Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Statusrapport for Signalprogrammet august 2023
Gå ned Sider:[1] 2
Så er der endelig en ny statusrapport for Signalprogrammet: https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/TRU/bilag/20/index.htm

Stadig forsinkelser i Øst, hvor genplanlægningen nu først forventes klar ultimo 2023.

Funktionerne der skulle have været leveret sammen med København-Ringsted i april forventes nu først klar i 2. halvår 2024 (!)

Citat fra: frederikhk Dato 16/10-23, 11:50Så er der endelig en ny statusrapport for Signalprogrammet: https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/TRU/bilag/20/index.htm

Stadig forsinkelser i Øst, hvor genplanlægningen nu først forventes klar ultimo 2023.

Funktionerne der skulle have været leveret sammen med København-Ringsted i april forventes nu først klar i 2. halvår 2024 (!)

Jeg begriber ikke at samlet status for øst ikke er rød, når alle delelementer i øst er meget kraftigt røde?
Bjarke

Statusrapport for Signalprogrammet august 2023
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 16/10-23, 12:36.
Citat fra: frederikhk Dato 16/10-23, 11:50... ny statusrapport for Signalprogrammet: https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/TRU/bilag/20/index.htm


Fra påsken 2025 vil der kunne køres Tønder Grænse - Thyborøn/Hirtshals/Skagen og retur uden STM-ZUB123. Sejt!

Kunne ikke finde "6 GHz" (eller hvad det nu ender med) i rapporten; men det er vel fordi dette er et selvstændigt projekt som forhåbentlig også skrider frem.  ;D

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 16/10-23, 12:36
Citat fra: frederikhk Dato 16/10-23, 11:50... ny statusrapport for Signalprogrammet: https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/TRU/bilag/20/index.htm


Fra påsken 2025 vil der kunne køres Tønder Grænse - Thyborøn/Hirtshals/Skagen og retur uden STM-ZUB123. Sejt!

Kunne ikke finde "6 GHz" (eller hvad det nu ender med) i rapporten; men det er vel fordi dette er et selvstændigt projekt som forhåbentlig også skrider frem.  ;D

"6 GHz" er sat i bero da man prøver at finde en billigere løsning end Siemens'.

Citat fra: Per Holm Dato 16/10-23, 12:36Kunne ikke finde "6 GHz" (eller hvad det nu ender med) i rapporten; men det er vel fordi dette er et selvstændigt projekt som forhåbentlig også skrider frem.  ;D
"6 GHz" er en nye opgave, som reelt ikke har meget med det oprindelige projekt at gøre. Og de vil nok mere have den del afsluttet og lukket ned...

Ellers kan jeg se det er også er positiv at installation af tog i projektet osse nærmere sig afslutningen. Og øst-projektet ser ikke godt ud. Men jeg kan ikke se noget om plan B for Roskilde-Holbæk med immunisering af de nuværende signaler bliver relevant.. For det er nævnt i anlægsplanen...

Citat fra: steenth Dato 16/10-23, 13:51Men jeg kan ikke se noget om plan B for Roskilde-Holbæk med immunisering af de nuværende signaler bliver relevant.. For det er nævnt i anlægsplanen...

Arbejdet med at forberede immunisering ml. Roskilde og Holbæk er i fuld gang. Planen er ligenu at starte de fysiske arbejder omkring årsskiftet 2023/2024, så der kan køres med elektriske lokomotiver til Holbæk fra K25.

Citat fra: Per Holm Dato 16/10-23, 12:36
Citat fra: frederikhk Dato 16/10-23, 11:50... ny statusrapport for Signalprogrammet: https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/TRU/bilag/20/index.htm


Fra påsken 2025 vil der kunne køres Tønder Grænse - Thyborøn/Hirtshals/Skagen og retur uden STM-ZUB123. Sejt!

Jo, men Vemb-Thyborøn, Hjørring-Hirtshals og Frederikshavn-Skagen sker fortsat uden togkontrolanlæg på SR75 "som i gamle dage".

Mvh. Jens

Citat fra: Henrik Hansen Dato 16/10-23, 16:10
Citat fra: steenth Dato 16/10-23, 13:51Men jeg kan ikke se noget om plan B for Roskilde-Holbæk med immunisering af de nuværende signaler bliver relevant.. For det er nævnt i anlægsplanen...

Arbejdet med at forberede immunisering ml. Roskilde og Holbæk er i fuld gang. Planen er ligenu at starte de fysiske arbejder omkring årsskiftet 2023/2024, så der kan køres med elektriske lokomotiver til Holbæk fra K25.

Og det ville være skønt, hvis regningen kunne sendes til Alsthom.


og jeg ved godt at det kan man IKKE

Eskild

Citat fra: Henrik Hansen Dato 16/10-23, 16:10
Citat fra: steenth Dato 16/10-23, 13:51Men jeg kan ikke se noget om plan B for Roskilde-Holbæk med immunisering af de nuværende signaler bliver relevant.. For det er nævnt i anlægsplanen...

Arbejdet med at forberede immunisering ml. Roskilde og Holbæk er i fuld gang. Planen er ligenu at starte de fysiske arbejder omkring årsskiftet 2023/2024, så der kan køres med elektriske lokomotiver til Holbæk fra K25.
Hvornår det besluttet? For det skal forelægges politisk, når det er over en vis beløb. Det eneste, som jeg kan se, at der skal udarbejdes et beslutningsoplæg og det har jeg ikke set noget til.

Citat fra: steenth Dato 16/10-23, 17:44
Citat fra: Henrik Hansen Dato 16/10-23, 16:10
Citat fra: steenth Dato 16/10-23, 13:51Men jeg kan ikke se noget om plan B for Roskilde-Holbæk med immunisering af de nuværende signaler bliver relevant.. For det er nævnt i anlægsplanen...

Arbejdet med at forberede immunisering ml. Roskilde og Holbæk er i fuld gang. Planen er ligenu at starte de fysiske arbejder omkring årsskiftet 2023/2024, så der kan køres med elektriske lokomotiver til Holbæk fra K25.
Hvornår det besluttet? For det skal forelægges politisk, når det er over en vis beløb. Det eneste, som jeg kan se, at der skal udarbejdes et beslutningsoplæg og det har jeg ikke set noget til.

DSB er blevet lovet, at de kan kører elektrisk til Holbæk fra K25. De fysiske arbejder i sporet med at immuniserer mellem Roskilde og Holbæk, vil tage ca. 1 år, man skal altså starte omkring årsskiftet for at nå det.

Hvis beslutningen tages endeligt omkring immunisering, så skal man med andre ord have forberedt projektet, ellers kan det ikke nås. Det er det arbejder, der skulle være startet op.

Beslutningen afhænger i høj grad at, om man tør tro på de udmeldinger Alstom kommer med. Historien har vist, at det man kan ikke - dertil har Alstom skuffet for mange gange, og de vil sikkert gøre det talrige gange endnu, hvis de ikke tager sig voldsomt sammen, hvilket intet tyder på.

Besluttes immuniseringen, så vil Alstom stå som den store taber, da det så endeligt er bekræftet, at man ikke længere har tillid til det firma. Derfor kan forberedelserne også ses som en presbold mod Alstom, for at skabe fremdrift - men, men, men ...

Citat fra: Henrik Hansen Dato 16/10-23, 17:56Beslutningen afhænger i høj grad at, om man tør tro på de udmeldinger Alstom kommer med. Historien har vist, at det man kan ikke - dertil har Alstom skuffet for mange gange, og de vil sikkert gøre det talrige gange endnu, hvis de ikke tager sig voldsomt sammen, hvilket intet tyder på.

Alstom har her til foråret og sommeren lavet en stor hyringsrunde her i Danmark, med en ganske betydelig forøgelse af personalet. Mig bekendt arbejder de fleste af Alstoms folk i Danmark med signalprogrammet.

Om det så kommer tids nok til rent faktisk at gøre en forskel, skal jeg ikke kunne gisne om. Men det ser ud som om de i hvert fald har gjort et forsøg. Lige nu har de 12 jobs slået op, inklusive to "ATC System Designer"-e, men tidligere på året var der mange flere jobopslag.

Hvis man så var pessimistisk kunne man jo tolke det som om at de tidligere medarbejdere er flygtet og at de har behov for at lukke hullet... men mig bekendt er der tale om en udvidelse af personalestaben.

Citat fra: steenth Dato 16/10-23, 13:51
Citat fra: Per Holm Dato 16/10-23, 12:36Kunne ikke finde "6 GHz" (eller hvad det nu ender med) i rapporten; men det er vel fordi dette er et selvstændigt projekt som forhåbentlig også skrider frem.  ;D
"6 GHz" er en nye opgave, som reelt ikke har meget med det oprindelige projekt at gøre. Og de vil nok mere have den del afsluttet og lukket ned...

Ellers kan jeg se det er også er positiv at installation af tog i projektet osse nærmere sig afslutningen. Og øst-projektet ser ikke godt ud. Men jeg kan ikke se noget om plan B for Roskilde-Holbæk med immunisering af de nuværende signaler bliver relevant.. For det er nævnt i anlægsplanen...


Hvad er op og ned mht. IR4? - Rapporten nævner både 20 og 44 som antallet der skal være klart til K24.

Citat fra: anho Dato 16/10-23, 18:09
Citat fra: Henrik Hansen Dato 16/10-23, 17:56Beslutningen afhænger i høj grad at, om man tør tro på de udmeldinger Alstom kommer med. Historien har vist, at det man kan ikke - dertil har Alstom skuffet for mange gange, og de vil sikkert gøre det talrige gange endnu, hvis de ikke tager sig voldsomt sammen, hvilket intet tyder på.

Alstom har her til foråret og sommeren lavet en stor hyringsrunde her i Danmark, med en ganske betydelig forøgelse af personalet. Mig bekendt arbejder de fleste af Alstoms folk i Danmark med signalprogrammet.

Om det så kommer tids nok til rent faktisk at gøre en forskel, skal jeg ikke kunne gisne om. Men det ser ud som om de i hvert fald har gjort et forsøg. Lige nu har de 12 jobs slået op, inklusive to "ATC System Designer"-e, men tidligere på året var der mange flere jobopslag.

Hvis man så var pessimistisk kunne man jo tolke det som om at de tidligere medarbejdere er flygtet og at de har behov for at lukke hullet... men mig bekendt er der tale om en udvidelse af personalestaben.

Det er vist "både og" - dog "flygter" medarbejderne ikke, men mange af de udenlandske resourcer, har været her så længe, at deres "forskerordning" ophører, og de så skal til at betale fuld dansk skat. Det betyder så også, at de enten vil have mere i løn, eller finde et tilsvarende projekt i et andet EU-land med "forskerordning". Husk at Signalprogrammet blev afgjort på pris, så mange danske arbejdspladser er klart dyrere, end at have (dygtige) udlændinge på forskerordning.

Citat fra: esni Dato 16/10-23, 17:27
Citat fra: Henrik Hansen Dato 16/10-23, 16:10
Citat fra: steenth Dato 16/10-23, 13:51Men jeg kan ikke se noget om plan B for Roskilde-Holbæk med immunisering af de nuværende signaler bliver relevant.. For det er nævnt i anlægsplanen...

Arbejdet med at forberede immunisering ml. Roskilde og Holbæk er i fuld gang. Planen er ligenu at starte de fysiske arbejder omkring årsskiftet 2023/2024, så der kan køres med elektriske lokomotiver til Holbæk fra K25.

Og det ville være skønt, hvis regningen kunne sendes til Alsthom.


og jeg ved godt at det kan man IKKE

Rent teknisk er projektbeskrivelse mm jo sådan lavet af Bombardier, der vandt udbuddet på immunisering, da man havde projektet på Finansloven for et par år siden. BDK annullerede udbuddet, men har altså alt materialet, der så nu formelt tilhører Alstom, der jo købte Bombardier Transportation - så mon ikke, at man i al mindelighed har accepteret, at BDK får lov til at bruge materialet - komponenterne skal jo alligevel købes hos Alstom, så skaden er nok ikke så stor endda....

Ingeniøren skriver i dag at BaneDanmark har valgt selv at immunisere Holbæk-Roskilde og forventer at kunne gøre det for det halve af hvad Bombardier mente det skulle koste.

https://ing.dk/artikel/banedanmarks-egne-ingenioertropper-goer-pendlerstraekning-klar-til-eltog-til-den-halve-pris

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak