Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- ? Favrholm Station åbner 10 december ?
Gå ned Sider:[1] 2 3
Det er da meget muligt, at jeg har overset det halve forum, men har Favrholm Station været drøftet her på jernbanen.dk?

Iflg. Lokaltrafiks melding på Kollektiv Trafik åbner den for passagerer den 10. december 2023!

(Altså den ny station ved det ny hospital syd for Hillerød - har nogen været forbi i Nordsjælland?)

? Favrholm Station åbner 10 december ?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 2/11-23, 13:47.
Seneste redigering: 2/11-23, 13:50 af Per Holm
Citat fra: Nordexpress Dato  2/11-23, 12:22... men har Favrholm Station været drøftet her på jernbanen.dk?


Hvis man kan tro gruppens søgefunktion har Favrholm tidligere kun været nævnt 6 gange. Nok fordi der ikke er så meget man kan finde på at skrive.

Dertil kommer andre stavemåder som for eks. "Ny Hammersholt" o.a.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Nordexpress Dato  2/11-23, 12:22Det er da meget muligt, at jeg har overset det halve forum, men har Favrholm Station været drøftet her på jernbanen.dk?

Iflg. Lokaltrafiks melding på Kollektiv Trafik åbner den for passagerer den 10. december 2023!

(Altså den ny station ved det ny hospital syd for Hillerød - har nogen været forbi i Nordsjælland?)

"Vi" startede byggeriet op *her*, kommer nok forbi i nærmeste fremtid.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Nordexpress Dato  2/11-23, 12:22(Altså den ny station ved det ny hospital syd for Hillerød - har nogen været forbi i Nordsjælland?)

"Nogen" var forbi på et tidspunkt:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Frederiksværkbanen, Favrholm Station forberedt til spor 2, 15.03.2023 (OCMP).

Tak til Ole Plum for foto. Og tilgiv mig min efterladenhed, for "supersygehuset" i Hillerød (ved Favrholm) var ikke på bedding "i min tid" ved infrastruktur- og ejerselskabet Hovedstadens Lokalbaner A/S.

M.v.h.
Niels

Banedanmarks pressemeddelelse af d.d.:

"Nu åbner Nordsjællands nye pendlerstation
Fra den 10. december stopper både S-tog og Lokaltog på den nye Favrholm Station syd for Hillerød. Det nye trafikknudepunkt binder togtrafikken i Nordsjælland bedre sammen og forkorter passagerernes rejsetid. Transportministeren indvier stationen den 12. december."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://www.bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Nu-aabner-Nordsjaellands-nye-pendlerstation .

M.v.h.
Niels

? Favrholm Station åbner 10 december ?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/12-23, 12:32.
Seneste redigering: 5/12-23, 12:34 af Per Holm
Kan det passe at det tog 40 - 50 år alt iberegnet?

Det forekommer mig at der allerede da jeg i 80'erne flyttede til Sjælland var planer om et nyt regionalt knudepunkt, oprindeligt betegnet "Ny Hammersholt".

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

? Favrholm Station åbner 10 december ?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 5/12-23, 15:50.
Citat fra: Per Holm Dato  5/12-23, 12:32Kan det passe at det tog 40 - 50 år alt iberegnet?

Det forekommer mig at der allerede da jeg i 80'erne flyttede til Sjælland var planer om et nyt regionalt knudepunkt, oprindeligt betegnet "Ny Hammersholt".
Det var tiltænkt lidt sydligere og ville "kun" være et stop på S-banen og så diverse buslinier på en evt ring 5 - som aldrig kom.
Favrholm er en ny ide afledt af det nærliggende nye supersygehus og også de nye bydele der skyder op nu de kan etableres stationsnært.

Om den officielle indvielse af Favrholm Station 12.12.2023, se: https://www.favrholm.dk/nyheder/2023/indvielse-af-favrholm-station/ .

M.v.h.
Niels

Trafikstyrelsens nyhedsbrev 10-12-2023:

"Ny station i Nordsjælland klar til at blive taget i brug med både S-tog og Lokaltog
Når den nye Favrholm Station i dag kan åbne, sker efter en dobbelt ibrugtagningstilladelse i Trafikstyrelsen. Stationen betjener nemlig både S-tog og Lokaltog, der kører på hver sin type jernbanestrækning."


Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.trafikstyrelsen.dk/nyheder/2023/dec/ny-station-i-nordsjaelland-klar-til-at-blive-taget-i-brug-med-baade-s-tog-og-lokaltog .

Mobilapp'en "MitTog" vil tilsyneladende endnu ikke kendes ved Favrholm Station.

M.v.h.
Niels

Den er heller ikke dukket op på DSBs stationsliste endnu:
https://www.dsb.dk/kundeservice/stationer/

Der er Ny Ellebjerg ellers blevet til København Syd, omend det tilhørende Google-kortudsnit stadig viser Ny Ellebjerg  ;)

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

? Favrholm Station åbner 10 december ?
Af Mikkelhk, Lunderskov. 10/12-23, 12:41.
Citat fra: Niels Munch Dato 10/12-23, 11:28Mobilapp'en "MitTog" vil tilsyneladende endnu ikke kendes ved Favrholm Station.
Den vises fint på min Android-telefon - og på https://www.mit-tog.dk/da/departures/FVT/ .

Hilsen Mikkel

Favrholm station ligger i øvrigt blot ca. 1 km fra det tidligere Store Hestehave trinbræt, som lå på Frederiksværkbanen fra omlægningen af banen 14. maj 1950 til 28. maj 1989, hvor det blev nedlagt sammen med Strølille trinbræt og Ullerup trinbræt.

? Favrholm Station åbner 10 december ?
Af Niels Munch. 17/12-23, 14:04.
Seneste redigering: 17/12-23, 14:10 af Niels Munch
Citat fra: Jesper KD Dato 17/12-23, 12:47Favrholm station ligger i øvrigt blot ca. 1 km fra det tidligere Store Hestehave trinbræt, som lå på Frederiksværkbanen fra omlægningen af banen 14. maj 1950 til 28. maj 1989, hvor det blev nedlagt sammen med Strølille trinbræt og Ullerup trinbræt.

Yep, min huuustru havde en kollega, der boede ret tæt på Store Hestehave trinbræt, og som blev sur på mig ved dets nedlæggelse, skønt jeg (dengang) intet havde at gøre med Frederiksværkbanen.

I dag ser der således ud på de kanter:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokaltog LINT LB 114-214 mod Frederiksværk, Favrholm 17.12.2023 (nm). I baggrunden t.h. Hillerød Kraftvarmeværk på Hestehavevej. S-tog uden for billedet t.v.

Jeg kom ikke derud på premiere-regnvejrsdagen for en uge siden, og ej heller til den officielle minister-snoreklipning tirsdag, den 12.12.2023 i morgenmyldretiden, men i dag lykkedes det - i skummelt blæsevejr. Og ovre hos Dendersens S-Bane så der således ud:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
S-tog linje A mod Køge (SA-sæt '32), Favrholm 17.12.2023 (nm). Lokaltog uden for billedet t.h.

Bedste hilsener
Niels

? Favrholm Station åbner 10 december ?
Af anders_vejby. 23/12-23, 08:19.
Seneste redigering: 23/12-23, 08:24 af anders_vejby
Som i England er der i DK tilsyneladende en tilbøjelighed til at bygge/åbne spritnye stationer (også fremtidige trafikknudepunkter) med minimal udstyr, dvs. uden overdækkede perroner eller andre faciliteter. Det reducerer helt klart omkostninger og byggetid, men gør oplevelsen af at skifte transportmiddel, f.eks. fra s-tog til lokaltog eller fra lokaltog til bus noget mere ubehagelig. af den grund er minimaludstyr med målet at holde prisen ned, efter min mening, den helt forkerte filosofi på længere sigt.

Er det alligevel en flot station? Ja. Men i Schweiz og Holland har man en noget mere holistisk tilgang til trafikplanlægning, synes jeg. I andre ord, man også tager hensyn til de lokale forhold og omgivelser. Jeg ville ønske at man gjorde det samme herhjemme. 

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Favrholm på TV

Den officielle indvielse fandt sted 12.12.2023, og TV2 Kosmopol havde dette indslag: https://www.tv2kosmopol.dk/hilleroed/ny-station-indviet-nu-kan-pendlerne-i-nordsjaelland-bruge-spritny-togstation .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Favrholm St., blikretning Hillerød, 'stationstorvet' og bro for det kommende spor 2, 17.12.2013 (nm).

Favrholm spor 2 bliver etableret samtidig med ombygningen af Hillerød St., hvor Gribskovbanen og Lille Nord bliver ført igennem.

Julehilsener
Niels

Gå op Sider:[1] 2 3
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Jernbanebøger

Kjellerupbanen

Kjellerupbanen. Pris 390 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak