Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Aalborg nu til aften - potentiel webcam-placering? (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/7 2014, 22:58 (3581 dage siden)

Jeg er ved at flytte fra 2. sal til 5. sal - og det er ikke for at få en bedre udsigt til jernbanen i Aalborg. Men jeg skal da være den første til at indrømme, at der ferrovialt er lidt mere at se på fra 5. sal end fra 2. sal.

På 2. sal lå Østre Alle, der på en vejoverføring passerer Aalborgs sporareal, midt i synsfeltet; men på 5. sal er der et friere udsyn. Min udsigt er mod sydvest og inkluderer jernbanestrækningen mellem vejoverføringen for Ny Kærvej i syd og Østre Allé i nord - en jernbanestrækning på ca. 790 meter.

Jeg overvejer en webcam placering. Men hvem pokker gider at sidde og glo på en samling uinteressante IC4, IC3 og MR - og det mere eller mindre ugentlige Fiskemelstog? På den anden side: Havde kameraet siddet der for 30 år siden, havde der været megen historisk "guf" at hente i arkivet: MY, MX, MZ, MH, MA, røde personvogne, masser af godstog/-vogne osv.

Så situationen overvejes.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Udsigt over den sydlige del af Aalborg station set mod sydvest tirsdag den 8. juli kl. 21.43. Udsigten begrænses af til højre et parkeringshus og til venstre Aalborg Privatbaners tidligere værksted. I midten ses det tidligere DSB maskindepot. Til højre herfor den italienske grædemur, der p.t. består af ét IC4-togsæt og 7 IC2-togsæt. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Aalborg nu til aften - potentiel webcam-placering?

af krabsen @, 10/7 2014, 10:01 (3580 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Husk også at overveje de juridiske komplikationer.

Som bekendt blev et privat opsat webcam på Vesterø havn / Læsø af Landsretten kendt ulovligt, selvom billederne ikke var af en kvalitet, hvor der kunne identificeres personer..

Aalborg nu til aften - potentiel webcam-placering?

af Thorbjørn, 10/7 2014, 12:13 (3579 dage siden) @ krabsen

Husk også at overveje de juridiske komplikationer.

Som bekendt blev et privat opsat webcam på Vesterø havn / Læsø af Landsretten kendt ulovligt, selvom billederne ikke var af en kvalitet, hvor der kunne identificeres personer..

Ja, det var i 2004, men det lader til, at det stadig fungerer,- med 4 kameraer, der opdateres hvert minut
http://www.laesoe-vejr.dk/default.aspx

Aalborg nu til aften - potentiel webcam-placering?

af krabsen @, 10/7 2014, 14:47 (3579 dage siden) @ Thorbjørn

Som bekendt blev et privat opsat webcam på Vesterø havn / Læsø af Landsretten kendt ulovligt, selvom billederne ikke var af en kvalitet, hvor der kunne identificeres personer..

Ja, det var i 2004, men det lader til, at det stadig fungerer,- med 4 kameraer, der opdateres hvert minut
http://www.laesoe-vejr.dk/default.aspx

Bemærk vendingen 'privat opsat':-)

Med den muligvis ikke uvæsentlige forskel, at laesoe-vejr.dk drives af Læsøfærgen, der ejes af Region/Kommune. Dermed er det formentlig opsat af en offentlig myndighed, der er underlagt andre regler (som f.eks. alle kameraerne på veje og broer).

Aalborg nu til aften - potentiel webcam-placering?

af Thorbjørn, 10/7 2014, 18:02 (3579 dage siden) @ krabsen

Som bekendt blev et privat opsat webcam på Vesterø havn / Læsø af Landsretten kendt ulovligt, selvom billederne ikke var af en kvalitet, hvor der kunne identificeres personer..

Ja, det var i 2004, men det lader til, at det stadig fungerer,- med 4 kameraer, der opdateres hvert minut
http://www.laesoe-vejr.dk/default.aspx


Bemærk vendingen 'privat opsat':-)

Med den muligvis ikke uvæsentlige forskel, at laesoe-vejr.dk drives af Læsøfærgen, der ejes af Region/Kommune. Dermed er det formentlig opsat af en offentlig myndighed, der er underlagt andre regler (som f.eks. alle kameraerne på veje og broer).

Datatilsynets Brochure om TV-overvågning

Avatar

Aalborg i dag - nu med mindre italiensk grædemur

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/8 2014, 18:44 (3539 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
Udsigt over den sydlige del af Aalborg station set mod sydvest tirsdag den 8. juli kl. 21.43. Udsigten begrænses af til højre et parkeringshus og til venstre Aalborg Privatbaners tidligere værksted. I midten ses det tidligere DSB maskindepot. Til højre herfor den italienske grædemur, der p.t. består af ét IC4-togsæt og 7 IC2-togsæt. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Den italienske grædemur i Aalborg i spor 91 er blevet 4 IC2-tægsæt mindre siden i går aftes. Jeg ved ikke, om det er sket i går aftes eller i løbet af dagen i dag. Jeg gætter på, at de er blevet trukket sydpå af et lokomotiv i et særtog?

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Udsigt over den sydlige del af Aalborg station set mod sydvest tirsdag den 19. august 2014 kl. 18.18. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Aalborg i dag - nu med mindre italiensk grædemur

af H. Stückler @, randers, 19/8 2014, 18:50 (3539 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas.

Jeg kunne fra Randersbro ses de kørte sydpå ca. 10.30.

Hilsen

Hans S.

Avatar

Aalborg i dag - nu med mindre italiensk grædemur

af Morten Larsen, Nørresundby, 20/8 2014, 08:23 (3539 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
Udsigt over den sydlige del af Aalborg station set mod sydvest tirsdag den 8. juli kl. 21.43. Udsigten begrænses af til højre et parkeringshus og til venstre Aalborg Privatbaners tidligere værksted. I midten ses det tidligere DSB maskindepot. Til højre herfor den italienske grædemur, der p.t. består af ét IC4-togsæt og 7 IC2-togsæt. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Den italienske grædemur i Aalborg i spor 91 er blevet 4 IC2-tægsæt mindre siden i går aftes. Jeg ved ikke, om det er sket i går aftes eller i løbet af dagen i dag. Jeg gætter på, at de er blevet trukket sydpå af et lokomotiv i et særtog?

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Udsigt over den sydlige del af Aalborg station set mod sydvest tirsdag den 19. august 2014 kl. 18.18. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

ME 1531 afhentede 4 MP (17 + 20 + 21 + 15) igår 19/8, og kørte fra Ab mod syd kl. 09.33 (+60)i M8312.

ME 1531 er pt på vej til Ab for at afhente de sidste fire sæt (MP 19 + MP 16 + MP 09 + MG 13) - afgang kl. 10:33, men mon ikke der også idag køres +60.

--
Mvh Morten L.

Avatar

Aalborg i dag - grædemuren er væk

af Morten Larsen, Nørresundby, 20/8 2014, 13:29 (3538 dage siden) @ Morten Larsen


Den italienske grædemur i Aalborg i spor 91 er blevet 4 IC2-tægsæt mindre siden i går aftes. Jeg ved ikke, om det er sket i går aftes eller i løbet af dagen i dag. Jeg gætter på, at de er blevet trukket sydpå af et lokomotiv i et særtog?

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


ME 1531 afhentede 4 MP (17 + 20 + 21 + 15) igår 19/8, og kørte fra Ab mod syd kl. 09.33 (+60)i M8312.

ME 1531 er pt på vej til Ab for at afhente de sidste fire sæt (MP 19 + MP 16 + MP 09 + MG 13) - afgang kl. 10:33, men mon ikke der også idag køres +60.

ME 1531 + MP 19 + MP 16 + MP 09 + MG 13 afgik fra Ab kl. 09.33 (+60), så nu er "den italienske grædemur" væk :-)

[image]

--
Mvh Morten L.

Aalborg i dag - grædemuren er væk

af re20000, 20/8 2014, 14:49 (3538 dage siden) @ Morten Larsen

Spændende at få opklaret hvilken jernhandler der har købt dem...

Nold

Aalborg i dag - grædemuren er væk

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 20/8 2014, 15:06 (3538 dage siden) @ Morten Larsen

- Mon det kan tænkes at det er sæt der skal ind på den nye Nordvest-bane, vi skal jo have "nye tog" herovre nu vi har fået nyt dobbeltspor. TSK TSK TSK TSK

(en smule sort humor forekom)

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

OT: IC4 på Kalundborg station 13/08-14

af T. Rithmester ⌂, Struer, 20/8 2014, 21:43 (3538 dage siden) @ mhv_vsvt

- Mon det kan tænkes at det er sæt der skal ind på den nye Nordvest-bane, vi skal jo have "nye tog" herovre nu vi har fået nyt dobbeltspor. TSK TSK TSK TSK

Da jeg for en uge siden var i Kalundborg så jeg der holdt et IC4-sæt et stykke ude på sporarealet. Har det blot være "opbevaring" eller har den kørt mens sporarbejdet stod på længere inde ad ?

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

OT: IC4 på Kalundborg station 13/08-14

af steenth, 21/8 2014, 10:07 (3538 dage siden) @ T. Rithmester

Da jeg for en uge siden var i Kalundborg så jeg der holdt et IC4-sæt et stykke ude på sporarealet. Har det blot være "opbevaring" eller har den kørt mens sporarbejdet stod på længere inde ad ?

De (der skulle være 2 togsæt) skulle bruges til indøvning under sporarbejdet efter de oplysninger jeg har set.

OT: IC4 på Kalundborg station 13/08-14

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 21/8 2014, 10:30 (3538 dage siden) @ steenth

De (der skulle være 2 togsæt) skulle bruges til indøvning under sporarbejdet efter de oplysninger jeg har set.

- det er også korrekt - de blev kørt til Kalundborg lige før spor-spærringen og skulle bruges til udd. af loko-fører i Kalundborg under lukningen af Nordvest´en.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

OT: IC4 på Kalundborg station 13/08-14

af T. Rithmester ⌂, Struer, 21/8 2014, 10:36 (3538 dage siden) @ mhv_vsvt

De (der skulle være 2 togsæt) skulle bruges til indøvning under sporarbejdet efter de oplysninger jeg har set.


- det er også korrekt - de blev kørt til Kalundborg lige før spor-spærringen og skulle bruges til udd. af loko-fører i Kalundborg under lukningen af Nordvest´en.

Ok, tak for informationen :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Aalborg i dag - grædemuren er væk

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 21/8 2014, 10:19 (3538 dage siden) @ mhv_vsvt

ME 1531 afhentede 4 MP (17 + 20 + 21 + 15) igår 19/8, og kørte fra Ab mod syd kl. 09.33 (+60) i M8312

- Jep og 5820 så jeg som RE-tog i går aftes 20-08 i afgang mod Kb klokken 20:41 (oven i købet pinligt rettidigt!) - så det var 1 af "murstenene".

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Aalborg i dag - grædemuren er væk

af andersj, Aalborg, 21/8 2014, 10:39 (3538 dage siden) @ mhv_vsvt

ME 1531 afhentede 4 MP (17 + 20 + 21 + 15) igår 19/8, og kørte fra Ab mod syd kl. 09.33 (+60) i M8312


- Jep og 5820 så jeg som RE-tog i går aftes 20-08 i afgang mod Kb klokken 20:41 (oven i købet pinligt rettidigt!) - så det var 1 af "murstenene".

IC2 på Nordvestbanen? Kan det ikke have været MG 5620 ?

--
Mvh Anders

Aalborg i dag - grædemuren er væk

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 21/8 2014, 11:47 (3537 dage siden) @ andersj

Jow - DOHH - det er mig der lige overså et P der!

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

Aalborg i dag - grædemuren er væk

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/8 2014, 11:50 (3537 dage siden) @ andersj

- Jep og 5820 så jeg som RE-tog i går aftes 20-08 i afgang mod Kb klokken 20:41 (oven i købet pinligt rettidigt!) - så det var 1 af "murstenene".


IC2 på Nordvestbanen? Kan det ikke have været MG 5620 ?

5820 er den modsatte ende af 5620 og det er IC4.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak