Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

2 stk ER togsæt udbrandt inat..

af kristian jakobsen ⌂ @, ølby, 18/2 2011, 03:42 (4819 dage siden)

Kilde bt.dk

1 er brandt helt og et andet totalt sodskadet...

Ild i et ER-sæt i nat

af jmp, 18/2 2011, 04:14 (4819 dage siden) @ kristian jakobsen

Sjovt som uvidende journalister har det med få blæst tingene op!

Der har været ild i ene ende af to FR-vogne og en ER-vogn er sodskadet indvendig. Andre togsæt på p-risten i Fredericia kan naturligvis have fået lidt sod; men i så tilfælde udvendigt.

Jan

Ild i et ER-sæt i nat

af kristian jakobsen ⌂ @, ølby, 18/2 2011, 04:27 (4819 dage siden) @ jmp

Vi må vente til der dukker billedere op og se hvordan det ser ud :-)

Billeder her:

af jmp, 18/2 2011, 04:38 (4819 dage siden) @ kristian jakobsen

Det togsæt kan vidst godt afskrives kan man sige :-)

Hvorfor? På billederne ser man to FR med ild i. Allerede på tredje billede kan man se, at brandvæsenet er ved at få kontrol med sagerne. Det er kun nogle får meter af hver vogn, der er brændt.

Der har før været materiel, der har været mere udbrændt, og alligevel er blevet sat i stand.

Jan

Billeder her:

af kristian jakobsen ⌂ @, ølby, 18/2 2011, 04:43 (4819 dage siden) @ jmp

Jan tænkter bare på tiden det tager at få sat dem i stand, plus hvor gl togsættene er, plus det er en forsikring sag, tager et år før der er svar fra forsikring sikkert og så sikkert endnu et år før det kan være lavet tager man tiden det tager at lave de ting som er ødlagt mv.. Og dsb har sikkert afskrevet togsættet så er sikkert nemmere at købe nyt for de penge man for end vente..

Just my 2 cent.

PS: håber da helst det bliver lavet, men er set før det er nemmere at købe nyt.

Billeder her:

af TeamBaumann, Hjordkær, 18/2 2011, 05:07 (4819 dage siden) @ jmp

Ved man hvilken togsæt, det er tale om???
Jeg kan få det til ligne togsæt 39? - men de fotos er ligt uskarp eller meget rystene.

Billeder her:

af jmp, 18/2 2011, 05:11 (4819 dage siden) @ TeamBaumann

Det er ER 39.

Jan

Billeder her:

af Fysikeren, 18/2 2011, 05:13 (4819 dage siden) @ jmp

http://www.112-fredericia.dk/ec1501/ec1501.htm

Jeg synes det ser overkommeligt ud at reparere.

Det virker umiddelbart som om vognbunden er bøjet, og dermed vil omkostningerne for en reparation vel stige temmeligt meget.

Lars

Billeder her:

af Svend, 18/2 2011, 05:32 (4819 dage siden) @ jmp

Jeg synes det ser overkommeligt ud at reparere.

Jan

Du mener at det ikke er nogen sag at bede fabrikken levere nye vogne som erstatning for de ødelagte? DSB er forsikret, så vi må håbe på, at de får skaden dækket.

--
Svend

Billeder her:

af jmp, 18/2 2011, 05:42 (4819 dage siden) @ Svend

Jeg går ud fra, at DSB, ligesom alt andet statsligt, er selvforsikret -- dvs. uden forsikring. Hvis man er så heldig at fange en evt. pyroman, må man håbe at han har en ansvarsforsikring, der så kommer til at punge ud.

At reparere den ene ende af et køretøj er standard. F. eks. den MF (MF 37) der fik smadret den ene ende ved en ulykke i en overkørsel på Nordvestbanen for et par år siden -- den dukkede op igen efter et års reparation.

Jan

Billeder her:

af Svend, 18/2 2011, 05:47 (4819 dage siden) @ jmp

Jeg går ud fra, at DSB, ligesom alt andet statsligt, er selvforsikret -- dvs. uden forsikring. Hvis man er så heldig at fange en evt. pyroman, må man håbe at han har en ansvarsforsikring, der så kommer til at punge ud.

At reparere den ene ende af et køretøj er standard. F. eks. den MF (MF 37) der fik smadret den ene ende ved en ulykke i en overkørsel på Nordvestbanen for et par år siden -- den dukkede op igen efter et års reparation.

Se her:

http://www.business.dk/diverse/dsb-vaelger-udenlandsk-forsikring

--
Svend

Billeder her:

af kristian jakobsen ⌂ @, ølby, 18/2 2011, 06:04 (4819 dage siden) @ jmp

Tror mere det her handler om togsættet er selv antændt, tror næppe det er en pyroman da branden er startet i togetsættet og de vel er aflåst om natten? Er et el togsæt så mon ikke det er noget af det som har starte branden.. Shit happens, er set selv på fly også som er brudt i brand..

Billeder her:

af Lars, 19/2 2011, 08:03 (4818 dage siden) @ jmp

Jeg går ud fra, at DSB, ligesom alt andet statsligt, er selvforsikret -- dvs. uden forsikring. Hvis man er så heldig at fange en evt. pyroman, må man håbe at han har en ansvarsforsikring, der så kommer til at punge ud.

Der er vist ingen ansvarsforsikring som dækker ildspåsættelse, hvis han/hun har gjort det med vilje.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Billeder her:

af Tramways.dk, 18/2 2011, 11:30 (4819 dage siden) @ kristian jakobsen

Er det ikke fuldstændig komplet usandsynligt, at man kan fremstille nye vognkasser? Når jeg tænker på fx. 4G S-togene, hvor man fik fremstillet et par ekstra vognkasser sammen med hovedordren, fordi det ville være umuligt at fremstille nye i fremtiden, virker det da bare endnu mere usandsynligt, at man skulle kunne få fremstillet nye vognkasser til MF/ER, der i modsætning til s-togene fra Siemens, endda kommer fra en fabrik der ikke længere eksisterer..!?!

Så omfangsrig reparation som der her vil være nødvendigt, er vist nærmest naturstridigt, når man har med aluminium at gøre...

-Men ideen med en "ER2" er da fantastisk! Man kan jo også købe et nyt ET, i "DSBdsb" design!:-P

Billeder her:

af Kasper, 19/2 2011, 14:03 (4818 dage siden) @ Tramways.dk

Er det ikke fuldstændig komplet usandsynligt, at man kan fremstille nye vognkasser? Når jeg tænker på fx. 4G S-togene, hvor man fik fremstillet et par ekstra vognkasser sammen med hovedordren, fordi det ville være umuligt at fremstille nye i fremtiden, virker det da bare endnu mere usandsynligt, at man skulle kunne få fremstillet nye vognkasser til MF/ER, der i modsætning til s-togene fra Siemens, endda kommer fra en fabrik der ikke længere eksisterer..!?!

Så omfangsrig reparation som der her vil være nødvendigt, er vist nærmest naturstridigt, når man har med aluminium at gøre...

-Men ideen med en "ER2" er da fantastisk! Man kan jo også købe et nyt ET, i "DSBdsb" design!:-P

Det er meget muligt at fremstille nye vognkasser. Men det er DYRT så vidt jeg har forstået er vognkasse siderne presset alu, men matricerne til at presse med er for længst skrottet hvilket gør det dyrt at få lavet. Isør når man så får en krav om at der skal købes mindst 300m vognkasse.

Der har jo været lidt varmt i et MF tog engang før og der vandt DSB udbudet på den rep så de ved nok hvordan det skal laves ;) Og så har de desuden en skrottet MF vogn fra Sverige stående hvor man måske kunne bruge vognkassen fra?

Billeder her:

af Henrik Hansen, Vejen, 18/2 2011, 06:14 (4819 dage siden) @ jmp

Det togsæt kan vidst godt afskrives kan man sige :-)


Hvorfor? På billederne ser man to FR med ild i. Allerede på tredje billede kan man se, at brandvæsenet er ved at få kontrol med sagerne. Det er kun nogle får meter af hver vogn, der er brændt.

Der har før været materiel, der har været mere udbrændt, og alligevel er blevet sat i stand.

ER er fremstillet af aluminium, og ved en temperatur på omkring 200°C mister aluminium halvdelen af sin styrke. Stål mister først halvdelen af sin styrke ved 400°C.

Sandsynligheden er ved en som voldsom brandbelastning som billederne viser, at de strukturelle skader på togsættet er så store, at en indstandsættelse ikke kan betale sig.

/Henrik

Billeder her:

af kristian jakobsen ⌂ @, ølby, 18/2 2011, 07:05 (4819 dage siden) @ Henrik Hansen

Og ifølge dsb.dk udbrændte 3 af vogne, så ligner vi kan se det ryge til aarhus eller andet og blive spillet for spare parts :-)

DSBs egen pressemeddelelse .....

af Niels Munch, 18/2 2011, 08:07 (4819 dage siden) @ kristian jakobsen

..... siger:

"Voldsom brand i tog
18-02-2011 11:35:00

Et elektrisk togsæt af typen IR4 udbrændte natten til fredag på parkeringsområdet i Fredericia. Branden opstod i en vestibule midt i toget i området ved kaffeautomaten. Årsagen til branden er ikke kendt, men der er en forklaring på, hvorfor den udviklede sig så voldsomt, at tre af togsættets fire vogne udbrændte.

Det var en DSB-ansat, der kl. cirka 03.15 alarmerede brandvæsenet efter selv at have forsøgt at slukke ilden. Brandvæsenet indsats blev forsinket i cirka en time på grund af problemer med jording af kørestrømmen på begge sider af det brændende togsæt. Brandvæsenet transporterer jordingsudstyret på taget af brandbilerne, og måtte efter ankomst til parkeringsområdet køre væk igen for at tage udstyret ned et sted, hvor der ikke er køreledninger.

Det er livsfarligt at opholde sig eller håndtere metal i nærheden af strømførende køreledninger, der har en spænding på 25.000 volt.

Otte togsæt med cirka 2.000 siddepladser kunne på grund af den afbrudte kørestrøm ikke sættes i drift fredag morgen, hvilket påvirkede morgentrafikken.

Niels-Martin Methmann"

Kilde: http://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/voldsom-brand-i-tog/

M.v.h.
Niels

Billeder her:

af KimC, 18/2 2011, 09:04 (4819 dage siden) @ Henrik Hansen


ER er fremstillet af aluminium, og ved en temperatur på omkring 200°C mister aluminium halvdelen af sin styrke. Stål mister først halvdelen af sin styrke ved 400°C.

Sandsynligheden er ved en som voldsom brandbelastning som billederne viser, at de strukturelle skader på togsættet er så store, at en indstandsættelse ikke kan betale sig.

Som man kan se på billederne gaber mellemrummet mellem vognkasserne mere foroven end forneden. Det betyder at der er sket sammensynktning.

MO1835 har været udbrændt men blev genopbygget. Ser man på det nederste billed hier på siden kan man godt ane at den hænger lidt på midten. Vognkassen har stort set klaret det, og så var tiden en anden den gang.

Det er noget andet med aluminium, og materiel der skal godkendes til at køre 180 efter nutidige bestemmelser. De vognkasser er selvbærende konstruktioner og svejsninger og større reparationer er ikke lige sagen. Desuden kan metallet have mistet stabilitet der hvor det stadig ser helt ud.

Derfor tror jeg heller ikke at man vil genopbygge de vognkasser.
Kan man få leveret to FR vogne til erstatning er det måske en vej at gå, men det er et spørgsmål om de redskaber der har været brugt til at fremstille de vognporfiler stadig findes og kan bruges - og hvad ejeren vil have for det...
De to ER vogne og toget i nabosporet kan sikkert reddes.

Eller man kan koble de to ER sammen til et ER/2.. ;-)

Billeder her:

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 18/2 2011, 08:04 (4819 dage siden) @ jmp

Det togsæt kan vidst godt afskrives kan man sige :-)


Hvorfor? På billederne ser man to FR med ild i. Allerede på tredje billede kan man se, at brandvæsenet er ved at få kontrol med sagerne. Det er kun nogle får meter af hver vogn, der er brændt.

Ret beset ser man vel kun et togsæt. De to vogne med ild i, står i hvert fald på en fælles boogie.

Billeder her:

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 18/2 2011, 10:45 (4819 dage siden) @ BlackThorneDK

Det togsæt kan vidst godt afskrives kan man sige :-)


Hvorfor? På billederne ser man to FR med ild i. Allerede på tredje billede kan man se, at brandvæsenet er ved at få kontrol med sagerne. Det er kun nogle får meter af hver vogn, der er brændt.

Ret beset ser man vel kun et togsæt. De to vogne med ild i, står i hvert fald på en fælles boogie.

Ind i mellem lærer man at læse sine egne kommentarere ordentligt igennem :)

De to FR er selvfølgelig vogne og ikke togsæt, der jo hedder ER...
Jeg havde læst ovenstående kommentar, som at det var to togsæt der var gået til.

Billeder her:

af Brian Væver, København, 19/2 2011, 14:25 (4818 dage siden) @ jmp

Det ligner at den ene af de 2 vogne, der er sunket sammen er ER 2139. FR har ikke udgangsdøre op mod hinanden. Så en ide om at koble de 2 ER sammen duer ikke. Og mellemvognen fra Sverige der har stået i Århus, er nu en del af øvelsestunnellen på brandskolen i Korsør.

Billeder her:

af Kasper, 26/2 2011, 08:02 (4811 dage siden) @ Brian Væver

Og mellemvognen fra Sverige der har stået i Århus, er nu en del af øvelsestunnellen på brandskolen i Korsør.

Sjovt du siger det, for der stod da en svensk IC3 vognkasse igår da jeg var der ude?

Billeder her:

af Brian Væver, København, 5/3 2011, 09:09 (4804 dage siden) @ Kasper

Men kun en. Der har været to opstillet

Avatar

2 stk ER togsæt udbrændt i nat

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 5/3 2011, 07:15 (4804 dage siden) @ kristian jakobsen

Fra DSB på Facebook:

Efter togbranden i Fredericia den 18. februar, skal det brændte IR4-tog skilles ad og køres væk.

Det foregår på rangérområdet på Holstensvej i Fredericia. Halvdelen af toget, der er røgskadet, er allerede trukket til DSB’s værksteder i Randers. Den anden halvdel er fire helt udbrændte vogne med navnet Jørgen Fibiger. De skal først have afmonteret strømdele og hjulsæt, inden de skal samme vej til Randers. Men turen vil foregå ad landevejen på blokvogn, da vognene er så skadede efter branden, at det er for usikkert at trække dem. Der er sat seks mand på opgaven, der løses over de næste dage.

Årsagen til branden er stadig ukendt.

--
[image]

2 stk ER togsæt udbrændt i nat

af jmp, 5/3 2011, 07:27 (4804 dage siden) @ Tommy Nilsson

Varmdriksautomaterne er slukkede indtil videre, så man har en mistænkt.

Jan

2 stk ER togsæt udbrændt i nat

af Brian Væver, København, 5/3 2011, 09:09 (4804 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det lyder som "DSB i dag". Jørgen Fibiger har lagt navn til en MF. ER har da aldrig haft navne. 39 skal skilles ad. 29 er kørt på skinner derfra.

2 stk ER togsæt udbrændt i nat

af Søren Nygaard, 5/3 2011, 09:41 (4804 dage siden) @ Tommy Nilsson

D. 27-2-2011 holdt ER 39 ved rangerområdet i Fredericia.

[image]


Det andet sæt var ingen sted at se, så det var nok sendt til Randers.

Jernbanebøger

Eventyrlige Rejseberetninger

Eventyrlige Rejseberetninger. Pris 170 kr.

Læs mere
Indsend billeder
Hedeland Veteranbanes lokomotiver
Hedeland Veteranbanes lokomotiver

Her er en oversigt over alle smalsporslokomotiver (damp, benzin og diesel) tilhørende Hedelands Veteranbane (Industribaneklubben). Listen er forsynet med links til lokomotiverne i Jernbanen.dk´s database, hvor data og billeder kan ses.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak