Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

MH Lokomotiver

af MYMXnord, Frederikshavn, 17/1 2011, 05:10 (4857 dage siden)

Hej

Er der nogen i dette glimrende forum der ved om Dan Steel Frederiksværk stadig anvender alle MH maskiner. Ser ud som om de har 4?? men meget i tvivl. Er de aktive, eller en nogen på vej til skrot?
Eller er det vel kun ganske få tilbage med 1 el 2 i Struer + DJK & Museumstog.?

MH Lokomotiver

af MHsøhus, 18/1 2011, 03:33 (4856 dage siden) @ MYMXnord

Struer har 302 og 304. DSBM har 322 (ikke køreklar) og 346.
Dan Steel har ingen, men det der hed Vorskla havde 4 inden de gik konkurs 14. august 2009. MH 336 og 364 var køreklare og 396 og 403 stod som reservedelslok. De sidste 2 er godt afplukket, har selv været igang inden konkurs. Den tidligere direktør for Vorskla har dog købt en nabogrund til Vorskla og barsler måske med et nyt forsøg om at genåbne. Har i hvert fald startet et nyt selskab ved navn Sula Steel. Hvor vidt det gamle selskab udleveres til den tidligere ukrainske ejer vides endnu ikke.

Mvh. Martin

MH Lokomotiver

af Allan Støvring-Nielsen, 18/1 2011, 08:34 (4856 dage siden) @ MHsøhus

Struer har 302 og 304. DSBM har 322 (ikke køreklar) og 346.


Endvidere har DSB M også den tyske MH 203 og DJK MH 406.

MH 374 blev som bekendt ophugget i Esbjerg for en god måneds tid siden.

mvh, Allan

Her et foto fra sidste år, af MH 346 ved Grund

[image]

MH Lokomotiver

af MHsøhus, 18/1 2011, 09:35 (4856 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Sorry Allan.
Glemte selvfølgelig 406, da den for det meste gemmer sig i remisen;-)

Mvh. Martin

MH Lokomotiver

af Egon Schmidt @, Aabenraa, 18/1 2011, 10:48 (4856 dage siden) @ MHsøhus

Hvad jeg ved står den iGedser
Egon

MH Lokomotiver, Frederiksværk

af Allan Støvring-Nielsen, 18/1 2011, 12:10 (4856 dage siden) @ Egon Schmidt

Da jeg besøgte Frederiksværk i marts 2009 ventede man blot på at det blev lidt varmere i vejret, så ville man gå igang med skrotning af de to reservedels MH. Men personalet blev så sendt hjem inden da.

Tidligere er 356 og 343 skrottet i Frv. Martin må rette mig, hvis jeg husker galt.

mvh, Allan

[image]

[image]

MH Lokomotiver, Frederiksværk

af MHsøhus, 18/1 2011, 12:37 (4856 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Jamen det gør jeg så:-D
Det var 365 der donerede motor til 336. 343 blev skrottet i september 2008 efter motoren bla. var udtaget til reservedele.

Mvh. Martin

MH Lokomotiver, Frederiksværk

af Allan Støvring-Nielsen, 18/1 2011, 15:34 (4856 dage siden) @ MHsøhus

356 / 365 cifrene var i det mindste de rigtige ;-)

406 var køreklar da den blev hensat af DSB i Nykøbing F, men har ikke kørt for egen kraft siden.

mvh, Allan

Avatar

MH Lokomotiver

af MYMXnord, Frederikshavn, 18/1 2011, 14:08 (4856 dage siden) @ MYMXnord

Mange tak for jeres svar.
Synd den lille hæderkronede maskine i stort antal er væk idag.:-(
Men tak alligevel for opdateringerne.

MH Lokomotiver - 406

af MHsøhus, 18/1 2011, 15:30 (4856 dage siden) @ MYMXnord

Angående 406: Er der nogen der ved om den er køreklar? Ser ikke ud til den har været ude af remisen de sidste 7-8 år...

Mvh. Martin

Avatar

MH Lokomotiver - 406

af MYMXnord, Frederikshavn, 18/1 2011, 16:02 (4856 dage siden) @ MHsøhus

Hej Martin
Lytter gerne hvis der finde stadig er MH i tjeneste:-)

MH Lokomotiver - 336 + 364

af MHsøhus, 19/1 2011, 05:32 (4855 dage siden) @ MYMXnord

Lige et par supplerende billeder af 336 og 364. Deres styring er jo lavet lidt om, så de bla. kan fjernstyres, men er vist ikke brugt ret meget. Al traktion og bremsning foregår med et lille joystick:-D

[image][image][image][image][image]

Mvh. Martin

MH Lokomotiver - 336 + 364

af UTJ, 19/1 2011, 05:43 (4855 dage siden) @ MHsøhus

Nu bliver vi i dette forum snart nødt til at spørge den gode Mr Søhus om hvornår (det kan kun være et spørgsmål om tid) man anskaffer et helt MH-lokomotiv, eller den manglende undervogn?

MH Lokomotiver - 336 + 364

af MHsøhus, 19/1 2011, 06:28 (4855 dage siden) @ UTJ

Vil du være med til at sponsorere da? :-D

Mvh. Martin

MH Lokomotiver - 336 + 364

af Brian Breinholdt, 19/1 2011, 06:30 (4855 dage siden) @ UTJ

Trist syn at se at man har ødlagt en førerum på denne måde.

Der var mere over den gamle måde at køre en MH på, med rat og bremse,samt den måde man skifte gear på.

Det er jo lige før at man tror det er MK man er i førerummet på.


BB

MH Lokomotiver - 336 + 364

af Allan Støvring-Nielsen, 19/1 2011, 10:25 (4855 dage siden) @ Brian Breinholdt

Trist syn at se at man har ødlagt en førerum på denne måde.

Tja, alternativt havde man ikke kunnet bruge dem på stålværket, og så havde de været hugget op for over 10 år siden. Mere trist, eller? ;-)

mvh, Allan

MH Lokomotiver - 336 + 364

af Brian Breinholdt, 19/1 2011, 11:51 (4855 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Allan Støvring-Nielsen

om de var bleven skrottet er ej, det kunne jo være lige meget.

DSB havde jo travlt fra 95 til 2001 med at skrotte MH og MT, i stedet for at bevare dem, man købte jo 24 MK den gang, i stedet for at have bevaret 24 MH istedet for.

Når man så ser i dag hvor der kun er ca 15 MK i både drift og reserve, og med tiden bliver det nok mindre af MK i drift, selv om man nogle by´er kører med 2 MK koblet sammen, det er jo trist at se at en MK ik kan klare støre Godstogstammer, hvor en MH sagtens kunne klare det.

BB

MH Lokomotiver - 336 + 364

af Claus Frost, 19/1 2011, 12:03 (4855 dage siden) @ Brian Breinholdt

Ja, det var bedre i helt gamle dage, da døde rangerhestene jo af alder :-D ;-)

MH Lokomotiver - 336 + 364

af Brian Breinholdt, 19/1 2011, 12:07 (4855 dage siden) @ Claus Frost

Rangerhestene hvad nok også Litra og Nummer gg

BB

MH Lokomotiver - 336 + 364

af Brian Breinholdt, 19/1 2011, 12:09 (4855 dage siden) @ Brian Breinholdt

Frost

samt havde hestene nok også rotorblink på hovedet, for at man kunne se dem på havne området.;-)

BB

MH Lokomotiver - 336 + 364

af Christian Ahm, 19/1 2011, 12:12 (4855 dage siden) @ Brian Breinholdt

Allan Støvring-Nielsen

om de var bleven skrottet er ej, det kunne jo være lige meget.

DSB havde jo travlt fra 95 til 2001 med at skrotte MH og MT, i stedet for at bevare dem, man købte jo 24 MK den gang, i stedet for at have bevaret 24 MH istedet for.

Når man så ser i dag hvor der kun er ca 15 MK i både drift og reserve, og med tiden bliver det nok mindre af MK i drift, selv om man nogle by´er kører med 2 MK koblet sammen, det er jo trist at se at en MK ik kan klare støre Godstogstammer, hvor en MH sagtens kunne klare det.

BB

Øhh? Kunne antallet af Mk måske skyldes, at der generelt er mindre rangering tilbage?
Og da terminalerne i Taulov og Høje Tåstrup er opbygget sådan, at det tit og ofte, er nemmest at bruge tog maskinen til at splitte/samle stammen. Ja så er behovet for rangermaskiner bare ikke så stort.

Mht hvad en Mk kan og ikke kan, så så jeg så sent som i nat, en Mk hive 800m og 1200 tons op fra hullet i Taulov. Og det må vel siges at være okay! Når du tit ser dem to og to, så skyldes det som oftest, at deres luft kapacitet ikke er alt for overvældende. Og da der er ingen der gider vente i flere timer, på at legoklodsen får pumpet stammen op, ja så er det nemmere at bruge to.
Nu er det ikke fordi jeg mener at Mk er guds svar på en rangermaskine, men vi kan altså ikke blive hængende i fortiden hele tiden. Der er altså også noget der hedder arbejdsmiljø, så nytter det ikke noget at man bliver hængende i 60'erne. For så kunne vi lige så godt have beholdt F-maskinerne!

Med venlig hilsen

Christian

MH Lokomotiver - 336 + 364

af Egon Schmidt @, Aabenraa, 19/1 2011, 12:27 (4855 dage siden) @ Christian Ahm

Det ville da også være dejlig at se en F maskine futte rundt og ranger her i 2011
Egon

MH Lokomotiver - 336 + 364

af Christian Ahm, 19/1 2011, 12:29 (4855 dage siden) @ Egon Schmidt

Det ville da også være dejlig at se en F maskine futte rundt og ranger her i 2011
Egon

Så tag til åbenhus i Randers!!

Christian

MH Lokomotiver - 336 + 364

af Brian Breinholdt, 19/1 2011, 12:40 (4855 dage siden) @ Christian Ahm

Christian

jeg tror om nogle år så er der ik så meget behov for MK mere.

1200 tons ik mere, jeg har en tidligere kolega der kørte 1400 tons op af Esbjerg havnebane med en MH, uden problemer.

BB

MH Lokomotiver - 336 + 364

af Christian Ahm, 19/1 2011, 12:45 (4855 dage siden) @ Brian Breinholdt

Christian

jeg tror om nogle år så er der ik så meget behov for MK mere.

1200 tons ik mere, jeg har en tidligere kolega der kørte 1400 tons op af Esbjerg havnebane med en MH, uden problemer.

BB

Tja nu var toget ikke større i nat, men det plejer at være tættere på de 2000 tons. Jeg kender en der har hivet af sted med kultoget i Herning, med en F-maskine! Men det gør den jo nu nødvendigvis ikke bedre end en Mk.

Christian

MH Lokomotiver - 336 + 364

af Brian Breinholdt, 19/1 2011, 12:51 (4855 dage siden) @ Christian Ahm

Kultoget gik tit i stå op af havnebanen i Esbjerg, så nogle gange kom der en MH bag på for at skubbe det op på banegården.

Til gengæld har jeg set en Køff i Herning trække hele kultoget plus en MZ ind på banegården som var gået i stå uden for herning på vej i mod skjern,


BB

MH Lokomotiver - 336 + 364

af jimmy k, 19/1 2011, 12:54 (4855 dage siden) @ Christian Ahm

Hej.

Hvor mange af jer der deltager i dette indlæg har prøvet at kører med et MH-loko både på strækning og rangering en hel dag. Så tror jeg også i vil sætte pris på MKerne.

MHerne var helt klart slidt op, vinduer, dører m.m. var smadder utæt, der var også problemer med udstødningsgasser i førerrummet, samt meget larm. Når en MH kørte for fulde omdrejninger kunne man godt opgive alt samtale i førehuset.

Men jeg vil da godt medgive at der var mere lokomotiv over en MHer, også lydmæssig lyder MHerne langt bedre. Og personlig kan jeg godt selv lide at ranger med MH, heller den end en Köffer når der skal rangeres.

MH Lokomotiver - 336 + 364

af re20000, Københavnstrup, 19/1 2011, 13:49 (4855 dage siden) @ jimmy k

...og så var der jo lige det med at de gnavede af skinnerne og gik på gulvet i kurverne...
Men de lød sku godt!

bedste hilsner

re20000

MH Lokomotiver - 336 + 364

af Christian Ahm, 19/1 2011, 15:28 (4855 dage siden) @ jimmy k

Hej.

Hvor mange af jer der deltager i dette indlæg har prøvet at kører med et MH-loko både på strækning og rangering en hel dag. Så tror jeg også i vil sætte pris på MKerne.

MHerne var helt klart slidt op, vinduer, dører m.m. var smadder utæt, der var også problemer med udstødningsgasser i førerrummet, samt meget larm. Når en MH kørte for fulde omdrejninger kunne man godt opgive alt samtale i førehuset.

Men jeg vil da godt medgive at der var mere lokomotiv over en MHer, også lydmæssig lyder MHerne langt bedre. Og personlig kan jeg godt selv lide at ranger med MH, heller den end en Köffer når der skal rangeres.

Selvfølgelig har jeg prøvet at køre Mh, ellers ville jeg ikke kunne udtale mig om arbejdsmiljøet. Jeg har dog ikke prøvet at køre på strækning, men jeg kan ikke forstille mig at det bliver bedre med 60 km/t. Så selvfølgelig er det klart bedre med en Mk.
Men det kan jo selvfølgelig være svært at forklare, en flok konservative nostalgikere. Som jo tydeligt vis har en generel afsky over for alt, der er bygget efter 1965, og som ikke er bygget af enten Frichs eller Nohab. Nu kører jeg selv damp og gammelt diesel i min fritid, men til hverdag vil jeg altså ikke bytte min kære EG med en N-maskine.

Christian

MH Lokomotiver - 336 + 364

af OD, Od, 19/1 2011, 15:47 (4855 dage siden) @ Christian Ahm


Selvfølgelig har jeg prøvet at køre Mh, ellers ville jeg ikke kunne udtale mig om arbejdsmiljøet. Jeg har dog ikke prøvet at køre på strækning, men jeg kan ikke forstille mig at det bliver bedre med 60 km/t. Så selvfølgelig er det klart bedre med en Mk.
Men det kan jo selvfølgelig være svært at forklare, en flok konservative nostalgikere. Som jo tydeligt vis har en generel afsky over for alt, der er bygget efter 1965, og som ikke er bygget af enten Frichs eller Nohab. Nu kører jeg selv damp og gammelt diesel i min fritid, men til hverdag vil jeg altså ikke bytte min kære EG med en N-maskine.

Christian

Jeg var med på MH 308 Odense-Ullerslev og retur i 1987, og har haft hovedpine siden :-) Og føreren sagde endda at det var en af dem der lå godt i sporet!

MH Lokomotiver - 336 + 364

af Brian Breinholdt, 19/1 2011, 15:50 (4855 dage siden) @ OD, Od

Alle de problemer MH havde i tidens løb med røggas - støj var simpelhen dårlig vedligeholdelse fra DSB side.


BB

MH Lokomotiver - 336 + 364

af OD, Od, 19/1 2011, 16:01 (4855 dage siden) @ Brian Breinholdt

Alle de problemer MH havde i tidens løb med røggas - støj var simpelhen dårlig vedligeholdelse fra DSB side.


BB

Hr. Olesen!
Dårlig gang i sporet har da ikke noget med røggas og støj at gøre!

MH Lokomotiver - 336 + 364

af Brian Breinholdt, 19/1 2011, 16:02 (4855 dage siden) @ OD, Od

Hr Olesen ???

MH Lokomotiver - 336 + 364

af MHsøhus, 19/1 2011, 16:20 (4855 dage siden) @ Brian Breinholdt

Glider vi ikke lidt væk fra det oprindelige emne;-)

MH Lokomotiver - 336 + 364

af Christian Ahm, 19/1 2011, 16:34 (4855 dage siden) @ Brian Breinholdt

Alle de problemer MH havde i tidens løb med røggas - støj var simpelhen dårlig vedligeholdelse fra DSB side.


BB

Aaahhhhhh, er du nu helt sikker på det. Altså jeg er ikke uenig med dig i, at DSB og andre operatører er for gode til at vedligeholde dere materiel. Men det ændre altså ikke på at Mh'erne er noget gammelt lort, og Mk'erne er væsentligt mere behagelige at være på. Jeg syntes selv at Mh er fremragende til rangering, men til daglig brug er tiden bare løbet fra den, og sådan er det bare. Du må meget undskylde mit ord valg, men jeg er efterhånden lidt træt af at der ikke er nogen herinde, der kan/vil acceptere at tiden er gået fra det gamle de kan huske fra de var børn. Og nu er det jo ikke kun Mh, men også Lint osv osv, og helt ærligt så slemt er det nye materiel altså heller ikke. Personligt syntes jeg ikke at det er nogen speciel fornøjelse, at skramle ned igennem Sønderjylland i et Mr-tog, som med rette høre hjemme på et museum. Så vil jeg meget hellere have en lint, eller IC3/ER4. Som sagt det er ikke nog specielt angreb på dig, men mere en general opsang om at prøve at være lidt mere åbensindet.

Christian

ContecRailBillige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak