Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er der IC3-tog udrangeret (Generelt)

af Dolle, 24/7 2013, 00:14 (3950 dage siden)

Hej.

Er der udrangeret nogle af IC3erne, eller er de stadig alle sammen i drift, kunne godt tænke mig at kører med i førerrummet på sådan et tog.

Er der IC3-tog udrangeret

af Information @, 24/7 2013, 00:27 (3950 dage siden) @ Dolle

Hej.

Er der udrangeret nogle af IC3erne, eller er de stadig alle sammen i drift, kunne godt tænke mig at kører med i førerrummet på sådan et tog.

Jeg har mange gange oplevet at de tyske lokoførere lader døren står åben på IC3 når der kører i Tyskland. Og generelt har de ikke noget imod at man står i dørkarmen eller sidder på armlænet på den nærmeste passagerstol. Og hvis man så også kan komme med nogle begavede TOG-spørgsmål på tysk kan man faktisk få en god indsigt i førerrummet på en IC3.

På den tyske køreplan på www.bahn.de er IC3 markeret med "Produktnummer" EC (EuroCity).

Er der IC3-tog udrangeret

af andersj, Aalborg, 24/7 2013, 11:48 (3950 dage siden) @ Information

Hej.

Er der udrangeret nogle af IC3erne, eller er de stadig alle sammen i drift, kunne godt tænke mig at kører med i førerrummet på sådan et tog.


Jeg har mange gange oplevet at de tyske lokoførere lader døren står åben på IC3 når der kører i Tyskland. Og generelt har de ikke noget imod at man står i dørkarmen eller sidder på armlænet på den nærmeste passagerstol. Og hvis man så også kan komme med nogle begavede TOG-spørgsmål på tysk kan man faktisk få en god indsigt i førerrummet på en IC3.

På den tyske køreplan på www.bahn.de er IC3 markeret med "Produktnummer" EC (EuroCity).

Det er faktisk en mere åben politik man har omkring dette i Tyskland. mange tyske togsæt har utonede ruder fra passagerafdelingen til førrerummet, mens man i Danmark klistre folie på fx. Desiro for at man ikke kan kigge ind. På Hirtshalsbanen kørte man også uden gardinet trukket for i YS-styrervognen fordi der foregår jo ikke noget kriminelt. iCE-TD togene der kører til/fra Danmark har fået tonet ruderne i panorama afdelingerne så folk ikke kan se op til lkf - et krav fra dansk side.

Er der IC3-tog udrangeret

af Lero, 24/7 2013, 12:44 (3950 dage siden) @ andersj

Hej.

Man prøvede for en del år siden at fjerne det gardin der hang foran vinduet i førerrumsdørene på MR/MRD-togene. Det var en vældig succes for passagerne, der næsten stod på tæerne af hinanden for at kigge ud. Bare ikke særlig smart i det tilfælde at man hurtigt skal forlade førerrummet, heller ikke særlig smart ved en påkørsel at en halv børnehave står og ser dette syn.

Der var vist også noget med en ældre kollega blev anmeldt for at drikke snaps i tjenesten, han havde kaffen hældt op i en gammel snapsflaske med patentprop.

Det kan også virke forstyrrende på lokomotivføren, at der står nogle og kigger en over skulderen, og i disse tider hvor der åbenbart rejser folk rundt i togene kun for at kontrollere om personalet laver noget de ikke må, skal man virkelig passe på hvad man laver og foretager sig.

Lemvigbanens tog kørte man også rundt i mange år med frit udsyn ud til føren både i motor og styrevognen. Jeg tror privatbanerne nok altid har været mere åben over for den slags end DSB. De gamle Scandia skinnebusser og daddelæskerne var der heller ikke lukket ud til føren, ej forglemme Trianglerne.

Avatar

Er der IC3-tog udrangeret

af Per Hauberg, 24/7 2013, 17:29 (3949 dage siden) @ Lero

I de sidstnævnte køretøjer skulle publikum jo gennem førerrummet for at komme ind g ud, hvilket gav en friere adgang generelt, og der var vel dengang ikke mange førere, der sagde nej til ophold i skinnebussernes førerrum, hvis man spurgte pænt.

Jeg husker dog Scandiabusser med folie på ruderne, men jeg husker ikke på hvilken bane. -Er der nogen, der husker hvor ?

En gang på mit eneste besøg på Asaabanen sad jeg på motorhjælmen i den treakslede Triangel og fik en god hyggesnak med en fører, som må have været meget tæt på pensionstvang. -Der var to rejsende foruden mig. "-Ja, sagde lkf: Vi kører mest for godsets skyld." -Der lå tre banepakker på førerrumsgulvet.

vh

Per

Er der IC3-tog udrangeret

af Andreas M., 24/7 2013, 15:02 (3950 dage siden) @ andersj

Det er faktisk en mere åben politik man har omkring dette i Tyskland. mange tyske togsæt har utonede ruder fra passagerafdelingen til førrerummet, mens man i Danmark klistre folie på fx. Desiro for at man ikke kan kigge ind. På Hirtshalsbanen kørte man også uden gardinet trukket for i YS-styrervognen fordi der foregår jo ikke noget kriminelt. iCE-TD togene der kører til/fra Danmark har fået tonet ruderne i panorama afdelingerne så folk ikke kan se op til lkf - et krav fra dansk side.

2. serie af dobbeltdækkerstyrevogne er faktisk leveret (og stadig udstyret) med rullegardiner til førerrummet, men jeg tror mængden af lokomotivførere der vælger at køre med oprullede gardiner kan tælles på én hånd. :-|

Er der IC3-tog udrangeret

af glade-koege ⌂, køge, 24/7 2013, 18:23 (3949 dage siden) @ Andreas M.

har faktisk også oplevet i hamster at spørge om drenge måtte komme op og se føre rummet inden vi forlod station, og han slog så fra så de kunne kigge mens vi kørte ind mod byen, super god oplevele de var rigtigt glade for..

Er der IC3-tog udrangeret - ICE-TD smart glass til førerrum

af PD Hansen, 24/7 2013, 21:08 (3949 dage siden) @ andersj

iCE-TD togene der kører til/fra Danmark har fået tonet ruderne i panorama afdelingerne så folk ikke kan se op til lkf - et krav fra dansk side.

Det er ikke en permanent toning, men "smart glass", hvor gennemsigtighed kan slås til og fra ved tryk på en knap.
Se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Smart_glass

Så vidt jeg kan se, findes dette smart glass ud til førerrummet ikke kun i de "danske" ICE-TD, men i alle tog i ICE-3/T/TD-familien.
http://en.wikipedia.org/wiki/ICE_3

Man behøver i øvrigt ikke at trykke næsen flad mod ruden til førerrummet i ICE-TD. Man kan sagtens nyde udsigten helt tilbagelænet fra et passagersæde bag ruden - skal jeg hilse og sige ;-)

Avatar

Er der IC3-tog udrangeret - ICE-TD smart glass til førerrum

af mss ⌂, 24/7 2013, 21:20 (3949 dage siden) @ PD Hansen

Det findes også i de Københavnske S-tog. Der er dog konsekvent kun gennemsyn i de ikke-betjente førerrum. "Warum auch immer"..?
Danske lokoførere har åbenbart et særligt behov for ikke at blive set på imens de arbejder ;-)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Er der IC3-tog udrangeret - ICE-TD smart glass til førerrum

af andersj, Aalborg, 25/7 2013, 01:01 (3949 dage siden) @ PD Hansen

iCE-TD togene der kører til/fra Danmark har fået tonet ruderne i panorama afdelingerne så folk ikke kan se op til lkf - et krav fra dansk side.


Det er ikke en permanent toning, men "smart glass", hvor gennemsigtighed kan slås til og fra ved tryk på en knap.
Se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Smart_glass

Så vidt jeg kan se, findes dette smart glass ud til førerrummet ikke kun i de "danske" ICE-TD, men i alle tog i ICE-3/T/TD-familien.
http://en.wikipedia.org/wiki/ICE_3

Man behøver i øvrigt ikke at trykke næsen flad mod ruden til førerrummet i ICE-TD. Man kan sagtens nyde udsigten helt tilbagelænet fra et passagersæde bag ruden - skal jeg hilse og sige ;-)

Jeg ved godt at de har smartglass, men jeg havde læst at de skulle være lavet permanent toning. Det viser sig så åbenbart blot at være smartglasset der refereres til.

Er der IC3-tog udrangeret

af Lars Kruse, 24/7 2013, 21:15 (3949 dage siden) @ andersj

I foråret (24. april) var jeg så heldig at have fået pladsbillet i ICE1189 fra Hamburg til München i netop "panoramaloungen". Jeg nød mit helt i fulde drag og "kørte toget" næsten selv hele vejen fra Hamburg. Desværre kom jeg undervejs i tanke om, at toget i Hannover bliver koblet med et andet togsæt,og ganske rigtigt så jeg fra Hannover til München mest enden af det forreste togsæt.
Men det var en dejlig oplevelse fra Hamburg til Hannover!

Jeg prøver at vedlægge et billede, hvis jeg kan finde ud af det. Og det er heller ikke godt: det rigtige kamera lå dybt i kufferten, så der var kun den fedtede linse i mobiltelefonen.

Venlig hilsen
Lars[image]

Er der IC3-tog udrangeret

af KimC, 24/7 2013, 11:29 (3950 dage siden) @ Dolle

Hej.

Er der udrangeret nogle af IC3erne, eller er de stadig alle sammen i drift, kunne godt tænke mig at kører med i førerrummet på sådan et tog.

Der er et sæt af dem der kom til Sverige som blev udrangeret efter en ulykke i en overkørsel. Den beskadigede vogn bruges til indsatsøvelser ved Storebælt. Hvad der er blevet af de to andre vogne fra det sæt ved jeg ikke.

Er der IC3-tog udrangeret

af NikolaiHS, 24/7 2013, 18:40 (3949 dage siden) @ KimC

De to andre vogne har indtil for nyligt stået oprangeret på Aarhus H.

Er der IC3-tog udrangeret

af JakobBC, 24/7 2013, 21:35 (3949 dage siden) @ NikolaiHS

Og det gør de stadig. Så dem i mandags. Vidste ikke at sidste del var ved storebælt.

Er der IC3-tog udrangeret

af Per Olsen, 28/7 2013, 13:38 (3946 dage siden) @ JakobBC

Jo jo ... jeg har været på "aktiv ferie", hvor jeg blandt andet har "leget" inde i IC3-vognen.

Den står i øvelsestunnellen på Korsør Brandskole med smadret førerrum, deformeret karosseri og kabler hængende løst ned. Det giver en helt anden realistisk fornemmelse, at gå ind i noget, der er smadret rigtigt.

Mvh. Per

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak