Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Solrød Strand som endestation
Solrød Strand som endestation
Af emc. 15/01-24, 15:07.
Kan nogen herinde huske fra hvilken køreplan, Solrød Strand ikke længere blev brugt som endestation?
Ifølge S24, er den i hvert fald ikke længere. Links til gamle køreplaner siden 2020 er værdsat.
På forhånd tak.

Mener det fra s23 da man skulle bruge det togsæt til projekt ny maling

Solrød Strand som endestation
Af Thomas de Laine, Vanløse. 15/01-24, 18:43.
Citat fra: Gladedk Dato 15/01-24, 18:32Mener det fra s23 da man skulle bruge det togsæt til projekt ny maling
Det er korrekt. Siden S-banens forlængelse til Køge i 1983 har der været linjer med endestation på Solrød Strand som følger:

Linje Ax 8.4.91-27.5.92 (herefter gjort til heldagslinje som linje K).
Linje K 1.6.92-24.9.93 (herefter omdøbt til linje A+).
Linje A+ 27.9.93-22.9.95 (herefter forlænget til Køge).
Linje Ex 25.9.95-13.9.02 (afkortet fra Køge i 1995, og 2002 igen forlænget til Køge).
Linje A havde desuden endestation på Solrød Strand på en del af turene mandag-fredag 14.12.09-9.12.22 og får det måske igen, når man har været igennem istandsættelsen af alle togene?

Ville man ikke altid hvis man havde nok togsæt køre til Solrød Strand i stedet for Hundige?
Samme med Linje Bx hele vejen til Farum og ikke kun i myldretiden?
Linje H helt til Klampenborg?

Men vi må vente at se til at Ringbanen bliver førerløs om 6 år og der bliver frigivet tog.

Solrød Strand som endestation
Af larsht, København. 16/01-24, 00:17.
Citat fra: KKLD Dato 15/01-24, 19:16Ville man ikke altid hvis man havde nok togsæt køre til Solrød Strand i stedet for Hundige?
Samme med Linje Bx hele vejen til Farum og ikke kun i myldretiden?
Linje H helt til Klampenborg?

Men vi må vente at se til at Ringbanen bliver førerløs om 6 år og der bliver frigivet tog.
Der ville nok være mere guf, passagermæssigt, i at køre H til Lyngby hvis det endeligt var

Mvh
Lars

Citat fra: larsht Dato 16/01-24, 00:17
Citat fra: KKLD Dato 15/01-24, 19:16Ville man ikke altid hvis man havde nok togsæt køre til Solrød Strand i stedet for Hundige?
Samme med Linje Bx hele vejen til Farum og ikke kun i myldretiden?
Linje H helt til Klampenborg?

Men vi må vente at se til at Ringbanen bliver førerløs om 6 år og der bliver frigivet tog.
Der ville nok være mere guf, passagermæssigt, i at køre H til Lyngby hvis det endeligt var

...men hvis man har brug for mere plads Hellerup-Lyngby, burde man så ikke forlænge f.eks. hvert andet Linje F-tog i stedet? Der er voldsomt mange passagerer der skifter fra F til A på Hellerup Station, og det er kun hvert andet F-tog der har et tilrettelagt skift. Køreplansmæssigt kan man godt få plads til at køre det andet F-tog til Lyngby. Men ikke hele vejen til Holte, så ville det blive indhentet af A forinden.

Man ville nok blive bange for at blande systemerne for meget sammen lige her. I dag kører Linje F praktisk talt helt isoleret fra resten af netværket, hvilket gør man kan opretholde en upåvirket service på Linje F ved uorden inde i City, og omvendt vil uorden på Linje F heller ikke påvirke resten af nætværket. Til gengæld synes jeg overhovedet ikke det er en dårlig idé, og det ville nok også fungere rigtig godt i praksis.

Solrød Strand som endestation
Af andersj, Aalborg. 16/01-24, 14:12.
Citat fra: sil1207 Dato 16/01-24, 13:33Man ville nok blive bange for at blande systemerne for meget sammen lige her. I dag kører Linje F praktisk talt helt isoleret fra resten af netværket, hvilket gør man kan opretholde en upåvirket service på Linje F ved uorden inde i City, og omvendt vil uorden på Linje F heller ikke påvirke resten af nætværket. Til gengæld synes jeg overhovedet ikke det er en dårlig idé, og det ville nok også fungere rigtig godt i praksis.

Man kan vel relativt hurtigt "frakoble" Hellerup-Lyngby delen ved uregelmæssigheder.

Anders

Citat fra: andersj Dato 16/01-24, 14:12
Citat fra: sil1207 Dato 16/01-24, 13:33Man ville nok blive bange for at blande systemerne for meget sammen lige her. I dag kører Linje F praktisk talt helt isoleret fra resten af netværket, hvilket gør man kan opretholde en upåvirket service på Linje F ved uorden inde i City, og omvendt vil uorden på Linje F heller ikke påvirke resten af nætværket. Til gengæld synes jeg overhovedet ikke det er en dårlig idé, og det ville nok også fungere rigtig godt i praksis.

Man kan vel relativt hurtigt "frakoble" Hellerup-Lyngby delen ved uregelmæssigheder.

Ja det skulle man tro. Men så skal man jo så også til at placere stammer som så ikke skal køre Hellerup-Lyngby, som jo nok sådan cirka skal holde i 20 minutter eller lignende. Og det er på en linje hvor der kommer et nyt tog hvert 5. minut.

Jeg siger ikke det er umuligt, men det giver nogle ekstra opgaver som skal løses. Og jeg ved at der har været fokus på netop at reducere arbejdet for driftscenteret, gennem en simplificeret køreplan og personaleture. Det er blandt andet for at man fokusere på at disponere over togene som er direkte påvirket af en uordenssituation, fremfor at skulle kigge andre steder også.

Siden Køge, Ølby (og Køge Nord) har fået direkte tog til København,  så er presset på tog der kommer sydfra vel også blivet mindre.
Derved er der mere plads til de passagerer der stiger på i Jersie, Solrød Strand, Karlslunde og Greve.

Min pointe er at der så ikke er behov for at forlænge Linie A til Solrød Strand.

Der er vel så også blevet plads til passagerer fra den ønskede Trylleskov Station.

Citat fra: anho Dato 16/01-24, 01:23
Citat fra: larsht Dato 16/01-24, 00:17
Citat fra: KKLD Dato 15/01-24, 19:16Ville man ikke altid hvis man havde nok togsæt køre til Solrød Strand i stedet for Hundige?
Samme med Linje Bx hele vejen til Farum og ikke kun i myldretiden?
Linje H helt til Klampenborg?

Men vi må vente at se til at Ringbanen bliver førerløs om 6 år og der bliver frigivet tog.
Der ville nok være mere guf, passagermæssigt, i at køre H til Lyngby hvis det endeligt var

...men hvis man har brug for mere plads Hellerup-Lyngby, burde man så ikke forlænge f.eks. hvert andet Linje F-tog i stedet? Der er voldsomt mange passagerer der skifter fra F til A på Hellerup Station, og det er kun hvert andet F-tog der har et tilrettelagt skift. Køreplansmæssigt kan man godt få plads til at køre det andet F-tog til Lyngby. Men ikke hele vejen til Holte, så ville det blive indhentet af A forinden.



Hvilken Linje F afgang ville skulle forlænges? Jeg tænker nok det er bedst med den 12:09 da man ellers ville skulle vente 6 min på Linje A og 8 min på Linje E.
Så skulle den stoppe på alle stationer undervejs da Linje E gør det og kører 2 minutter foran.

Citat fra: larsht Dato 16/01-24, 00:17
Citat fra: KKLD Dato 15/01-24, 19:16Ville man ikke altid hvis man havde nok togsæt køre til Solrød Strand i stedet for Hundige?
Samme med Linje Bx hele vejen til Farum og ikke kun i myldretiden?
Linje H helt til Klampenborg?

Men vi må vente at se til at Ringbanen bliver førerløs om 6 år og der bliver frigivet tog.
Der ville nok være mere guf, passagermæssigt, i at køre H til Lyngby hvis det endeligt var

Ja, Linje H ville køre 4 min før Linje A og 6 min før Linje E.
Men den tidligere Linje E med stop på alle stationer ville køre 4 min foran. Så man skal nok springe 1-2 stationer over mellem Hellerup-Lyngby?

På turen tilbage med Linje H ville man på Hellerup kunne skifte til "den anden" Linje F-afgang som man ellers ikke ville kunne før.

Gå op Sider:[1]
Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak