Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Finanslov kan medføre færre afgange

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/8 2012, 15:46 (4280 dage siden) @ Fysikeren

det er da helt skudt i hovedet.

Var det ikke meningen der skulle være flere som tager toget(offentligt transport)
jeg er bekendt med at KBH betalingsring er død, men takst nedsættelser (uden formyldere tiden. Nu skal dsb SÅ SPARE 300 MILL. alle var enig om at det var svært at få flere ind i de tog som kører.

Finanslov kan medføre færre afgange

af Lars Kongshøj, 28/8 2012, 21:16 (4280 dage siden) @ hummel_62

det er da helt skudt i hovedet.

Var det ikke meningen der skulle være flere som tager toget(offentligt transport)
jeg er bekendt med at KBH betalingsring er død, men takst nedsættelser (uden formyldere tiden. Nu skal dsb SÅ SPARE 300 MILL. alle var enig om at det var svært at få flere ind i de tog som kører.

Enhedslisten har bedyret at de ikke går med til det. Da alt tyder på at der indgås finanslovsforlig med Ø bliver det næppe til noget.

Mvh. Lars

Avatar

Finanslov kan medføre færre afgange

af Erik H, Frederikssund, 28/8 2012, 21:20 (4280 dage siden) @ hummel_62

Jeg forstår ikke at det kan finde sted, fordi er tales så meget om at folk skal lade bilen stå, og i stedet benytte de offentlige transportmidler. Det er så selvmodsigende, som noget kan være. Man ved ikke om man skal le eller græde.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Finanslov kan medføre færre afgange

af Lars Kongshøj, 28/8 2012, 21:31 (4280 dage siden) @ Erik H

Jeg forstår ikke at det kan finde sted, fordi er tales så meget om at folk skal lade bilen stå, og i stedet benytte de offentlige transportmidler. Det er så selvmodsigende, som noget kan være. Man ved ikke om man skal le eller græde.

Jeg vælger at græde over uduelige politikere. Det eneste der glæder mig over er at forligspartiet banker dem på plads. DSB skal have flere, ikke færre penge.

MVh. Lars

Finanslov kan medføre færre afgange

af Fysikeren, 28/8 2012, 21:35 (4280 dage siden) @ Lars Kongshøj

Uduelige politikere? Det er vel politikernes opgave at få finanserne til at hænge sammen. Her må jernbanedriften være lige så legitim at spare på som alle andre områder. Det er ikke uduelighed at foretage prioriteringer, medmindre de er åbenlys tåbelige.

At skære 300 mio. kr. fra DSB er ikke en tåbelig beslutning, men en politisk prioritering. Nu tror jeg ikke det gennemføres, men mon ikke man kunne skære nogle af de dyreste afgange væk?

Finanslov kan medføre færre afgange

af Lars Kongshøj, 28/8 2012, 21:45 (4280 dage siden) @ Fysikeren

Uduelige politikere? Det er vel politikernes opgave at få finanserne til at hænge sammen. Her må jernbanedriften være lige så legitim at spare på som alle andre områder. Det er ikke uduelighed at foretage prioriteringer, medmindre de er åbenlys tåbelige.

At skære 300 mio. kr. fra DSB er ikke en tåbelig beslutning, men en politisk prioritering.

Ja, en åbenlyst tåbelig politisk prioritering (formodentligt foretaget af embedsmænd ansat under forrige regering). Den nuværende regering ønsker at styrke den kollektive trafik. Dette skal så ske ved at fjerne 300 mio. fra DSB som allerede kører på pumperne.

Nu tror jeg ikke det gennemføres, men mon ikke man kunne skære nogle af de dyreste afgange væk?

Gedser røg. Hvem vil du have som de næste?

Finanslov kan medføre færre afgange

af Peter Linaa Jørgensen, 28/8 2012, 21:50 (4280 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hvad med om du stillede op til næste Folketingsvalg og blev valgt og kom i Finansudvalget? Det tror jeg du ville egne dig udmærket til med den holdning du har til ALT hvad der foregår i Folketinget.

M v h
Peter L J

Finanslov kan medføre færre afgange

af Lars Kongshøj, 28/8 2012, 21:56 (4280 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

Hvad med om du stillede op til næste Folketingsvalg og blev valgt og kom i Finansudvalget? Det tror jeg du ville egne dig udmærket til med den holdning du har til ALT hvad der foregår i Folketinget.

Tak for fornærmelsen. Jeg kommenterer blot ud fra hvad jeg har set på de forskellige nyhedsudsendelser på tv.

Finanslov kan medføre færre afgange

af Fysikeren, 28/8 2012, 21:51 (4280 dage siden) @ Lars Kongshøj

Ja, en åbenlyst tåbelig politisk prioritering (formodentligt foretaget af embedsmænd ansat under forrige regering). Den nuværende regering ønsker at styrke den kollektive trafik. Dette skal så ske ved at fjerne 300 mio. fra DSB som allerede kører på pumperne.

I krisetider kan man blive nødt til at omprioriterer. Dette må man acceptere, at politikerne har til opgave at gøre. Man kan være enig eller uenig, men det kan jo være, at du ville finde alternativet endnu værre.

Gedser røg. Hvem vil du have som de næste?

Jeg har ikke sagt, at der er noget jeg vil nedlægge. Men jeg kan godt lave en liste over tog, stationer og tilmed strækninger jeg ville nedlægge, hvis der kommer store sparekrav.

I den her kontekst er det nok mest relevant med udtyndning af afgange, man kunne jo starte med at fjerne alt andet end de internationale tog til Rødby Færge. Måske de direkte tog fra København til Thisted hhv. Stuer og Langå, disse tog er nok billigere at køre med Arriva. Halvtimedriften på Svendborgbanen og Lille Syd kunne inddrages mellem myldretiderne. Nedlægge et tog i timen til Roskilde/Ringsted, og i stedet lade dem på Sydbanen standse lidt oftere. Eller kun stoptog hver 20. minut på Kystbanen mellem myldretiden.

Jeg siger ikke, at jeg håber på det sker, men skal man prioritere, så kan det altid lade sig gøre.

Finanslov kan medføre færre afgange

af Lars Kongshøj, 28/8 2012, 22:02 (4280 dage siden) @ Fysikeren

Ja, en åbenlyst tåbelig politisk prioritering (formodentligt foretaget af embedsmænd ansat under forrige regering). Den nuværende regering ønsker at styrke den kollektive trafik. Dette skal så ske ved at fjerne 300 mio. fra DSB som allerede kører på pumperne.


I krisetider kan man blive nødt til at omprioriterer. Dette må man acceptere, at politikerne har til opgave at gøre. Man kan være enig eller uenig, men det kan jo være, at du ville finde alternativet endnu værre.

Ja. Vi kunne diskutere om krisen løses bedst gennem kontraktiv eller ekspansiv økonomisk politik, men så skulle vi nok gøre det et andet sted.

Gedser røg. Hvem vil du have som de næste?


Jeg har ikke sagt, at der er noget jeg vil nedlægge. Men jeg kan godt lave en liste over tog, stationer og tilmed strækninger jeg ville nedlægge, hvis der kommer store sparekrav.

I den her kontekst er det nok mest relevant med udtyndning af afgange, man kunne jo starte med at fjerne alt andet end de internationale tog til Rødby Færge. Måske de direkte tog fra København til Thisted hhv. Stuer og Langå, disse tog er nok billigere at køre med Arriva. Halvtimedriften på Svendborgbanen og Lille Syd kunne inddrages mellem myldretiderne. Nedlægge et tog i timen til Roskilde/Ringsted, og i stedet lade dem på Sydbanen standse lidt oftere. Eller kun stoptog hver 20. minut på Kystbanen mellem myldretiden.

Jeg siger ikke, at jeg håber på det sker, men skal man prioritere, så kan det altid lade sig gøre.

Ø stopper det, men skal vi ikke stoppe denne tråd, den handler for lidt om jernbane nu. Mvh Lars

Finanslov kan medføre færre afgange

af Niels Munch, 1/9 2012, 16:01 (4276 dage siden) @ Lars Kongshøj

Ja, en åbenlyst tåbelig politisk prioritering (formodentligt foretaget af embedsmænd ansat under forrige regering).

De samme embedsmænd sidder der endnu, og embedsmænd udfører nu én gang loyalt de prioriteringer, hvorom de får vink fra politisk hold.

Avatar

Finanslov kan medføre færre afgange

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/9 2012, 19:30 (4276 dage siden) @ Niels Munch

Ja, en åbenlyst tåbelig politisk prioritering (formodentligt foretaget af embedsmænd ansat under forrige regering).


De samme embedsmænd sidder der endnu, og embedsmænd udfører nu én gang loyalt de prioriteringer, hvorom de får vink fra politisk hold.

Sådan er det nemlig her i Dannevang,og det er nok meget godt at man ikke skifter hele embedsværket ud hver gang der sket er regeringsskifte. Det vil også være dyrt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Finanslov kan medføre færre afgange

af Lars Kongshøj, 1/9 2012, 19:33 (4276 dage siden) @ Niels Munch

Ja, en åbenlyst tåbelig politisk prioritering (formodentligt foretaget af embedsmænd ansat under forrige regering).


De samme embedsmænd sidder der endnu, og embedsmænd udfører nu én gang loyalt de prioriteringer, hvorom de får vink fra politisk hold.

Vist ikke altid, men det er OT.

Finanslov kan medføre færre afgange

af jiko, 29/8 2012, 00:52 (4280 dage siden) @ Fysikeren

Man kunne sgu lade være med at sende alle de milioner af kroner ud af landet. Og i stedet bruge dem her hjemme.

Finanslov kan medføre færre afgange

af Jonas, 1/9 2012, 11:08 (4277 dage siden) @ Fysikeren

Uduelige politikere? Det er vel politikernes opgave at få finanserne til at hænge sammen. Her må jernbanedriften være lige så legitim at spare på som alle andre områder. Det er ikke uduelighed at foretage prioriteringer, medmindre de er åbenlys tåbelige.

Klart nok, alt er i spil i krise- og sparetider, men i en situation, hvor trafikbehovet er stigende (eller i hvert fald ikke faldende) ligner det her ikke det mest nærliggende sted at spare penge.


At skære 300 mio. kr. fra DSB er ikke en tåbelig beslutning, men en politisk prioritering. Nu tror jeg ikke det gennemføres, men mon ikke man kunne skære nogle af de dyreste afgange væk?

Som den tekst du linker til også siger, så er dette et besparelses-forslag, som den nuværende regerning har overtaget fra den forrige. Rent politisk ikke nødvendigvis tåbeligt, men dog i direkte og lodret modstrid med den nuværende regerings erklærede målsætning om at forbedre og styrke den kollektive trafik.

Jeg tror nu heller ikke, at denne besparelse bliver gennemført. Enhedslisten vil ikke være med til det. Jeg ser denne bebudede besparelse som en oplagt mulighed for at give regeringens støtteparti en sejr ved finanslovsforhandlingerne - 300 mio. er trods alt ikke så meget på statens budget - ved på et tidspunkt at tage forslaget af bordet igen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak