Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Planer om yderligere udbygning af Letbanen Aarhus

af Karl Høst, 6/11 2013, 14:17 (3826 dage siden) @ Karl Høst

Aarhus byråd skal den 6. november tage stilling til en ekstrabevilling, således at Letbanen får en afgrening til Lisbjerg skolen og Norddjurs kommunalbestyrelse skal se på, om man skal gå videre med planer om at forlænge Letbanen til Grenaa havn ved at opgradere det eksisterende banespor. Læs mere på Letbanens hjemmeside http://www.letbanen.dk/nyheder/2013/ekstra-letbanespor-i-aarhus-og-grenaa/

Avatar

Letbanens indføring til Aarhus fra syd

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/2 2014, 13:02 (3730 dage siden) @ Karl Høst

Jeg leder efter en sporplan over ovenstående emne. Jeg har surfet lidt rundt på forskellige hjemmesider; men synes ikke at jeg kan finde en ordentlig sporplan.

Det tætteste, jeg har kunne komme emnet, er nedenstående - men den giver ikke hele svaret eller overblikket. Umiddelbart ser det ud som om, at Odderbanens spor omlægges og føres under hovedbanerne via den underføring, som havnebanen tidligere anvendte og længere fremme på en bro føres over et par spor for så at ramme Aarhus på nordsiden af eksisterende spor?

Men hvis jeg ser/gætter rigtigt, er det interessant "for mig" set ud fra et "havnebanesynspunkt" og et "sidespor-på-fri-banesynspunkt": Dels vil der i anlægsperioden måske skulle etableres et sporskifte på Odderbanen umiddelbart nord for Marselis Boulevard (?) og dette sporskifte vil komme til at ligge på fri bane - med mindre man naturligvis flytter Odderbanens I-signal ud syd for Marselis Boulevard dels vil letbanen komme til at anvende det gamle havnebanetracé, hvilket i sig selv er interessant, men i øvrigt også lidt pudsigt, idet man i "den anden ende af letbanen" overvejer at lade letbanen bruge havnebanetracén i Grenaa.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Klik på billedet for højere opløsning. Kilde: http://lokalplanerweb.aarhuskommune.dk/GetDokument.aspx?id=2126

Letbanens indføring til Aarhus fra syd

af Svend, 10/2 2014, 13:30 (3730 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Svend, 10/2 2014, 13:48

Det tætteste, jeg har kunne komme emnet, er nedenstående - men den giver ikke hele svaret eller overblikket. Umiddelbart ser det ud som om, at Odderbanens spor omlægges og føres under hovedbanerne via den underføring, som havnebanen tidligere anvendte og længere fremme på en bro føres over et par spor for så at ramme Aarhus på nordsiden af eksisterende spor?

Det er helt korrekt. Letbanen kører I øvrigt gennem Aarhus H uden at få egentlig forbindelse med "den rigtige" jernbane. Der bliver dog mulighed for overlevering et eller to steder på stationen (af arbejdkøretøjer mm) bl a nord/øst for perronsporene.

Det er stadig ikke helt klart, hvilke sikkerhedsregler der skal køres efter. Men hvis der er nogen der har hørt noget "over hækken", må de gerne give lyd hér.

--
Svend

Avatar

Letbanens indføring til Aarhus fra syd - delvist svar + edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/2 2014, 13:34 (3730 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Umiddelbart ser det ud som om, at Odderbanens spor omlægges og føres under hovedbanerne via den underføring, som havnebanen tidligere anvendte

Jeg fandt et delvis svar - men ingen sporplan - i VVM-redegørelsen.

Det betyder, så vidt jeg kan vurdere, at "radioamatørerne" eller hvad de nu hedder, der holder til i den gamle vognkasse i området, skal have vognen flyttet:

[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Uddrag af side 62 i VVM-redegørelsen.

Avatar

Letbanens indføring til Aarhus fra syd - tak

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/2 2014, 14:11 (3730 dage siden) @ Svend

Se også her https://www.midttrafik.dk/media/204670/BP_Banegraven_0001.pdf

Kære Svend

Mange tak, her er jo syn for sagn.

I øvrigt pudsigt, at Banedanmark på sin hjemmeside overhovedet ikke omtaler projektet.

Jeg ved godt, at et eventuelt (midlertidigt) sporskifte nord for Marselis Boulevard kun berører Odderbanen; men der er trods alt tale om et arbejde, der berører Aarhus' sikringsanlæg lige som alt jordarbejde, brobygning m.v. i hele området sker på Banedanmarks areal.

Bedste hilsner

Thomas
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Letbanens indføring til Aarhus fra syd - tak

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/2 2014, 00:43 (3730 dage siden) @ keld

Her er detaljerede sporplaner fra Kongsvang til Østbanetorv

Kære Keld

Mange tak. Det er interessant at se, at Odderbanen omlægges til det nye (orange)spor, uden at der laves en transversal (rødt spor med punkteret linje fjernes). Det er også interessant at se, at Banedanmarks nordgående spor udvides til to indadgående spor (grønt sporskifte).

Det betyder vel, at der i fremtiden ikke kan køres "konventionelle tog" på Odderbanen, da disse vel ikke kan "håndtere" de 50 promilles stigning/fald, der bliver lige nord for Marselis Boulevard?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Kilde: http://filer.aarhuskommune.dk/filer/Kommuneplan%202009%20tilleag%20nr1/Baggrund_pdf/01%...

Avatar

Letbanens indføring til Aarhus fra syd - OZ5DSB

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/2 2014, 00:58 (3730 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
Kilde: http://filer.aarhuskommune.dk/filer/Kommuneplan%202009%20tilleag%20nr1/Baggrund_pdf/01%...

Og hvis man kigger godt efter, ser det ud til at OZ5DSB-vognen reddes af en støttemur - men det er vel for godt til at være sandt?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Letbanens indføring til Aarhus fra syd - OZ5DSB

af Stephan Aller, 11/2 2014, 10:45 (3729 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
Kilde: http://filer.aarhuskommune.dk/filer/Kommuneplan%202009%20tilleag%20nr1/Baggrund_pdf/01%...


Og hvis man kigger godt efter, ser det ud til at OZ5DSB-vognen reddes af en støttemur - men det er vel for godt til at være sandt?

Så skulle man nok have været lidt hurtigere :) Vognen er for længst transporteret ned til sin nye ejer i Tønder ;)

//Stephan (medlem i OZ5DSB i min Aarhus-tid 1999-2001).

Avatar

Letbanens indføring til Aarhus fra syd

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/10 2016, 15:47 (2741 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Her er detaljerede sporplaner fra Kongsvang til Østbanetorv


Kære Keld

Mange tak. Det er interessant at se, at Odderbanen omlægges til det nye (orange)spor, uden at der laves en transversal (rødt spor med punkteret linje fjernes). Det er også interessant at se, at Banedanmarks nordgående spor udvides til to indadgående spor (grønt sporskifte).

Det betyder vel, at der i fremtiden ikke kan køres "konventionelle tog" på Odderbanen, da disse vel ikke kan "håndtere" de 50 promilles stigning/fald, der bliver lige nord for Marselis Boulevard?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Kilde: http://filer.aarhuskommune.dk/filer/Kommuneplan%202009%20tilleag%20nr1/Baggrund_pdf/01%...


Odderbanens spor og letbanens spor er nu hægtet sammen lige nord for Marselis Boulevard og i teorien kan der nu køres med skinnekøretøjer fra den tidligere ptivatbane og ad det nye letbanespor, der anvender den tidligere havnebanetracé.

(Observeret i dag - for to uger siden var sammenhægtningen endnu ikke gennemført).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Letbanens indføring til Aarhus fra syd

af andersj, Aalborg, 26/10 2016, 16:14 (2741 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Her er detaljerede sporplaner fra Kongsvang til Østbanetorv


Kære Keld

Mange tak. Det er interessant at se, at Odderbanen omlægges til det nye (orange)spor, uden at der laves en transversal (rødt spor med punkteret linje fjernes). Det er også interessant at se, at Banedanmarks nordgående spor udvides til to indadgående spor (grønt sporskifte).

Det betyder vel, at der i fremtiden ikke kan køres "konventionelle tog" på Odderbanen, da disse vel ikke kan "håndtere" de 50 promilles stigning/fald, der bliver lige nord for Marselis Boulevard?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Kilde: http://filer.aarhuskommune.dk/filer/Kommuneplan%202009%20tilleag%20nr1/Baggrund_pdf/01%...

Odderbanens spor og letbanens spor er nu hægtet sammen lige nord for Marselis Boulevard og i teorien kan der nu køres med skinnekøretøjer fra den tidligere ptivatbane og ad det nye letbanespor, der anvender den tidligere havnebanetracé.

(Observeret i dag - for to uger siden var sammenhægtningen endnu ikke gennemført).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Testkørslerne starter også snarest: http://stiften.dk/aarhus/letbane-goer-klar-til-foerste-test

--
Mvh Anders

Letbanens første test

af Karl Høst, 26/10 2016, 22:51 (2741 dage siden) @ andersj

I følge Århus Stiftstidende vil:"Et af de to togsæt, der er leveret til teknik- og kontrolcentret bag Ringgadebroen, bliver af en Mercedes Unimog-lastbil slæbt ud på testbanen." Betyder det, at togsættet skal lastes og køres ud til prøvestrækningen, eller bliver det trukket på skinnerne. Hvorfor har man ikke anlagt prøvestrækningen i forbindelse med teknikcenteret?

Letbanens første test

af Filip, 26/10 2016, 23:31 (2741 dage siden) @ Karl Høst

Jeg tror at nøglen ligger i ordene "Mercedes Unimog", der mest af alt ligner en stor 4-hjulstrækker. Jeg kan ikke forestille mig at der skal lastes noget op på den.

Billeder af en Mercedes Unimog

Letbanens første test

af Østjyden, 26/10 2016, 23:38 (2741 dage siden) @ Filip

Jeg tror at nøglen ligger i ordene "Mercedes Unimog", der mest af alt ligner en stor 4-hjulstrækker. Jeg kan ikke forestille mig at der skal lastes noget op på den.

Billeder af en Mercedes Unimog


Det er rigtigt opfattet, Filip. Letbanen har selv en Unimog, og det var også den, som skubbede togene ind på deres værksted, da de ankom.

M v h
Peter

Avatar

Letbanens første test

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/10 2016, 01:09 (2741 dage siden) @ Østjyden

Jeg tror at nøglen ligger i ordene "Mercedes Unimog", der mest af alt ligner en stor 4-hjulstrækker. Jeg kan ikke forestille mig at der skal lastes noget op på den.

Billeder af en Mercedes Unimog

Det er rigtigt opfattet, Filip. Letbanen har selv en Unimog, og det var også den, som skubbede togene ind på deres værksted, da de ankom.

De fås med jernbanehjul der kan vippes ned. DSB havde nogen som vel er i BaneDK nu, hvis de stadig lever.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Letbanens indføring til Aarhus fra syd - tak

af Peter Linaa, 10/2 2014, 22:59 (3730 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Til orientering er der følgende sporarbejder/sporspærringer på Aarhus Nærbane på grund af diverse broarbejder i forbindelse med Letbane-byggeriet:

Sporarbejder medfører ændringer:

Grenaabanen og Odderbanen Fra den 3.maj til den 17.oktober er banen spærret mellem Skolebakken og Aarhus H, mens der bygges en ny bro. Midttrafiks busser kan bruges mellem Aarhus H og Østbanetorvet.
Fra den 28.juni til den 28.juli er banerne spærret mellem Lystrup og Viby Jylland, mens der laves broer. Midttrafiks busser kan bruges mellem Lystrup og Viby Jylland.
Se nærmere på dsb.dk/trafikinfo før du skal rejse.

Det er ”sakset” fra ”Køreplan Midt- og Nordjylland” side 11.

M v h
Peter Linaa

Letbanens indføring til Aarhus fra syd - tak

af Georg Schmidt, 10/2 2014, 23:10 (3730 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
Et kig fra Bro F mod rebroussementet ved Åhavevej. Det er ad denne skråning letbanen kommer ned med 50 o/oo og rammer Bro F og E som en ny "højre havn". Foto Fredslund.

Mvh
Georg

Letbanens indføring til Aarhus fra syd - tak

af keld ⌂, Malling, 11/2 2014, 15:35 (3729 dage siden) @ Georg Schmidt

"Det er ad denne skråning letbanen kommer ned med 50 o/oo og rammer Bro F og E som en ny "højre havn"."

Så må det da være slut med veterantog på Odderbanen. Det ville være dejligt, hvis man kunne nå at arrangere en sidste veterantogtur med damp. Men det er måske allerede for sent, suk!


[image]
Her skal letbanen gennem dette hul på vej mod Odder


[image]
Mod Århus: først under strækning mod Skanderborg


[image]
Og så under strækningen mod Langå


M.v.h.
Keld Zumbach

Letbanens indføring til Aarhus fra syd - tak

af Georg Schmidt, 12/2 2014, 00:40 (3729 dage siden) @ keld

Hyggeligt der nu kommer liv i havnebanen, men veterankørsel kan jo nok blive et problem. Egentlig har der jo altid været liv dernede da rotterne jo sprang for livet når 5. plads passerede.:-D

[image]
Bro E til højre og bro F begge fra 1921, foto fra 1972 med hensat materiel.

[image]
Her et kig ned mod bro E og post 1 med 12 af de sidste Cp hensat 1972.

Mvh
Georg

Letbanens indføring til Aarhus fra syd - tak

af L.H. Jensen, 12/2 2014, 09:14 (3729 dage siden) @ Georg Schmidt

Hyggeligt der nu kommer liv i havnebanen, men veterankørsel kan jo nok blive et problem. Egentlig har der jo altid været liv dernede da rotterne jo sprang for livet når 5. plads passerede.:-D

[image]
Bro E til højre og bro F begge fra 1921, foto fra 1972 med hensat materiel.

[image]
Her et kig ned mod bro E og post 1 med 12 af de sidste Cp hensat 1972.

Mvh
Georg

God morgen!

Da jeg første gang færdedes på/i området - det var som erhvervspraktikant i (vistnok) februar 1977 med den fra dette forum så bekendte Hr. Hauberg som kyndig guide - var Cp-vognene væk, og i stedet var der en række hensatte Mo'ere samt - helt oppe i grusbunken - traktor 56.

Hvornår blev det ene spor, det som anvendtes til hensætning af bedagede køretøjer, afkortet til umiddelbart før bro E?

vh
LH

Letbanens indføring til Aarhus fra syd - delvist svar + edit

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 10/2 2014, 13:58 (3730 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Umiddelbart ser det ud som om, at Odderbanens spor omlægges og føres under hovedbanerne via den underføring, som havnebanen tidligere anvendte


Jeg fandt et delvis svar - men ingen sporplan - i VVM-redegørelsen.

Det betyder, så vidt jeg kan vurdere, at "radioamatørerne" eller hvad de nu hedder, der holder til i den gamle vognkasse i området, skal have vognen flyttet:

[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Uddrag af side 62 i VVM-redegørelsen.

Jeg kender ikke skæbnen på OZ5DSB, men der er skrevet lidt om deres situation her:
http://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode=thread&obj=28262

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Letbanens indføring til Aarhus fra syd - delvist svar + edit

af C. F. Andersen, 10/2 2014, 21:17 (3730 dage siden) @ BlackThorneDK

Er det ikke den vognkasse, som malquist købte og flyttede til Tønder remise ?

Letbanens indføring til Aarhus fra syd - delvist svar + edit

af Ole M. Nielsen ⌂, 11/2 2014, 09:08 (3730 dage siden) @ C. F. Andersen

Er det ikke den vognkasse, som malquist købte og flyttede til Tønder remise ?

Jo !

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

ContecRail
Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak