Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- København H 2023
Gå ned Sider: 1 [2]
København H 2023
Af Niels. 13/09-23, 10:39.
God dag i forrummet

Københavns Hovedbanegård blev fredet i 1983, så der bliver ikke noget af at ændre væsentligt på bygningernes ydre eller indre karakteristika.
Når det er sagt, så er min ydmyge mening, at jeg oplever, at banegården ligger en smule indklemt - specielt (hoved)indgangen mod Vesterbrogade er skæmmet af taxaholdepladser, mærkelige markiser for Max - den godaste burger! og lignende.
Jeg kunne godt forestille mig, at en overdækning af banegraven ud mod Vesterbrogade kunne skabe et bedre udsyn til Hovedbanegården, hvis man altså holde fast i at lave en åben plads, der ikke plastres til med diverse bygninger, der hindrer udsynet mod Banegården.
Men risikoen for, at det bliver økonomien, der kommer til at styre et sådant projekt, er da bestemt til stede.

Venlige hilsner

Niels H

København H 2023
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 13/09-23, 11:20.
Citat fra: Bent Jensen Dato 12/09-23, 23:33Jeg kunne da tænke mig at administrationsbygningen langs Bernstorffsgade.blev fjernet men lod konge ventesalen blive, så man åbnede ind til perronerne administration kunne så flyttes, evt til Høje Taastrup eller andet steds??  Ligeledes i den anden side Reventlowsgade, åbne op her så vi fik lys og luftig banegård hvor administrationen så skulle ligge ville være en anden diskussion, Mvh Bent
Som andre anfører er bygningen fredet og lur mig - hvis man gjorde det, så er der nogen der brokker sig over at nu står der en halv pelikan ind over sporene når det blæser - og det gør det jo som bekendt en del her i landet.

København H 2023
Af JaPa. 13/09-23, 23:21.
Jeg synes vi også skal have chancen for at se den gamle dame fra bagsiden og under skørterne (perronhallerne), så er er nogle billeder fra en sommermorgen, hvor turen til Roskilde fra Ringsted gik over ny bane til Hovedbanen og gammel bane til Roskilde. (Hurtigere og langt mere behageligt end togbusser.)

Jan P.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.       

København H 2023
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 14/09-23, 11:52.
En smuk dame, hvis jeg må sige sådan i disse tider.

Husker endnu da der var brand i taget over spor 11-12, i forbindelse med en renovering.
gav sgu vand i øjet. burde måske være et historisk opslag
sorry

København H 2023
Af Niels Munch. 14/09-23, 12:14.
Citat fra: hummel_62 Dato 14/09-23, 11:52En smuk dame, hvis jeg må sige sådan i disse tider.

Det er en kompliment, så det må du vist gerne; blot du ikke gramser eller på anden måde opfører dig mandschauvinistisk.

København H 2023
Af esni. 14/09-23, 17:19.
Neon-rørs-digitaluret over hovedindgangen har været der i hvert fald siden ca 1960, hvor min personlige hukommelse starter. Men hvornår kom det op? Og var der ikke en periode i '80-erne, hvor det ikke virkede?

Eskild

København H 2023
Af esni. 14/09-23, 17:23.
Citat fra: hummel_62 Dato 14/09-23, 11:52En smuk dame, hvis jeg må sige sådan i disse tider.

Husker endnu da der var brand i taget over spor 11-12, i forbindelse med en renovering.
gav sgu vand i øjet. burde måske være et historisk opslag
sorry

Skøn på afstand og smuk når man dykker ned i detaljerne

Eskild

København H 2023
Af Dampfmeisteren. 15/09-23, 08:08.
Citat fra: hummel_62 Dato 12/09-23, 11:24nå mon??

men ja jeg havde i tankerne en busterminal for lokale bus linjer.

Man er jo på vej væk fra busterminaler for lokale linjer.
Med den københavnske trafik, specielt med cykler er det meget tidskrævende at foretage især højresving.
Derfor bygger man om, så busserne holder langs vejene i stedet.
Se eksempelvis på Flintholm, hvor de fleste busser nu holder i lange buslommer langs Grøndals Parkvej.

Gå op Sider: 1 [2]
DSB MH 419
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak