Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nu skal s-banen også være føreløs..

af kristian jakobsen ⌂ @, ølby, 17/2 2011, 03:28 (4820 dage siden)

Ifølge div viser idag, så vil man inden for 6-10 år lave en test strækning mv, for det er meget billigere uden personale i toget og kan gøre der kan køres meget mere tog..

Tænkter bare hvordan en computer kan opdage der er hænger et dyr i forruden eller toget rammer en cykel mv, tror det er en ommer må jeg erkende..

Nu skal s-banen også være føreløs..

af Lars M., 17/2 2011, 03:40 (4820 dage siden) @ kristian jakobsen

I Japan er S-togene mere eller mindre føreløse i Tokyo.

hvis man vil have føreløse S-tog her hjemme, skal man jo lige som Metroen i København have mere eller mindre lukket strækninger. Men med den udvikling der sker inde for computerverdenen er computerne nok endnu bedre til den tid.

Nu skal s-banen også være føreløs..

af Christian_3120@hotmail.com, 17/2 2011, 04:21 (4820 dage siden) @ Lars M.

Det lyder ikke godt, hvad skal de ansatte i s-toget så gøre? bliver de bare fyret?
Der er vel ikke udsigter til at fjerntrafikken bliver førerløs indenfor de næste mange år?
Hilsen Christian

Nu skal s-banen også være føreRløs..

af Tramways.dk, 17/2 2011, 04:26 (4820 dage siden) @ Christian_3120@hotmail.com

Jeg mener engang at min far sagde, at Ringbanen var forberedt til førerløs kørsel? I så fald må det være den, man vil lave teststrækning på... Nogen ved måske mere?

(Lige en lille kritisk sidetanke; Den eksisterende Metro er ét lukket system; den kommende Cityring bliver ét lukket system; Ringbanen kan blive ét lukket system, evt. efterfølgende førerløs-ificerede dele af s-banen kan blive lukkede systemer; alle sammen drevet af forskellige selskaber "for konkurrencens skyld", bare for at gøre det så besværligt for passagererne som muligt... Vi må håbe der kommer nogle mere kompetente magthavere til, med tiden...) :-P ;-)

Nu skal s-banen også være føreRløs..

af re20000, 17/2 2011, 05:59 (4820 dage siden) @ Tramways.dk

Jeg mener engang at min far sagde, at Ringbanen var forberedt til førerløs kørsel? I så fald må det være den, man vil lave teststrækning på... Nogen ved måske mere?>

Det rumsterede allerede i -02, da jeg kørte s-tog. Togene er forberedt til det. Om personalet så er det er en anden sag men de bliver vel tilbudt at blive revisorer. Men på den anden side rumsterede der også i -02 at køre s-tog i døgndrift, det er jo ikke kommet så langt endnu. Måske når pungrotterne at blive meget gamle inden førerløsheden bliver til virkelighed. Der er mange problemer og dyre investeringer at forholde sig til inden, bare se til den nuværende minimetro.

Nold

Nu skal s-banen også være føreRløs..

af Krede1972, 26/3 2012, 02:39 (4417 dage siden) @ Tramways.dk

Der er ingen førerløse tog i verden som kører over 80 km/t.
Max. hastigheden på Ringbanen er 80 km/t. Det er derfor nogle nævner at Ringbanen er forberedt til eventuel førerløs kørsel.
Alle andre strækninger på S-banen har hastigheder over 80 km/t og bliver derfor næppe førerløse - medmindre max. hastigheden nedsættes til 80 km/t - og det kommer næppe til at ske.

Nu skal s-banen også være føreRløs..

af Lokomotivføreren, 26/3 2012, 13:54 (4416 dage siden) @ Krede1972

Ideerne om førerløse tog kunne inspirere til at overveje at drive jernbane uden ledelse!

Nu skal s-banen også være føreløs..

af Henrik Hansen, vejen, 17/2 2011, 04:51 (4820 dage siden) @ kristian jakobsen

Ifølge div viser idag, så vil man inden for 6-10 år lave en test strækning mv, for det er meget billigere uden personale i toget og kan gøre der kan køres meget mere tog..

Tænkter bare hvordan en computer kan opdage der er hænger et dyr i forruden eller toget rammer en cykel mv, tror det er en ommer må jeg erkende..

Nu er transportministeren nok heller ikke den mest skarpe kniv i skuffen, hvilket mange af hans seneste påfund kan bekræfte.

Konkurrence på hovedstrækningen København-Ålborg:

Alle eksperter i jernbanedrift påpeger, at der ikke er plads på skinnerne, men ministeren siger lige ud, at sådanne praktiske ting ikke kan stoppe ham, han vil se muligheder ikke begrænsninger - altså ren idiologi.

Forslaget med førerløse S-tog høre til i samme kategori. Hvis sikkerhedsniveauet på en førerløs s-bane skal svare til hvad metroen har, så skal stort set alle strækninger ombygges, det er altså ikke nok med en computerer kan kan bremse og starte toget.

Det bliver spændende hvor mange idologiske udgydelser ministeren kan nå inden ministerpensionen kommer til udbetaling... :-)

/Henrik

Nu skal s-banen også være føreløs..

af Georg Schmidt, 17/2 2011, 06:08 (4820 dage siden) @ Henrik Hansen

Først prøvede han med København-Aalborg og nu med S-banen, mon ikke det bare er spinn. Hermed et billede fra dengang i 1969 da man havde råd til folk på S-banen. Der fløjtes afgang i Vanløse.
[image]
Vh
Georg

Nu skal s-banen også være føreløs..

af re20000, 17/2 2011, 06:14 (4820 dage siden) @ Thomas de Laine


Selve rapporten, som der henvises til, kan jeg desværre ikke finde.

Hvis indholdet af rapporten er så tyndt som Ingeniøren (der stadigvæk efter alle disse år ikke kender forskel på en lokofører og en togfører >suk< )hævder, forstår jeg godt de ikke vil have man kan finde den.
Det er da rigtigt at man kan spare lokoførere, men investeringer i indhegning, overvågningskameraer og ODS systemer bliver enorme grundet S- banens geografiske udstrækning. Og systemets sårbarhed ved ODS alarmer som følge heraf også stor. I minimetroen går det fint, der er kun 5 minutter mellem togene og afstandene er små, så det tager ingen tid at få personale frem. Forestil jer at en alarm indikerer at der er en pass i sporet på Allerød station: alle tog ml Hi og Bi skal standses og der skal gås sporinspektion inden trafikken kan genoptages? Snork!

Nold

Nu skal s-banen også være føreløs..

af Thomas de Laine ⌂, København, 17/2 2011, 06:39 (4820 dage siden) @ re20000

Med 10, 20 eller 60 minutter (nat) til næste tog, vil det nok heller ikke være lettere at få passagererne til at undlade at blokere dørene, når computeren synes, at det er afgangstid, selvom alle endnu ikke er kommet ind eller ud (som i metroen).

Nu skal s-banen også være føreløs..

af Svend, 17/2 2011, 08:10 (4820 dage siden) @ Thomas de Laine

Med 10, 20 eller 60 minutter (nat) til næste tog, vil det nok heller ikke være lettere at få passagererne til at undlade at blokere dørene, når computeren synes, at det er afgangstid, selvom alle endnu ikke er kommet ind eller ud (som i metroen).

... og hvad har man tænkt sig at gøre med transport af handicappede i kørestole?? Nej, helt førerløse tror jeg ikke togene bliver, nok nærmere fremført automatisk overvåget af en lokomotivfører - eller hvad en sådan medarbejder vil blive benævnt i fremtiden.

--
Svend

Nu skal s-banen også være føreløs..

af Anders Pedersen, 18/2 2011, 19:17 (4818 dage siden) @ Thomas de Laine

Med 10, 20 eller 60 minutter (nat) til næste tog, vil det nok heller ikke være lettere at få passagererne til at undlade at blokere dørene, når computeren synes, at det er afgangstid, selvom alle endnu ikke er kommet ind eller ud (som i metroen).

Det er os det jeg tænker på om en computer kan holde øje med om alle er kommet af eller på.
Eller en person på kørsel.
Men kunne man ikke lave en delvist selvkørende dvs. at lokoføren sætter toget på autopilot og så kan tjekke nogle billetter imens toget kører.

Kan selvfølgelig ikke nå hele toget på en gang.
Det så kun gøres hvis der er langt mellem stationerne, med mindre det kan styres via en fjerntjening.

Så kan DSB tjene lidt ekstra på kontrolafgilter

Eller DSB kan ansætte nogle folk til at gå rundt på stationer og uddele bøder til aller der smider et cikeretskøder og anden affald på skinnerne.
Så kan de komme til at tjene rigtig mange penge.

Nu skal s-banen også være føreløs..

af gamle ole, 17/2 2011, 06:34 (4820 dage siden) @ kristian jakobsen

Ja hvorfor egentlig ikke?
Hvis man skal være djævlens advokat, er jernbanedriften jo alligevel efterhånden hovedløs, så hvorfor ikke være konsekvent?:-D :-D :-D

(den var vist ikke politisk korrekt)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak