Citat fra: TWB Dato 30/11-23, 23:09Citat fra: mikkelwf Dato 30/11-23, 20:47Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 30/11-23, 20:41Citathttps://www.dropbox.com/scl/fi/a8dxwbkir8w2x2hnprz7i/Indledende-undersoegelsesfase-_-Ny-bane-Aarhus_Silkeborg.pdf?rlkey=s4ewkvay9g0h1c2bebplnwmaf&dl=0
Der er sat 2,7 mia. kr. af, og projektet vil komme til at koste 5,1-6,6 mia. kr. Det lyder som en dødssejler. Herudover er samfundsøkonomien meget dårlig, og endelig vil anlægsarbejdet, mens det står på, påvirke CO2-regnskabet negativt. Det sidste er vel ikke et lødigt argument? Med det argument kan man jo hælde alle projekter ned ad brættet?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Hvis CO2-regnskab er/skal være en faktor, så er det jo de facto umuligt at bygge noget nyt nogensinde mere..
Men man burde jo nok se lidt mere holistisk på lige netop dét regnskab - hvor meget CO2 bliver der sparet over x antal år ved at rykke folk over i toget kontra bilen..
Inden en sådan bane er klar er flertallet af biler eldrevne og givet el som er produceret grønt.
Hvad klimaaftrykket så er af at producere eldrevne biler er langt mere interessant!
Vi er jo håbløst bagud med rent faktisk at producere kontinuerligt grøn strøm. Nuvel, når det blæser og solen skinner kan vi dække danmarks behov, men udbygningen af vind er jo gået totalt i stå, og så må man brænde træflis af når de ikke kører (hvilken ikke er grønt, selvom regeringen påstår det).
Og netop, hvad koster det er producere bilerne i CO2-regnskabet, det er mere sådan noget man skal sammenligne med ift. nybyggerier..
Jeg synes ærlig talt også man er en kende hysterisk, når man nu vil begrænse nybyggerier pga. CO2-udledning. Egentlig burde sådanne store projekter analyseres efter en årrække, hvor man så opvejer den CO2 der blev udledt under byggeriet med de varige ændringer i udledningen byggeriet har forårsaget..