Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

For tidelig afgang fra stationer (Jernbanen i dag)

af Frederik N., 2/9 2012, 20:27 (4275 dage siden)

Hej forum!
Her i tirsdags var jeg i Borup og besøge nogle venner, og da jeg var på stationen og skulle hjem og lige havde købt billet kom toget ind, og jeg gik stille og roligt ned til toget da der var 2 minutter til afgangstidspunktet. I det at 4 passagerer var blevet afsat, bliver der fløjtet stadig med 2 minutter til afgangstidspunktet, og selvom at jeg begynder at løbe og råber flere gange at han(togføren/konduktøren etc.) skal vente, vælger han at lukke dørene i hoved på mig, og efterlod mig på perronen med en billet til 36,-
Så mit spørgsmål er hvordan at det kan lade sig gøre at man kører for tidligt fra en mindre station, selvom at der er nogen der gerne vil med, når man på en større station som Roskilde, venter gerne på folk hvis de kommer løbende...

Mvh.
Frederik Nilsson

For tidelig afgang fra stationer

af Svend, 2/9 2012, 20:54 (4275 dage siden) @ Frederik N.

Enten har du set forkert på uret eller også har du været udsat for en DSB-medarbejder, der har været lidt for ivrig for at få toget til at køre til tiden. Forøvrigt gælder der nu, at toget sætter i gang til tiden og at man som passager skal være inde i toget inden togets egentlige afgangstid. Om det er smart eller ej, må være op til den enkelte at afgøre .....

--
Svend

For tidelig afgang fra stationer

af A. Nissen, 2/9 2012, 21:12 (4275 dage siden) @ Svend

Jeg har desværre oplevet det samme, -og endda ved en afgang fra Roskilde. Dørene blev lukket mere end tre min. før planafgang på en dødstille aften. Det var kun pga. "protest ind ad vinduet" til en emsig togfører, der troede noget var galt udenfor, at hun valgte at afbryde afgangen og åbne dørene igen. Hun var desuden ikke til sinds, at høre på en kritik for overemsigheden. En ældre mand var helt rystet over hendes adfærd.

For tidelig afgang fra stationer

af KimC, 2/9 2012, 21:43 (4275 dage siden) @ A. Nissen

Da jeg arbejdede på aftenhold i Gråsten tilbage i firserne, tog jeg ofte Ma lyntoget hjem på fredag aftener. Det skulle afgå fra Gråsten mod Sønderborg kl. 22.12, og jeg skulle låse på Danfoss kl 22. Turen fra hovedøren på Danfoss til Spor 1 i Gråsten kunne gøres på 10 minutter i let løb. Men ofte kørte de tidligere.
Men det var dengang togpersonale stadigt kunne smile. Når de kunne se mig komme løbende ventede de, og heppede. Og så gik den vilde jagt mod Sønderborg, turen der planmæssigt skulle taget et kvarter, tog 10 minutter. Der blev kørt til.

For tidelig afgang fra stationer

af Thomas Jespersen @, 3/9 2012, 09:48 (4275 dage siden) @ A. Nissen

Je ghar prøvet lidt af det samme. Det var på Brejning station mod Fredericia. Jeg kom fræsende op ad trappen og jeg kunne klokken ringe, da jeg kom op havde føreren lige sat sig ned. Han smilede og vinkede til mig og gav fuld gas. 'så kunne jeg få lov til at vente til næste afgang.
Hold da kæft en idiot.

Thomas

låst
2434 visninger

For tidelig afgang fra stationer

af Peter Linaa Jørgensen, 3/9 2012, 23:48 (4274 dage siden) @ Thomas Jespersen

Hold da kæft en idiot.

Thomas

Er det tilladt at komme med den slags uforskammede udtalelse i dette Forum?

Her er nemlig, hvad Webmasteren skriver på Velkomstsiden:

Forummet er åbent for både registrerede og uregistrerede brugere. Jeg forventer en høflig tone i forummet og forbeholder mig ret til at slette såvel indlæg som brugere uden varsel.

Jeg synes absolut IKKE, det er en høflig tone. :-( :-(

M v h
Peter L J

låst
2192 visninger

For tidelig afgang fra stationer

af andersj, Aalborg, 2/9 2012, 22:14 (4275 dage siden) @ Frederik N.

Forrige søndag kørte togbussen fra Hjørring mod Ab 7:42, selvom køreplanen sagde 7:50, med det resultat at vi holdte i Brønderslev i 10 minutter og gloede. Generelt kører de fleste chauffører efter deres egne regler heroppe. Bliver skønt når broklappen er på plads igen.

For tidelig afgang fra stationer

af Willie Garvin, 3/9 2012, 00:47 (4275 dage siden) @ andersj

At chauffører i det nordjyske, skulle køre efter deres egne regler, er noget værre vrøvl, selvom du, uden tvivl, har haft en kedelig oplevelse.

Du kan rette henvendelse til:

Terndrup Taxa & Turistbusser A/S
Industrivej 4
9575 Terndrup

Tlf. 98 33 58 00
Fax 98 33 58 03
Email info@terndruptaxa.dk


Dette firma har ansvar for afvikling af togbusdriften i Nordjylland. Du bør informere dem om din oplevelse, da en bus selvfølgelig ikke skal afgå før tiden.

For tidelig afgang fra stationer

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 3/9 2012, 16:18 (4275 dage siden) @ andersj

Det har du ret i. DSB fandt på at togbusserne skulle holde ved Sct. Joseph (vest for stationen) i Aalborg Vestby. De lagde - for en gang skyld - luft i køreplanen, men når de kom tidligt kørte de tidligt med det resultat at jeg missede bussen adskillige gange. En da blev det for meget for en bekendt medpassagerer som ringede til "DSB" der undskyldte med at der ikke var bussluse så de kunne komme til at kører for tidligt for ikke at skabe trafikprop. Det er vildt dumt da de bare kan flytte stoppet til Badehusvej busstop (m/bussluse) som ligger i samme afstanden fra stationen (bare øst for)

For tidelig afgang fra stationer

af Lars Kongshøj, 3/9 2012, 11:28 (4275 dage siden) @ Frederik N.

Jeg skulle en gang fra Nørreport til Klampenborg med Kystbanen. Ankom til perronen cirka 100 sekunder før afgang, hvor der blev blæst afgang og jeg hoppede i toget.

Togføreren var ikke til at hugge eller stikke i. Jeg kunne ikke få stemplet mit kort i toget (det kunne man normalt i særtilfælde) og skulle betale normal billetpris+gebyr. Jeg overvejede at klage (hvilket jeg burde have gjort), men havde andre ting at bruge min tid til. Men mennesker er forskellige og også indenfor jernbaneverden er der folk, der begår fejl.

For tidelig afgang fra stationer

af thomash, 3/9 2012, 15:48 (4275 dage siden) @ Lars Kongshøj

Jeg skulle en gang fra Nørreport til Klampenborg med Kystbanen. Ankom til perronen cirka 100 sekunder før afgang, hvor der blev blæst afgang og jeg hoppede i toget.

Togføreren var ikke til at hugge eller stikke i. Jeg kunne ikke få stemplet mit kort i toget (det kunne man normalt i særtilfælde) og skulle betale normal billetpris+gebyr. Jeg overvejede at klage (hvilket jeg burde have gjort), men havde andre ting at bruge min tid til. Men mennesker er forskellige og også indenfor jernbaneverden er der folk, der begår fejl.

Har du overvejet at du måske bare kunne have været ankommet 5 minutter før dit tog skulle køre, så du havde tid til at nå og klippe dit klippekort inden afgang?

Hvis jeg havde været togfører havde jeg gjort det samme tog togføreren gjorde, det er til en hver tid dit ansvar som passager at have gyldig rejsehjemmel inden du stiger ombord på toget.

Der ud over, så synes jeg det er interessant hvordan du kommer frem til 100 sekunder. Kiggede du på dit eget ur eller hvor tager du udgangspunkt i tidsregningen?

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

låst
2256 visninger

For tidelig afgang fra stationer

af Peter Linaa Jørgensen, 3/9 2012, 14:38 (4275 dage siden) @ Frederik N.

Hvad med at indsende en klage til DSB på deres hjemmeside??

For tidelig afgang fra stationer

af Jonas, 3/9 2012, 15:28 (4275 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

Jeg har tit og ofte hørt om andres dårlige erfaringer med emsigt togpersonale, men jeg har aldrig selv været genstand for den slags dårlig behandling med S-tog som en betinget undtagelse. Jeg har ganske vist oplevet tog køre lidt (højst 1 min) før tid, men det har været på de små timer, hvor der alligevel ikke har været nogen, der skulle af eller på.

Det er kun så sent som sidste uge, at togføreren på et tidlig-morgen tog fra Kbh. H. til Nykøbing Falster holdt sin dør åben til ære for mig, der lige var et minut for sent på den.

Jeg kan også huske en gang hvor jeg var med et temmeligt forsinket tog ad Nordvestbanen, hvor togføreren på det nærmeste fik gjort det til et fælles projekt for alle togets passagerer at indhente forsinkelsen ved at gøre stoppene undervejs så korte som muligt og opfordre afstigende passagerer til at komme hurtigt af. Det syntes jeg var en god og overskuds-agtig måde at prøve at reducere forsinkelsen på.

Jeg har også set en togfører afvise en rejsende fordi vedkommende havde taget turen direkte over sporene for at nå sit tog. Det syntes jeg var helt ok.

For snart mange år siden havde jeg været til eksamen i historisk metode. En 9-timers sejtrækker, der blev afholdt i KB-hallen. Jeg faldt i søvn i toget på vej hjem og endte i Korsør, hvorfra mit tog ville returnere efter et par timer. Jeg opsøgte selv togpersonalet, forelagde dem problemet, og ytrede ønske om at købe en billet da jeg jo var langt udenfor det hovedstadsområde, som min rejsehjemmel gjaldt til. Det ville de ikke høre noget af. 'Du behøver ikke købe billet når det er fordi du er faldet i søvn' Det er vist ikke en gang helt rigtigt, men de lod mig slippe. Det var i øvrigt dagen inden de åbnede Storebæltsforbindelsen. Hvis jeg var faldet i søvn i toget dagen efter var jeg kommet til Fredericia.

Et par år efter gjorde jeg mig en lignende erfaring, bortset fra, at det var Glumsø, som jeg var endt i.

OK, beklager anekdote-mode, og min post er ikke helt on-topic, men hver gang nogen har en dårlig tog-oplevelse at dele kan jeg som regel matche det med en tilsvarende god oplevelse.

For tidelig afgang fra stationer

af Allan Eriksen, 3/9 2012, 15:48 (4275 dage siden) @ Jonas

Tjahh jeg kendte en engang der boede i Rødby, tror i ikke han vågnede et sted mellem Puttgarden og Lübeck og så er det rigtigt det er ingen vits.

Men han sagde han blev lidt lang i ansigtet da det var tysk togpersonale der vækkede ham, de morede sig vist ganske meget, men de var selvfølgelig ked af det på hans vegne.

Venlig hilsen

Allan

For tidlig afgang fra stationer

af Lars Kongshøj, 4/9 2012, 03:51 (4274 dage siden) @ Allan Eriksen

Den værste jeg har hørt hørt var en ansat i DSB IT eller hvad det nu hed i firserrne, Han skulle hjem til Ringsted efter julefrokosten. Tog sidste tog, 0.15 mod Frederikshavn.Fandt sit frirejsekort frem, lagde det på bordet, faldt i søvn. I får kun ét gæt på hvor han vågnede næste morgen.

Der var meget langt hjem. Især hvis man har tømmermænd.

Nå, jeg har lavet lidt af den slags selv da jeg var ung, men måske skulle vi starte en y tråd, hvis det er noget vi vil diskutere.

For tidlig afgang fra stationer

af Lars Kongshøj, 4/9 2012, 03:54 (4274 dage siden) @ Lars Kongshøj

Og ja, undskyld hvis der af og til mangler et n i mine indlæg, men n-tasten er ved at stå af og jeg bruger ti-fingersystemet.

For tidelig afgang fra stationer

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 3/9 2012, 16:23 (4275 dage siden) @ Frederik N.

En gang på Valby station hvor der lige var blevet fløjtet afgang (mod Nykøbing Falster) da 2 teenager hoppede ind i toget (det var en dobbeltdækker - hvor dørene lukker langsomt) mens dørene ikke havde påbegyndt lukning. De bliver smidt ud af togføren!

For tidelig afgang fra stationer

af Erik Olsen, 3/9 2012, 16:52 (4275 dage siden) @ Frederik N.

Engang var jeg på et kystbanetog nordpå vidne til at en midaldrende mandlig passager ved afgang fra Østerport station forsøgte at komme med toget, skønt togførerens fløjte havde lydt og dørene var blevet lukket. Det skete i en Bn-vogn netop i det dørparti hvor togføreren havde taget ophold for at kunne overskue afgangssituationen, og pågældende passager løb langs vognen mens han holdt i håndbøjlen og tydeligt havde til hensigt at springe på.

Passageren var nok ikke så let til bens som han måske har været i sine unge dage, og det var tydeligt at situationen kunne udvikle sig på en farlig måde. Togføreren råbte flere gange til passageren at han skulle blive nede, og efter en del nervepirrende sekunder indså han da heldigvis det risikable i situationen, slap sit greb og standsede sit hæsblæsende løb - heldigvis uden at falde.

Der skal så lidt til i den slags situationer at man snubler eller fejler et spring, og så har man balladen - et stk. passager hakket i stykker mellem tog og perron. Det plejer forøvrigt at koste en masse forsinkelse for togets øvrige passagerer, og det står slet ikke mål med hvad den pågældende kunne spare ved at nå at komme med dette tog. Der har vel været 15 min til det efterfølgende tog (det var i myldretiden).

Men altså heldigvis ikke denne gang.

For tidelig afgang fra stationer

af Allan Eriksen, 3/9 2012, 17:18 (4275 dage siden) @ Erik Olsen

Jeg var engang vidne til en midaldrende dame mistede livet, det var ovre ved spor 3 på KH, jeg sad ved spor 6, jeg ved ikke hvorfor jeg lagde mærke til det men man kunne se at togpersonale havde fløjtet afgang, et midaldrende ægtepar kom farende op fra perrontunnelen manden var hurtigst han for hen rev døren op og kom ind han greb fat i damen men hun snubler og så var det sket. Jeg sad fuldstændig som forstenet og sagde ikke ret meget i flere dage, det var ikke særlig behagelig, Så jeg bliver så tosset hvis jeg ser nogen prøve at rive dørene op i toget og det er begyndt at køre.

Jeg ser det stadig for mig engang imellem og det er nok 20-30 år siden.


venlig hilsen

Allan

For tidelig afgang fra stationer

af jiko, 4/9 2012, 18:00 (4274 dage siden) @ Allan Eriksen

Hej Allan.

Ja det var ikke nogen rar oplevelse du der har været ude for. Heldigvis kan man i dag ikke åbne dørene når først toget er sat i gang, og der er heller ikke nogen udvendige trin og håndbøjler på moderne tog, som man kan gribe fat i.

Som lokomotivfører ved DSB ser jeg næsten daglig folk/passager der kommer stormende i sidste øjeblik. Nogen har ikke engang billet den skal de først til at købe i automaten. I sådan nogen tilfælde, bliver man nød til at kører. Bl.a går det jo også ud over andre passager, og her i Vestjylland hvor vi kun har enkelt-sporet strækninger skal man ikke være ret meget forsinket før det også går ud over de andre tog man skal krydse med undervejs.

Sjovt nok brokker folk sig altid over at toget er forsinket, men mange gange er det folks egen skyld. Hvorfor skal alle folk altid ud og ind af samme dør???

Kørte forleden dag med 2 MR-togsæt, på flere stationer undervejs fra Struer til Fredericia. Skal folk ind og ud af samme dør, til trods for at der er 6 dører man kan benytte..

For tidelig afgang fra stationer

af Allan Eriksen, 4/9 2012, 19:01 (4274 dage siden) @ jiko

Det har også undret mig at alle folk skal ud og ind af samme dør, jeg render konsekvent et par døre længere hen end nedgang til perrontunnel eller perronovergang så kommer jeg næsten ind i toget med det samme. Også på S-banen er det et problem, sommetider prøver lkf at sige til folk gå længere hen, men så kigger folk og det ser ud som om de tænker sikke en i..., men jeg forstår godt
lkf det er ham der skal indhente evt tidstab.

For iøvrigt syntes jeg togpersonale tit bliver uretfærdigt tiltalt uanset hvad det drejer sig om,
men det er nok generelt i vore dage,

Venlig hilsen

Allan

Avatar

For tidelig afgang fra stationer

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 9/9 2012, 10:48 (4269 dage siden) @ Allan Eriksen

For iøvrigt syntes jeg togpersonale tit bliver uretfærdigt tiltalt uanset hvad det drejer sig om,
men det er nok generelt i vore dage,

Men togpersonalet har til tider også en meget uheldig og nedladende attitude overfor passagererne. Der er togpersonale der udatråler at de hader deres arbejde og ikke taler pænt til nogen med undtagelse af deres kollegaer. Men heldigvis er det en lille andel, men det er ikke altid passagererne der er skurken.

For tidelig afgang fra stationer

af Allan Eriksen, 9/9 2012, 10:53 (4269 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Det er som sandt er sagt, togpersonale er heller ikke altid perfekt og her må toginstruktører, hvis det stadig hedder sådan, være opmærksomme på det, og forsøge at luge uheldige episoder ud.

Venlig hilsen

Allan

For tidelig afgang fra stationer

af Lars Kongshøj, 9/9 2012, 20:17 (4268 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg er også enig med Kaj Åge. Jeg har aldrig oplevet en togfører eller togrevisor opføre sig ukorrekt, bortset fra den episode jeg har nævnt i tråden om for tidlig afgang.

Men en gang var jeg med et pga. solkurver halvanden time forsinket tog (solkurver) fra Nordjylland mod Kbh. Jeg skulle fra Århus til Hjallelse. På et tidspunkt blev han frustreret over endnu et problem og sagde højlydt ud i storrumskupeen (IC3): "Nu orker jeg altså ikke mere".

Men over for passagerene var han korrekt og hjælpsom, og fik ringet op for mig og holdt det sidste Svendborg-tog tilbage.

Mvh. Lars

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak