Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC 4 i Libyen? (Länk)

af Sören Heise, 26/1 2011, 04:02 (4842 dage siden)

Hej!

I svenska Postvagnen länkades till ett report i International Railway Journal, där antagligen präsenteras ett IC 4-tågsätt i Libyen: Länk.
Själv visste jag överhuvudtaget inte att det redan finns en järnväg där. :-)

Hälsningar från Tyskland, Sören

IC 4 i Libyen? (Länk)

af Bruger4711, 26/1 2011, 05:57 (4842 dage siden) @ Sören Heise

Det er åbenbart the International Railway Journal som har haft en artikel om det. Efter lidt googling, fandt jeg også dette blogindlæg. Mon DSB er ved at tvivle på projektet -- eller Ansaldo blot øjner mulighed for at sælge flere sæt? Nu er det jo lige pludselig et gennemprøvet serieprodukt (tsk tsk).

IC 4 i Libyen? (Länk)

af KimC, 26/1 2011, 08:11 (4842 dage siden) @ Bruger4711

Men det virker alligevel mærkeligt at Ansaldo er i stand til at levere noget der vist endda kan køre til Libyen, når man stadig er langt fra at have leveret den ordre der forlængst skulle have været leveret.

IC 4 i Libyen? (Länk)

af steen møller jensen, 26/1 2011, 08:14 (4842 dage siden) @ KimC

det beviser bare hvor komplet håbløs en fabrik ansaldo breda er.. .. italianerne har aldrig kunnet lavet noget andet en pizza og ferrari :-D :-D . det er jo det sammen med deres lastbiler . det er det mest elendige skrammel

IC 4 i Libyen? (Länk)

af William Hansen, Slagelse, 26/1 2011, 08:59 (4842 dage siden) @ steen møller jensen

Til gangæld må man give dem den ros at de er EKSTREMT dygtige til at lave Pizza, biler og motorcykler som for eksempel Ferrari (som du siger) Lamborghini, Ducati og Aprilia :-)

IC 4 i Libyen? (Länk)

af Peter Roland Hansen @, 26/1 2011, 17:39 (4841 dage siden) @ steen møller jensen

Damplokomotiverne var udemærket i det omfang de blev konstrueret andetsteds

IC 4 i Libyen? (Länk)

af Tramways.dk, 26/1 2011, 07:24 (4842 dage siden) @ Sören Heise

Hold da op!
Gad vide om DSB er orienteret om at man benytter deres tog som "demo" i Afrika?

IC 4 i Libyen? (Länk)

af William Hansen, Slagelse, 26/1 2011, 07:37 (4842 dage siden) @ Tramways.dk

For min skyld må de gerne beholde IC4 togene i Libyen. Allerhelst skulle de købe alle IC4 sættene når nu de er igang med at teste et dernede. Så slipper vi da for at have sådan noget bras her i Danmark.

Avatar

IC 4 i Libyen? (Länk)

af MYMXnord, Frederikshavn, 27/1 2011, 14:48 (4840 dage siden) @ William Hansen

Lad dem låne en GM så kan de se dem i bevægelse:-) ;-)

IC 4 i Libyen? (Länk)

af jmp, 26/1 2011, 08:14 (4842 dage siden) @ Tramways.dk

Hvad får dig til at tro, at det er et DSB-togsæt, der er i Libyen?

Jan

IC 4 i Libyen? (Länk)

af Svend, 26/1 2011, 07:52 (4842 dage siden) @ Sören Heise

Er der noget med, at DSB ikke ønsker at overtage de første togsæt som blev bygget på fabrikken i Italien? Og kan det i givet fald være nogle af disse før-udgaver, som nu har fundet vej til Libyen?

--
Svend

IC 4 i Libyen? (Länk)

af jmp, 26/1 2011, 08:23 (4842 dage siden) @ Svend

Der er seks sæt (01, 02, 03, 05, 09, 10), som DSB aldrig har overtaget. To (01, 02) holder i Århus, beklædt med hvidt folie. Jeg gætter på, at det er et af de fire andre, der er i Libyen.

Jan

IC 4 i Libyen? (Länk)

af John Hansen ⌂, Od, 26/1 2011, 08:48 (4842 dage siden) @ jmp

03, 05, 09, 10

Har disse sæt været i Danmark og er blevet returneret, eller er de aldrig kommet så langt? (jeg har intet overblik over de her spaghetti-tog...)


Spørger John

IC 4 i Libyen? (Länk)

af jmp, 26/1 2011, 09:32 (4842 dage siden) @ John Hansen

MG 03 har været i DK og har foretaget prøvekørsler for egen kraft. Blev på et tidspunkt sendt til Tyskland for testkørsler og derefter til Italien.

MG 05 har aldrig været i DK.

MG 09 har været i DK og vende.

MG 09+MG 10 blev sendt til Tjekkiet for testkørsler med sammenkoblede togsæt. Der er en enkelt melding på, at MG 10 skulle være kommet til DK; men har ikke hørt andet om dette sæt, så meldingen er muligvis forkert.

Jan

IC 4 i Libyen? (Länk)

af Tramways.dk, 26/1 2011, 10:47 (4841 dage siden) @ jmp

Så er det altså togsæt, der i princippet er bygget til DSB. Hvis man forestiller sig at alle de togsæt som DSB har betalt for bliver leveret, må der vel komme andre togsæt, som man så nummere med de numre der i virkeligheden tilhøre de togsæt, som Ansaldo har sendt til Afrika - Eller kommer de til at mangle for bestandigt, og bliver "erstatningstogsættene" så bare nummereret videre i den høje ende??

-Spørger Lars ;-)

IC 4 i Libyen? (Länk)

af jmp, 26/1 2011, 12:05 (4841 dage siden) @ Tramways.dk

Så lang tid Ansaldobreda leverer 83 togsæt til DSB, er den del i orden. Et togsæt er ikke DSB's, før de siger til fabrikken, at de har overtaget det. Dem DSB ikke vil have, kan fabrikken i princippet gøre hvad de vil med og de kan bygge tilsvarende tog til andre kunder, hvis de vil.

Om DSB fylder hullerne i nummerrækken ud eller får sæt med numre højere end 83, tror jeg knap nok DSB selv, har besluttet endnu.

Jan

IC 4 i Libyen? (Länk)

af Tramways.dk, 26/1 2011, 13:48 (4841 dage siden) @ jmp

Egentlig troede jeg at togsættene var designet til DSB, med alt hvad det i normal rettighedsmæssig sammenhæng indebærer. Altså, at det er DSB der har købt et design, og dermed ejer det.
En Traxx f.eks. er jo en hyldevare, men IC4 er jo da bestemt ikke en hyldevare. Tænk bare på produktets navn. Ansaldo selv, omtaler den i alt materiale selv som "IC4 for Danish State Railways" eller lignende.
Nå, sådan er det så ikke, det ville jeg bare egentlig have troet. ;-)

IC 4 i Libyen? (Länk)

af jmp, 26/1 2011, 15:05 (4841 dage siden) @ Tramways.dk

IC3 var også designet til DSB; men blev ikke desto mindre solgt til Sverige og Israel.

Jan

Avatar

IC 4 i Libyen? (Länk)

af Sebtus ⌂, Berlin, 27/1 2011, 10:52 (4840 dage siden) @ jmp

Hej

Ansaldo gruppen har en stor kontrakt fra 2009 til at byyge en højhastigkets linie i Libyen. De skal også bygge rullende materiel sammen med libyenske forettninger. Det er spekulation men jeg tror at de bruger den IC4 til avprøve strækningen.

Mvh

Sebastian

IC 4 i Libyen? (Länk)

af Allan Støvring-Nielsen, 27/1 2011, 15:00 (4840 dage siden) @ Sebtus

Det skal såmænd nok lykkes for dem. De har iøvrigt spændt kamelerne fra, til ære for fotografen ;-)

Allan

IC 4 i Libyen? (Länk)

af FS7221, 28/1 2011, 12:18 (4839 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Må siges at være et godt link, mange interessante artikler udover IC4 billedet. Sjovt fx at læse at det er de Kinesiske & Russiske jernbaneselskaber der bygger dernede. Ved ikke om de er bedre end baneforsinkelsen, men de kan da altid "true" med en enkelt billet til et meget koldt sted :-)

IC 4 i Libyen? (Länk)

af lokomotivføren, 2/2 2011, 06:48 (4835 dage siden) @ jmp

Det er sæt nr.9

IC 4 i Libyen? (Länk)

af Bruger4711, 15/2 2011, 06:46 (4822 dage siden) @ Sören Heise

Ingeniøren har i dag også en artikel om det, inkl. kommentar fra DSB:

DSB's IC4-tog dukker op i Libyen

Et dansk IC4-tog er blevet spottet i Libyen. Men hvad laver det i det afrikanske land? Det vidste DSB ikke. Faktisk vidste de ikke engang, at det var der.

http://ing.dk/artikel/116494

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak