Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Debatoplæg til erhvervsområde på Lolland (Trafikpolitik)

af Anders Madsen, 16/11 2013, 16:24 (3817 dage siden)

Lolland Kommune har udsendt et debatoplæg til en ny lokalplan over et erhvervsområde, hvor man fremhæver, “at arealet er egnet til støjende erhverv og tung industri”. Lokalplanområdet ligger ved siden af jernbanen og nær motorvejen til den faste forbindelse over Femern Bælt i Rødbyhavn. I den anledning har jeg skrevet nedenstående forslag til indhold af en kommende lokalplan med jernbanen som omdrejningspunkt.

Debatoplægget kan ses under “Debatoplæg til erhvervsområde nord for Finlandsvej og Sulkavavej i Rødbyhavn”:
http://www.lolland.dk/Politik_og_planer/Planer/Planer_i_offentlig_høring.aspx

Forslag:
Hermed indsendes et skriftlig forslag til Lolland Kommune vedr. debatoplægget til den kommende planlægning for et erhvervsområde ved Finlandsvej og Sulkavavej i Rødbyhavn. Forslaget rummer opfordring til, at udarbejdelsen af en lokalplan indeholder omtale af jernbanetrafik i form af etablering og anvendelse af jernbanespor i tilknytning til eksisterende jernbanetracé.

I den endelige lokalplan skal der være retningslinjer for udlægning af sporanlæg og mulighed for at gods kan transporteres og omlastes på jernbanen via eksisterende jernbanespor med forbindelse til Fugleflugtslinjen.

Erhvervsområdets placering klods op af den eksisterende jernbane, nær motorvej og væk fra bymæssige bebyggelse gør, at arealet er meget egnet til benyttelse som godsterminal eller omlastning via jernbanen. Med nedlæggelsen og fjernelsen af sporanlæggene på terminalerne for jernbanegods i Nykøbing F. og Næstved er der behov for erhvervsarealer til benyttelse for jernbanetransport med tungt gods, som pga. størrelse og vægt med fordel kan transporteres ad skinnenettet, navnlig når den faste forbindelse står færdig.

Lolland kommunes grønne visioner vil være fremsynet, hvis der indgår rammer for fremføring af jernbanespor indenfor lokalplanområdet. Det handler om at vække interessen for jernbaneløsningen i visioner og lovgivning over for de interessenter, der efterfølgende vil anvende arealerne. Således skal jernbanens fortræffeligheder inddrages i fremtidens trafik- og erhvervsplanlægning. Der burde være plads til den slags nytænkning i dagens Danmark. Udfordringerne for den danske jernbaneinfrastruktur er store og behovet for nytænkning er åbenlyst.

De første skridt til samfundsgavnlige jernbanetransporter for støjende erhverv og tung industri skal ligge i, at det pågældende lokalplanområde tillader at etablere sporanlæg. Derved skabes grundlag for at udvikle et moderne og optimalt erhvervsområde med mulighed for gode jernbanefaciliteter.


Man er velkommen til at komme med kommentarer.

Debatoplæg til erhvervsområde på Lolland

af Anders Madsen, 9/11 2014, 13:19 (3459 dage siden) @ Anders Madsen

Lolland Kommune har udsendt et debatoplæg til en ny lokalplan over et erhvervsområde, hvor man fremhæver, “at arealet er egnet til støjende erhverv og tung industri”. Lokalplanområdet ligger ved siden af jernbanen og nær motorvejen til den faste forbindelse over Femern Bælt i Rødbyhavn. I den anledning har undertegnede fremsendt høringssvar på vegne af Landsforeningen Danmarks Jernbaner med forslag til indhold af en kommende lokalplan med jernbanen som omdrejningspunkt. For at understrege jernbane-muligheden i lokalplanen over for kommunens forvaltning, har jeg også indsendt en indsigelse som privatperson.

Der kommer givetvis intet ud af det, men nu skaber det i det mindste opmærksomhed i den lokale presse:
[image]
Folketidende d. 7. november 2014

Debatoplæg til erhvervsområde på Lolland

af Anders Madsen, 23/12 2014, 11:16 (3415 dage siden) @ Anders Madsen

Lolland Kommune har udsendt et debatoplæg til en ny lokalplan over et erhvervsområde, hvor man fremhæver, “at arealet er egnet til støjende erhverv og tung industri”. Lokalplanområdet ligger ved siden af jernbanen og nær motorvejen til den faste forbindelse over Femern Bælt i Rødbyhavn. I den anledning har undertegnede fremsendt høringssvar på vegne af Landsforeningen Danmarks Jernbaner med forslag til indhold af en kommende lokalplan med jernbanen som omdrejningspunkt. For at understrege jernbane-muligheden i lokalplanen over for kommunens forvaltning, har jeg også indsendt en indsigelse som privatperson.

Der kommer givetvis intet ud af det, men nu skaber det i det mindste opmærksomhed i den lokale presse:
[image]
Folketidende d. 7. november 2014

For at fuldende denne tråd skal det medtages, at Økonomiudvalget i Lolland Kommune endeligt vedtog lokalplan for erhvervsområde ved Finlandsvej og Sulkavavej i Rødbyhavn d. 11-12-2014

I den forbindelse havde kommunens forvaltning behandlet de indkommende høringssvar og meget kortfattet meddelt nedenstående til indstillingen:

Landsforeningen Danmarks Jernbaner samt en borger fra Nakskov ønsker, at der i den endelige lokalplan skal være retningslinjer for udlægning af sporanlæg og mulighed for, at gods kan transporteres og omlastes på jernbanen via eksisterende jernbanespor. Teknik- og Miljømyndigheden vurder ikke, at det vil være muligt, da den nye motorvej afskærer jernbanen.

Der kom således intet ud af høringssvarerne. Trods den opbakning høringssvarerne giver til Lolland Kommunens eget ønske om fortsat jernbaneforbindelse til Rødbyhavn!

Debatoplæg til erhvervsområde på Lolland

af Anders Madsen, 12/1 2015, 16:58 (3394 dage siden) @ Anders Madsen

Forslag til lokalplan for erhvervsområde ved Finlandsvej og Sulkavavej i Rødbyhavn blev endeligt vedtaget af Lolland Kommune d. 11. december 2014.

Denne langvarige sag vil imidlertid ingen ende tage. Nu har Landsforeningen Danmarks Jernbaner opdaget, at deres bemærkninger til lokalplanforslaget ikke er behandlet i Lolland Kommunes sagsbehandling.

Landsforeningen undrer sig over, hvorfor deres høringssvar slet ikke er behandlet i sagsfremstillingen, navnlig når foreningens høringssvar omhandler et emne, hvor Lolland Kommune selv ønsker ændringer i fremtiden. Samtidig bakker landsforeningen op om kommunens eget ønske om forsat jernbanetilslutning til rangerterrænet i Rødbyhavn, hvilket ligeledes er omtalt i en stor artikel i den lokale avis (se ovenstående indlæg).

Landsforeningen Danmarks Jernbaner har oprettet en klage i Natur- og Miljøklagenævnet, da alle høringssvar til en lokalplan selvfølgelig skal behandles på lige fod. Forvaltningen i Lolland Kommune beklager og erkender, at der er sket en procedurefejl. Landsforeningen har nu trukket klagen tilbage, fordi Lolland Kommune meddeler, at sagsbehandlingen af lokalplanforslaget nu skal gå om og dermed igen behandles politisk.

Hvorvidt lokalplanforslaget skal ud i en ny høringsperiode på otte uger eller kommunens forvaltning blot skal behandle og indlemme høringssvaret fra Landsforeningen Danmarks Jernbaner, skal kommunens advokat tage stilling til.

Der er dermed lang vej fra et debatoplæg kan blive til en konkret lokalplan med sporanlæg og andre jernbanetiltag, der kan bruges til at stimulere industrien til i videst muligt omfang at transportere gods så miljøvenligt som muligt. Der er ikke noget at sige til, at der ikke kører mere gods på skinner i Danmark!

Debatoplæg til erhvervsområde på Lolland

af Svend, 12/1 2015, 17:42 (3394 dage siden) @ Anders Madsen

Der er dermed lang vej fra et debatoplæg kan blive til en konkret lokalplan med sporanlæg og andre jernbanetiltag, der kan bruges til at stimulere industrien til i videst muligt omfang at transportere gods så miljøvenligt som muligt.

Hvilken industri (firmaer) er det, der nu ønsker at transportere gods på jernbane? Og skal det absolut ske på helt nye spor i Rødby havn - der har da ellers været muligheder nok rundt omkring på Lolland-Falster indtil for nogle år siden.

--
Svend

Debatoplæg til erhvervsområde på Lolland

af Anders Madsen, 13/1 2015, 15:01 (3394 dage siden) @ Svend

Hvilken industri (firmaer) er det, der nu ønsker at transportere gods på jernbane? Og skal det absolut ske på helt nye spor i Rødby havn - der har da ellers været muligheder nok rundt omkring på Lolland-Falster indtil for nogle år siden.


Jeg har den holdning, at man skal prøve at påvirke lovgivningen så langt hen af vejen, som det er muligt - enten som privatperson eller som forening/organisation. Hvis vi alle sidder med hænderne i skødet, så får vi ikke gods på skinner. Og vi er vel alle i dette forum interesseret i mere gods på jernbanen.

Det gælder om et påvirke myndighederne i den retning, så de bliver gjort opmærksom på skinnebåren erhvervsudvikling ved planlægning af nye industriområder. Forvaltningerne skal tvinges til at tage stilling til, hvordan der kan komme mere gods på jernbanen og indarbejde dette i fremtidig lovparagraffer.

I en artikel i Sjællandske Næstved den 8. januar 2015 oplyste transport- og logistikfirmaet PP Jensen fra Ringsted, at store hvidevarer kunder i dag kræver deres gods kørt på skinner. Når man derudover læser PP Jensen udtale, at det er 30 % billigere at modtage gods pr. bane, og at det samtidigt også er godt for kundernes grønne regnskaber, så kræver det, at lokal- og regionplaner, der ligger i nærheden af eksisterende jernbane, er på forkant med udviklingen og bliver gjort klar til fremtidig erhverv ved mulighed for udlægning af sporanlæg. Lovgiverne har tendens til kun at tilgodese modullastbiler ved udarbejdelse af nye erhvervsområder - uden at påtænke godstransport ad jernbanen ind i erhvervspolitik.

I det aktuelle lokalplanforslag ligger jernbanen op til et nyt erhvervsområde, der er under forberedelse i forbindelse med Femern-forbindelsen. Det skal tydeligt fremgå i lokalplanen, at der kan udlægges jernbaneinfrastruktur i tilknytning til eksisterende jernbanespor. Lidt har bestemt også ret. Der er mange erhvervsområder nær eksisterende jernbane, der på samme måde bør opgraderes. Der bør retters fokus på udarbejdelse af erhvervsområder med skinnebåren tilgængelighed, hvor hensigtsmæssig infrastruktur tilgodeses i form af fremtidssikret jernbanetilslutning.

[image]
Forslag til lokalplan for erhvervsområde ved Finlandsvej og Sulkavavej ved jernbanen i Rødbyhavn skal nu genbehandles.

Jeg er godt klar over, at motorvejen vil afskærer jernbanen, men da anlægsloven for den faste forbindelse over Femern Bælt endnu ikke er vedtaget er der håb. I forbindelse med forslaget til denne anlægslov kan det fortælles, at Landsforeningen Danmarks Jernbaner også have sendt høringssvar til Transportministeriets departement mht. fortsat jernbanetilslutning til Rødbyhavn efter Femern-forbindelsens åbning. Man nedlægger da ikke en jernbanestrækning!

Debatoplæg til erhvervsområde på Lolland

af Anders Madsen, 9/2 2015, 17:59 (3366 dage siden) @ Anders Madsen

Efter en fornyet behandling har Landsforeningen Danmarks jernbaners høringssvar ikke givet nogen anledning til ændringer af lokalplanen for erhvervsområdet ved Finlandsvej og Sulkavavej i Rødbyhavn.

Notatet fra den politiske behandling hos teknik- og miljøforvaltningen i Lolland Kommune er kedelig læsning. Af notatet fremgår det, at ”Teknik- og Miljømyndigheden har vurderet, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at etablere godstransportanlæg på arealet, da den nye motorvej krydser eksisterende jernbane i terræn, og der er således ikke mulighed for at fortsat jernbanedrift til Rødbyhavn efter Femern Bælt forbindelsens etablering. Indsigelsen vurderes ikke at medføre ændringer til planen”.

Det er mærkværdigt, at forvaltningen kan konkludere, at motorvejen skal krydse jernbanen i samme niveau, når anlægsloven for den faste forbindelse over Femern Bælt endnu ikke er vedtaget (anlægsloven forventes vedtaget i marts 2015). Således er det endnu ikke afklaret, hvorledes denne krydsning vil ske, og om der fortsat vil være jernbanetilslutning til Rødby Færge.

Ikke desto mindre blev lokalplanen endeligt vedtaget i klima-, miljø- og teknikudvalget i Lolland Kommune d. 4. februar 2015 - uden reservering af arealer til en jernbanetilslutning til industriområdet eller andre jernbanetiltag, der kunne fremme godstransport på skinner.

Avatar

Debatoplæg til erhvervsområde på Lolland

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/2 2015, 22:29 (3366 dage siden) @ Anders Madsen

Det er mærkværdigt, at forvaltningen kan konkludere, at motorvejen skal krydse jernbanen i samme niveau, når anlægsloven for den faste forbindelse over Femern Bælt endnu ikke er vedtaget (anlægsloven forventes vedtaget i marts 2015). Således er det endnu ikke afklaret, hvorledes denne krydsning vil ske, og om der fortsat vil være jernbanetilslutning til Rødby Færge.

Har du nogensinde set en anlægslov? Hvis du tror at der står noget om hvordan motorvej og bane skal ligge bliver du meget skuffet.
Der er ofte under 5 §er hvoraf en siger at den ikke gælder for Grønland og Færøerne. Alt den gør er at bemyndige Transportministeren at gøre det fornødne (herunder eksproprationer) til at etablere en fast forbindelse over Femernbælt.
Alle detaljerne er fastlagt i Vejdirektoratet og Banedanmark.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Debatoplæg til erhvervsområde på Lolland

af Anders Madsen, 10/2 2015, 10:31 (3366 dage siden) @ Michael Deichmann

Har du nogensinde set en anlægslov? Hvis du tror at der står noget om hvordan motorvej og bane skal ligge bliver du meget skuffet.
Der er ofte under 5 §er hvoraf en siger at den ikke gælder for Grønland og Færøerne. Alt den gør er at bemyndige Transportministeren at gøre det fornødne (herunder eksproprationer) til at etablere en fast forbindelse over Femernbælt.
Alle detaljerne er fastlagt i Vejdirektoratet og Banedanmark.

Jeg udtaler mig ikke uden saglig baggrund. Selvfølgelig har jeg set forslaget til anlægsloven. Den ligger også til baggrund for, at jeg har udfærdiget et høringssvar på vegne af Landsforeningen Danmarks Jernbaner. I forbindelse med forslaget til denne anlægslov er der nemlig sendt høringssvar til Transportministeriets departement mht. fortsat jernbanetilslutning til Rødbyhavn efter Femern-forbindelsens åbning. Evt. via en underføring af motorvejens krydsning af jernbanen.
Dette skal blandt andet ses i lyset af det vækstpotentiale og de nye muligheder, der opstår af havne- og erhvervsområder i Rødbyhavn i tilknytning til jernbanen til Femern-tunnelen, herunder eksisterende banearealer ved Rødby Færge station og det nye erhvervsområde nær baneterrænet i Rødbyhavn samt et fremtidig skibsværft på den kommende produktionsplads for Femern-byggeriet.
Man nedlægger da ikke en jernbanestrækning!

Forslag til anlægsloven for den faste forbindelse over Femern Bælt:
http://www.borger-tv.dk/files/5d25bc37b74939158ced9a4c64de1fe95497db87378df.pdf


Hedeland Veteranbanes lokomotiver
Hedeland Veteranbanes lokomotiver

Her er en oversigt over alle smalsporslokomotiver (damp, benzin og diesel) tilhørende Hedelands Veteranbane (Industribaneklubben). Listen er forsynet med links til lokomotiverne i Jernbanen.dk´s database, hvor data og billeder kan ses.

Læs mere

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak