Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
Hvis man har arbejdet med forandringer, så ved man at kultur slår strategi og hvis embedsapparatet er imod noget kulturelt, så har det en svær gang på jord, hvis ikke at der træffes en politisk beslutning om det, og det er derfor at det er skudt så lang ud i fremtiden som man kunne komme afsted med, uden at aflyse det.

Citat fra: TroelsH Dato 27/10-23, 14:01Hvis man har arbejdet med forandringer, så ved man at kultur slår strategi og hvis embedsapparatet er imod noget kulturelt, så har det en svær gang på jord, hvis ikke at der træffes en politisk beslutning om det, og det er derfor at det er skudt så lang ud i fremtiden som man kunne komme afsted med, uden at aflyse det.

Det er OK at du går ind for dobbeltsporet Tinglev-Padborg, men du slår det virkelig op til noget meget stort, det er lidt en underlig ting at udråbe som DEN store mangel på det danske jernbanenet. Der er utallige projekter, hvor du ville få meget mere kapacitet for pengene. Jeg er egentlig enig i mange af dine betragtninger, men jeg kan ikke lade være med at studse over det.

DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 28/10-23, 02:46.
Citat fra: TroelsH Dato 27/10-23, 13:34Vi har brug for to spor ASAP, da vi indtil Femern åbner kører hele trafikken til til Skandinavien via et spor, og bagefter så vil det give den nødvedige redundans.


Hvis det afmonterede 2. hovedspor Te - Pa allerede på mandag påbegyndes retableret, vil det så kunne tages i brug før ibrugtagningen af Femern-forbindelsen eller er det allerede for sent at nå?

I sidstnævnte tilfælde er der vel ingen grund til fantasere videre men i stedet indrette os på en nærmeste fremtid med kun et grænseoverskridende spor i hver af Pa og Tdr.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hvis man begynder på mandag, burde det være klar til K32, plus/minus et år eller to.

Citat fra: dkat Dato 27/10-23, 23:27Det er OK at du går ind for dobbeltsporet Tinglev-Padborg, men du slår det virkelig op til noget meget stort, det er lidt en underlig ting at udråbe som DEN store mangel på det danske jernbanenet. Der er utallige projekter, hvor du ville få meget mere kapacitet for pengene. Jeg er egentlig enig i mange af dine betragtninger, men jeg kan ikke lade være med at studse over det.

Misforstå mig ret. Jeg tror ikke at det med et slag løser alle jernbanens problemer, men det er lige så vigtigt symbolsk at få elektrificeret dobbeltspor ud af landet, når særligt de yngre og virksomhederne efterspørger klimavenlig transport af både passagerer og gods nationalt og internationalt som alternativ til fly og lastbiler. Samtidig er det en af de ting som der ikke er den store skub til i de ofte nationalt fokuserede Arriva, BDK og DSB, og mens at mange andre har deres kæpheste, så vil jeg gerne slå et slag for det her, fordi at der ikke er så mange der gør det og netop fordi at det er overkommeligt i størrelse, tid og finansiering, særligt nu når signalprogrammet i vest igen er på skinner. Det er en lavthængende frugt.

Citat fra: Per Holm Dato 28/10-23, 02:46
Citat fra: TroelsH Dato 27/10-23, 13:34Vi har brug for to spor ASAP, da vi indtil Femern åbner kører hele trafikken til til Skandinavien via et spor, og bagefter så vil det give den nødvedige redundans.


Hvis det afmonterede 2. hovedspor Te - Pa allerede på mandag påbegyndes retableret, vil det så kunne tages i brug før ibrugtagningen af Femern-forbindelsen eller er det allerede for sent at nå?

I sidstnævnte tilfælde er der vel ingen grund til fantasere videre men i stedet indrette os på en nærmeste fremtid med kun et grænseoverskridende spor i hver af Pa og Tdr.

I investeringsplanen er der afsat 2 år til det.


Citat fra: TroelsH Dato 28/10-23, 14:07
Citat fra: Per Holm Dato 28/10-23, 02:46
Citat fra: TroelsH Dato 27/10-23, 13:34Vi har brug for to spor ASAP, da vi indtil Femern åbner kører hele trafikken til til Skandinavien via et spor, og bagefter så vil det give den nødvedige redundans.


Hvis det afmonterede 2. hovedspor Te - Pa allerede på mandag påbegyndes retableret, vil det så kunne tages i brug før ibrugtagningen af Femern-forbindelsen eller er det allerede for sent at nå?

I sidstnævnte tilfælde er der vel ingen grund til fantasere videre men i stedet indrette os på en nærmeste fremtid med kun et grænseoverskridende spor i hver af Pa og Tdr.

I investeringsplanen er der afsat 2 år til det.

Så hvis man starter i 2024 bør det kunne være færdigt i 2026, 3 år før Femern skal åbne.

Citat fra: TroelsH Dato 28/10-23, 14:06
Citat fra: dkat Dato 27/10-23, 23:27Det er OK at du går ind for dobbeltsporet Tinglev-Padborg, men du slår det virkelig op til noget meget stort, det er lidt en underlig ting at udråbe som DEN store mangel på det danske jernbanenet. Der er utallige projekter, hvor du ville få meget mere kapacitet for pengene. Jeg er egentlig enig i mange af dine betragtninger, men jeg kan ikke lade være med at studse over det.

Misforstå mig ret. Jeg tror ikke at det med et slag løser alle jernbanens problemer, men det er lige så vigtigt symbolsk at få elektrificeret dobbeltspor ud af landet, når særligt de yngre og virksomhederne efterspørger klimavenlig transport af både passagerer og gods nationalt og internationalt som alternativ til fly og lastbiler. Samtidig er det en af de ting som der ikke er den store skub til i de ofte nationalt fokuserede Arriva, BDK og DSB, og mens at mange andre har deres kæpheste, så vil jeg gerne slå et slag for det her, fordi at der ikke er så mange der gør det og netop fordi at det er overkommeligt i størrelse, tid og finansiering, særligt nu når signalprogrammet i vest igen er på skinner. Det er en lavthængende frugt.

Nej det er det ikke. Ethvert anlægsprojekt giver forstyrrelser i anlægsperioden. Og der er kun et spor. Som i dag fungerer. Men kun lige akkurat.

Så man vil få store forstyrrelser i en periode (sporspærringer, hastighedsnedsættelser mens der arbejdes), for at få en gevinst i et par år inden Femern åbner. For lidt gevinst og for stor omkostning transportmæssigt.

Og jeg savner stadig svar på, hvem af brugerne der har talt for at fremrykke investeringen? Men de er måske ligegyldige?

Citat fra: TroelsH Dato 28/10-23, 14:29Så hvis man starter i 2024 bør det kunne være færdigt i 2026, 3 år før Femern skal åbne.

Nej, så simpelt er det ikke.

På nuværende tidspunkt er projektet slet ikke påbegyndt. Godt nok findes et projekt fra 1993, men man er nødt til at starte helt forfra, da mange forudsætninger er ændret.

I grove træk skal man først lave miljøvurdering og anlægsoverslag før politikerne endeligt kan vedtage projektet, og herefter skal der laves detailprojektering, så der kan foretages ekspropriationer og entreprenørudbud. Først herefter kan man bruge 2-3 år på at udføre selve projektet.

Derfor kan man ikke nå at bygge det inden femern er færdig.

Citat fra: Jimbow Dato 28/10-23, 21:41
Citat fra: TroelsH Dato 28/10-23, 14:29Så hvis man starter i 2024 bør det kunne være færdigt i 2026, 3 år før Femern skal åbne.

Nej, så simpelt er det ikke.

På nuværende tidspunkt er projektet slet ikke påbegyndt. Godt nok findes et projekt fra 1993, men man er nødt til at starte helt forfra, da mange forudsætninger er ændret.

I grove træk skal man først lave miljøvurdering og anlægsoverslag før politikerne endeligt kan vedtage projektet, og herefter skal der laves detailprojektering, så der kan foretages ekspropriationer og entreprenørudbud. Først herefter kan man bruge 2-3 år på at udføre selve projektet.

Derfor kan man ikke nå at bygge det inden femern er færdig.

Miljøvurdering skal den nok kom igennem. langt det meste af infrastrukturen er allerede der. Hvis alle motorvejene kunne kom igen Miljøvurdering så skal dette mini projekt også.

Citat fra: mgameing123 Dato 29/10-23, 00:20
Citat fra: Jimbow Dato 28/10-23, 21:41
Citat fra: TroelsH Dato 28/10-23, 14:29Så hvis man starter i 2024 bør det kunne være færdigt i 2026, 3 år før Femern skal åbne.

Nej, så simpelt er det ikke.

På nuværende tidspunkt er projektet slet ikke påbegyndt. Godt nok findes et projekt fra 1993, men man er nødt til at starte helt forfra, da mange forudsætninger er ændret.

I grove træk skal man først lave miljøvurdering og anlægsoverslag før politikerne endeligt kan vedtage projektet, og herefter skal der laves detailprojektering, så der kan foretages ekspropriationer og entreprenørudbud. Først herefter kan man bruge 2-3 år på at udføre selve projektet.

Derfor kan man ikke nå at bygge det inden femern er færdig.

Miljøvurdering skal den nok kom igennem. langt det meste af infrastrukturen er allerede der. Hvis alle motorvejene kunne kom igen Miljøvurdering så skal dette mini projekt også.
Det tror jeg ikke der er nogen der tvivler på, men det tager tid og koster penge at lave den.

Var der ikke noget med at vente til Femern var i drift. Om det ar officielt eller øl stue snak husker jeg ikke.

Selv om jeg synes det ville være godt at få hele jernbane h'et ( lille h) på el nyt signalsystem og to spor.

Så ville det vel være bedst hvis de to spor forsætter syd for grænsen?

DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/10-23, 12:14.
Seneste redigering: 29/10-23, 12:17 af Per Holm
Citat fra: hummel_62 Dato 29/10-23, 11:14Så ville det vel være bedst hvis de to spor forsætter syd for grænsen?

Citat fra: Emil Hornemann / Peter Faber ♫ Hvad du ønsker skal du få ... ♫


Dit ønske er vist allerede gået i opfyldelse. Der ser ud til at være to fint elektrificerede spor hele vejen fra Padborg til Flensburg Weiche af hvilken årsag Padborg har såvel to I- som to U-signaler mod syd.

PS. Jeg præsterede også at skrive det forkerte i et tidligere indlæg.  :-X

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 29/10-23, 12:14
Citat fra: hummel_62 Dato 29/10-23, 11:14Så ville det vel være bedst hvis de to spor forsætter syd for grænsen?

Citat fra: Emil Hornemann / Peter Faber ♫ Hvad du ønsker skal du få ... ♫


Dit ønske er vist allerede gået i opfyldelse. Der ser ud til at være to fint elektrificerede spor hele vejen fra Padborg til Flensburg Weiche af hvilken årsag Padborg har såvel to I- som to U-signaler mod syd.

PS. Jeg præsterede også at skrive det forkerte i et tidligere indlæg.  :-X
Så ledes kom julen tidligt i år.
Sorry jeg ikke har styr på det

Citat fra: Niels Bak Dato 28/10-23, 20:14
Citat fra: TroelsH Dato 28/10-23, 14:06
Citat fra: dkat Dato 27/10-23, 23:27Det er OK at du går ind for dobbeltsporet Tinglev-Padborg, men du slår det virkelig op til noget meget stort, det er lidt en underlig ting at udråbe som DEN store mangel på det danske jernbanenet. Der er utallige projekter, hvor du ville få meget mere kapacitet for pengene. Jeg er egentlig enig i mange af dine betragtninger, men jeg kan ikke lade være med at studse over det.

Misforstå mig ret. Jeg tror ikke at det med et slag løser alle jernbanens problemer, men det er lige så vigtigt symbolsk at få elektrificeret dobbeltspor ud af landet, når særligt de yngre og virksomhederne efterspørger klimavenlig transport af både passagerer og gods nationalt og internationalt som alternativ til fly og lastbiler. Samtidig er det en af de ting som der ikke er den store skub til i de ofte nationalt fokuserede Arriva, BDK og DSB, og mens at mange andre har deres kæpheste, så vil jeg gerne slå et slag for det her, fordi at der ikke er så mange der gør det og netop fordi at det er overkommeligt i størrelse, tid og finansiering, særligt nu når signalprogrammet i vest igen er på skinner. Det er en lavthængende frugt.

Nej det er det ikke. Ethvert anlægsprojekt giver forstyrrelser i anlægsperioden. Og der er kun et spor. Som i dag fungerer. Men kun lige akkurat.

Så man vil få store forstyrrelser i en periode (sporspærringer, hastighedsnedsættelser mens der arbejdes), for at få en gevinst i et par år inden Femern åbner. For lidt gevinst og for stor omkostning transportmæssigt.

Og jeg savner stadig svar på, hvem af brugerne der har talt for at fremrykke investeringen? Men de er måske ligegyldige?

Det er den samme omkostning nu som i 2035? Men den forskel at hvis man bruger pengene nu, så har vi glæde af sporet de næste ti år. Det har vi ikke ellers.

Brugerne er der ikke, fordi at der ikke er kapacitet til ret meget, og det er hele sagens kerne. Man tænker på dem som er her nu, ikke det som er på vej, og det er derfor at man ikke skal vente. Men dem i dag tænker ikke over i morgen, for bare de kan få en godstog igennem i dag. Dem der bruger den i dag er primært godsoperatører, og de kører Tyskland-Sverige og de vil gerne undgå bøvl, og sådan er alle private virksomheder, men ofte kan de godt leve med lidt forandringer i en periode, hvis man tager hensyn. Man kan også se om man kan inddrage i Tønder banen til godstog i en periode, selvom at de så må køre med diesellok.

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak