Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC2 og IC3 sammenkobling. (Generelt)

af Woodi, 1/11 2012, 12:34 (4214 dage siden)

Ja, nu er der jo 2 slags IC2, men jeg påtænker den i flexliner-serien og som RegionsTog/privatbanerne har 13 stk´s af.

Disse IC2 har jo en lidt anden hastighed, vidst kun 140 km/t - men jeg ved ikke om det p.g.a. gearingen eller om det er anden motortype end den v6 motor som ic3´ern har der gør denne forskel på de to togsæt´s hastigheder, men..

Interface-modulet er vist heller ikke installeret i ic2 - dog er modulet vist klar til dette..

Men ellers - ville disse få ændringer kunne iværksættes og dermed opgraderer DSB´s flåde med flexlinerne..?

Alternativt kunne DSB jo købe disse eller måske byttes med tilsvarende brugte lint eller desiro togsæt. ???

--
[image]

IC2 og IC3 sammenkobling.

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 1/11 2012, 15:25 (4214 dage siden) @ Woodi

- Ser du jeg tænkte samme tanke højt et andet sted, kan ikke lige erindre hvornår og hvor, men jeg kan huske at det var i forbindelse med at DSB ønskede lav-gulv sektion i IC3, og derfor luftede jeg forslaget om at der kom ATC i Lollandsbanens IC2ere og i Løven og Hercules og 1041 som Regionstog i Holbæk har pt. så slog man 2 fluer med 1 smæk - fik lavgulv og mulige genopståen af direkte forbindelser mellem hhv Nakskov og København og Nykøbing Sjælland og København.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

IC2 og IC3 sammenkobling.

af Woodi, 1/11 2012, 16:41 (4214 dage siden) @ mhv_vsvt

Så er vi åbenbart 2 og med garanti også 200 herinde der har samme overvejelse/eftertænksomhed ;-)

- men, Hvorfor har vores kære Transportudvalg og Atkins, så ikke medtaget denne ide/overvejelse med i deres higen og søgen, da det var sidst oppe, at vende i 2011 med den nuværende materiel situation, det er da noget, der sådan set giver mig grå hår i hovedet af.

--
[image]

IC2 og IC3 sammenkobling.

af Claus C Klausen @, 1/11 2012, 17:34 (4214 dage siden) @ Woodi

Undskyld jeg kan ikke følge med.

Taler vi om IC3 eller IC4

Mig bekendt har IC3 ikke lavgulvs vogn.

Jeg skal nok spørge Ansaldobreda næste gang jeg kommer til Århus, om de kan køre sammen IC2 og IC4

I øvrigt fik Ansaldobreda (DSB) leveret 2 stk. IC4 i går aftes

:-D Claus

IC2 og IC3 sammenkobling.

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 1/11 2012, 21:50 (4213 dage siden) @ Hedegaard

- Svjh så blev IC3 tilpasset af flere omgange i starten, og da man rettede til sidst var det for at de kunne køre sammen med ER-sættene, og der blev IC2-sættene ikke tilpasset til de samme systemer som IC3 og ER bruger.

Og det betyder vist nok at de kan kobles mekanisk, men jeg tror ikke at systemerne kan samarbejde, nogen må gerne korrigere hvis det ikke er korrekt.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

IC2 og IC3 sammenkobling.

af Claus C Klausen @, 1/11 2012, 22:50 (4213 dage siden) @ Hedegaard

Ok så er jeg med igen

Forsat god aften

:-D Claus

IC2 og IC3 sammenkobling.

af Niels Munch, 1/11 2012, 18:01 (4214 dage siden) @ Woodi

At privatbanernes IC2-Flexlinere fik den udformning, de fik, skyldtes bl.a. en "politisk idé" om, at Lollandsbanens IC2 i Nykøbing F kunne tilkobles DSBs IC3 og så futte med derinda'.

Som IC2- og IC3-togene er i dag, kan de kun koble mekanisk. El-systemer og ikke mindst togcumputere i den nuværende konfiguration kan ikke kommunikere.

Af mindre betydning er vel, at IC2s motorer er vandkølede Cummins NTAA 855 á 310 kW. Dette valg traf man i sin tid, hvor DSB havde dårlige erfaringer med de luktkølede Deutz-motorer i IC3.

Endelig gør IC2-materiellet god fyldest hos den nuværende ejer Regionstog og hovedaktionæren Movia, og de afgiver næppe noget togmateriel uden passende kompensation ;-).

Men en slags "Flügelverkehr" med IC2 og IC3 er da en sympatisk idé.

V.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak