Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mål på B vogne ? (Generelt)

af Peter F, 10/4 2014, 00:38 (3671 dage siden)

Godaften,

I min søgen på mål på B vogns typerne, UIC/RIC vogne, hvad de nu hedder? Vogne bygget af Scandia fra 60'erne.

Kan det passe at disse ikke er lige brede ?

F.eks. oplyser MY veterantog at en A vogn er 3040, én B vogn er 2940, en anden 3040, mens P er 2876 bred ?

Kan nogle hjælpe mig ?

Og findes der nogle fabrikstegninger, i såfald hvor ?

Mange tak.

Mål på B vogne ?

af UTJ, 10/4 2014, 10:04 (3671 dage siden) @ Peter F

UIC-vogne (A, B, BD og AB) har samme hovedmål (højde, bredde og længde af vognkasse. Det, du har observeret er bredde over trin. RIC-mærkede vogne har lidt smallere trin end tilsvarende ikke-RIC-mærkede vogne.

Oprindelig havde alle vognene trin der gjorde at de kunne anvendes i international trafik. I forbindelse med istandsættelsen i 1970'erne til IC-trafikken med ny maling og nye sæder fik de ældste vogne også nye tre-trins indstigningstrin. De ikke-elvarme forsynede vogne fik lidt bredere trin og kunne dermed ikke benyttes i fx Tyskland.
Vogne (omtrentnigt) med de smalle trin var derefter B 300-340 og 145-154, A 000-007, BD 020-029 og AB 000-019. Senere blev der sat smallere trin på fx skiløbervognene i forbindelse med deres ombygning.

Derfor er der forskel i opgivelserne på deres hjemmeside, for en af vognene er en B-vogn med international godkendt elvarme (formentlig B 332).

Mål på B vogne ?

af Bent Larsen, Kalundborg, 10/4 2014, 10:16 (3671 dage siden) @ UTJ

Hej
I de papirer jeg har er en B vogn 2876 mm, tegningen er fra 1970 med 2 trin.
vh
Bent Larsen

Mål på B vogne ?

af Peter F, 10/4 2014, 15:11 (3671 dage siden) @ Bent Larsen

Det er et super godt svar fra begge.

Skal det tolkes sådan at vognkassen er 2876 over bredeste sted ?

Avatar

Mål på B vogne ?

af mss ⌂, 10/4 2014, 18:21 (3671 dage siden) @ Peter F

Det er et super godt svar fra begge.

Skal det tolkes sådan at vognkassen er 2876 over bredeste sted ?

Ja, vognkassen er 2876 mm. Med UIC-bredde trin er vognen 2940 mm bred, med ikke-UIC trin er vognen 3040.

Der er en fin tegning med mål nederst på denne side hos GM-gruppen:
http://www.myveterantog.dk/toget/MYvt-materielB520.php

Interessant nok er 3040 mm også bredden på vognkassen på Bn. Her overskrider trinene åbenbart ikke vognkassens bredde.
Link Bn:
http://www.myveterantog.dk/toget/MYvt-materielBn705.php

At P-vognene er angivet som 2876 mm bred må skyldes at trinene ikke overskrider vognkassens bredde (som ved Bn).
Link P:
http://www.myveterantog.dk/toget/MYvt-materielP817.php

(Rettet: tekst + links vedr. P og Bn)

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Mål på B vogne ?

af Niklas Bygdestam, 11/4 2014, 18:08 (3670 dage siden) @ UTJ

UIC-vogne (A, B, BD og AB) har samme hovedmål (højde, bredde og længde af vognkasse. Det, du har observeret er bredde over trin. RIC-mærkede vogne har lidt smallere trin end tilsvarende ikke-RIC-mærkede vogne.

Oprindelig havde alle vognene trin der gjorde at de kunne anvendes i international trafik. I forbindelse med istandsættelsen i 1970'erne til IC-trafikken med ny maling og nye sæder fik de ældste vogne også nye tre-trins indstigningstrin. De ikke-elvarme forsynede vogne fik lidt bredere trin og kunne dermed ikke benyttes i fx Tyskland.
Vogne (omtrentnigt) med de smalle trin var derefter B 300-340 og 145-154, A 000-007, BD 020-029 og AB 000-019. Senere blev der sat smallere trin på fx skiløbervognene i forbindelse med deres ombygning.

Derfor er der forskel i opgivelserne på deres hjemmeside, for en af vognene er en B-vogn med international godkendt elvarme (formentlig B 332).


Vad jag vet har det aldrig funnits någon A, AB, B eller BD som varit röd och haft 2 fotsteg (trin). Däremot vet jag att de första vagnarna med 3 trin var bruna. Det gick också ganska fort att gå över från 2 trin till 3 trin. I samband med K74 var det många vagnar som blev röda, fick nya stolar och då samtidigt fick 3 trin. Sista vagn med 2 trin borde ha varit en BD som byggdes om 1978 till Bk.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Mål på B vogne ?

af UTJ, 11/4 2014, 18:31 (3670 dage siden) @ Niklas Bygdestam

Vad jag vet har det aldrig funnits någon A, AB, B eller BD som varit röd och haft 2 fotsteg (trin). Däremot vet jag att de första vagnarna med 3 trin var bruna. Det gick också ganska fort att gå över från 2 trin till 3 trin. I samband med K74 var det många vagnar som blev röda, fick nya stolar och då samtidigt fick 3 trin. Sista vagn med 2 trin borde ha varit en BD som byggdes om 1978 till Bk.

Ganske korrekt. Første B-vogne med 3 trin var B 145-154 fra 1970/71.

Avatar

Mål på B vogne ?

af mss ⌂, 12/4 2014, 18:34 (3669 dage siden) @ UTJ

B-vognene blev tilsyneladende meget hurtigt forsynet med 3 trin, hvis de ikke allerede havde dem fra fabrikken.
Anderledes så det ud ved Ag/ABg/Bg/Bgc. De fleste vogne fik svjv. først 3-trinsopstigning i løbet af 1980'erne. Nogle vogne havde åbenbart sågar 2-trinsopstigning til deres udrangering.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Mål på B vogne ?

af UTJ, 12/4 2014, 18:50 (3669 dage siden) @ mss

B-vognene blev tilsyneladende meget hurtigt forsynet med 3 trin, hvis de ikke allerede havde dem fra fabrikken.
Anderledes så det ud ved Ag/ABg/Bg/Bgc. De fleste vogne fik svjv. først 3-trinsopstigning i løbet af 1980'erne. Nogle vogne havde åbenbart sågar 2-trinsopstigning til deres udrangering.

B-vognene B 000-144 og B 300-339 var født med to trin. Så det er ikke korrekt at de fleste havde tre trin ved leveringstidspunktet. Tre trins trin blev monteret i perioden 1972/3-1976 på de mange vogne som ikke havde dem i forvejen.

Mål på B vogne ?

af Niklas Bygdestam, 12/4 2014, 19:17 (3669 dage siden) @ UTJ

B-vognene blev tilsyneladende meget hurtigt forsynet med 3 trin, hvis de ikke allerede havde dem fra fabrikken.
Anderledes så det ud ved Ag/ABg/Bg/Bgc. De fleste vogne fik svjv. først 3-trinsopstigning i løbet af 1980'erne. Nogle vogne havde åbenbart sågar 2-trinsopstigning til deres udrangering.


B-vognene B 000-144 og B 300-339 var født med to trin. Så det er ikke korrekt at de fleste havde tre trin ved leveringstidspunktet. Tre trins trin blev monteret i perioden 1972/3-1976 på de mange vogne som ikke havde dem i forvejen.


Ändringen till 3 trin gjordes samtidigt som B-vagnarna ändrades för IC-tågen i samband med K74. Det var inte bara den ändringen som gjordes utan hela förändringen med att de blev röda, fick nya stolar och då fick de 3 trin samtidigt. Troligen ingick 3 trin i den standard som DSB satte ut för IC-tåg i samband med K74. Ag/ABg/Bg/Bgc var inga IC-vagnar och därför var det nog inte lika noga att ändra till 3 trin på dessa. Det var naturligtvis högre krav på vagnar som skulle gå i IC-tåg 1974. Men det fanns några vagnar även av dessa typer som fick 3 trin.

Men vid leveranser av A, AB, B och BD så var det betydligt fler som hade 2 trin när de var nya än 3 trin.

En annan detalj som kan nämnas är skjutdörren i vagnsgaveln. De tidigare vagnarna typ A/AB/B/BD hade dubbla dörrar likt bland annat tyska vagnar. Detta är den vanligaste lösningen i de flesta länder. Men från 1970 och framåt ändrades detta till enkel dörr likt svenska vagnar. Denna förändring gjordes också samtidigt som de andra ändringarna.

--
Niklas Bygdestam
[image]

Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak