Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvilket højtflyvende damplokomotiv?

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 9/1 2011, 17:40 (4857 dage siden)

[image]
Kran 3 i aktion. Kran 3 blev bygget af Scandia og Titan i samarbejde. Mon ikke Scandia leverede undervognen og Titan krandelene.
Sted og årstal ukendt (men imellem 1934 og 1947). Foto: Titan.

Dette foto af kørekran 3 (senere 143) er blevet tilføjet artiklen Kørekraner, men hvilket lokomotiv er det, der får sig en svingtur? Det er ikke helt nemt at tyde nummeret. Jeg har selv et par bud, men lad os høre hvad forumet siger.

Billedet i lidt højere opløsning kan ses i ovenstående artikel, men her er et udsnit af det:

[image]

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Hvilket højtflyvende damplokomotiv?

af Lars, 9/1 2011, 17:44 (4857 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Det kunne ligne en G-maskine, nok G 615.

mvh
Lars
Esbjerg

Hvilket højtflyvende damplokomotiv?

af HWA @, 9/1 2011, 17:50 (4857 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

DSB G 615 ? ? ?

Avatar

Hvilket højtflyvende damplokomotiv?

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 9/1 2011, 19:11 (4857 dage siden) @ Lars

G 615 var også mit ene bud, men kunne der ikke lige såvel stå 613? G 613's historie passer også fint med et "Nu skal jeg vise hvad jeg kan" - foto, som jeg synes billedet godt kunne afspejle?

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Hvilket højtflyvende damplokomotiv?

af Georg Schmidt, Højbjerg, 9/1 2011, 19:19 (4857 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

G 615 stod fra sommeren 1934 til sommeren 1935 hensat på Lersøen, så det kunne være stedet. 613 stod i samme tidsrum hensat på Gb.

Hvilket højtflyvende damplokomotiv?

af UTJ, 9/1 2011, 19:48 (4857 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

G 615 var også mit ene bud, men kunne der ikke lige såvel stå 613? G 613's historie passer også fint med et "Nu skal jeg vise hvad jeg kan" - foto, som jeg synes billedet godt kunne afspejle?

Nej der kan ikke stå 613 - jeg hælder også til 615. Ofte er det, den første indskydelse, som viser sig at være korrekt. Den slags 3-taller gør sig helt anderledes i grovkornet reproduktion.

Hvilket højtflyvende damplokomotiv? Tidspunkt

af Steff, 10/1 2011, 05:34 (4856 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Jf. den udmærkede side ved siden af Forum, er kørekranen leveret i 1934. Ser man på billedet, virker det som et reklamebillede, alene af den grund, at fabriksnavnet TITAN er påsat kranen. Det var det da vist ikke i dens driftstid. Yderligere ser det ud til, at i hvert tilfælde "kranføreren" mere ser ud til at være en civil herre (hovedbeklædningen)end en "kasteførende" DSB medarbejder.
Så mon ikke billedet er optaget som reklame for TITANS produkter i 1934 (lige før eller efter leveringen til DSB).
Jeg skal ikke kloge mig på hvilket individnummer den svævende G´er har, men hælder nok til Georgs og UTJs svar.
Iøvrigt var der næsten ikke en G´er i tur eller reserve 1. Dc på dette tidspunkt. Alle var mere eller mindre hensatte som Georg også skriver, bl.a. p.g.a. S-tog. Derfor blev litra O overflyttet til de sidste steder, hvor G´erne kørte som afløsning.
G 613 blev udrangeret 23. juni 1937, mens nr. 615 klarede sig helt frem til 1954.
Kunne egentligt godt lide at vide, hvordan kranen løfter lokomotivet. Forhåbentlig ned om vangerne?

--
Steffen Dresler

Hvilket højtflyvende damplokomotiv? Tidspunkt

af Thomas Jespersen @, 10/1 2011, 08:37 (4856 dage siden) @ Steff

Er det ikke en fotomontage? Det virker på mig, som om der er to billeder der er lagt ovenpå hinanden. Sejlet og slangen til tenderen hænger, som om lokomotivet står vandret. Ville en kranfører ikke sørge for at have en større afstand imellem de to stropper?

Thomas

Hvilket højtflyvende damplokomotiv? Tidspunkt

af HWA @, 10/1 2011, 08:48 (4856 dage siden) @ Thomas Jespersen

falsk fotobilled

Hvilket højtflyvende damplokomotiv? Tidspunkt

af Erik Søfelde, 10/1 2011, 11:11 (4856 dage siden) @ HWA

falsk fotobilled

Hej Allesammen
jeg skal ikke gøre mig klog
kunne det være optaget på nørrebro muligvis lersøen
TITAN lå jo på Tagensvej mener jeg ? ?:-)
M.v.h
Erik Søfelde

Avatar

Hvilket højtflyvende damplokomotiv? Tidspunkt

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 10/1 2011, 16:00 (4856 dage siden) @ Thomas Jespersen

Hej Thomas

Jeg tror du har ret. Jo mere jeg ser på billedet, jo mere er jeg overbevist om, at det er en fotomontage. Imellem egerne på første hjul er der kun hvidt - man kan ikke skimte de bagvedliggende vogne. Langs underkanten af lokomotivet kan man svagt ane en hvid kant, som var lokomotivet klippet ud af et andet billede. Det skulle ikke undre mig, om Titan-skiltet er "eftermonteret" på samme måde.

Det er ikke kun i nyere tid, at man kunne lave billedmanipulation!

Nå - uanset det, så er det et fint billede af kran 3. Kranen kunne løfte 30 tons, så det er ikke helt urealistisk, at den kunne have løftet en G-maskine.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Hvilket højtflyvende damplokomotiv? Tidspunkt

af HWA @, 10/1 2011, 16:06 (4856 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

forkert at løfte et damplokomotiv,fordi kedel og undervogn sættes ikke fast sammen. Man skal være løfte undervogn.

Avatar

Hvilket højtflyvende damplokomotiv? - løsningen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/1 2015, 00:15 (3389 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

[image]
Kran 3 i aktion. Kran 3 blev bygget af Scandia og Titan i samarbejde. Mon ikke Scandia leverede undervognen og Titan krandelene.
Sted og årstal ukendt (men imellem 1934 og 1947). Foto: Titan.

Kan I huske diskussionen om ovenstående billede? Som det fremgår af nogle af de øvrige indlæg i tråden, konkluderedes det, at der måtte være tale om en fotomanipulation.

Jeg fandt, hvad der må formodes at være det "ægte" billede i dag.

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

[image]
Dansk Jernbaneblad 25. juli 1934, 43. årgang nr. 1897. Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Statsbiblioteket/Thomas Boberg Nielsen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak