Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Maskinbenyttelse til Gedser (Jernbanen i dag)

af John F, Nyk F, 12/10 2012, 20:25 (4233 dage siden)

Hej

I 80'erne kørte både regionaltog og internationale tog til Gedser. Jeg har forsøgt at danne mig et overblik over hvilke typer trækkraft der blev anvendt til Gedser. Jeg kan se eksempler på MY og ME jf. "Internationale tog via Gedser". Men jeg ved at både MZ af serie II, III og IV var at finde i distrikt 1 i 80'erne. Har disse været på visit i Gedser? Særlig interessant synes jeg om serie II og III har været i Gedser. Jeg har set flere billeder af disse i Rødby F. men ingen fra Gedser-togene.

Måske nogle der kan hjælpe med fotodokumentation af Gedsertogene?

Hilsen John, Falster

Maskinbenyttelse til Gedser

af gæst, 12/10 2012, 22:43 (4233 dage siden) @ John F

Jeg har ingen fotodokumentation, men alle typer maskiner kørte til Gedser.

m,v.h.

Gæst fra Sundby

Maskinbenyttelse til Gedser

af Anders Madsen, 13/10 2012, 11:47 (4232 dage siden) @ John F

Hej

I 80'erne kørte både regionaltog og internationale tog til Gedser. Jeg har forsøgt at danne mig et overblik over hvilke typer trækkraft der blev anvendt til Gedser. Jeg kan se eksempler på MY og ME jf. "Internationale tog via Gedser". Men jeg ved at både MZ af serie II, III og IV var at finde i distrikt 1 i 80'erne. Har disse været på visit i Gedser? Særlig interessant synes jeg om serie II og III har været i Gedser. Jeg har set flere billeder af disse i Rødby F. men ingen fra Gedser-togene.

Måske nogle der kan hjælpe med fotodokumentation af Gedsertogene?

Hilsen John, Falster

Der er flere billeder med MZ i denne tråd vedr. Gedserbanen: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=5005

Blandt andet med MZ 1436 http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=5017 og med MZ 1460 http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=32630

Maskinbenyttelse til Gedser

af Georg Schmidt, 13/10 2012, 12:17 (4232 dage siden) @ John F

Har fundet lidt maskinløb fra sommeren 1987.
"Neptun" blev fremført af MZ II til og fra Gedser, der var 8 maskiner i løb på Sjælland og det meste arbejde bestod i togene mellem Østerport og Kalundborg og Nykøbing og lidt IC og Kystbane. Om natten var det en MZ IV der opholdt sig i Gedser mellem de to Østersøekspresser, dog nat Lø-sø var det en ME. På godsfronten kørte midt på ugen en MZ IV efter ankomst Nykøbing med tog 5071 19.05 videre til Gedser for at hente godstog 9586 med afgang fra Gedser 20.26. Om søndagen kørte en MZ IV efter ankomst Rødby med tog EC 32 "Skandinavien" tom til Gedser for at hente godstog 9588 med afgang Gedser 20.35. MZ IV stod også for Danlink kørslen på det tidspunkt.

Mvh
Georg

Maskinbenyttelse til Gedser

af Stig Bang-Mortensen, 17/10 2012, 20:13 (4228 dage siden) @ Georg Schmidt

Det passer fint. Jeg har kørt MZIV til Gedser med Østersø-ekspressen (den med russisk sovevogn) i den periode.

Avatar

Maskinbenyttelse til Gedser

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 13/10 2012, 15:14 (4232 dage siden) @ John F

Jeg har i arkiverne fundet et par billeder fra Gedser.

Mz 1437 den 5. juni 1992

[image]


og Mz 1422 den 29. juli 1982 (foto: Tom Lauritsen)

[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

Maskinbenyttelse til Gedser

af John F, 14/10 2012, 09:42 (4231 dage siden) @ Henrik Thomsen

Fine billeder og oplysninger!

Jeg ved at det har været debatteret før men er der flere der har billeder af Østersø ekspress liggende i gemmerne - gerne fra engang i 80'erne. Jeg er med på at dette har været debatteret for nyligt så undgå at linke til tråden Østersø ekspress. Jeg håber at der er privatfolk der måske vil kigge i gemmerne?

Hilsen John

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak