Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Svendborgbanen i udbud

af Bent Olsen, 28/1 2011, 04:58 (4840 dage siden)

Har hørt at Svendborgbanen skal i udbud indenfor de næste par år. Er det rigtigt?
Og hvem kunne i givet fald mon tænke sig at byde på den?
MvH
Bent;-)

Svendborgbanen i udbud

af Svend Jensen, 28/1 2011, 05:32 (4840 dage siden) @ Bent Olsen

Skandaløst. Så skal der endnu engang privatiseres og forringes på banen.

Svendborgbanen i udbud

af UTJ, 28/1 2011, 05:39 (4840 dage siden) @ Svend Jensen

Skandaløst. Så skal der endnu engang privatiseres og forringes på banen.

Der er nu ikke meget privat over et udbud på jernbanen. Enten vinder DB/Arriva eller også fortsætter DSB. Men i forbindelse kan man jo opstille nogle betingelser, som gør driften bedre, herunder krav til leverandøren om ikke at aflyse tog, forsinkelser osv.

Det er i høj grad betingelserne og den vindende parts attitude som afgør om der bliver bedre, det samme eller værre. Hvis vinderen opfatter embedsmændene som kunden, ja så er de stakkels passagerer ilde stedt.

Et Lint-tog er vel ikke værre end et Desiro-tog. Men hvis DSB taber, så slipper man vel for Ansaldo-produkter i Svendborg.

Svendborgbanen i udbud

af Georg Schmidt, 28/1 2011, 09:29 (4840 dage siden) @ UTJ

Da Arriva vandt udbuddet i Vestjylland havde de ingen togsæt, ingen lokomotivførere og ingen særlig kendskab til dansk jernbanedrift. Det hele skulle "løbes igang" af politikerne, for nu skulle man have rettidig toggang. I parentes bemærket havde DSB faktisk i de forrige mere end 100 år ikke bestilt andet end at køre rettidigt derude, og så afgav DSB tilmed det billigste tilbud. Måske det har noget at gøre med, at et flertal af befolkningen i 1972 stemte ja til at al offentlig virksomhed enten udliciteres eller privatiseres.

Svendborgbanen i udbud

af UTJ, 28/1 2011, 09:52 (4840 dage siden) @ Georg Schmidt

Da Arriva vandt udbuddet i Vestjylland havde de ingen togsæt, ingen lokomotivførere og ingen særlig kendskab til dansk jernbanedrift. Det hele skulle "løbes igang" af politikerne, for nu skulle man have rettidig toggang. I parentes bemærket havde DSB faktisk i de forrige mere end 100 år ikke bestilt andet end at køre rettidigt derude, og så afgav DSB tilmed det billigste tilbud. Måske det har noget at gøre med, at et flertal af befolkningen i 1972 stemte ja til at al offentlig virksomhed enten udliciteres eller privatiseres.

Udbud kan nu godt være godt. Arriva-udbuddet var noget klut som embedsværket klippe-klistrede sammen inde på Slotsholmen. Man kan næsten gå så vidt at sige at det var på Slotsholmen, at de ikke havde begreb om jernbanedrift.

For Vestjylland er der en god faktor ved udliciteringen - DSB kan ikke pege på nedlæggelse i Vestjylland for at redde sin egen økonomi, jf 1976.

Det er også påfaldende at strækninger, der kommer i udbud, pludselig kommer i fx DSB's fokus og gør en indsats for at få det til at virke/vise forbedringer.

Helt off-topic: vi har aldrig haft mere offentlig virksomhed end vi har nu trods udlicitering og privatiseringer. Faktisk har vores små elskede privatbaneaktiesekskaber jo været en god overskuelig form, hvorunder offentlig jernbanedrift kunne drives - men den var nok lidt for overskuelig for politikerne, for de er jo væk i deres oprindelige form. Når noget er overskueligt, kan man også se hvad det koster og det kan være farligt i sparerunder, eller hvis 'nogle' blot har set sig ond på det og det kunne mange med privatbanerne, specielt i 1960'erne.

Svendborgbanen i udbud

af Svend Jensen, 30/1 2011, 12:27 (4837 dage siden) @ UTJ

Helt præcis hvornår har udlicitering af offentlig transport ført til noget godt? Har det nogensinde givet de tilsigtede virkninger (Billigere billetter, bedre tog, komfort etc)? Ikke mig bekendt. Hele princippet er jo at man går fra, at nogen driver offentlig transport for at servicere borgerne til at nogen driver offentlig transport for at tjene penge. Det kan aldrig nogensinde føre til en forbedring på nogen fronter overhovedet.

Hvis man vil have billigere billetter så lav da de optimeringer, der skal til for at omkostningerne falder i stedet for at udbyde det til private, der kun har penge i hovedet. jeg kan ikke se nogensomhelst forhindringer i, at man driver jernbaner mere effektivt i offentligt regi, jeg forstår ikke, hvorfor det skal på private hænder først? I England har man mig bekendt rullet en stor del af de privatiseringer man lavede på jernbaneområdet for at spare penge, mere service etc. tilbage, netop fordi man indså at det aldrig nogensinde kunne give de tilsigtede virkninger.

Derudover sker der det når man har et hav af forskellige operatører, at de ikke gider samarbejde mere end der står i kontrakten. Skal man til Tønder over Bramming og toget er 10½ minut forsinket til Bramming, så kører Arriva, for i kontrakten står der de skal vente 10 min og ikke et sekund længere (det kan godt være tallene er anderledes, det er blot fiktive tal). Private vil til hver en tid aldrig være large og vil altid tænke på bundlinien fremfor passagerne. Hvis DSB havde opereret på begge strækninger havde de såmænd nok ventet det ekstra halve minut. Den skarpe vil så sige, at man kan skrive hvad som helst i kontrakten og stille krav til at de skal vente mere i særlige tilfælde el. lign., men de vil altid hoppe over hvor gærdet er lavest og kun lige nøjagtig leve op til kontrakten, så det kræver virkelig en god og gennemtænkt kontrakt. Det tager forfærdeligt meget tid og kræver rigtig meget lokal erfaring at skrive en kontrakt, der giver det ønskede resultat.

Sidst men ikke mindst får man decentraliseret administrationen, hvilket samlet set næppe kan gøre det billigere at drive togdrift i DK. Der skal jo så være 10 administrationer, der alle laver det samme, hvis der er 10 operatører. På alle andre områder centraliserer man tingene for at få det til at køre ordentligt, f.eks. laver man i disse år storsygehuse, og lukker de små for at få det mere effektivt.

Med mindre man laver samkøbsaftaler vil de 10 operatører også skulle købe tog og reservedele hver for sig og får således næppe den samme mængderabat som man ellers ville have kunnet opnå. Og hvorfor skulle de kunne blive enige om de samme tog (Lint vs. Desiro f.eks.).

Svendborgbanen i udbud

af Poul Nørbæk, Viborg, 30/1 2011, 16:37 (4837 dage siden) @ Svend Jensen

Har i dog aldrig fattet det. Så lang tid Partiet Venstre sidder på magten, eller har indflydelse på infrestrukkuren i Danmark så bliver alting smadret

Svendborgbanen i udbud

af Lars, 30/1 2011, 18:58 (4837 dage siden) @ Georg Schmidt

Da Arriva vandt udbuddet i Vestjylland havde de ingen togsæt, ingen lokomotivførere og ingen særlig kendskab til dansk jernbanedrift. Det hele skulle "løbes igang" af politikerne, for nu skulle man have rettidig toggang.

Og efter en træls periode kører det "på skinner" for Arriva herovre med så god rettidighed, at det giver bonus.

I parentes bemærket havde DSB faktisk i de forrige mere end 100 år ikke bestilt andet end at køre rettidigt derude,

Det er en gammel myte. DSB har strammet vældigt op det sidste halve til hele år, men før det var Arrivas rettidighed væsentligt bedre i hvert fald set "fra perronen", og i DSB-tiden kørte det som alle andre steder.

og så afgav DSB tilmed det billigste tilbud.

Ja måske første gang, men vist ikke i anden runde.

Hvorom alting er, så er Arriva her længe endnu og nu ovenikøbet uden skrotmodne MR-tog (som Arriva efter rygterne fik lov at leje til spotpris...) de kører endnu herovre hos DSB.

Her er til glæde for privathaderne et billede af eksprestoget på vej mod Skjern den 9. april 2003 :-D

[image]

--
mvh
Lars
Esbjerg

Svendborgbanen i udbud

af Aleksander, 31/1 2011, 02:04 (4837 dage siden) @ Lars

Togaflysninger og overarbejde så det det basker, for at få tingene til at hænge sammen, ja undskyld, men det er hvad Arriva lkf selv udtaler.

Du siger at Arrivas skrotningsmodne MR sæt, kører rundt hos DSB, så du bør nok tage en tur til Fredericia og kaste et blik på de skolestuegrønne MR sæt der står og fylder rundt omkring.

Jeg vil sige som Georg, at tiden før Arriva var det midt og vestjydske betjent af DSB, med høj rettidighed og uden aflysninger.

Jeg husker tydeligt Arrivas opstart, de skulle have hjælp til at lave ture, maskinløb, låne personale og så videre. Der gik da heller ikke ret lang tid før personalet i Arriva nedlagde arbejdet, jo det husker vi godt.

Svendborgbanen i udbud

af Georg Schmidt, 31/1 2011, 05:31 (4837 dage siden) @ Lars

Hej Lars

Jeg vil lige sige, at jeg har intet imod Arriva. Det er gode folk, og de kører godt. Skal vi ikke bare kalde det hele for politik, politikerne kan jo gøre hvad de vil, med det de ejer. Et af problemerne fra starten har nok også været at få udfærdiget kontrakterne på den mest hensigtsmæssige måde, men det er folkene fjernt fra jernbanen sikkert også blevet meget bedre til.

Jeg kan nu ikke dy mig for lige at komme med følgende:
Jeg hørte i radioen her til morgen, at DSB's lokoførere havde fået store lønstigninger. Det er vel meget forståeligt, idet de ved at true med at gå over til den private operatør kan få bonus ved blot at køre efter køreplanen.:-D :-D

Mvh
Georg

Svendborgbanen i udbud

af Flemming, knivkær Strand, 31/1 2011, 15:35 (4836 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg kan nu ikke dy mig for lige at komme med følgende:
Jeg hørte i radioen her til morgen, at DSB's lokoførere havde fået store lønstigninger. Det er vel meget forståeligt, idet de ved at true med at gå over til den private operatør kan få bonus ved blot at køre efter køreplanen.:-D :-D

Mvh
Georg

Hej Georg

Det er fordi nyhedsfolk nogen gange "glemmer" tjekke de historier, de bringer til torvs. Før vi fik ny løn ved DSB var en stor delaf det månedlige beløb diverse tillæg. mange af dem er nu "standardiseret" og blevet en del af lønnen og vupti så har Lokomotivførerne m.fl. (der er ikke noget der hedder en lokofører!!)føet en fed lønforhøjelse. Der er nævnt to ting i dit indlæg som jeg ALDRIG har oplevet i de snart 29 år jeg har været der og det er en stor lønstigning og bonus for rettidighed. (suk, støn - honk - piv ;-) )

Gode hilsner

Flemming.

Svendborgbanen i udbud

af Georg Schmidt, 31/1 2011, 16:49 (4836 dage siden) @ Flemming

Hej Flemming

Jeg tror vi går lidt fejl af hinanden i bonussnakken. Jeg forstod nok radioindslaget på den måde, at DSB havde været nødt til at hæve lønnen lidt, for at ikke for mange skulle smutte over til konkurrenten, hvor der måske er udsigt til bonus. Jeg synes det er helt fint, at I har fået jeres tillæg fast i lønnen.

Arriva laver jo halvårlige tilfredshedsundersøgelser, hvor et analysefirma går ud og spørger folk. Man kan så diskutere, om det er lettere at køre rettidig i Vestjylland end på Kystbanen, men rettidighed er selvfølgelig ikke det eneste der udløser bonus. Hvis tallet ligger over en vis højde, udløser det en bonus der bliver udbetalt af Trafikstyrelsen og fordelt til personalet hos f.eks. Arriva.

Det er jo nye tider på jernbaneområdet og det er vel forståeligt, at ældre jernbanemænd undrer sig over, at man i dag kan få bonus for noget (rettidighed) der altid har været en tjenestepligt.

Mvh
Georg

Svendborgbanen i udbud

af Sydbanen, Sydsjælland, 31/1 2011, 12:50 (4836 dage siden) @ Lars

kan da lige tilføje at Arriva bussen 620R eller 79'eren som den hed før i tiden altid er 3-5 min forsinket :-D

Mvh Mikkel - Sydbanen

Svendborgbanen i udbud

af re20000 @, Københavnstrup, 28/1 2011, 05:32 (4840 dage siden) @ Bent Olsen

ikke mig!;-)

Svendborgbanen i udbud

af Niels Munch, 28/1 2011, 08:06 (4840 dage siden) @ Bent Olsen

En borger har rettet følgende henvendelse om udbud af Svendborgbanen til Folketingets Trafikudvalg, hvorfra der endnu ikke foreligger svar:

§ 2010-11 Alm. del Henvendelse 141
Henvendelse af 7/1-11 fra Gert Ove Andersen vedr. udbuddet af regionaltogsdriften på Fyn:

http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.aspx?/samling/20101/almdel/tru/bilag/141/942449/ind...

Borgeren henviser i sin forespørgsel til Trafikstyrelsens "Udbud af togtrafik - beslutningsgrundlag" af juni 2004:

http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.aspx?/samling/20101/almdel/tru/bilag/141/942448/ind...

Sagen kan følges på Folketingets hjemmeside www.ft.dk, brug "Svendborgbanen" som søgekriterium.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak