IC4 rapport for januar 2015 (Generelt)
--
Thomas Rasmussen
af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 20/2 2015, 22:34 (3355 dage siden)
--
Thomas Rasmussen
af Gæst, 21/2 2015, 08:34 (3355 dage siden) @ Thomas Rasmussen
alt i alt den mest positive status vi længe har set. Næste væsentligt udviklingstrin er så multipel 3 til April.
IC2 har stadig alt alt for mange fejl. Er det fordi de vedligeholdes i Fredericia og ikke i Århus?
Mvh
af re20000, 21/2 2015, 11:03 (3355 dage siden) @ Gæst
alt i alt den mest positive status vi længe har set. Næste væsentligt udviklingstrin er så multipel 3 til April.
IC2 har stadig alt alt for mange fejl. Er det fordi de vedligeholdes i Fredericia og ikke i Århus?Mvh
Ja, Fredericia er alt for tæt på Italien, så går det helt galt...
Nold
(undskyld, ku ikk la vær, syns bare det lyder som rent sludder)
af steenth, 21/2 2015, 11:18 (3355 dage siden) @ Gæst
alt i alt den mest positive status vi længe har set. Næste væsentligt udviklingstrin er så multipel 3 til April.
Genoptagelse af sammenkobling af togsæt i drift, vil rykke meget. På Nordvest kunne 2 IC4-togsæt godt erstattet kunne en dobbeltdækkertog på 4 vogne (408 sæder med IC4 og 369 med dobbeltdækker) Et togsæt er for lidt til en del afgange der. Men det ligner at vi skal hen til april til det - tidligst.
af KimC, 21/2 2015, 11:16 (3355 dage siden) @ Thomas Rasmussen
http://www.dsb.dk/Global/Om%20DSB/IC4/rapporter/ic4%20status%20januar%202015.pdf
Trods det at den overvejende andel efterhånden er godkendt, er andelen der ikke står til rådighed for driften (vedligehold/tekniske forbedringer) dog fortsat meget stor.
af Gæst1, 21/2 2015, 12:29 (3355 dage siden) @ KimC
Rolig nu. MDBF ligger stadig en del under hvad Prose rapporten mente var et realistisk mål for DECEMBER 2014. Ligeledes angiver DSB togsæt til rådighed for driften inkl reserver, mens Prose angiver togsæt i drift uden reserver. I januar har DSB præsteret 20 togsæt i kommerciel drift, hvilket er små 21 togsæt færre end Prose forventede i DECEMBER 2014.
MDBF er faldet siden man udgav Prose rapporten, og de lovede løsninger, der var "lige om hjørnet" er nu "lige om det næste hjørne". Det der før hed december 2014 hedder nu april 2015, og når vi når der, bliver flere mål sikkert flyttet igen.
Bemærk også, at Prose rapporten - som DSB altså er noget bagefter allerede, havde nedskåret amibitionsniveauet fra Atkins rapporten, der i forvejen havde nedsat niveauet ift det bestilte. Et forsigtigt bud er, at IC4 maksimalt vil komme til at performer 50% af det oprindeligt bestilte.
Forleden kom et foreløbigt svar fra transportministeriet på hvor mange penge, der egentlig kan frigøres i DSB, hvis man kørte IC4 i havnen (ikke just formuleret sådan) . Det foreløbig svar er, at man skal bruge tid på at finde et svar. Dvs DSB ved nok ikke engang hvad det koster at blive ved med at hælde penge i hullet.
Jeg er med på, at DSB har denne ufattelig naive tro på, at det er lige før, det hele kommer til at virke. Men dygtige folk gør det ikke alene. DSB har valgt at blive tog leverandør, og har modtaget halvfabrikata, som ikke engang den oprindelige leverandør ville sætte i stand.
DSB kommer aldrig til at få togene ud at køre som atkins eller Prose har anbefalet. Om et år eller to kommer der vel endnu en rapport, der vil sætte nye endnu lavere mål...
Det mest sindssyge er, at DSB F.eks i pressemeddelelsen om partikeludledning helt officielt fastholder, at der ikke er nogle alternativer til IC4, selv om alle togleverandører har fortalt, at de kan levere ganske brugbare alternativer indenfor to år. DSB har endda været i medierne i efteråret og fortalt, at de intet ved om markedet for togmateriel.
DSB Må efterhånden vide, at det bliver umuligt at få IC4 til at blive et godt tog. Ministeren har i efteråret forklaret, at en straksafskrivning af IC4 ikke vil medføre en konkurs af DSB, og leverandørerne siger, at der er alternativer. Gad vide hvorfor DSB så bliver ved med at fortsætte?
af Gæst, 21/2 2015, 18:50 (3354 dage siden) @ Gæst1
selv om alle togleverandører har fortalt, at de kan levere ganske brugbare alternativer indenfor to år.
Som uvidende ikke-nørd, må jeg spørge om hvilke øjeblikkelige alternativer, der findes til IC4, såfremt passagerkapacitet, driftshastighed og længde skal stemme nogenlunde overens?
af Gæst1, 21/2 2015, 20:14 (3354 dage siden) @ Gæst
Fra hoften:
Alstom
Lint54
Bombardier
Dobbeltdækkervogne
El lok
Diesel lok
Siemens
Dobbeltdækkervogne
El lok
Diesel lok
Skoda
Dobbeltdækkervogne
El lok
PESA
Link dieseltogsæt (hvis de ellers får løst de massive problemer i Tyskland)
Dobbeltdækkervogne
Diesel lok
Brugtkøb
SJ: to øresundstog x31
ISR op til 44 brugte IC3 tog. Ja, de er forskellige fra de danske, men de kan bygges om til danske forhold
Kapacitet fra andre operatører
SJ kan stille omtrent timedrift København - Odense jvf tidligere udsagn med X2000
Regionstog har overskudskapacitet, i form af IC2 og Lint
Skulle man gå helt til yderlighederne, så har DB stilstand management og ØBB vogne stående.
...og der er sikkert mange flere muligheder.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 21/2 2015, 21:21 (3354 dage siden) @ Gæst1
Fra hoften:
OK - havde ventet noget fra hovedet måske havde været bedre.
...og der er sikkert mange flere muligheder.
Ja i drømmeverdenen er alt jo muligt.
NB: Ironi og sarkasme kan forekomme....
--
Venligst
Michael Deichmann
af KimC, 21/2 2015, 22:37 (3354 dage siden) @ Michael Deichmann
Ja i drømmeverdenen er alt jo muligt.
Jovist, det har DSB forsøgt at holde IC4 projektet kørende på i lang tid.
af esni, Frederikssund, 23/2 2015, 22:11 (3352 dage siden) @ Michael Deichmann
Fra hoften:
OK - havde ventet noget fra hovedet måske havde været bedre.
...og der er sikkert mange flere muligheder.
Ja i drømmeverdenen er alt jo muligt.
NB: Ironi og sarkasme kan forekomme....
Vi er jo helt klart mandagstrænere her denne tråd - sandsynligvis primært fordi dem der kunne svare kvalificeret ikke må udtale sig.
Med hensyn til at skaffe erstatning for IC4, så kræves der to ressourcer: penge og tålmodighed. Kan man finde pengene og kan man vente til det bliver ens tur i køen, så er der mange muligheder, selvom nogle er mere fantasifulde end andre. Der er således meget lidt sansynligt at vi kommer til at aftage overkomplette HST fra UK, selvom de har kørt 200 km/t plantog længere tid end noget andet dieseltog i Europa
af Mads Olesen , 22/2 2015, 11:38 (3354 dage siden) @ Gæst1
ISR IC3 er ikke til salg, og har aldrig været det.
I Israel er der en jernbanestrækning (til Jerusalem) der kun kan betjenes af IC3.
Endvidere benyttes de i lokaltrafik omkring Haifa, samt på en sidebane i syd.
Mads
af steenth, 24/2 2015, 10:36 (3352 dage siden) @ Gæst1
Det forrige Gæst kom med nogle evalueringskriterier passagerkapacitet, driftshastighed (skal kunne køre i en IC3 og IC4 køreplan) og længde. Komfort skal tages hensyn til. Og alternativerne skal kunne bruges til køre til fx Århus. Materiel til regionaltog er der nok af.
Fra hoften:
Alstom
Lint54
Hastighed: 140 km/t
Længde 54 m
Sidepladser: 180
Komfort: lokaltrafik
Bombardier
Dobbeltdækkervogne
El lok
Diesel lok
Hastighed: 160 km/t (diesel), 200 km/t (el)
Længde: fleksibel
Sidepladser: fleksibel
Komfort: kan indrettes til fjerntrafik
Siemens
Dobbeltdækkervogne
El lok
Diesel lok
Hastighed: 160 km/t (diesel), 200 km/t (el)
Længde: fleksibel
Sidepladser: fleksibel
Komfort: kan indrettes til fjerntrafik
Skoda
Dobbeltdækkervogne
El lok
Der skal flere oplysninger til. Vel som overvågende alternativer for dobbeltdækkervogne
PESA
Link dieseltogsæt (hvis de ellers får løst de massive problemer i Tyskland)
Hastighed: 140 km/t
Længde: efter antal vogne - 2 vogne: 44 m.
Sidepladser: 128 for 2 vogne
Komfort: lokaltrafik
Dobbeltdækkervogne
Diesel lok
Vel som overvågende alternativer for dobbeltdækkervogne
Kapacitet fra andre operatører
SJ kan stille omtrent timedrift København - Odense jvf tidligere udsagn med X2000
Hvordan skal landdelstrafikken til Århus kunne dækkes med EL-tog.
Regionstog har overskudskapacitet, i form af IC2 og Lint
Kan de bruges til landdelstrafik?
af Jakob N, 21/2 2015, 21:52 (3354 dage siden) @ Gæst
selv om alle togleverandører har fortalt, at de kan levere ganske brugbare alternativer indenfor to år.
Som uvidende ikke-nørd, må jeg spørge om hvilke øjeblikkelige alternativer, der findes til IC4, såfremt passagerkapacitet, driftshastighed og længde skal stemme nogenlunde overens?
Først må man vel gøre sig klart hvad man mener med alternativer og "nu". Der kører ikke ret mange IC4 sæt ad gangen. IC4 kører fortsat kun som enkelte togsæt og ikke to sammen som var planen til Kalundborg, hvor der er behov f.eks. Ved ottetiden fra københavn. Man kan godt lade IC4 kører videre på det niveau de er nu uden at arbejde på forbedringer, der først vil slå i gennem om et eller to år og uden at vedligeholde alle togsæt, - nøjes med det antal der er behov for/ bruges nu. -
Alternativer
Stadler har leveret Flirt til Sverige på ca et år, de laves også som diesel og har åbnet en fabrik i hviderusland, så måske kan de gøre det igen.
http://www.stadlerrail.com/en/news/2014/10/18/stadler-produces-first-intercity-for-swed...
Hitachi leverer i UK, ret hurtigt og meget pålideligt. (22 mil km mellem fejl) ( er det tusind gange bedre end IC4?)
http://www.hitachirail-eu.com/class-395-high-speed_43.html
http://www.hitachirail-eu.com/class-465-networker-_44.html
Der er sikkert også flere men jeg har ikke gennemsøgt den anden liste efter hurtig levering.
Mvh Jakob
af Dan M, 23/2 2015, 14:37 (3353 dage siden) @ Jakob N
Ikke engelske tog, de er nogle af de grimmeste i hele verden...
af KimC, 23/2 2015, 15:09 (3353 dage siden) @ Dan M
Ikke engelske tog, de er nogle af de grimmeste i hele verden...
Udseende er ikke alt. Det er IC4 et godt eksempel på.
af Jørgen Pagh Jensen, 23/2 2015, 19:50 (3352 dage siden) @ Dan M
Engelske tog er ganske rigtigt ikke kønne, men det skyldes bl.a. deres mærkelige idé med gul bemaling på fronten. Men bortset fra det - ud over de europæiske jernbanefabrikker, så glem ikke japanerne. De kan lave tog, som både er smukke og kan køre. Jeg ved ikke præcis hvordan de gør det, men det er vist noget med, at de har besluttet sig for, at tingene bare skal virke, og så virker de. Ellers græder direktøren og begår eventuelt selvmord. (Inspiration til italienerne?)
af Jørgen Pagh Jensen, 24/2 2015, 19:35 (3351 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen
Måske dårlig stil at svare på eget indlæg, men det skrev jeg jo igår - og idag erfarede jeg, at Hitachi vil købe AnsaldoBreda. Så er der måske alligevel håb?
af BoergeOf61, Randers C, 23/2 2015, 15:23 (3353 dage siden) @ Jakob N
Hitachi leverer i UK, ret hurtigt og meget pålideligt. (22 mil km mellem fejl) ( er det tusind gange bedre end IC4?)
http://www.hitachirail-eu.com/class-395-high-speed_43.html
http://www.hitachirail-eu.com/class-465-networker-_44.html
Er det ikke noget med, britiske tog af praktiske grunde ikke kan bruges i Danmark?
Desuden kunne evt. undersøges, om Virgin Trains har nogle Class 221 i overskud som følge af elektrificering af nogle strækninger, hvor de blev brugt tidligere. Hos Virgin Trains er de kendt som Super Voyager.
af Morten Beck, Græsted, 23/2 2015, 15:36 (3353 dage siden) @ BoergeOf61
Det engelske sporprofil er mindre end i DK, men derfor kan togene vel godt bruges. Men der er meget luft mellem perronkant og tog, det er nok ikke det mest heldige.
--
Venlig hilsen
Morten Beck
af BoergeOf61, Randers C, 23/2 2015, 20:02 (3352 dage siden) @ Morten Beck
af Hedegaard, 24/2 2015, 09:25 (3352 dage siden) @ Jakob N
En bredere udgave af KiHa 283 med en højere hastighed ville egne sig perfekt til de danske forhold.
https://www.youtube.com/watch?v=c_FyIPSkBso
Men det ville blive dyrt... Rigtig dyrt.
af steenth, 24/2 2015, 10:18 (3352 dage siden) @ Hedegaard
En bredere udgave af KiHa 283 med en højere hastighed ville egne sig perfekt til de danske forhold.
Perfekt - tjaa. Det kræver noget ændre sig, da det tog køre på kapspor, som har en sporvide på 1067 mm. Derudover ser fritrumsprofilet lidt småt ud. Det vil altid være bedre at udnytte det plads som er omkring sporet. Og hastigheden er kun 130 km/t.
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Teknisk fejl lukker luftrummet i det sydlige Norge
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil