Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Uddrag af regeringens lovkatalog (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/10 2012, 09:52 (4234 dage siden)

I forbindelse med statsministerens åbningstale i går fremlagdes også regeringens lovkatalog, hvoraf nedenstående uddrag er jernbanerelateret.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Som indfødt aalborgenser og indehaver af www.randers-aalborg.dk ærgrer det, at Hobro-Aalborg kun opgraders til 160 km/t og ikke 180 km/t.

Avatar

Uddrag af regeringens lovkatalog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/10 2012, 10:03 (4234 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Som indfødt aalborgenser og indehaver af www.randers-aalborg.dk ærgrer det, at Hobro-Aalborg kun opgraders til 160 km/t og ikke 180 km/t.

Ved du hvad det lige er der yderligere skal gøres for at hæve den de næste 20 km/t? Er vi ude i nogle kurveradier der er for små, så vi taler om sporforlægninger mm?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Uddrag af regeringens lovkatalog

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/10 2012, 10:12 (4234 dage siden) @ Michael Deichmann

Som indfødt aalborgenser og indehaver af www.randers-aalborg.dk ærgrer det, at Hobro-Aalborg kun opgraders til 160 km/t og ikke 180 km/t.

Ved du hvad det lige er der yderligere skal gøres for at hæve den de næste 20 km/t? Er vi ude i nogle kurveradier der er for små, så vi taler om sporforlægninger mm?

Nej, jeg ved det ikke; men der er nok en eller anden god teknisk forklaring. Økonomien spiller naturligvis også en rolle. For selv om der er tale om en marginal forskel på 12½ procent rent hastighedsmæssigt, kan de økonomiske marginalomkostninger sagtens være endnu større.

Jeg har kørt på - og langs - strækningen i hele min levetid, og for mig synes den ikke at indbyde større kurvemæssige udfordringer end f.eks. Vejle-Aarhus, hvor hastigheden for særlige togsæt jo er 180 km/t.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Uddrag af regeringens lovkatalog

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/10 2012, 10:53 (4234 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Som indfødt aalborgenser og indehaver af www.randers-aalborg.dk ærgrer det, at Hobro-Aalborg kun opgraders til 160 km/t og ikke 180 km/t.

Ved du hvad det lige er der yderligere skal gøres for at hæve den de næste 20 km/t? Er vi ude i nogle kurveradier der er for små, så vi taler om sporforlægninger mm?


Nej, jeg ved det ikke; men der er nok en eller anden god teknisk forklaring. Økonomien spiller naturligvis også en rolle. For selv om der er tale om en marginal forskel på 12½ procent rent hastighedsmæssigt, kan de økonomiske marginalomkostninger sagtens være endnu større.

Jeg har kørt på - og langs - strækningen i hele min levetid, og for mig synes den ikke at indbyde større kurvemæssige udfordringer end f.eks. Vejle-Aarhus, hvor hastigheden for særlige togsæt jo er 180 km/t.

Vi må hellere høre fra hestens mule, hvad pokker der sker i den sag. Så jeg har i dag sendt nedenstående til trafikministeren, velvidende at hans svar vil være forfattet af yngste kontorelev i Banedanmark, men kontrolleret hele vejen op gennem systemet, inden svaret ryger afsted.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Uddrag af regeringens lovkatalog

af Niels Bak, 3/10 2012, 11:45 (4234 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg tænkte præcis det samme - hvorfor man ikke går efter højere hastighed. Jeg har læst VVM'en men jeg kan ikke huske i hvor stor udstrækning det er undersøgt.

Og ja, det er rigtigt at længere sydpå er strækningshastigheden 180 - der er bare rigtig mange lokale begrænsninger fordi banen er så kurvet. Banen nord for Hobro er faktisk noget mere ret, og det er også derfor man er begyndt med den, da timemodellen her er realistisk i det nuværende trache. Det er den ikke mellem Fredericia og Randers.

Uddrag af regeringens lovkatalog

af L.H. Jensen, 3/10 2012, 10:07 (4234 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

God formiddag!

Mon det er forberedelser til afvikling af DSB S-tog A/S som selvstændigt selskab og integration i selve DSB, vi (bl.a.) ser her ...?

vh
LHJ

Uddrag af regeringens lovkatalog

af Woodi, 3/10 2012, 12:33 (4234 dage siden) @ L.H. Jensen

God formiddag!

Mon det er forberedelser til afvikling af DSB S-tog A/S som selvstændigt selskab og integration i selve DSB, vi (bl.a.) ser her ...?

vh
LHJ

Ikke utænkeligt, men jeg tror, at det nok er for at implementerer Kystbanen tilbage til DSB igen - en slags Nationalisering af forholdene. ;-)

--
[image]

Uddrag af regeringens lovkatalog

af steenth, 3/10 2012, 17:19 (4233 dage siden) @ L.H. Jensen

God formiddag!

Mon det er forberedelser til afvikling af DSB S-tog A/S som selvstændigt selskab og integration i selve DSB, vi (bl.a.) ser her ...?

Nej. Lovforslaget L8 er fremsat. Det jeg læser af bemærkningerne er formålet lettere at kunne flytte aktivitet imellem DSB og datterselskaber, samt andre praktisk ting omkring DSB og dens selskaber. Jeg kan ikke se noget større politisk med det lovforslag.

Mvh
Steen

Uddrag af regeringens lovkatalog

af steenth, 3/10 2012, 12:44 (4234 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Som indfødt aalborgenser og indehaver af www.randers-aalborg.dk ærgrer det, at Hobro-Aalborg kun opgraders til 160 km/t og ikke 180 km/t.

Fra VVM undersøgelses hørringsnotat:

Banedanmarks kommentarer
Det er muligt at realisere Timemodellen på strækningen Århus-Aalborg ved
maksimale hastigheder på 200 km/t. De lokaliteter, der skal have særligt
fokus ved udretning af kurver, etablering af transversaler mv., vil blive
identificeret ved en sporteknisk screening, der gennemføres i efteråret 2010.
Den økonomiske ramme for tilpasning af jernbanen mellem Hobro og Aalborg
er på ca. 55 mio. kr., hvilket kun giver mulighed for mindre justeringer af de
bestående skinner.
Det vurderes at være ud over projektets rammer at forberede broer,
stationsanlæg mv. til hastigheder over 200 km/t.

Mvh
Steen

Avatar

Uddrag af regeringens lovkatalog

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/10 2012, 13:31 (4233 dage siden) @ steenth

Som indfødt aalborgenser og indehaver af www.randers-aalborg.dk ærgrer det, at Hobro-Aalborg kun opgraders til 160 km/t og ikke 180 km/t.


Fra VVM undersøgelses hørringsnotat:

Banedanmarks kommentarer
Det er muligt at realisere Timemodellen på strækningen Århus-Aalborg ved
maksimale hastigheder på 200 km/t. De lokaliteter, der skal have særligt
fokus ved udretning af kurver, etablering af transversaler mv., vil blive
identificeret ved en sporteknisk screening, der gennemføres i efteråret 2010.
Den økonomiske ramme for tilpasning af jernbanen mellem Hobro og Aalborg
er på ca. 55 mio. kr., hvilket kun giver mulighed for mindre justeringer af de
bestående skinner.
Det vurderes at være ud over projektets rammer at forberede broer,
stationsanlæg mv. til hastigheder over 200 km/t.

Det interessante i en sag som denne er, når der for alvor går politik i den. Og det kan der meget vel gøre.

200 km/t Hobro-Aalborg tager udgangspunkt i "Aftale mellem regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om: En grøn transportpolitik, 29. januar 2009".

Hvad der er nedfældet i en politisk aftale, kan hverken minister eller Banedanmark ændre uden om forligskredsen.

Det interessante er så, hvad der står i nævnte aftale. Og aftalen er faktisk klar, for på side 17 står:

"Timemodellen forudsætter en opgradering af strækningen Århus-Aalborg til 200 km/t. Opgraderingen kan gennemføres i to deletaper, hvor første deletape er mellem Hobro og Aalborg, som koordineres med signalprojektet til ibrugtagning i 2018."

Så man kan ikke nøjes med hverken 160 km/t eller 180 km/t for den sags skyld. Banen skal simpelthen opgraders til 200 km/t, medmindre man genforhandler aftalen. (At der så i 2018 næppe findes materiel, der kan befare strækningen med 200 km/t er så en helt anden sag).

At Banedanmark skriver "Det vurderes at være ud over projektets rammer at forberede broer, stationsanlæg mv. til hastigheder over 200 km/t." er ganske overflødigt. For ingen har på noget tidspunkt i de politiske forhandlinger stillet konkret forslag om, at banen skulle opgraderes til hastigheder over 200 km/t.

Nå, nu må vi se, hvad den gode transportminister (og ikke trafikminister, som jeg ved en fejl kom til at titulere ham), skriver i "sit" svar.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Opgradering af Hobro-Aalborg

af steenth, 3/10 2012, 14:19 (4233 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvad der er nedfældet i en politisk aftale, kan hverken minister eller Banedanmark ændre uden om forligskredsen.

Det kan blive ændret hvis argumenterne er i orden. Og nogle få projekter er blevet fjernet eller ændret efterhånden som beslutningsoplæg kommer. Og der skulle være en på for Hobro-Aalborg - den er nævnt på bane.dk lige nu.... (må lige være frigivet da links manglede for kort tid siden)

Problemet med opgradering til 200 km/t er på Skørping Station - det vil koste 32 mio kroner at klargøre den til 200 km/t iflg VVM-undersøgelsen i stedet for 160 km/t.

Ellers burte man påpege i et høringssvar, at man kunne nøjes med 160 km/t på den station og resten blev opgraderet til 200 km/t.

Mvh
Steen

Avatar

Opgradering af Hobro-Aalborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/10 2012, 14:25 (4233 dage siden) @ steenth

Og der skulle være en på for Hobro-Aalborg - den er nævnt på bane.dk lige nu.... (må lige være frigivet da links manglede for kort tid siden)

Ja, beslutningsgrundlaget må være kommet på, mens vi har udvekslet indlæg. For det var der ikke i formiddags.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Opgradering af Hobro-Aalborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/10 2012, 14:54 (4233 dage siden) @ steenth

Hvad der er nedfældet i en politisk aftale, kan hverken minister eller Banedanmark ændre uden om forligskredsen.


Det kan blive ændret hvis argumenterne er i orden.

Enig. Og ved at læse beslutningsgrundlaget (side 6 nederst) kan man læse, at det vil koste 323 millioner kroner at opgradere Hobro-Aalborg til 200 km/t. Og når man "kun" har 196,4 millioner kroner at lege med og ikke 323, er det jo et "godt" argument for at nøjes med de 160 km/t. Dét er realpolitik.

Så må vi så se, hvad der kan skaffes politisk flertal for ;-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Opgradering af Hobro-Aalborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/9 2013, 12:41 (3900 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I den statusrapport, der refereres til i dette indlæg, fremgår:

"Forundersøgelser Aarhus – Hobro: Opgradering af banen til 200 km/t
Forundersøgelsen vedr. opgradering af strækningen mellem Aarhus og Hobro er en del af ”Timemodellen”. Forundersøgelsen er igangsat i 2010 som en del af screeningen af den samlede banestrækning mellem Aarhus og Aalborg.
Der arbejdes med udretning af udvalgte skarpe kurver på eksisterende bane, således at hastigheden kan øges på strækningen. Dette indebærer nedlæggelse af samtlige over-kørsler og etablering af enten bro eller tunnel som erstatning for disse. Desuden under-søges mulighederne for etablering af en ny bane langs Nordjyske Motorvej mellem Aar-hus og Randers, som yderligere vil reducere rejsetiden.
I Randers undersøges endvidere muligheden for en forlægning af stationen, da dette kan være en væsentlig faktor for reduktion af rejsetiden mellem Aarhus og Aalborg.
Der analyseres ud fra både anlægsomkostninger, rejsetidsreduktion og fremtidige trafi-kale muligheder samt ikke mindst samfundsøkonomi og betydning for den regionale ud-vikling.
Der er afsat 10,7 mio. kr. (2013-priser) til forundersøgelsen, som rapporteres ultimo juni 2013."

Har nogen set noget til den forundersøgelsesrapport, der angiveligt skulle udkomme "ultimo juni 2013"?

Med venlig hislen

Thomas Boberg Nielsen

Opgradering af Hobro-Aalborg

af Svend, 2/9 2013, 12:47 (3900 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I Randers undersøges endvidere muligheden for en forlægning af stationen, da dette kan være en væsentlig faktor for reduktion af rejsetiden mellem Aarhus og Aalborg.

Læs: Placering et stykke uden for byen ;-)

--
Svend

Opgradering af Hobro-Aalborg

af steenth, 2/9 2013, 13:42 (3899 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Har nogen set noget til den forundersøgelsesrapport, der angiveligt skulle udkomme "ultimo juni 2013"?

Der er hellere ikke noget på bane.dk - så den er nok ikke blevet offentliggjort endnu.

Mvh
Steen

Uddrag af regeringens lovkatalog

af Fysikeren, 3/10 2012, 14:25 (4233 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"Timemodellen forudsætter en opgradering af strækningen Århus-Aalborg til 200 km/t. Opgraderingen kan gennemføres i to deletaper, hvor første deletape er mellem Hobro og Aalborg, som koordineres med signalprojektet til ibrugtagning i 2018."

Så man kan ikke nøjes med hverken 160 km/t eller 180 km/t for den sags skyld. Banen skal simpelthen opgraders til 200 km/t, medmindre man genforhandler aftalen. (At der så i 2018 næppe findes materiel, der kan befare strækningen med 200 km/t er så en helt anden sag).

Grænsebetingelserne er, at turen fra Aarhus til Aalborg maks må tage 55-57 minutter, hvis jeg husker korrekt, eksklusiv stationsophold i Odense og Aarhus. Om toget så spæner afsted halvdelen af vejen og lister resten, er lige meget, bare de 57 minutter er hjemme.

Der har været snak om en ny bane fra Aarhus til Randers, og med en sådan bane, er det vel ikke helt sikkert, at man behøver mere end 160 km/t nord for Hobro, for at nå de 57 minutter.

Uddrag af regeringens lovkatalog

af Niels, Aarhus, 3/10 2012, 22:02 (4233 dage siden) @ Fysikeren

Grænsebetingelserne er, at turen fra Aarhus til Aalborg maks må tage 55-57 minutter, hvis jeg husker korrekt, eksklusiv stationsophold i Odense og Aarhus.

Øh - ligger Odense mellem Aarhus og Aalborg - så har jeg kørt den forkert vej på arbejde i 8 år:-D

Undskyld - jeg kunne ikke lad være - jeg ved godt at det er fluek.....

Vh.

Niels

--
Niels

Uddrag af regeringens lovkatalog

af Fysikeren, 3/10 2012, 22:05 (4233 dage siden) @ Niels

Grænsebetingelserne er, at turen fra Aarhus til Aalborg maks må tage 55-57 minutter, hvis jeg husker korrekt, eksklusiv stationsophold i Odense og Aarhus.


Øh - ligger Odense mellem Aarhus og Aalborg - så har jeg kørt den forkert vej på arbejde i 8 år:-D

Undskyld - jeg kunne ikke lad være - jeg ved godt at det er fluek.....

Ja da, jeg flyttede lige Odense.

Ej, det var naturligvis mig der skrev lidt anerledes end jeg tænkte. Det jeg ville skrive var følgende: Tanken er, at et tog skal kunne afgå fra København H kl. 10:00, afgå fra Odense 11:00, Aarhus 12:00. Ligeså skal afgangstiderne den anden vej kunne klares kl. hel hele vejen. Dette kræver dermed, at hver af de tre etaper kan køres på 57 minutter, lidt mindre pga. rebroussementet i Aarhus.

Uddrag af regeringens lovkatalog

af Niels, Aarhus, 3/10 2012, 22:10 (4233 dage siden) @ Fysikeren

Det jeg ville skrive var følgende: Tanken er, at et tog skal kunne afgå fra København H kl. 10:00, afgå fra Odense 11:00, Aarhus 12:00. Ligeså skal afgangstiderne den anden vej kunne klares kl. hel hele vejen. Dette kræver dermed, at hver af de tre etaper kan køres på 57 minutter, lidt mindre pga. rebroussementet i Aarhus.

Hej Fysiker

Ja, naturligvis - godt ord igen - det vidste jeg jo godt, men der for altså lige djævel i mig - det må du undskylde - jeg skal prøve at beherske mig en anden gang:-D .

Vh.

Niels

--
Niels

Uddrag af regeringens lovkatalog

af Fysikeren, 3/10 2012, 22:16 (4233 dage siden) @ Niels

Ja, naturligvis - godt ord igen - det vidste jeg jo godt, men der for altså lige djævel i mig - det må du undskylde - jeg skal prøve at beherske mig en anden gang:-D .

Det synes jeg ikke du skal ;)

Den slags drilleri med måde er nu det der gør, at man trækker lidt på smilebåndet, bare det ikke bliver ondskabsfuldt (og sådan opfattede jeg i hvert fald ikke det her) :)

Uddrag af regeringens lovkatalog

af Niels, Aarhus, 3/10 2012, 22:36 (4233 dage siden) @ Fysikeren

Den slags drilleri med måde er nu det der gør, at man trækker lidt på smilebåndet, bare det ikke bliver ondskabsfuldt (og sådan opfattede jeg i hvert fald ikke det her) :)

Det er jeg glad for at høre - for sådan var det bestemt heller ikke ment.
Og nu ikke mere jernbanesnak i aften - jeg kan høre min dyne kalde i det fjerne :-D

Tak for i aften

Niels

--
Niels

Uddrag af regeringens lovkatalog

af Casper @, 4/10 2012, 11:57 (4233 dage siden) @ Niels

Timekonceptet er godt mål at have, men det ender med flueknepperi hvis man forsøger at lave køreplanen så afgangstiderne er præcis 00 fra både Kh, Odense, Århus og Ålborg. Man kan jo ikke ændre geografien.

Det burde vel være muligt først at opfylde planen på strækningerne Kh-Od og År-Ab.

Mellem Århus og Randers er det vel ikke muligt at hæve hastigheden pga kurver?

Det lyder umiddelbart billigere at øge hastigheden maksimalt på Randers-Ålborg, da en ny bane Århus-Randers vil være meget dyr.

Men så får man ikke fordelen af hurtige tog Randers-Århus, som vel har flere passagerer end nord for Randers.

Mit gæt er at der går mange år før det er realistisk med nybygning Odense-Horsens / Middelfart / Vejle Fjord (eller hvad man vælger), samt Århus-Randers.

Men nu er det nok ikke guldkorn jeg kommer med, men ret indlysende.:-)

Uddrag af regeringens lovkatalog

af Erik Olsen, 3/10 2012, 15:03 (4233 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"Timemodellen forudsætter en opgradering af strækningen Århus-Aalborg til 200 km/t. Opgraderingen kan gennemføres i to deletaper, hvor første deletape er mellem Hobro og Aalborg, som koordineres med signalprojektet til ibrugtagning i 2018."

Det betyder jo bare at anden deletape ligger efter 2018.

Uddrag af regeringens lovkatalog

af steenth, 3/10 2012, 17:09 (4233 dage siden) @ Erik Olsen

"Timemodellen forudsætter en opgradering af strækningen Århus-Aalborg til 200 km/t. Opgraderingen kan gennemføres i to deletaper, hvor første deletape er mellem Hobro og Aalborg, som koordineres med signalprojektet til ibrugtagning i 2018."


Det betyder jo bare at anden deletape ligger efter 2018.

Projektet imellem Hobro og Aalborg skal afsluttes i slutning af 2018 iflg beslutningsoplægget. Hvad der skal ske imellem Århus og Hobro er ikke afgjort og det ligger inde i næste aftaleperiode.

ContecRail
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak