Allan Støvring-Nielsen
om de var bleven skrottet er ej, det kunne jo være lige meget.
DSB havde jo travlt fra 95 til 2001 med at skrotte MH og MT, i stedet for at bevare dem, man købte jo 24 MK den gang, i stedet for at have bevaret 24 MH istedet for.
Når man så ser i dag hvor der kun er ca 15 MK i både drift og reserve, og med tiden bliver det nok mindre af MK i drift, selv om man nogle by´er kører med 2 MK koblet sammen, det er jo trist at se at en MK ik kan klare støre Godstogstammer, hvor en MH sagtens kunne klare det.
BB
Øhh? Kunne antallet af Mk måske skyldes, at der generelt er mindre rangering tilbage?
Og da terminalerne i Taulov og Høje Tåstrup er opbygget sådan, at det tit og ofte, er nemmest at bruge tog maskinen til at splitte/samle stammen. Ja så er behovet for rangermaskiner bare ikke så stort.
Mht hvad en Mk kan og ikke kan, så så jeg så sent som i nat, en Mk hive 800m og 1200 tons op fra hullet i Taulov. Og det må vel siges at være okay! Når du tit ser dem to og to, så skyldes det som oftest, at deres luft kapacitet ikke er alt for overvældende. Og da der er ingen der gider vente i flere timer, på at legoklodsen får pumpet stammen op, ja så er det nemmere at bruge to.
Nu er det ikke fordi jeg mener at Mk er guds svar på en rangermaskine, men vi kan altså ikke blive hængende i fortiden hele tiden. Der er altså også noget der hedder arbejdsmiljø, så nytter det ikke noget at man bliver hængende i 60'erne. For så kunne vi lige så godt have beholdt F-maskinerne!
Med venlig hilsen
Christian