Jeg har tit og ofte hørt om andres dårlige erfaringer med emsigt togpersonale, men jeg har aldrig selv været genstand for den slags dårlig behandling med S-tog som en betinget undtagelse. Jeg har ganske vist oplevet tog køre lidt (højst 1 min) før tid, men det har været på de små timer, hvor der alligevel ikke har været nogen, der skulle af eller på.
Det er kun så sent som sidste uge, at togføreren på et tidlig-morgen tog fra Kbh. H. til Nykøbing Falster holdt sin dør åben til ære for mig, der lige var et minut for sent på den.
Jeg kan også huske en gang hvor jeg var med et temmeligt forsinket tog ad Nordvestbanen, hvor togføreren på det nærmeste fik gjort det til et fælles projekt for alle togets passagerer at indhente forsinkelsen ved at gøre stoppene undervejs så korte som muligt og opfordre afstigende passagerer til at komme hurtigt af. Det syntes jeg var en god og overskuds-agtig måde at prøve at reducere forsinkelsen på.
Jeg har også set en togfører afvise en rejsende fordi vedkommende havde taget turen direkte over sporene for at nå sit tog. Det syntes jeg var helt ok.
For snart mange år siden havde jeg været til eksamen i historisk metode. En 9-timers sejtrækker, der blev afholdt i KB-hallen. Jeg faldt i søvn i toget på vej hjem og endte i Korsør, hvorfra mit tog ville returnere efter et par timer. Jeg opsøgte selv togpersonalet, forelagde dem problemet, og ytrede ønske om at købe en billet da jeg jo var langt udenfor det hovedstadsområde, som min rejsehjemmel gjaldt til. Det ville de ikke høre noget af. 'Du behøver ikke købe billet når det er fordi du er faldet i søvn' Det er vist ikke en gang helt rigtigt, men de lod mig slippe. Det var i øvrigt dagen inden de åbnede Storebæltsforbindelsen. Hvis jeg var faldet i søvn i toget dagen efter var jeg kommet til Fredericia.
Et par år efter gjorde jeg mig en lignende erfaring, bortset fra, at det var Glumsø, som jeg var endt i.
OK, beklager anekdote-mode, og min post er ikke helt on-topic, men hver gang nogen har en dårlig tog-oplevelse at dele kan jeg som regel matche det med en tilsvarende god oplevelse.