Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vinrød

af JJ, 24/1 2011, 04:32 (4841 dage siden)

Hej

Jeg går og overvejer at male nogle modeltog, men mangler hvilken farvekode den vinrøde er? evt humbrol farve, andre erfaringer?

JJ

Vinrød

af UTJ, 24/1 2011, 05:11 (4841 dage siden) @ JJ

Jeg går og overvejer at male nogle modeltog, men mangler hvilken farvekode den vinrøde er? evt humbrol farve, andre erfaringer?

Den har ikke nogen egentlig farvekode, men det mest præcise er nok 50% RAL 3004 og 50% RAL 3005. Du vil sikkert se mange og lange udredninger i efterfølgende indlæg.

Oprindelig er den vinrøde/bæbrune osv. fremkommet som en mere eller mindre standardiseret variant af caput mortuum, dodenkop, som er et farvestof som udvindes af konglerester, benmel. Ganske holdbart og derfor blev det fundet velegnet i 1800-tallet.

Flere af bindingsbygningerne på Frilandsmuseet er i øvrigt malet med dodenkop. Og særlig gavlen på vandmøllen fra Ellested er et godt eksempel på denne farve.

Se fx Frilandsmuseet

Vh

Vinrød

af UTJ, 24/1 2011, 05:48 (4841 dage siden) @ disavelo

Caput mortuum = dødens hoved, ordret oversat!

Se iøvrigt http://www.kvv73.dk/Danskimodel/Danske_farver_i_model.pdf

Det der skrives om den vinrøde personvognsfarve er bare ikke rigtig, for det er ikke en RAL 3005......den er ikke så mørk og det er langt fra sikkert at dronningevognen er malet i den helt rigtige farve.

Vinrød

af Steff, 24/1 2011, 13:58 (4841 dage siden) @ UTJ

DSB nr. 1 Vinrød 1929

Som UTJ rigtignok skrev, er angivelse af farver på modeller – og for den sags skyld måske specielt i virkeligheden – svært. Viden om og ikke mindst diskussionen om farver, nærmer sig til tider det, der er værre end religiøs fanatisme. Så jeg skal nok holde mig fra at fortælle hvilken farve du kan bruge til epoke III vognmateriellet. Men lidt hjælp kan jeg da nok give dig uden at blive udsat for fanatismens ubehageligheder:-P .
På baggrund af ”Betænkning angaaende Maling af Statsbanernes Rullende Materiel” udgivet af udvalget af 14. Juni 1926 (så har vi det på plads), udgav Maskinafdelingen et regelsæt m.h.t. bemaling af vognmateriellet, udvendigt som indvendigt.
Som udgangspunkt valgtes farver fremstillet af ”japanemalje” og der blev fremstillet farveprøver, samlet i en farvevifte. Disse farver var de såkaldte ”1929” farver, der stort set blev anvendt frem til ”designperioden” i 1974 ff. DSB 1929 farverne var DSB egne farver og fremstillet specielt hertil.
1929 farverne kan derfor ikke og har aldrig kunnet sættes ind i et RAL, RLM, PANTONE eller anden type farveskema, kun TILNÆRMELSESVIS. Men du kan godt finde farveskemaer, hvor du TILNÆRMELSESVIS kan få den farve du ønsker. Nyere DSB anvendte farver, tilkommet efter den anden verdenskrig, kan du derimod i langt de fleste tilfælde finde en RAL farve til og endnu senere tilkomne farver ER farver i RAL skemaet. Men med DSB nye designskema fra 2000 er RAL farverne ude. Se i øvrigt en anden tråd her på Forum desangående.
Vinrød i model KAN være som UTJ skrev tidligere, andre mener det kun er RAL 3005, kan blandes af Humbrols farver med 10 dele 60 rød, 2 dele 25 blå og 3 dele 64 grå, let ikke sandt! Eller du kan nu prøve Hobby-Trades nye farveserie, der indeholder deres Vinrød. Men husk på, at hvis du anvender en originalfarve på en model, vil den se mørkere ud p.g.a. modellens størrelse.
Men generelt, hvis du vil vide mere om farver i model, kan jeg anbefale dig at købe antikvarisk Lokomotivet nr. 50A (ekstranummer), nr. 91/2008 og nr. 62/2000. Eller få fat i det nye Index fra bladet. Der er masser af henvisninger til farver.

God fornøjelse!

NB: Du kan IKKE anvende farveprøver på Internettet andet end som en rettesnor.

--
Steffen Dresler

Vinrød

af KimC, 25/1 2011, 06:14 (4840 dage siden) @ Steff

Der er i virkeligheden fortolkningsmuligheder i farvningen hvis det er til modeller.
Et modelbaneanlæg betragtes oftest i kunstigt lys, og der vil mange farver virke anderledes end i dagslys.
Desuden har tidens tand også indflydelse. I min aktive tid som veteranmand havde vi nogle Cl vogne, og farven på vognkassen der var udsat for regn og sol var anderledes end feks under overlappene ved dørene hvor malingen var mere mørk fordi den havde været beskyttet mod sol etc.

Vinrød

af Georg Schmidt, 25/1 2011, 09:47 (4840 dage siden) @ KimC

Jeg synes, der mange gange var et nærmest lilla skær over farven, dette især på MX, men også på B-vogne. Vedlagt nogle eksempler fra midt 70'erne. MZ plus vogn Es 1976, Ah 018 Blv, B-vogne og Ah 047 risten Århus.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
img]
images/uploaded/201101251334134d3ed155a071f.jp[/img]

Vinrød

af Peter H, Nærum, 25/1 2011, 11:05 (4840 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Jeg har også det indtryk at den vinrøde farve på DSB lokomotiver og personvogne, aldrig var/er 100% ens! og ja, farven kan være præget lidt af lilla.. men forskelle er der altså.

Prøv ex at se på billeder hvor DSB museumstog Mx 1001 og My 1101 er fotograferet sammen - der kan man se at der er forskel, og man kan se at 1101 er mere brun, hvor 1001 er mere lilla i kuløren.

Hilsen
Peter

Vinrød

af UTJ, 25/1 2011, 12:30 (4840 dage siden) @ Peter H

Der vil altid være forskelle - slid, nedbrydning og leverandør har betydning. også basen, som malingen er brygget på har overordentlig stor betydning.

Min egen observation (subjektiv, så det basker) er at farven er mere brun i sollys og meget violetagtig i regnvejr - præcis som disse billeder. Når solen står lavt er det brune endnu mere udtalt.

Derfor er det også svært at ramme for dem, som maler modeltog, for der er meget stor forskel på "sollys" fra et lysstofrør og fra en glødepære, for slet ikke at nævne den ægte vare.

Vinrød

af Georg Schmidt, 25/1 2011, 15:38 (4840 dage siden) @ Peter H

Hej Peter
Den sidste vogn i serien skulle være Ah 50 86 1721 018-4

vh
Georg

Vinrød

af Holger Cordtz, Kolding, 25/1 2011, 11:08 (4840 dage siden) @ Georg Schmidt

Rigtige gode billeder af B, Ah (AC) :-)

Men har alle B vogne været til brug i udlandet engang ?
Da nr. 118 hedder 51 86 20 84 118-0,hvor kode 51 var vogne til brug
i udlandet
Kan se på nr 125 at dette er blevet ændret til kode 50 ?
Jeg ved at B vogne i serien 300 - 316 og 318 - 340 var udlandsvogne til sidst.
og med føste kode 51
(så er mine HELJAN vinrød B vogne med UIC nr. gode nok ;-) )

Mvh
Holger Cordtz

Vinrød

af jmp, 25/1 2011, 11:20 (4840 dage siden) @ Holger Cordtz

Men har alle B vogne været til brug i udlandet engang ?

Ja, eller mere præcist alle op til B 154. De "nye" fra 1981/82, B 155 osv., er født "indenlandske".

Jan

Vinrød

af Peter H, Nærum, 25/1 2011, 11:11 (4840 dage siden) @ Georg Schmidt

Lige en detalje jeg glemte:

Den sidste vogn i din billedserie må være en vogn fra førkrigsserien, Altså Ac11-36, da den har de gamle trykventiler til toiletterne og kraftige vandkasser på taget og glat tag.
så den kan ikke være fra Ac (Ah)37-52 serien.

Hvis man kigger nærmere på undervognen, akn man se at den har bremseomstilleren i behold, og de blev fjernet fra Ac27-36 i 1940'erne. Altså må det være en én af vognene Ah11-25-

Hilsen
Peter

Vinrød

af UTJ, 25/1 2011, 12:55 (4840 dage siden) @ Peter H

Lige en detalje jeg glemte:

Den sidste vogn i din billedserie må være en vogn fra førkrigsserien, Altså Ac11-36, da den har de gamle trykventiler til toiletterne og kraftige vandkasser på taget og glat tag.
så den kan ikke være fra Ac (Ah)37-52 serien.

Hvis man kigger nærmere på undervognen, akn man se at den har bremseomstilleren i behold, og de blev fjernet fra Ac27-36 i 1940'erne. Altså må det være en én af vognene Ah11-25-

Det er ikke rigtigt:

i 1966 (og igen i 1971 og 1973) havde

AC 11-25 G-P bremse (så har vognene altså bremseomstiller)
og
AC 27-36 G-P-R bremse (så har vognene en anden type bremseomstiller)

Muligvis er bremsen blevet ombygget, men det er noget sludder at tale om en vogn "uden omstiller".

Nogle AC af 1930'er-modellen blev moderniseret og der var vistnok et par eller flere der fik kuck-kuck-ventiler ved denne lejlighed.

Vinrød

af Peter H, Nærum, 25/1 2011, 19:24 (4840 dage siden) @ UTJ

Hej

Ja De gamle Ac vogne har selvfølgelig ikke kørt uden bremseomstillere, men den oprindelige må været fjernet og erstattet med en anden engang.

Hilsen
Peter

Vinrød

af Georg Schmidt, 21/3 2012, 21:43 (4419 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt billeder fra Aarhus af de vinrøde.
[image]
MH 2. pladsmaskine skubber stamme på personvognsristen 1977.
[image]
CL-vogne 1977.
[image]
Bjh og Cle.
[image]
Forskelligt, bl. a. en Bah-vogn. Foto A B Sillesen.
[image]
Forskelligt materiel vistnok privatjernbanemuseet 1976 foto AB Sillesen.
[image]
BDh 266 på Belvedere 1974.
[image]
B 112 Aarhus 1973.
Mvh
Georg

DSB MX1027ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak