Citat fra: emc Dato 19/11-23, 15:04Det har jeg også tænkt, men det er jo kun fordi man har lagt køreplanen sådan. Hvis vi nu sagde, at der kun gik 30 sek* fra et tog lukkede dørene til et nyt åbnede på perron, vil det vel i træskolængder give dobbelt så mange tog gennem Røret? Så kunne man jo bare lægge køreplanen efter det. Det ville vel give dobbelt så mange afgange i hver S-togs-finger. Jeg kan godt se pointen med de "små uregelmæssigheder", men måske kunne det løses i fingrene med flere aflysninger i fingrene, hvis der sker uforudsigeligheder i Røret (og så forklare offentligheden ordentligt, at man fordobler frekvensen mod at der kan ske flere aflysninger - til gengæld er det værste, der kan ske ifm. en aflysning, at man skal vente lige så lang tid som man alligvel skulle med den gamle køreplan).
*eller 40 eller 50 eller hvad der nu er halvdelen af i dag...
Nej, det er ikke muligt. Du finder ingen steder i verden hvor tog der kører efter en fast køreplan kører hyppigere end 30 gange i timen. Selv med interval-kørsel i stedet for minutkørsel kan man typisk ikke komme op over 40 tog i timen. Enkelte metrosystemer formår at køre hvert 80. sekund, eller 45 tog i timen - men så har man typisk få eller ingen forgreninger på linjen, og når man er nået til en så høj frekvens bliver grænsen for hyppighed sat af hvor lang tid det tager at decelerere, passagerudveksle, og accelerere igen (plus en smule sikkerhedsafstand).
Man kunne nok godt klemme 40 tog igennem røret i timen, men så måtte man opgive at køre efter faste klokkeslæt ude på fingrene, og bare køre togene igennem røret i den rækkefølge de ankommer uanset forsinkelser. Det ville gøre det meget sværere at køre med det nuværende system af stop- og hurtigtog, og dertil ville man også miste de timede skiftemuligheder der eksisterer på f.eks. Hellerup Station mellem linje A og F.
Det er vurderet at man nok godt ville kunne køre 36 tog i timen og stadig køre på faste minuttal, men det ville reducere robustheden i driften og gøre hele S-togsnetværket sårbart over for forsinkelser. Derfor arbejder nogle af fremtidsplanerne med et "32+4"-system, hvor 4 linjer kører igennem røret med 8 tog i timen hver, og så yderligere én linje med 4 tog i timen mellem Ballerup og Carlsberg, som ikke kører gennem røret.
Det er heller ikke helt nemt at aflyse tog på fingrene for at få genoprettet driften. S-togene er ikke automatiserede endnu, og lokoførerne skal gerne nå frem til det sted, hvor deres næste tog skal køre afsted fra. Man skal også have spor tilgængelige som man kan vende togene på. Der er ét på Østerport og to der er brugbare syd for København H. Derudover er det ret småt med vendemuligheder i/ved røret. Dertil skal du også tænke på, at hver gang man aflyser et tog mens det er kommet delvist igennem dets rute, så skal alle passagererne stige af, og ombord på det næste. Det kræver yderligere tid, og hvis al kapaciteten er opbrugt i normal drift, kan det hurtigere føre til yderligere forsinkelser.