Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Meget let, men hvor ses dette syn :-)
Gå ned Sider:[1] 2
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: bjarkemm Dato 27/09-23, 09:22Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Horsens?

M.v.h.
Niels

[quote author
Citat fra: Niels Munch Dato 27/09-23, 11:37Horsens?

M.v.h.
Niels
Ja. Nattens kabelovergravning gav det meget sjændne syn med to tog på samme spor i Horsens. 

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Når jeg ser det billede, så er min eneste tanke "skub dem lidt tættere på hinanden og kobl dem sammen."

Det ville se enormt fjollet ud og de ville selvfølgelig ikke kunne køre i multipel, men altså...

Jeg får associationer til det billede der dukkede op for et par år tilbage hvor en ICE 3 og en TGV POS var kommet til at 'kysse', hvilket resulterede i nogle buler i frontpartierne på begge tog.

Gad vide om det er praktisk muligt at lave en fælles standard for togkoblinger og dataoverførsel, så togsæt ikke bare kan kobles sammen på tværs af typer, men også samkøres på tværs uden at skulle specialdesignes til det?

Meget let, men hvor ses dette syn :-)
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 27/09-23, 16:43.
Citat fra: anho Dato 27/09-23, 15:31Gad vide om det er praktisk muligt at lave en fælles standard for togkoblinger og dataoverførsel, så togsæt ikke bare kan kobles sammen på tværs af typer, men også samkøres på tværs uden at skulle specialdesignes til det?

Tidshorisonten for det er formentlig nogenlunde sammenfaldende med det tidspunkt, hvor solen i vores solsystem lukker og slukker..... ;D

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 27/09-23, 16:43
Citat fra: anho Dato 27/09-23, 15:31Gad vide om det er praktisk muligt at lave en fælles standard for togkoblinger og dataoverførsel, så togsæt ikke bare kan kobles sammen på tværs af typer, men også samkøres på tværs uden at skulle specialdesignes til det?

Tidshorisonten for det er formentlig nogenlunde sammenfaldende med det tidspunkt, hvor solen i vores solsystem lukker og slukker..... ;D

Jeg tænker særligt på at tilladelserne kommer til at tage uendelig lang tid. Mener fx at lokaltog og regiontogs lint togsæt skulle igennem en meget omfattende testrunde med alle mulige konfigurationer og vendinger af tog til test koblinger før de måtte køre sammen. Og det var samme togtype 🤯

Jeg tænker at hvis man kunne finde på et standardiseret format til al overførsel af data mellem togsæt, og en standardiseret måde at placere kablerne til dette på koblingerne... så burde det måske være underordnet at togene så reelt set kører med forskellige softwaresystemer? Så længe de taler samme sprog, så at sige. De digitale automatiske koblinger til godstog kunne måske bruges som et første skridt på vejen.

I Japan har man forskellige tog, ofte bygget af forskellige producenter, som kan køre sammen - Shinkansen type E3 og type E2, for eksempel. Hankyū-privatbanen i Osaka-området har tog der er bygget over et bredt spænd af år, og hvor mange af typerne trods det er i stand til samdrift.

Det langt større spørgsmål er måske ikke om det er teknisk muligt, men nærmere om gevinsten i interoperabilitet ville være investeringen værd.

Nå, men nok om det sidespring...

Citat fra: anho Dato 27/09-23, 15:31Gad vide om det er praktisk muligt at lave en fælles standard for togkoblinger og dataoverførsel, så togsæt ikke bare kan kobles sammen på tværs af typer, men også samkøres på tværs uden at skulle specialdesignes til det?

Har DB ikke netop gjort dette til et krav for alle kommende udbud af nye togsæt? Jeg mener den gode Lasse Toylsbjerg har omtalt det herinde.

For eksisterende materiel er det nok for stor en mundfuld at udvikle, teste og godkende til at det er rentabelt.

Citat fra: RasmusD Dato 27/09-23, 18:27Har DB ikke netop gjort dette til et krav for alle kommende udbud af nye togsæt? Jeg mener den gode Lasse Toylsbjerg har omtalt det herinde.

For eksisterende materiel er det nok for stor en mundfuld at udvikle, teste og godkende til at det er rentabelt.

DB fremsatte allerede idéen i f.m. den første generation af 'lette dieseltog', der blev udviklet i sidste halvdel af 1990'erne kølvandet på regionaliserings-lovgivningen. Idéen blev dog ikke realiseret, ikke mindst fordi det ikke var et krav fra de regionale trafikkøbere.

M.v.h.
Niels

Meget let, men hvor ses dette syn :-)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/09-23, 18:50.
Seneste redigering: 27/09-23, 18:52 af Per Holm
Hvis det havde været en god idé, dvs. fordelene havde berettiget de ekstra omkostninger, havde det været krævet ved nyanskaffelser forlængst.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: anho Dato 27/09-23, 15:31Når jeg ser det billede, så er min eneste tanke "skub dem lidt tættere på hinanden og kobl dem sammen."

Det ville se enormt fjollet ud og de ville selvfølgelig ikke kunne køre i multipel, men altså...

Jeg får associationer til det billede der dukkede op for et par år tilbage hvor en ICE 3 og en TGV POS var kommet til at 'kysse', hvilket resulterede i nogle buler i frontpartierne på begge tog.

Gad vide om det er praktisk muligt at lave en fælles standard for togkoblinger og dataoverførsel, så togsæt ikke bare kan kobles sammen på tværs af typer, men også samkøres på tværs uden at skulle specialdesignes til det?

https://www.sporskiftet.dk/forum/rigtige-jernbaner/dsb/generationer-m%C3%B8des-ic3-med-ic4-p%C3%A5-sl%C3%A6b

Citat fra: Trainee Dato 27/09-23, 19:34https://www.sporskiftet.dk/forum/rigtige-jernbaner/dsb/generationer-m%C3%B8des-ic3-med-ic4-p%C3%A5-sl%C3%A6b

Ja, kønt er det ikke, men det ser da rimelig sjovt ud!

Citat fra: Per Holm Dato 27/09-23, 18:50Hvis det havde været en god idé, dvs. fordelene havde berettiget de ekstra omkostninger, havde det været krævet ved nyanskaffelser forlængst.

Ikke nødvendigvis. Der er jo ingen gevinst for den enkelte trafikkøber før alle andre også gør brug af det, og det kan gøre et udbud meget dyrere hvis man står og vil købe et tog af en stor producent, men så kræver et andet system til datatransmission.

Men hvis man gik sammen og gjorde det på EU-plan og indførte én enkelt standard, så ville de faste omkostninger kunne spredes meget bredere, og langt lettere blive opvejet af gevinsterne. Det er vel samme grund til at signalsystemerne i Europa først blev standardiseret på tværs af landegrænser, efter der centralt blev taget en beslutning om det. For koblinger skal det så standardiseres på tværs af produktplatforme i stedet.

Meget let, men hvor ses dette syn :-)
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 27/09-23, 22:27.
Problemet med sådannen standarder er jo, at det begrænser udviklingen af nye funktioner. Så vil det ikke bare være opfinderne7udviklerne af den nye funktion, der bare implementerer det, men man skal igennem en homologeringsprocess med alle parter - kolleger/konkurrenter, myndigheder mm.

Citat fra: Trainee Dato 27/09-23, 19:34https://www.sporskiftet.dk/forum/rigtige-jernbaner/dsb/generationer-m%C3%B8des-ic3-med-ic4-p%C3%A5-sl%C3%A6b

Det er ikke andet end et par uger siden at en IC4 blev koblet sammen med en ER4 i Odense for at bugsere den fra et strømløst område til et område med strøm.

Kan ikke huske historien helt præcist, men jeg mener det var noget i retning af et projektarbejde havde fået udkoblet kørestrøm i nogle spor, og at det skulle vare i en længere periode. Uheldigvis havde man parkeret et ER4 sæt i et af de berørte spor.

Oplevede det dog ikke selv, men den skulle være god nok at det er sket. Igen, årsagen til det er måske ikke gengivet så præcist.

Det kan jo lade sig gøre. Tag for eksempel til Trier og Koblenz hvor DB og CFL sammenkobler deres tog. DB's er enkeltdækker, mens CFL's er dobbeltdækker.

Nu arbejdes der på europæisk plan for en Digital Automatic Coupler (DAC), som egentlig nok er tænkt til godstog, men hvorfor skulle den ikke også kunne være en harmoniseret kobling til persontog.

Og selvom europæisk harmonisering indenfor jernbanen godt kunne gå stærkere, så tror jeg ikke vi skal vente til solen slukker før DAC er en realitet.

Niels

Gå op Sider:[1] 2
ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak