå tilbage til at snakke jernbane.

Hvorfor dog det?

M v h
Peter L J

låst
2758 visninger

Ny linieføring i Østjylland

af Lars Kongshøj, 28/8 2012, 23:04 (4279 dage siden) @ tybalt

Hele den her debat minder mig om Roskildes pinlige forsøg på at sabotere den nye Ringstedbane via Køge bare fordi det så godt ud på et kort, at lyntogene drønede gennem Roskilde uden at stoppe alligevel...


Sådan er lokalpolitik, men fremstillingen er vist ret forenklet.

Men Roskilde har vist i mange år været utilfredse med togbetjeningen. S-tog til Roskilde var heller ikke godt nok. Jeg tror ikke Roskildes politikere falder til ro før man indfører lyntog nonstop Ro-Kn, i 5-minutters drift. Overdrivelser fremmer forståelsen. De burde kunne indse at man frigiver kapacitet på banen med den nye bane. Denne kapacitet ville kunne udnyttes med en opgradering af Kh. Den kommer givetvis på et tidspunkt.

Mvh. Lars


Hej
Nu er det jo nemt at gøre sig munter over politikernes gøren og laden men i det aktuelle tilfælde forekommer det mig at være et reelt pendlerbehov de (politikerne i Roskilde) forsøger at vække gehør for.
Jeg kommer ikke fra Roskilde men har ved enkelte lejligheder set et skilt på perronen der vejleder om hvilke afgange der rent faktisk er plads i (i morgenmyldretiden).

Jeg kommer af og til i Roskilde men ikke i morgenmyldretiden. Jeg vidste ikke at det stod så grelt til. Men Roskilde er vist den station, der har størst passagerudveksling uden for Storkøbenhavn? Jeg mener ikke Århus H slår den?

Ud fra hukommelsen var ca. 50% uden ledige pladser, ca. 40% med enkelte (stå?)pladser og kun ca. 10% havde plads til rejsende fra Roskilde. Disse lå typisk i udkanten af myldretidsperioden.
Dette forekommer mig ikke at være en tilfredsstillende betjening af en by/station med Roskildes pendlermasse og jeg finder ikke at der er nogen grund til at gøre sig lystig over at de folkevalgte lokalpolitikere forsøger alle midler for at forbedre situationen - de er faktisk valgt til det.

Ja, ja, jeg var nok lidt grov i det. Roskilde skal have løst deres problemer, der kommer en aflastningsbane, og derefter må man så se på hvordan man får flere tog pumpet ind i København.

Jeg ved af gode grunde ikke om samme belægningsprocenter forekommer andetsteds i kongeriget, tror det næppe for så havde man sikkert hørt om det?

Prøv at tage metroen i morgenmyldretiden.

Mvh. Lars

Ny linieføring i Østjylland

af Fysikeren, 28/8 2012, 23:12 (4279 dage siden) @ Lars Kongshøj

DSB har jo haft noget fokus på Roskilde ved at have to ekstratog fra denne station ind mod København. Her mener jeg tog, som udgår fra Roskilde. Dog er et af disse nu forlænget, så det udgår fra Slagelse.

Ny linieføring i Østjylland

af Niels Bak, 28/8 2012, 23:59 (4279 dage siden) @ tybalt

Hele den her debat minder mig om Roskildes pinlige forsøg på at sabotere den nye Ringstedbane via Køge bare fordi det så godt ud på et kort, at lyntogene drønede gennem Roskilde uden at stoppe alligevel...


Sådan er lokalpolitik, men fremstillingen er vist ret forenklet.

Men Roskilde har vist i mange år været utilfredse med togbetjeningen. S-tog til Roskilde var heller ikke godt nok. Jeg tror ikke Roskildes politikere falder til ro før man indfører lyntog nonstop Ro-Kn, i 5-minutters drift. Overdrivelser fremmer forståelsen. De burde kunne indse at man frigiver kapacitet på banen med den nye bane. Denne kapacitet ville kunne udnyttes med en opgradering af Kh. Den kommer givetvis på et tidspunkt.

Mvh. Lars


Hej
Nu er det jo nemt at gøre sig munter over politikernes gøren og laden men i det aktuelle tilfælde forekommer det mig at være et reelt pendlerbehov de (politikerne i Roskilde) forsøger at vække gehør for.
Jeg kommer ikke fra Roskilde men har ved enkelte lejligheder set et skilt på perronen der vejleder om hvilke afgange der rent faktisk er plads i (i morgenmyldretiden).
Ud fra hukommelsen var ca. 50% uden ledige pladser, ca. 40% med enkelte (stå?)pladser og kun ca. 10% havde plads til rejsende fra Roskilde. Disse lå typisk i udkanten af myldretidsperioden.
Dette forekommer mig ikke at være en tilfredsstillende betjening af en by/station med Roskildes pendlermasse og jeg finder ikke at der er nogen grund til at gøre sig lystig over at de folkevalgte lokalpolitikere forsøger alle midler for at forbedre situationen - de er faktisk valgt til det.
Jeg ved af gode grunde ikke om samme belægningsprocenter forekommer andetsteds i kongeriget, tror det næppe for så havde man sikkert hørt om det?

At der er kapacitetsproblemer fra Roskilde, der bør gøres noget ved, er der ikke nogen tvivl om.

Tricket med den nye Ringstedbane er jo også netop at køre godstog og lyntog, der alligevel ikke stopper i Roskilde den vej, så der bliver mere plads på sporene til tog der rent faktisk stopper i byen.

Jeg kan ikke huske tallene nøjagtigt, men forskellen i ekstra kapacitet for tog med stop i Roskilde var ret lille mellem de to løsninger, og med femtesporsløsningen ville man ret hurtigt have opbrugt den ekstra kapacitet for den samlede trafik ind mod København, med problemer der ligner dem i dag. (den nye Køgebane giver mere kapacitet end Hovedbanegården og Øresundsforbindelsen i dag kan klare for hhv. passagerer og gods, og har altså plads til udvidelser her).

Det er derfor jeg kalder borgmesterens og de lokale folketingsmedlemmers lobbyarbejde for femtesporsløsningen for pinlig. Fordelen for Roskilde og omegn var marginal - ulempen for resten af trafikken substantiel, og det endte med at koste en overflødig VVM af begge løsninger.

Ny linieføring i Østjylland

af Lars Kongshøj, 29/8 2012, 00:13 (4279 dage siden) @ Niels Bak

Hele den her debat minder mig om Roskildes pinlige forsøg på at sabotere den nye Ringstedbane via Køge bare fordi det så godt ud på et kort, at lyntogene drønede gennem Roskilde uden at stoppe alligevel...


Sådan er lokalpolitik, men fremstillingen er vist ret forenklet.

Men Roskilde har vist i mange år været utilfredse med togbetjeningen. S-tog til Roskilde var heller ikke godt nok. Jeg tror ikke Roskildes politikere falder til ro før man indfører lyntog nonstop Ro-Kn, i 5-minutters drift. Overdrivelser fremmer forståelsen. De burde kunne indse at man frigiver kapacitet på banen med den nye bane. Denne kapacitet ville kunne udnyttes med en opgradering af Kh. Den kommer givetvis på et tidspunkt.

Mvh. Lars


Hej
Nu er det jo nemt at gøre sig munter over politikernes gøren og laden men i det aktuelle tilfælde forekommer det mig at være et reelt pendlerbehov de (politikerne i Roskilde) forsøger at vække gehør for.
Jeg kommer ikke fra Roskilde men har ved enkelte lejligheder set et skilt på perronen der vejleder om hvilke afgange der rent faktisk er plads i (i morgenmyldretiden).
Ud fra hukommelsen var ca. 50% uden ledige pladser, ca. 40% med enkelte (stå?)pladser og kun ca. 10% havde plads til rejsende fra Roskilde. Disse lå typisk i udkanten af myldretidsperioden.
Dette forekommer mig ikke at være en tilfredsstillende betjening af en by/station med Roskildes pendlermasse og jeg finder ikke at der er nogen grund til at gøre sig lystig over at de folkevalgte lokalpolitikere forsøger alle midler for at forbedre situationen - de er faktisk valgt til det.
Jeg ved af gode grunde ikke om samme belægningsprocenter forekommer andetsteds i kongeriget, tror det næppe for så havde man sikkert hørt om det?


At der er kapacitetsproblemer fra Roskilde, der bør gøres noget ved, er der ikke nogen tvivl om.

Tricket med den nye Ringstedbane er jo også netop at køre godstog og lyntog, der alligevel ikke stopper i Roskilde den vej, så der bliver mere plads på sporene til tog der rent faktisk stopper i byen.

Jeg kan ikke huske tallene nøjagtigt, men forskellen i ekstra kapacitet for tog med stop i Roskilde var ret lille mellem de to løsninger, og med femtesporsløsningen ville man ret hurtigt have opbrugt den ekstra kapacitet for den samlede trafik ind mod København, med problemer der ligner dem i dag. (den nye Køgebane giver mere kapacitet end Hovedbanegården og Øresundsforbindelsen i dag kan klare for hhv. passagerer og gods, og har altså plads til udvidelser her).

Ja, men det skyldes vist primært manglende kapacitet på Kh at man ikke kan udvide Ro-trafikken? (Undskyld at jeg gentager dig, men en gang imellem skal folk have at vide at de her ret.

Det er derfor jeg kalder borgmesterens og de lokale folketingsmedlemmers lobbyarbejde for femtesporsløsningen for pinlig. Fordelen for Roskilde og omegn var marginal - ulempen for resten af trafikken substantiel, og det endte med at koste en overflødig VVM af begge løsninger.

Helt enig.

Ny linieføring i Østjylland

af Fysikeren, 29/8 2012, 00:20 (4279 dage siden) @ Niels Bak

Jeg er kommet frem til den konklussion, at når Roskilde og omegn modarbejde den nye bane over Ringsted, så var det et resultat af uvidenhed. Jeg har stærkt på fornemmelsen, at borgmesteren i Roskilde IKKE har læst udredningsrapporterne. For med bare en smule indsigt ser man fordelen for Roskilde ved, at al gennemgående trafik, herunder gods, ledes uden om byen for at frigøre kapacitet til flere standsende tog.

Ny linieføring i Østjylland

af Lars Kongshøj, 29/8 2012, 00:39 (4279 dage siden) @ Fysikeren

Jeg er kommet frem til den konklussion, at når Roskilde og omegn modarbejde den nye bane over Ringsted, så var det et resultat af uvidenhed. Jeg har stærkt på fornemmelsen, at borgmesteren i Roskilde IKKE har læst udredningsrapporterne. For med bare en smule indsigt ser man fordelen for Roskilde ved, at al gennemgående trafik, herunder gods, ledes uden om byen for at frigøre kapacitet til flere standsende tog.

Fuldstændig enig. Det hjælper dog ikke på at man ikke kan få togene ind på Kh.

Avatar

Ny linieføring i Østjylland

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/8 2012, 06:31 (4279 dage siden) @ Lars Kongshøj

Fuldstændig enig. Det hjælper dog ikke på at man ikke kan få togene ind på Kh.

Nu er det så næppe alle pndlere fra Roskilde, der arbejder i centraladministrationen eller de store bankhovdsæder (= arbejdspladser i City), så måske nogl af dem kunne stoppe tidligere hvorfra man kan hoppe over i S-tog eller ringbusser (S-busserne)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ny linieføring i Østjylland

af Allan Eriksen, 29/8 2012, 07:16 (4278 dage siden) @ Michael Deichmann

en slutbemærkning fra mig to gange om ugen skal jeg til Glostrup Vestfra, og skifter i HøjeTaastrup, og det ser da ud til vi er en del der skifter derude, så nej jeg tror ikke alle først kører til KH men jeg syntes det er en god ide med ny bane Kh-Ringsted så kan lyntog internationaletog og godstog køre udenom.

Men skal vi ikke anstændigvis starte en ny tråd, istedetfor at bruge denne med ny linieføring i Østjylland når det er vedrørende pendlebetjening af Roskilde og andet sted her på djævleøen.

Venlig hilsen

Allan

Ny linieføring i Østjylland

af Allan Eriksen, 29/8 2012, 09:26 (4278 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg syntes at hvis der skal laves flere faste forbindelser over vand i Danmark. Ville det efter min mening være mest smart med en forbindelse fra omkring Juelsminde til Bogense og så tilslut-
ningsstrækninger til disse steder fra jernbane og motorvejsnettet. En bro over sejlrenden længere oppe i Kattegat er jeg ikke glad for.


Venlig hilsen

Allan


ContecRailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak