Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

FC simulator

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 7/10 2010, 18:25 (4950 dage siden)

Hvis man går rundt med en lille fjernstyringsleder i maven, så kan man på http://sts.js-home.org/ teste sine evner i netop denne retning.

[image]

Her er et udsnit af Østerport med tog i spor 1, 3 og 4 samt et S-tog under indkørsel i spor 5. Det er dog noget rod, at man skal styre både S-tog og fjerntrafikken samtidig. Simulatoren er forsynet med de rigtige køreplaner og de rigtige tognumre, så på den front er realismen høj.

[image]

Her er et udsnit af tjenestekøreplanen og vil man teste sig selv, kan man lade simulatoren stå i en time uden at røre den og så se, hvor lang tid man skal bruge for at være rettidig igen - det er godtnok svært. :-D

--
[image]

FC simulator

af Ove Nygaard @, Fredericia, 8/10 2010, 04:57 (4949 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy.
Endeligt et indlæg for vi "sikringsanlægsentusiaster". Jeg går ikke rundt med en lille "FC-leder i maven", for jeg har "i mine unge dage" været FC-leder hist og pist, men jeg vil da teste mine evner her - uden at offentliggøre resulatet. Er der ikke noget med et "handicap", når man er "årgang 1935"? Bemærk iøvrigt, at tyskerne taler om + ved forsinkelser, hvor vi danskere taler om -. Det minder mig om mine 17 år i Padborg, hvor jeg hørte begrebet første gang. Nok om det - det satte noget i gang i mig.
Bedste hilsener
Ove Nygaard

En virkelig driftscentral-succes (med links)

af Niels Munch, 8/10 2010, 06:32 (4949 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej alle,

En af de gevinster, det i sin tid var hensigten at opnå ved sammenlægningen af hovedstadsregionens privatbaner, var etableringen af en fælles driftscentral i Hillerød.

Projektet, der blev forestået af infrastruktur- og ejerselskabet Hovedstadens Lokalbaner A/S (HL) sammen med operatørselskabet Lokalbanen A/S (LB) og leverandøren Cactus Automation AB, blev nærmere beskrevet i Nordisk Järnbane Tidende (NJT) nr. 5/2004.

Interesserede kan læse artiklen, som er forfattet af HLs daværende projektleder, her:

NJT 5/2004 side 24 og NJT 5/2004 side 25.

Efter kontraktunderskrift i Hårlev, den 16. januar 2004:

[image]
Hårlev, den 16.01.2004, repræsentanter for Cactus t.v. og for HL t.h.

I f.m. strukturreformens iværksættelse pr. 01.01.2007 blev Østbanen udskilt fra HL og sammenlagt med RegionsTog (RT), idet Østbanen dog fortsat fjernstyres fra DC Hillerød, indtil RT har udformet sin fremtidige fjernstyringsstrategi.

Bedste hilsener
Niels

En virkelig driftscentral-succes (med links)

af OJK37, 8/10 2010, 07:55 (4949 dage siden) @ Niels Munch

Ærgerligt at Brodersen's RTU var for langsom!
Ole-Jørn

Avatar

En virkelig driftscentral-succes (med links)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 8/10 2010, 08:11 (4949 dage siden) @ OJK37

RTU:
Remote Terminal Unit
Returned to unit
Right to use
Roof Top Unit
Riga Technical University
:-P

--
[image]

En virkelig driftscentral-succes (med links)

af UTJ, 8/10 2010, 08:37 (4949 dage siden) @ Niels Munch

I f.m. strukturreformens iværksættelse pr. 01.01.2007 blev Østbanen udskilt fra HL og sammenlagt med RegionsTog (RT), idet Østbanen dog fortsat fjernstyres fra DC Hillerød, indtil RT har udformet sin fremtidige fjernstyringsstrategi.


Så er det lige for: hvorfor ikke lade resten blive styret fra Hillerød kunne man mene. Så har man også taget hul på den næste strukturreform?!

En virkelig driftscentral-succes (med links)

af Niels Munch, 9/10 2010, 07:22 (4948 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik,

Ja, det ligger klart inden for de tekniske muligheder.

[image]

M.v.h.
Niels

En virkelig driftscentral-succes (med links)

af Ove Nygaard @, Fredericia, 9/10 2010, 09:13 (4948 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.
Ja, en ting er de tekniske muligheder, en anden ting er de politiske, og det er jo ikke altid, de falder sammen.
Ikke mindst inden for den (næst)vanskeligste drift at styre har de to ting ofte ikke passet sammen.
Bedste hilsener
Ove:-D


ContecRail
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak