Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny 10-årig kontrakt til DSB
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 5
Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af Losna. 15/12-23, 22:04.
Fint at et stort politisk flertal omsider vil jernbanetransport.

Synes særlig godt om dette krav:
Løft af investeringerne i stationerne, så de kommer til at fremstå tryggere og bedre vedligeholdt.

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 15/12-23, 23:08.
Ja, papir er taknemmeligt....

Nold

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af andersj, Aalborg. 16/12-23, 00:16.
Et par ting jeg lige har fundet gennem en meget hurtig gennemgang:

Rejsetidsgarantien er forbedret, så man nu allerede ved 30 minutters forsinkelse kan få 50% refunderet fremfor 25%. Fra 60 minutters forsinkelse kan man få 75% fremfor 50%. Fra 90 minutters forsinkelse kan man få 100% fremfor 75%.
Da kontrakten trådte i kraft i går, er ovenstående også allerede gældende for forsinkelser fra og med den 15. december.

En sammenligning af rejsetiderne for de hurtigste tog med de på nuværende tidspunkt besluttede og finansierede materielanskaffelser og infrastrukturforbedringer mellem K24 og K32 med afgang fra København H mod:
Odense 1:11 -> 0:59
Aarhus 2:47 -> 2:14
Aalborg 4:10 -> 3:28
Esbjerg 3:03 -> 2:29
Sønderborg 3:27 -> 3:11
Holbæk 0:40 -> 0:36
Kalundborg 1:25 -> 1:17
Næstved 0:41 -> 0:39
Nykøbing Falster 1:13 -> 1:06

Kontraktbetalingen ligger på ca. 3,25 mia. kr. årligt i gennemsnit over hele perioden. Billetindtægter og indtægter fra ejendomsudvikling tilfalder DSB.

Der vil fortsat være fire direkte tog dagligt til Struer over Herning frem til og med K30. Det var eller planlagt at de direkte tog skulle ophøre i K25, men ministeren er jo opstillet i Vestjyllands Storkreds.

Anders

Ja, papir er taknemmeligt.

JH

Ja, det er vigtigt at bevare pessimismen - DSB er pr. definition inkompetente, ubegavede amatører, og skam få den der prøver at rokke ved det billede...

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 16/12-23, 10:38.
Citat fra: andersj Dato 16/12-23, 00:16Et par ting jeg lige har fundet gennem en meget hurtig gennemgang:

Rejsetidsgarantien er forbedret, så man nu allerede ved 30 minutters forsinkelse kan få 50% refunderet fremfor 25%. Fra 60 minutters forsinkelse kan man få 75% fremfor 50%. Fra 90 minutters forsinkelse kan man få 100% fremfor 75%.
Da kontrakten trådte i kraft i går, er ovenstående også allerede gældende for forsinkelser fra og med den 15. december.

En sammenligning af rejsetiderne for de hurtigste tog med de på nuværende tidspunkt besluttede og finansierede materielanskaffelser og infrastrukturforbedringer mellem K24 og K32 med afgang fra København H mod:
Odense 1:11 -> 0:59
Aarhus 2:47 -> 2:14
Aalborg 4:10 -> 3:28
Esbjerg 3:03 -> 2:29
Sønderborg 3:27 -> 3:11
Holbæk 0:40 -> 0:36
Kalundborg 1:25 -> 1:17
Næstved 0:41 -> 0:39
Nykøbing Falster 1:13 -> 1:06

Kontraktbetalingen ligger på ca. 3,25 mia. kr. årligt i gennemsnit over hele perioden. Billetindtægter og indtægter fra ejendomsudvikling tilfalder DSB.

Der vil fortsat være fire direkte tog dagligt til Struer over Herning frem til og med K30. Det var eller planlagt at de direkte tog skulle ophøre i K25, men ministeren er jo opstillet i Vestjyllands Storkreds.

Men vi kan vel godt blive enig om, at det ville være bedre at der ikke skulle udbetales refund, men de penge blev brugt på drift i stedet?
Ved ikke hvor meget der udbetales men det er da vist en del.

Citat fra: hummel_62 Dato 16/12-23, 10:38
Citat fra: andersj Dato 16/12-23, 00:16Et par ting jeg lige har fundet gennem en meget hurtig gennemgang:

Rejsetidsgarantien er forbedret, så man nu allerede ved 30 minutters forsinkelse kan få 50% refunderet fremfor 25%. Fra 60 minutters forsinkelse kan man få 75% fremfor 50%. Fra 90 minutters forsinkelse kan man få 100% fremfor 75%.
Da kontrakten trådte i kraft i går, er ovenstående også allerede gældende for forsinkelser fra og med den 15. december.

En sammenligning af rejsetiderne for de hurtigste tog med de på nuværende tidspunkt besluttede og finansierede materielanskaffelser og infrastrukturforbedringer mellem K24 og K32 med afgang fra København H mod:
Odense 1:11 -> 0:59
Aarhus 2:47 -> 2:14
Aalborg 4:10 -> 3:28
Esbjerg 3:03 -> 2:29
Sønderborg 3:27 -> 3:11
Holbæk 0:40 -> 0:36
Kalundborg 1:25 -> 1:17
Næstved 0:41 -> 0:39
Nykøbing Falster 1:13 -> 1:06

Kontraktbetalingen ligger på ca. 3,25 mia. kr. årligt i gennemsnit over hele perioden. Billetindtægter og indtægter fra ejendomsudvikling tilfalder DSB.

Der vil fortsat være fire direkte tog dagligt til Struer over Herning frem til og med K30. Det var eller planlagt at de direkte tog skulle ophøre i K25, men ministeren er jo opstillet i Vestjyllands Storkreds.

Men vi kan vel godt blive enig om, at det ville være bedre at der ikke skulle udbetales refund, men de penge blev brugt på drift i stedet?
Ved ikke hvor meget der udbetales men det er da vist en del.

Jeg synes det er mere mærkværdigt at det er DSB der skal betale for Banedanmarks forsinkelser.

Citat fra: andersj Dato 16/12-23, 00:16Der vil fortsat være fire direkte tog dagligt til Struer over Herning frem til og med K30. Det var eller planlagt at de direkte tog skulle ophøre i K25, men ministeren er jo opstillet i Vestjyllands Storkreds.

Ideen er formentlig mere, at skaffe samme udløbsdato som GoCollectives kontrakt på trafikken i MVJ, så man til den tid kan afgøre om tog til København skal være en del af MVJ udbud eller DSBs kontrakt. Det signalerer også lidt om forventningen til leveringstakten af IC5, at IC3 skal køre landsdelstrafik til 2030.

Lasse

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af Lasse Toylsbjerg Petersen. 16/12-23, 11:01.
Seneste redigering: 16/12-23, 11:11 af Lasse Toylsbjerg Petersen
Citat fra: andersj Dato 16/12-23, 00:16Kontraktbetalingen ligger på ca. 3,25 mia. kr. årligt i gennemsnit over hele perioden. Billetindtægter og indtægter fra ejendomsudvikling tilfalder DSB.
 

Hvilket er mellem 0,25 og 2,25 mia højere, end gevinsten ved konkurrenceudsættelse (i al fald iflg de rapporter skiftende regeringer har lavet om dette), og klinger lidt hult i forhold til DSBs ide om at køre "gratis", hvis bare man undlod konkurrenceudsættelse.

Det bliver til gengæld spændende at følge økonomien i DSB, for jf den TRU-præsentation, som DSB gav i sommers og som der blev linket til herinde forleden, så var der i 2011 "frygt for konkurs", da DSB havde en gæld på 11 mia DKK og en kontraktbetaling på 4 mia. Nu vil man så optage lån for 43 mia DKK og reducere konktraktbetalingen til gennemsnitligt 3,25 mia. Der skal dælme mange flere passagerer og ejendomssalg til, hvis det skal finansieres. Det skal blive spændende at se, hvordan DSB vil sikre den nødvendige indtjening.

Lasse

Citat fra: andersj Dato 16/12-23, 00:16En sammenligning af rejsetiderne for de hurtigste tog med de på nuværende tidspunkt besluttede og finansierede materielanskaffelser og infrastrukturforbedringer mellem K24 og K32 med afgang fra København H mod:
Odense 1:11 -> 0:59
Aarhus 2:47 -> 2:14
Aalborg 4:10 -> 3:28
Esbjerg 3:03 -> 2:29
Sønderborg 3:27 -> 3:11
Holbæk 0:40 -> 0:36
Kalundborg 1:25 -> 1:17
Næstved 0:41 -> 0:39
Nykøbing Falster 1:13 -> 1:06



Rejsetiderne er lidt et problem. Selvom de er kortere, så er der næppe nogle af investeringerne i infrastrukturen, der var gået igennem en samfundsøkonomisk analyse med de nye rejsetider, der er længere end det man sigtede efter.
Man kan frygte at politikerne aldrig kommer tilbage til at investere i jernbanen, når alle vedtagne projekter både bliver forsinkede, markant dyrere og ikke giver den lovede tidsgevinst - som man så iøvrigt skal betale en højere kontraktbetaling for at få.
Visionært er det ikke, og belært af de seneste ti års tillægskontrakter, skal man nok være naiv, hvis man tror, at de her oplistede rejsetider realiseres.

Lasse

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af GHolm. 16/12-23, 11:50.
Jeg er personligt meget glad for at DSB fortsat skal stå for driften. Jeg ville dog ikke sige nej til nogle forbedringer fra DSBs side, men principielt er det kun rigtigt at offentlig transport skal drives af det offentlige. Og at offentlige penge skal gå til drift af offentlig transport, ikke investorer.

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 16/12-23, 11:01
Citat fra: andersj Dato 16/12-23, 00:16Kontraktbetalingen ligger på ca. 3,25 mia. kr. årligt i gennemsnit over hele perioden. Billetindtægter og indtægter fra ejendomsudvikling tilfalder DSB.
 

Hvilket er mellem 0,25 og 2,25 mia højere, end gevinsten ved konkurrenceudsættelse (i al fald iflg de rapporter skiftende regeringer har lavet om dette), og klinger lidt hult i forhold til DSBs ide om at køre "gratis", hvis bare man undlod konkurrenceudsættelse.

Det bliver til gengæld spændende at følge økonomien i DSB, for jf den TRU-præsentation, som DSB gav i sommers og som der blev linket til herinde forleden, så var der i 2011 "frygt for konkurs", da DSB havde en gæld på 11 mia DKK og en kontraktbetaling på 4 mia. Nu vil man så optage lån for 43 mia DKK og reducere konktraktbetalingen til gennemsnitligt 3,25 mia. Der skal dælme mange flere passagerer og ejendomssalg til, hvis det skal finansieres. Det skal blive spændende at se, hvordan DSB vil sikre den nødvendige indtjening.

Lasse

Dykker man ned i kontraktens afsnit 8, finder man også effektivitetskrav over kontraktens periode.

Ny 10-årig kontrakt til DSB
Af andersj, Aalborg. 16/12-23, 13:04.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 16/12-23, 10:55
Citat fra: andersj Dato 16/12-23, 00:16Der vil fortsat være fire direkte tog dagligt til Struer over Herning frem til og med K30. Det var eller planlagt at de direkte tog skulle ophøre i K25, men ministeren er jo opstillet i Vestjyllands Storkreds.

Ideen er formentlig mere, at skaffe samme udløbsdato som GoCollectives kontrakt på trafikken i MVJ, så man til den tid kan afgøre om tog til København skal være en del af MVJ udbud eller DSBs kontrakt. Det signalerer også lidt om forventningen til leveringstakten af IC5, at IC3 skal køre landsdelstrafik til 2030.

Lasse

Det minder mig om den passage i kontrakten som jeg glemte i mit oprindelige indlæg:

5.2.3 Transportministeriet kan anmode DSB om at gennemføre anskaffelser af nyt rullende materiel til strækninger, hvor DSB ikke er jernbanevirksomhed. Såfremt Transportministeriet benytter sig af denne mulighed, bliver DSB ejer af sådant rullende materiel og stiller det til rådighed for andre jernbanevirksomheder mod en betaling, der fastlægges i samarbejde mellem DSB og Transportministeriet. Transportministeriet kompenserer DSB for dokumenterede projektomkostninger forbundet med anskaffelsen af sådant rullende materiel. Transportministeriet og DSB fastlægger i samarbejde, om togvedligeholdelse skal indkøbes sammen med det rullende materiel eller ej.

Anders

Citat fra: GHolm Dato 16/12-23, 11:50Jeg er personligt meget glad for at DSB fortsat skal stå for driften. Jeg ville dog ikke sige nej til nogle forbedringer fra DSBs side, men principielt er det kun rigtigt at offentlig transport skal drives af det offentlige. Og at offentlige penge skal gå til drift af offentlig transport, ikke investorer.
Jeg har såmænd intet imod DSB. Men jernbanen er eneste transportform herhjemme, der ikke er konkurrenceudsat, og det blev efter 19 års dskussioner besluttet ved lov i 2016, at jernbanen også skal konkurrenceudsættes i hele EU, fordi man fra alle de andre transportformer, har set at det fører til flere passagerer, større udbud og lavere priser. Siden har det været nævnt som et væsentligt argument for den grønne omstilling, at jernbanen bringes til at virke på et europæisk niveau istedet for "lukkede nationale hensyn".

DSB har i sine kontrakter siden år 2000 haft krav om at forberede sig til udbud. Det tager så indtil videre 33 år. Jeg har på de 23 år, der er gået vænnet mig til tanken om, at det ikke behøver at være et statsligt selskab, der skal køre togene. Jeg bruger iøvrigt også konkurrenceudsatte busser, færger og fly, når jeg skal rundt omkring, og jeg tror faktisk ikke, at jeg har en enkelt forretning eller leverandør, som jeg har brugt i 33 år uden at spørge en anden, hvad han skal have for det...

Så når nu det ER besluttet - ved lov - at man skal konkurrenceudsætte, og det ER beregnet flere gange, hvor meget man kan spare - samt hvor mange penge, der manger hos BDK eller til forbedret infrasruktur, så er jeg nok mere tilhænger af, at få det gennemført.

Hvis vi antager at rapporterne om besparelser ved at konkurrenceudsætte DSB er rigtige, ville vi frem til 2033 kunne finansiere hele Togfonden og en god bid af en jernbaneforbindelse på Kattegat. Og helt ærligt: Det vil jeg faktisk hellere have, end at der skal stå DSB på tog og stationer.

/Lasse

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 5
Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere
DSB MH 317

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak