Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

HHGB (og GDS Gilleleje) 1968

af Svend, 26/1 2011, 17:55 (4841 dage siden)

Mens Erik arbejder på højtryk med Kystbane-fotografierne på hjemmesiden, kan vi andre fortsætte vores rejse mod nord mod Gilleleje ......

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Grønnehave 1968 ©SBJ


[image]
[image]
Hornbæk 1968 ©SBJ


[image]
[image]
Gilleleje HHGB Sm 5 ©SBJ


[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Gilleleje GDS S2 m.m.©SBJ

--
Svend

HHGB (og GDS Gilleleje) 1968

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 26/1 2011, 18:00 (4841 dage siden) @ Svend

Flotte billeder fra en smukt beliggende privatbane :-)

Mvh
Claus

HHGB (og GDS Gilleleje) 1968

af Per Sørensen, 26/1 2011, 19:08 (4841 dage siden) @ Svend

Hej Svend,
jeg er jo gammel Hg-dreng, så det er virkelig en fryd med så flotte billeder. Min far arbejdede på Helsingør Skibsværfts Modelsnederkeri, som lå på Grønnehavevej lige overfor Stationen, lidt hen mod remisen. Jeg kom engang imellem med ham og så kunne man følge med dernede på stationen. Der skete ikke alverden, men det var hyggeligt. Har altid syntes det er en smuk stationsbygning.
På sporet længst væk fra stationen, netop ovre ved Grønnehavevej, holdt der en række af de gamle personvogne i mange år.

Du skriver, at mens Erik arbejder på højtryk med Kystbane-fotografierne på hjemmesiden, kan vi andre fortsætte vores rejse mod nord mod Gilleleje ....

Nemlig, men nu har du jo næsten lagt op til det næste strækningstema....HHGB!

Venligst

Ped

HHGB (Grønnehave 1958 - 1975)

af Niels Munch, 26/1 2011, 19:37 (4841 dage siden) @ Svend

Herlige billeder, Svend!

Som et ápropos til Per's erindringer kommer her et par "hurtige" fotos, jeg havde liggende på PC'en:

[image]
HHGB Grønnehave sommer 1958 (foto: ESA - arkiv: nm).

[image]
HHGB Sm 3 og Sm 4, Grønnehave 24.07.1975 (nm).

Bedste hilsener
Niels

HHGB (Grønnehave 1958 - 1975)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/1 2011, 19:59 (4841 dage siden) @ Niels Munch

Hej Venner.

Nu må I lige styre Jer. ----- Tænk på, at I tager fokus fra Kystbanen. Husk på, at lige nu sidder alle "de gamle kanon-fotografer", og sveder, mens de finder deres gamle negativer frem og scanner dem (???), for at berige vor Kystbane-side med dem, ---og så går I allerede videre.
:-)

Nu må I altså lige styre Jer ! ! ! (Tænk lidt over relevante billedtekster til billederne, --tid, sted, og i særdeleshed, hvorfor ! ! !).
:-)

Hilsen,
Erik V. --- glem ikke:
http://evp.dk/index.php?page=kystbanen---kobenhavn-h---helsingor

HHGB (Grønnehave 1958 - 1975)

af Svend, 27/1 2011, 06:07 (4841 dage siden) @ Erik V. Pedersen


Nu må I lige styre Jer. ----- Tænk på, at I tager fokus fra Kystbanen. Husk på, at lige nu sidder alle "de gamle kanon-fotografer", og sveder, mens de finder deres gamle negativer frem og scanner dem (???), for at berige vor Kystbane-side med dem, ---og så går I allerede videre.
:-)

Jeg skulle måske i stedet have skrevet

Mens Erik arbejder på højtryk med Kystbane-fotografierne på hjemmesiden, kan vi andre lige nå en smuttur til Gilleleje. Når vi er tilbage i Helsingør, fortsætter vi med at lede efter flere billeder fra - og forfatte flere supplerende tekster om - Kystbanen.....

Nå, men nok om det - jeg skal ind på http://evp.dk/index.php?page=kystbanen---kobenhavn-h---helsingor for at se, om der er sket mere :-)

--
Svend

HHGB (Grønnehave 1958 - 1975)

af Søndenfjords, 27/1 2011, 06:35 (4841 dage siden) @ Svend

Herligt med gode billeder fra nordkysten, tak for det.
Og det ene udelukker jo ikke nødvendigvis det andet ;-)
mvh
Søndenfjords

HHGB (Grønnehave 1958 - 1975)

af UTJ, 27/1 2011, 06:57 (4841 dage siden) @ Svend

Men du er sandelig også velkommen til at køre op til Gilleleje igen i et andet "Kys´tbanefrikvarter" - og da gerne ned til Hillerød, for banen gennem Gribskov var jo fin, især inden det hele blev til Y-tog.

HHGB (Grønnehave 1958 - 1975)

af ole, 27/1 2011, 08:48 (4840 dage siden) @ Niels Munch

men hvad er den aktuelle status for Grønnehave?
Var forbi i efteråret om eftermiddagen, og alt virkede dødt, selvom de fleste bygninger jo er der endnu?

HHGB (Grønnehave 1958 - 1975)

af Per Sørensen, 27/1 2011, 17:19 (4840 dage siden) @ ole

Hej Ole,
du mente vel rent jernbanemæssigt, ikke?
Det ser ikke godt ud, og som andre steder ryger overflødige sporskifter nok lige pludselig. Måske beholder de 2 styk for omløb/krydsning. De bliver måske også pillet op, for man har jo talt om at kunne have 2 togsæt holdende ved endestationen på Helsingør Station. Hvad så med de kære veterantog?

Remisen forsvinder nok også lige pludselig, men vi kan jo have et lille kapløb om DSBs eller HHGBs remise falder først!

Men, det er da fint at man vil benytte Stationsbygningen til noget kreativt, men det lader nok vente på sig. Siden visionerne blev lagt frem,er vor kommune ramt af sparekniven. Der er ret mange besparelser i forhold til vækst og gode ideer!
Vi får se...

Venligst
Ped

HHGB (Grønnehave 1958 - 1975)

af ole, 30/1 2011, 11:46 (4837 dage siden) @ Per Sørensen

Ja selvfølgelig var det jernbanemæssigt:-)
Men det var så en sørgelig bekræftelses på at det også er slut her

HHGB (og GDS Gilleleje) 1968

af ole, 27/1 2011, 08:45 (4840 dage siden) @ Svend

skønne billeder, ikke mindst af den specielle skinnebusbivogn på HHGB, som der vist kun vat 2 af , den anden på SNNB(?)

HHGB - rullende materiel (+ 7 fotos)

af Niels Munch, 27/1 2011, 18:53 (4840 dage siden) @ Svend

Hehe, til Kystbanen kan jeg ikke bidrage med mere. Jeg var altid ret tilbageholdende med at fotografere DSB, som jo producerede "industriel togdrift", og hvor jernbanevognene lignede hinanden uanset, om de var af træ eller stål ("som skåret af én vognstang").

Næeh, privatbanerne var sagen, med deres individualisme, - og selv HHGB, der var "en ren skinnebusbane", havde sin egen charme og tiltrækningskraft og sågar også lidt forskelligt at byde på.

Og nu får den sin egen hjemmeside hos EVP :-P .

Jeg forstår, at vi allerede er kommet til Gilleleje:

[image]
HHGB Ym-Ys i Gilleleje, 12.11.1972 (nm).

[image]
HHGB Sp 3 og Sp 4, Gilleleje 12.11.1972 (nm).

Og i tilbage Hellebæk stod i en periode dette klenodie:

[image]

[image]

[image]

[image]
HHGB (M) 1 i Hellebæk, 12.03.1973 (nm).

Længe forinden havde jeg mødt denne på Helsingør St.:

[image]
HHGB A 1, Helsingør St. 30.06.1960 (nm).

Bedste hilsener
Niels

HHGB - "rullende" materiel 1970

af Svend, 28/1 2011, 17:38 (4839 dage siden) @ Niels Munch

I 1970 holdt dette materiel hensat på Grønnehave station:
Sm 1, M1, Sp2

[image]
[image]
HHGB Sm 1, M1 og Sp2, Grønnehave 1970 ©SBJ

--
Svend

Blandet HHGB

af Steen Larsen, Søborg, 27/1 2011, 21:31 (4840 dage siden) @ Svend

Herlige billeder af Scandia skinnebusserne i daglig drift fra 60erne. De billeder kan jeg ikke stikke. Saa vidt jeg husker (Jeg kunne selvfoelgelig kigge i min stak af DJKs medlemsblade men det gider jeg ikke lige nu :-D ) var HHGB den privatbane som brugte Scandia skinnebusserne laengst. OSJS brugte dem indtil 1974 men HHGB havde et saet i reserve som blev brugt i plantog i sommeren 1976 da et Y tog var til reparation. Maaske en mere taalmodig laeser kan bekraefte dette?

Men her er nogle blandede HHGB billeder fra mit arkiv. Den foerste serie stammer fra en cykeltur i det sneklaedte Nordsjaellandske landskab i januar 1976:

[image]
HHGB Aalsgaarde 1976

[image]
HHGB Hoejstrup 1976

[image]
HHGB Julebaek 1976

[image]
HHGB Marienlyst 1976

[image]
HHGB Ym 52 & Ys 92 Skibstrup 1976


Og derefter et par billeder fra marts 1990 hvor jeg var blevet motoriseret :-)

[image]
HHGB Ym 51 & Ys 91 Soeborg 1990

[image]
HHGB Ys ? & Ym 56 Kildekrog 1990
Jeg fik ikke noteret Ys nummeret. Mon en laeser ved hvilken Ys, motorvognen Ym 56 var fast koblet til?

[image]
HHGB Staeremosen 1990

[image]
HHGB Ym 55 & Ys 94 Dronningemoelle 1990

[image]
HHGB Ys 94 & Ym 55 Julebaek 1990

Mvh
Steen

Blandet HHGB

af Per Sørensen, 29/1 2011, 15:06 (4838 dage siden) @ Steen Larsen

Wauwww
Sikke billeder - lige noget for mig - alle dem jeg aldrig selv fik taget!
Tak til Niels, Svend og Steen.
Som 10 årig kunne man smugkigge ind i A1 og se opbygning af Hmjks modelbane. Det var fantastisk, men det gik langsomt og så gik det desværre i stå...

Jeg har lige vist min kone de gamle smukke læskure på Højstrup, Marienlyst og Julebæk.
Hendes reaktion kom med det samme: "Hvorfor genopbygger de ikke dem igen!"
Det var da en meget god idé, de kan da godt matche det bras man skal vente i idag.

Venligst
Ped

Blandet HHGB

af ole, 30/1 2011, 11:42 (4837 dage siden) @ Steen Larsen

Jeg mener du har helt ret med den sene anvendelse af skinebusser og reserver på HHGB:-)

Blandet HHGB

af UTJ, 30/1 2011, 11:47 (4837 dage siden) @ ole

Sm 3 var af og til i drift til omkring 1981/82 om morgenen hvor der kørte et særligt tog, der passede med værftets mødetid. Normalt var det Ym 53, men den skulle jo af og til afløse de andre Ym eller selv på "væftsophold på Grønnehave". Værftstogene standsede vist forresten lige ved porten - sikke en service........

Blandet HHGB

af ole, 30/1 2011, 11:52 (4837 dage siden) @ UTJ

ja det må du nok sige! Os så helt til 81=82! Det var nyt for mig;-)

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere
Fra ´De gode gamle dage´
Fra ´De gode gamle dage´

Morten Flindt Larsen har samlet en lang række små historier og anekdoner, der fortæller om livet ved banerne, den gang tiden var en anden i ´De gode gamle dage´. De stammer fra tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v. som Morten har gennemlæst.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak