Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere Vejstrup Station fra SFJ-tiden

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 25/1 2011, 17:25 (4843 dage siden)

Fandt lige disse her to billeder. Så tror jeg heller ikke jeg har mere liggende fra Vejstrup Station.

Det første foto skulle være taget ca. i 1935. Har ikke lige fået identificeret maskinen, men det burde være en smal sag. Den er let genkendelige pga. "bolsjedåsen" på kedlen.

Det andet foto skulle være fra slutningen af 1930´erne. Der er ved at blive fløjtet afgang for et tog. Der er et rimeligt liv på perronen og sikke nogen spændende vogne. Toget er vist sat sammen med lidt af hvert.

I begge tilfælde er fotografen ukendt.

Og kære EVP; du bruger naturligvis bare billederne på SNB-siden, hvis der er plads.

Mvh
Claus

[image]

[image]

Mere Vejstrup Station fra SFJ-tiden

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 25/1 2011, 17:42 (4843 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej Claus.

Tak for både det ene og det andet ("roserne" og fotos). Det er næsten lige som i sin tid med Morten Korch, --der kunne man også blive ved med at finde nye manuskripter :-)
(og han var jo også fynbo ;-) )

Billederne vil formentlig "komme på" onsdag.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Mere Vejstrup Station fra SFJ-tiden

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 26/1 2011, 05:31 (4842 dage siden) @ Claus E. Hansen

Efter at have kigget lidt i Bays "dampbibel" og i Lars Viinholt-Nielsens bog "Odense-Svendborg Banen 1876-1976", har jeg fundet ud af at maskinen på det første foto kun kan være en af SNB Nr. 19-22. En evt. nærscanning af førerhuset kan måske afsløre nummeret?

SNB Nr. 19-21 blev bygget 1897 hos Jung, mens SNB Nr. 22 blev bygget i 1898. De blev bygget til Svendborg-Nyborg Banens åbning i 1897. Efter at DSB overtog SFJ i 1949, fik maskinerne litra AF Nr. 119-122. De blev udrangeret igen i 1952, mens SNB Nr. 22 nu AF Nr. 122, blev udrangeret så sent som i 1954.

I begyndelsen havde maskinerne hjulstillingen 1-B og her noterer Bay at de næppe var velegnede til hurtige tog pga. forløberens ringe afstand til drivhjulene, som må have givet maskinerne en urolig gang i sporet. Som så mange andre 1B-koblede maskiner, havde de større akseltryk på forløberen end på de koblede hjulsæt. Men i 1902 blev alle maskiner ombygget til 2-B maskiner og fik her en større hjulafstand mellem forløberen og drivhjulene, og mon ikke det har hjulpet på problemerne?

Mvh
Claus

Avatar

Mere Vejstrup Station fra SFJ-tiden

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 26/1 2011, 05:41 (4842 dage siden) @ Claus E. Hansen

Efter at have kigget lidt i Bays "dampbibel" og i Lars Viinholt-Nielsens bog "Odense-Svendborg Banen 1876-1976", har jeg fundet ud af at maskinen på det første foto kun kan være en af SNB Nr. 19-22. En evt. nærscanning af førerhuset kan måske afsløre nummeret?

Du har selv tidligere lagt dette billede af SNB 19 i forummet:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=6382

Og her er et nærbillede af SNB 20:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=5076

--
[image]

Mere Vejstrup Station fra SFJ-tiden

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 26/1 2011, 09:17 (4842 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ja det er fuldstændigt rigtigt. Jeg så mig lidt blind på at SFJ havde en del dampmaskiner. Men af typen med "Bolsjedåsen" på kedlen, var det det naturligvis kun SNB-maskinerne der havde dette. Måske er det SNB nr. 19 der er på billedet. Men i øvrigt så brugte SFJ jo maskinerne i flæng på deres baner.

Nærbilledet herinde fra viser meget godt hvordan de første maskiner så ud, inden de blev ombygget i 1902.

Mvh
Claus

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak