Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

bredsporstatus, Europa og omegn (Jernbanen i dag)

af gamle ole, 4/2 2013, 16:22 (4122 dage siden)

Hvad er den aktuelle status på bredspor i Europa og nærmeste omegn, og er det samme sporviddee i Spanien og ex-Sovjet mf?

Hilsen Ole

bredsporstatus, Europa og omegn

af disavelo ⌂, Herning, 4/2 2013, 17:55 (4122 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Hvorfor har man i tidernes morgen i vores del af verden valgt sporvidden 1435 mm = 4 fod og 8½ tomme? I min verden er det mærkværdige mål, både i metersystemet og i fod/tommer systemet.

Venlige hilsner
Søren

bredsporstatus, Europa og omegn

af gamle ole, 4/2 2013, 18:18 (4122 dage siden) @ disavelo

Har hørt 2 forklaringer på dette:

1 en bredde der blev brugt til datidens hestevogne
2 et krav fra de gamle romere mht vej-og brobredde i England.

Ole

bredsporstatus, Europa og omegn

af steenth, 4/2 2013, 18:25 (4122 dage siden) @ disavelo

Hvorfor har man i tidernes morgen i vores del af verden valgt sporvidden 1435 mm = 4 fod og 8½ tomme? I min verden er det mærkværdige mål, både i metersystemet og i fod/tommer systemet.

Normalspor blev defineret i 1845 i Storbritannien og metersystemet blev først international standard senere tidspunkt.

Mvh
Steen

bredsporstatus, Europa og omegn

af Jan-Eddie, Odense, 4/2 2013, 18:28 (4122 dage siden) @ disavelo

Jeg har i en BBC-udsendelse for nogle år siden hørt at 1435 mm er et mål der stammer fra stridsvognene i det gamle Rom. Det skulle være bredden på 2 hesterøve. Det har "forfulgt" vognbyggerne/karetmagerne siden. I udsendelsen viste de også eksempler på baner lagt for 1.000 år siden af udhuggede natursten med en rille til at styre vognhjulene, sporvidde: 1435 mm. Stenbanerbe var lagt for at undgå, at vognene der transporterede tungt gods, sank ned i vejen og kørte fast når det var fugtigt.
Måske nogen kan bekræfte?
mvh.
Jan-Eddie Mathiasen

bredsporstatus, Europa og omegn

af bl, Greve, 4/2 2013, 19:00 (4122 dage siden) @ Jan-Eddie

Jeg har så til gengæld læst, at opgaven i sin tid gik på at fremstille en jernbane med sporvidden fire fod og otte tommer (den romerske sporvidde mellem trædestenene?), men det kneb for Stephenson at få plads til den indvendige styring, så han måtte snyde med en halv tomme, så sporvidden blev fire fod og otte en halv tomme.

--
Bjarne Larsen
moderator
[image]

bredsporstatus, Europa og omegn

af disavelo ⌂, Herning, 4/2 2013, 22:24 (4121 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels (m.fl.)

Tak for det. Tja... noget med hestevognsmål, måske 2000 år tilbage (utroligt hvad romerne skal have skyld for!), og så en del tilfældigheder i starten af 1800 tallet i England. Ikke noget med stringente videnskabelige analyser hér! Men meget levedygtigt, må man sige.
Tak for alle kommentarer.

Venlige hilsner
Søren

bredsporstatus, Europa og omegn

af caprani ⌂, København, 4/2 2013, 22:20 (4121 dage siden) @ disavelo

Jeg mener at have læst, at målet bygger på den erfaring, at det giver køretøjer (i dette tilfælde hestekøretøjer), den bedste kombination af stabilitet/smidighed.

Mindre mål giver bedre manøvrering, men dårligere stabilitet. Større mål bevirker det omvendte. Hvorfor det har slået sig igennem til jernbanekøretøjer, der givetvis i grunden omfattes af andre fysiske omstændigheder, aner jeg ikke.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

bredsporstatus, Europa og omegn

af gamle ole, 4/2 2013, 18:16 (4122 dage siden) @ Niels Munch

Fin side.
Det kom sig af at jeg fik spørgsmålet om det var samme bredsporvidde i ex-Sovjet, Finland og Spanien.


Hilsen Ole

bredsporstatus, Europa og omegn

af carl otto, 5/2 2013, 11:55 (4121 dage siden) @ gamle ole

i bagklogskabens klare lys burde man nok have valgt brunel/great western´s
sporvidde 8 fod som normalsporvidde, men det er der jo skrevet mange afhandlinger om i england

bredsporstatus, Europa og omegn

af bl, Greve, 5/2 2013, 13:22 (4121 dage siden) @ carl otto

i bagklogskabens klare lys burde man nok have valgt brunel/great western´s
sporvidde 8 fod som normalsporvidde, men det er der jo skrevet mange afhandlinger om i england

Ja, eller fuldført Hitlers påbegyndte baner med 3 meter sporvidde.

--
Bjarne Larsen
moderator
[image]

bredsporstatus, Europa og omegn

af Søren Jakobsen, Randers, 5/2 2013, 18:28 (4121 dage siden) @ bl

i bagklogskabens klare lys burde man nok have valgt brunel/great western´s
sporvidde 8 fod som normalsporvidde, men det er der jo skrevet mange afhandlinger om i england


Ja, eller fuldført Hitlers påbegyndte baner med 3 meter sporvidde.

Ja er enig at jernbanen kunne have draget stor nytte af en størresporvidde. Men det rejser modspørgsmålet, hvorfor valgte smallere spor (end 1435 mm) alle de steder man gjorde dét. . . ?

S.

bredsporstatus, Europa og omegn

af bl, Greve, 5/2 2013, 19:01 (4121 dage siden) @ Søren Jakobsen

i bagklogskabens klare lys burde man nok have valgt brunel/great western´s
sporvidde 8 fod som normalsporvidde, men det er der jo skrevet mange afhandlinger om i england


Ja, eller fuldført Hitlers påbegyndte baner med 3 meter sporvidde.


Ja er enig at jernbanen kunne have draget stor nytte af en størresporvidde. Men det rejser modspørgsmålet, hvorfor valgte smallere spor (end 1435 mm) alle de steder man gjorde dét. . . ?

S.

Der står en hel del om emnet her: http://en.wikipedia.org/wiki/Narrow_gauge_railway

--
Bjarne Larsen
moderator
[image]

bredsporstatus, Europa og omegn

af Bent Jensen, 5/2 2013, 21:53 (4120 dage siden) @ bl

et lille sidespring jeg syntes de forskellige løsninger der er f.eks i Spanien med Talgo tog viser at i praksis er det forholdsvis nemt at lave løsninger på to sporvidder, men er lidt forvirret af at man rask væk har bygget nye strækninger der så ser ud til at køre på 1435mm sporvidde og hvis man har penge til det bliver den sporvidde så fremherskende her og op mod Europa, for nylig blev man færdig med et nybygget stykke fra Barcelona til Gerona og videre over Figueras til den franske grænse (Perpignan) det vil sige man kan køre fra Malaga/Sevilla over Madrid til Barcelona og videre mod Europa på normalspor. Men det koster penge at lave et sådant net.

Bent Jensen

bredsporstatus, Europa og omegn

af steenth, 5/2 2013, 22:45 (4120 dage siden) @ Bent Jensen

et lille sidespring jeg syntes de forskellige løsninger der er f.eks i Spanien med Talgo tog viser at i praksis er det forholdsvis nemt at lave løsninger på to sporvidder, men er lidt forvirret af at man rask væk har bygget nye strækninger der så ser ud til at køre på 1435mm sporvidde og hvis man har penge til det bliver den sporvidde så fremherskende her og op mod Europa, for nylig blev man færdig med et nybygget stykke fra Barcelona til Gerona og videre over Figueras til den franske grænse (Perpignan) det vil sige man kan køre fra Malaga/Sevilla over Madrid til Barcelona og videre mod Europa på normalspor. Men det koster penge at lave et sådant net.

Den nye strækning fra Barcelona til grænsen bruges også til godstog og den næste projektet er at strækningen fra Barcelona til Valencia skal have normalspor med en mix af begge sporvidder og ren konvertering fra bredspor til normalspor. Målet på langt sigt at hele nettet med bredspor skal ændres til normalspor - men det har lange udsigter. Jeg har ikke kunne finde en plan for det, men det er blevet nævnt i medier en del gange. Nye betonsveller i Spanien har huller til begge sporvidder.

Mvh
Steen

bredsporstatus, Europa og omegn

af Bent Jensen, 6/2 2013, 21:20 (4119 dage siden) @ steenth

NB der er lavet højhastighedsstrækning fra Valencia til Barcelona på 1435 mm, men den er vist ved at blive forlænget til Murcia og Alicante såvidt jeg har læst mig til på spanske infrastrukturelskab ADIF s hjemmeside. Næste udvidelse er på beddingen idet man bygger fra Madrid mod grænsen til Portugal skulle vist åbne 2014 også på 1435 mm, det var vist her oprindelig meningen at Lissabon skulle være koblet på men her sagde Portugal nej, ingen penge til et sådant projekt. Fornuftig nok bliver nogen af strækninger også tilladt for godstrafik jeg har hørt nævnt at man forestiller sig at med tiden skal der køres direkte godstog fra Portugal til resten af Europa.

Bent Jensen

bredsporstatus, Europa og omegn

af Bent Jensen, 9/2 2013, 12:43 (4117 dage siden) @ Bent Jensen

Der lavede jeg en fejl, det er en ny str;kning fra Madrid til Valencia der er bygget og forl;nges til Murcia og Alicante.

det er rigtigt der er planer om at str;kningen fra Valencia Til Barcelona muligvis bliver fornyet og udstyres med tre skinner derved bliver det muligt med to sporvidder.

Bent Jensen

bredsporstatus, Europa og omegn

af steenth, 12/2 2013, 12:24 (4114 dage siden) @ Bent Jensen

Der lavede jeg en fejl, det er en ny str;kning fra Madrid til Valencia der er bygget og forl;nges til Murcia og Alicante.

det er rigtigt der er planer om at strækningen fra Valencia Til Barcelona muligvis bliver fornyet og udstyres med tre skinner derved bliver det muligt med to sporvidder.

Den midterste del af strækningen fra Barcelona til Valencia på 188 km skal kun have normalspor og den sydlige del på 103 km skal kun en ud af 2 spor have tre skinner efter de oplysning jeg har set - det andet skal have normalspor. Hvordan det skal håndteres i praksis må tiden vise.

Mvh
Steen

bredsporstatus, Europa og omegn

af esni, Frederikssund, 7/2 2013, 23:39 (4118 dage siden) @ carl otto

'Kun' 7 ft eller 7ft½in

bredsporstatus, Europa og omegn

af bl, Greve, 9/2 2013, 16:01 (4117 dage siden) @ esni

Og den halve tomme skyldtes, at man ved bygningen af materiellet ikke havde taget hensyn til det "slup", der er nødvendigt i sporskifter og kurver, derfor den ekstra tomme.

--
Bjarne Larsen
moderator
[image]

bredsporstatus, Europa og omegn

af gamle ole, 9/2 2013, 12:30 (4117 dage siden) @ gamle ole

-o9g det var rigtig fint med link til det store skema der så vidt jeg kan se omfatter alle sporvidder world-wide, smal-normal og bredspor.:-P

hilsen Ole

bredsporstatus, Europa og omegn

af Jakob @, 11/2 2013, 15:36 (4115 dage siden) @ gamle ole

Naar man kommer med tog til Kaliningrad östfra (f.eks. Litauen, Letland, Estland) er det paa "bredspor", körer man videre vestpaa (mod f.eks. Polen, Tyskland), er det paa "normalspor".
Noget lignende kan opleves paa gränsen mellem Finland og Sverige, hvor der ogsaa er en stor kran til at "omlaste" godsvognene.

bredsporstatus, Europa og omegn

af steenth, 12/2 2013, 12:08 (4114 dage siden) @ Jakob

Naar man kommer med tog til Kaliningrad östfra (f.eks. Litauen, Letland, Estland) er det paa "bredspor", körer man videre vestpaa (mod f.eks. Polen, Tyskland), er det paa "normalspor".

Der findes et par strækninger i Polen og Slovakiet, som har bredspor langt ind i landet. Og der planer er om forlænge den slovakiske strækningen til Wien.

Mvh
Steen

Avatar

bredsporstatus, Europa og omegn - lidt OT

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/2 2013, 19:22 (4113 dage siden) @ gamle ole

Jeg ved ikke lige hvor jeg bedst hægter den her på, men i de tidlige biltider i USA var der også problemer med sporvidden.
Ford Motor Company havde jo hurtigt en stor markedsandel, men tidligt viste det sig at de havde et problem med sporvidden i sydstaterne.
Ford T's sporvidde var tilpasset sporvidden på de jordveje der jo var de langt fremherskende i de første årtier i forreige århundrede - og her satte postdiligencerne sporvidden på vejene.
Disse diligencer havde større sporvidde i sydstaterne så i de første mange år produceredes Ford T også i en Wide Track udgave, hvor sporvidden er nogle tommer større.

Så det er ikke kun inden for jernbanen at der har været udfordringer med sporvidderne.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

ContecRail
Ringsted i snestorm
Ringsted i snestorm

Webmaster Tommy Nilsson var den 28. december 2001 i Ringsted midt i en snestorm. Det kom der denne fotoreportage ud af. Det lykkedes at holde kameraet nogenlunde fri for sne selv om sneen væltede ned.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak