Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 7
Nu sker der noget på de internationale togforbindelser

DSB er gået ind i et samarbejde med de nationale togselskaber i nabolandene om at skabe et netværk bygget op om korridoren over Femern, der skal give direkte tog fra København til alle de nærmeste hovedstæder.

https://www.kollektivtrafik.dk/nyt-netvaerk-af-internationale-tog-er-paa-tegnebraettet/2891

Det er meningen at forbindelserne skal begynde at køre allerede inden Femern åbner. Der er hverken slået søm i aftalerne endnu eller løst alle de praktiske problemer, men går alt vel, så kører togene mod Amsterdam og Prag via Berlin fra K26, mens Oslo (og Göteborg) må vente til svenskerne får købt nye tog/lokomotiver, der også kan køre i Danmark, og det bliver tidligst fra K28.

Det blev ikke sagt direkte på konferencen, men det ser ud som om, forbindelserne skal køre på kommercielt grundlag, eller i hvert fald udelukkende med de tilskud, der i dag gives til de nationale tog, de måtte afløse på dele af strækningen. Hvis de krævede øgede tilskud, så ville det ikke være en beslutning DSB ville kunne træffe alene - så skulle Trafikstyrelsen ind over, og formentlig med et udbud (som vi så med de delvist fejlslagne svensk/danske udbud af nattog).

Alle tog i den nye satsning er dagtog, nattog er ikke på tapetet.

DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Af Svend. 7/10-23, 06:07.
Seneste redigering: 7/10-23, 06:09 af Svend
Det lyder godt. Nogen vil sige, at de gode folk i DSB har genopfundet den dybe tallerken, men hvis det er det, der skal til, for at få genoprettet den internationale passagertrafik på skinner, er det helt fint.

Det vil formentlig også gøre det nemmere (men ikke nødvendigvis billigere) at købe billetter og pladsbilletter, når det bliver et sammenhængende system/produkt.

Godmorgen.
Hvorfor skal det køre over København og Femern?
Her i Sønderjylland mangler der dobbelt spor mellem Tinglev og Padborg.

Med venlig hilsen
Jesper Andersen

Fordi der kun er et spor..,,

Så forestiller jeg mig det er hurtigere?

Citat fra: Jesper Andersen Dato  7/10-23, 07:41Godmorgen.
Hvorfor skal det køre over København og Femern?
Her i Sønderjylland mangler der dobbelt spor mellem Tinglev og Padborg.

Med venlig hilsen
Jesper Andersen

Mon ikke det er fordi, det er den hurtigste/korteste rute fra Sverige og den danske hovedstad til det sydlige udland 😉

Dobbeltsporet skal nok komme engang. Om ikke andet som et politisk projekt.

Citat fra: Jesper Andersen Dato  7/10-23, 07:41Godmorgen.
Hvorfor skal det køre over København og Femern?
Her i Sønderjylland mangler der dobbelt spor mellem Tinglev og Padborg.

Med venlig hilsen
Jesper Andersen

Nok fordi størstedelen af trafikken skal til København, og fordi Femern forbindelsen kommer til at skære hele 2 timer af rejsetiden. Inden for togtrafik er det meget store rejsetidsgevinster. Der vil nok stadigvæk være relativt gode forbindelser fra Hamborg til Sønderjylland og Aarhus når tunellen åbner men hovedparten af trafikken skal mod København og potentielt videre til Sverige eller Norge.

DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 7/10-23, 09:02.
Seneste redigering: 7/10-23, 09:06 af Per Holm
Citat fra: Jesper Andersen Dato  7/10-23, 07:41... mangler der dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg.

Med venlig hilsen
Jesper Andersen

Dobbeltsporet blev vel pillet op fordi det kunne undværes?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Niels Bak Dato  6/10-23, 23:57Nu sker der noget på de internationale togforbindelser

DSB er gået ind i et samarbejde med de nationale togselskaber i nabolandene om at skabe et netværk bygget op om korridoren over Femern, der skal give direkte tog fra København til alle de nærmeste hovedstæder.

https://www.kollektivtrafik.dk/nyt-netvaerk-af-internationale-tog-er-paa-tegnebraettet/2891

Det er meningen at forbindelserne skal begynde at køre allerede inden Femern åbner. Der er hverken slået søm i aftalerne endnu eller løst alle de praktiske problemer, men går alt vel, så kører togene mod Amsterdam og Prag via Berlin fra K26, mens Oslo (og Göteborg) må vente til svenskerne får købt nye tog/lokomotiver, der også kan køre i Danmark, og det bliver tidligst fra K28.

Det blev ikke sagt direkte på konferencen, men det ser ud som om, forbindelserne skal køre på kommercielt grundlag, eller i hvert fald udelukkende med de tilskud, der i dag gives til de nationale tog, de måtte afløse på dele af strækningen. Hvis de krævede øgede tilskud, så ville det ikke være en beslutning DSB ville kunne træffe alene - så skulle Trafikstyrelsen ind over, og formentlig med et udbud (som vi så med de delvist fejlslagne svensk/danske udbud af nattog).

Alle tog i den nye satsning er dagtog, nattog er ikke på tapetet.


Men er det attraktivt med så lange køretider i dagtog? Bare København-Berlin tager godt 7 timer (før Femern). Fra Berlin til Amsterdam yderligere godt 6 timer, eller til Prag yderligere godt 4½ time.

Selvom jeg godt kan lide at køre med tog, så lokker en 13 timer lang tur til Amsterdam (i storrumskupé med alle dens ulemper) ikke voldsomt meget.


men går alt vel, så kører togene mod Amsterdam og Prag via Berlin fra K26, mens Oslo (og Göteborg) må vente til svenskerne får købt nye tog/lokomotiver, der også kan køre i Danmark, og det bliver tidligst fra K28.
[/quote]

Jeg er ret sikker på, at det skal forstås således, at der kører ét tog til Amsterdam og et andet til Prag via Berlin.

Venlige hilsner

Niels H


Citat fra: Per Holm Dato  7/10-23, 09:02
Citat fra: Jesper Andersen Dato  7/10-23, 07:41... mangler der dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg.

Med venlig hilsen
Jesper Andersen

Dobbeltsporet blev vel pillet op fordi det kunne undværes?

Fra da.wikipedia.org/wiki/Vamdrup-Padborg-banen:

Citat...
Det var dobbeltspor fra Padborg til Tinglev i årene 1908 til 1938, hvor det ene spor blev fjernet af militærstrategiske årsager. I 1996 blev dobbeltspor taget i brug imellem Vojens og Tinglev. ..
...

Citat fra: Togiudlandet Dato  7/10-23, 09:03Men er det attraktivt med så lange køretider i dagtog? Bare København-Berlin tager godt 7 timer (før Femern). Fra Berlin til Amsterdam yderligere godt 6 timer, eller til Prag yderligere godt 4½ time.

Selvom jeg godt kan lide at køre med tog, så lokker en 13 timer lang tur til Amsterdam (i storrumskupé med alle dens ulemper) ikke voldsomt meget.

København-Hamborg-Bremen-Groningen-Amsterdam kan så vidt jeg husker klares på omkring 7 timer efter Femern åbner, hvis Lelylijn bliver til en realitet. På nuværende tidspunkt vil København-Hamborg-Osnabrück-Amsterdam tage cirka 10½ time, og 8 timer når Femern åbner.

Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg synes ikke at rejsetiden via Femern er særligt imponerende igen... der er kun tale om cirka 330 km langs skinnerne, hvilket giver en gennemsnitshastighed på 130 km/t. Til sammenligning kommer København-Odense til at have en gennemsnitshastighed på 150 km/t i 2030. København-Hamborg ruten kommer bare til at have en masse træls knaster hvor man er nødt til at køre langsommere - kurver i Næstved, Vordingborg og Nykøbing Fl, og hele strækningen mellem Lybæk og Hamborg.


Femern er ikke bare en forbindelse mellem København og Hamborg; det er hele Skandinaviens forbindelse til resten af Europa. Det taget i betragtning virker den relativt langsom, og det ser ikke ud som om der er nogle umiddelbare lette mål for at gøre ruten hurtigere i fremtiden - kun nybygningsløsninger, såsom en hurtigbane mellem Hamborg og Lybæk, eller en 300 km/t bane mellem Køge Nord og Vordingborg langs sydmotorvejen. Ingen af dem vil være billige. Hamborg Hbf udgør også et problem med dens begrænsede kapacitet, og behov for at vende alle tog der kommer fra Skandinavien og skal videre mod Europa.

DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Af Bent Jensen. 7/10-23, 19:49.
Seneste redigering: 7/10-23, 19:51 af Bent Jensen
Hvis man skal køre via Padborg . Kommer vi ikke udenom kapacitetsproblemer syd for Neumunster Hamburg
Derfor Fehmarn så også
 svenskerne Nordmænd vil benytte toget så må jyder ,tage tog til Hamburg og skifte der.
Bent

Af ren nysgerrighed: Det nævnes at toget København-Amsterdam skal via Osnabrück. Normalt vil det være Hamborg-Bremen-Osnabrück (bane på Osnabrücks øvre niveau) og skift til tog (ankommende fra Berlin og Hannover) på stationens nedre niveau, hvor man via Bad Bentheim kommer til Amsterdam.

Er der nogle simple muligheder for at føre et passagertog fra det ene niveau til det andet, eller en man nødt til at lægge ruten via Hannover for at komme ned på det nedre niveau?

Ved eftersyn på Google maps, er der et shunt, så man kan køre nordfra mod Amsterdam (og formodentlig også modsat) men man kommer så ikke til perron i Osnabrück - det er formodentlig anlagt som godsshunt.

Flemming

Citat fra: anho Dato  7/10-23, 16:31
Citat fra: Togiudlandet Dato  7/10-23, 09:03Men er det attraktivt med så lange køretider i dagtog? Bare København-Berlin tager godt 7 timer (før Femern). Fra Berlin til Amsterdam yderligere godt 6 timer, eller til Prag yderligere godt 4½ time.

Selvom jeg godt kan lide at køre med tog, så lokker en 13 timer lang tur til Amsterdam (i storrumskupé med alle dens ulemper) ikke voldsomt meget.

København-Hamborg-Bremen-Groningen-Amsterdam kan så vidt jeg husker klares på omkring 7 timer efter Femern åbner, hvis Lelylijn bliver til en realitet. På nuværende tidspunkt vil København-Hamborg-Osnabrück-Amsterdam tage cirka 10½ time, og 8 timer når Femern åbner.

Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg synes ikke at rejsetiden via Femern er særligt imponerende igen... der er kun tale om cirka 330 km langs skinnerne, hvilket giver en gennemsnitshastighed på 130 km/t. Til sammenligning kommer København-Odense til at have en gennemsnitshastighed på 150 km/t i 2030. København-Hamborg ruten kommer bare til at have en masse træls knaster hvor man er nødt til at køre langsommere - kurver i Næstved, Vordingborg og Nykøbing Fl, og hele strækningen mellem Lybæk og Hamborg.


Femern er ikke bare en forbindelse mellem København og Hamborg; det er hele Skandinaviens forbindelse til resten af Europa. Det taget i betragtning virker den relativt langsom, og det ser ikke ud som om der er nogle umiddelbare lette mål for at gøre ruten hurtigere i fremtiden - kun nybygningsløsninger, såsom en hurtigbane mellem Hamborg og Lybæk, eller en 300 km/t bane mellem Køge Nord og Vordingborg langs sydmotorvejen. Ingen af dem vil være billige. Hamborg Hbf udgør også et problem med dens begrænsede kapacitet, og behov for at vende alle tog der kommer fra Skandinavien og skal videre mod Europa.

Såvidt jeg kan forstå det kan rejsetiden via en potentiel Lelylijn, Wunderline, og Femern tunnel faktisk blive så lav som 6 timer og 3 kvarter. Såvidt jeg forstår det bliver rejsetiden fra København til Hamborg 2½ time, og rejsetiden fra Amsterdam-Groningen 1 time, Groningen-Bremen 2 timer 11 minutter, og 1 time 11 minutter Bremen-Hamborg. Jeg har dog også hørt om politisk pres for at få opgraderet Wunderline projektet der i øjeblikket kun er dimensioneret til regionaltrafik og lave hastigheder på 120-140km/t.

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 7

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak