Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- “Vild ide: Hvorfor ikke tog fra Roskilde til Hillerød”
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
Citat fra: viktoria skov Dato 26/01-24, 11:58
Citat fra: ThomasTT Dato 25/01-24, 15:07Støjproblemet er kommet for at blive. Det er det nye rygning. Man kan forsøge at ignorere det, men det holder næppe i længden. Man bliver nødt til at tage det alvorligt. Jeg tror ikke på nogen stor fremtid for godstog. Både larmen og sporspærringen udgør store problemer, og hvorfor er det lige, at man ikke bare bruger havet og floder mere? jernbanen er langt mere effektiv end lastbiler, men skibe er endnu mere , effektive, potentielt helt grønne og stille.

I Holland/Belgien sejler der allerede nu et stille og rent hydrogen-skib, der kan flytte 200 containere. Hvis det eksisterer lige nu, hvor realistisk er det så at bruge et hav af milliarder på en tunneller/broer til godstog, der måske er færdige om 20 år?

Måske stille over havoverfladen, men det er jo stadig en propel der skal drive skibet, og den støjer under vandet. Dette generer havdyr, hvaler fx.

Særligt for hvaler der benytter ekkolokalisering er det et støjproblem, da de får sværere ved at finde bytte og andre hvaler.

En hurtig søgning giver en masse resultater på dette problem:
https://scholar.google.dk/scholar?q=underwater+noise+propeller&hl=da&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart


Det er vel mest de store skibe på verdenshavene, der kan være et problem for hvaler. Det her vil være meget mindre skibe, der i øvrigt vil/bør og skal sejle meget langsomt. Der er ingen grund til andet, og det virker ikke sandsynligt, at det skulle udgøre noget problem. Ellers er der en del anden mindre væsentlig sejlads, der kunne fjernes, omend det næppe er relevant.

I paris og London planlægger man at udvikle Seinen og Themsen bl.a til at håndtere meget mere transport. Themsen skulle angiveligt få sin egen ledelse, og anses i øvrigt som den reneste storby-flod i verden med et biologisk liv, der langt overgår næsten alle danske iltsvindsramte farvande. Landbruget er et problem, ikke sejlads.

Jernbanen er et fableagtigt system til persontransport. Godstransport er sekundært og på længere sigt en ren niche, der primært skal undgå at genere omgivelserne og persontransporten

Citat fra: ThomasTT Dato 26/01-24, 13:48Jernbanen er et fableagtigt system til persontransport. Godstransport er sekundært og på længere sigt en ren niche, der primært skal undgå at genere omgivelserne og persontransporten

Jamen fint, så er vi tilbage ved "square one", der handlede om et solidt og vel gennemarbejdet forslag om en lokalbane Hillerød-Roskilde.

“Vild ide: Hvorfor ikke tog fra Roskilde til Hillerød”
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/01-24, 14:29.
Seneste redigering: 26/01-24, 14:33 af Per Holm
Citat fra: Niels Munch Dato 26/01-24, 14:13... tilbage ved "square one", der handlede om et solidt og vel gennemarbejdet forslag om en lokalbane Hillerød-Roskilde.


Et spørgsmål om hvilken jernbanevirksomhed der i givet fald kan komme til at køre på strækningen:

Vil Lokaltog A/S have eneret på de forskellige lokale strækninger øst for Storebælt eller kan de blive konkurrenceudsatte? Og vil en anden jernbanevirksomhed så skulle overtage Lokaltogs materiel?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 26/01-24, 14:29
Citat fra: Niels Munch Dato 26/01-24, 14:13... tilbage ved "square one", der handlede om et solidt og vel gennemarbejdet forslag om en lokalbane Hillerød-Roskilde.


Et spørgsmål om hvilken jernbanevirksomhed der i givet fald kan komme til at køre på strækningen:

Vil Lokaltog A/S have eneret på de forskellige lokale strækninger øst for Storebælt eller kan de blive konkurrenceudsatte? Og vil en anden jernbanevirksomhed så skulle overtage Lokaltogs materiel?


HVIS dette i mine øjne fremragende forslag blev gennemført synes jeg jo bestemt det skal samkøres med Stevns - Roskilde og deraf også af Lokaltog. Det giver ligesom sig selv i mine øjne. Men man kan vel diskutere med infrastrukturen. Skal den under Lokaltog eller Banedanmark... Men der er vi så måske på vej over i en generelt debat om lokalbanernes infrastruktur og organisering osv. Hvor jeg ikke rigtig ved hvor jeg selv står i mit synspunkt. Der er for og imod på flere fronter.

Citat fra: Per Holm Dato 26/01-24, 14:29Et spørgsmål om hvilken jernbanevirksomhed der i givet fald kan komme til at køre på strækningen:

Vil Lokaltog A/S have eneret på de forskellige lokale strækninger øst for Storebælt eller kan de blive konkurrenceudsatte? Og vil en anden jernbanevirksomhed så skulle overtage Lokaltogs materiel?

Ved evt. anlæg af en Hillerød-Roskilde lokalbane, der vil forløbe i såvel Region Hovedstaden som i Region Sjælland, vil det skulle defineres, om staten eller én af regionerne skal være bestiller.

I dag mener jeg, at det er Region Sjælland, der i f.t. buslinje 600S "sidder forrest på karrusellen" i samarbejdet med Region Hovedstaden - og med MOVIA som trafikkøber.

I princippet bortfaldt eneretsbegrebet med udløbet af de oprindelige privatbaners koncessioner.

Materielovertagelse vil i givet fald - og således, som det sker i bussektoren - være en betingelse, der kan indskrives i et udbudsmateriale.

M.v.h.
Niels

“Vild ide: Hvorfor ikke tog fra Roskilde til Hillerød”
Af ThomasTT. 26/01-24, 16:09.
Seneste redigering: 26/01-24, 16:11 af ThomasTT
Citat fra: Niels Munch Dato 26/01-24, 14:13
Citat fra: ThomasTT Dato 26/01-24, 13:48Jernbanen er et fableagtigt system til persontransport. Godstransport er sekundært og på længere sigt en ren niche, der primært skal undgå at genere omgivelserne og persontransporten

Jamen fint, så er vi tilbage ved "square one", der handlede om et solidt og vel gennemarbejdet forslag om en lokalbane Hillerød-Roskilde.


Absolut. Jeg er på ingen måde negativ overfor projektet.

Der er dog problemer. Det er lige lovligt dyrt til bare at skubbe ind som et ekstra projekt på en finanslov. Det er ikke så meget prisen i sig selv ift gevinsten ved projektet, men at man kommer til at konkurrere med andre anlægsprojekter. Derfor tror jeg i praksis, der kommer til at gå noget tid.

Herudover vil der efter min opfattelse være en betydelig usikkerhedsfaktor ift passagertal på en sådan bane. Mange vil kunne bruge den, men de vil også nemmere kunne undlade at bruge den, fordi bilkørsel ikke vil stå så elendigt, som hvis banen gik ind til de største byer. Om 15 år har vi mindst en halv million flere biler på vejene, antageligt flere, og de vil formentlig køre på særdeles billigt brændstof.

Hvad vil det betyde her?  Hvis der om fem år kommer et fint forslag om at bruge 2 milliarder på markant hurtigere forbindelser  fx kbh- Kalundborg, er det så bedre? Der kommer man jo langt og ind, hvor biler er umulige. Omvendt får man jo fuldendt en ring her med et hav af forskellige forbindelser,så samlet set, selv med hvad jeg vil opfatte som meget usikre passagertal, er det et fint projekt.

Jeg synes dog, at man skal prioritere at kunne køre hele ringen uden noget skift i roskilde. 

Og så skal man  respektere lokalbefolkningen, ikke tromle dem. Det vinder man i længden næppe på

Projektet konkurrerer vel ikke mere med andre anlægsprojekter end at man samlet set har projekteret for langt flere milliarder motorveje end man har jernbaner. Det er en politisk prioritering og man kunne jo håbe, at man på et tidspunkt ville vende den prioritering om. En udfordring ved alle anlægsprojekter er jo, at gevinsterne tit ender med at være afhængige af efterfølgende anlægsprojekter, så det kan jo tænkes der vil være endnu mere fidus i det her forslag hvis det tænkes sammen med komplimentære projekter (som dobbeltspor Køge–Køge Nord)

Desværre er det største problem at selvom det blev besluttet ville det tage 20 år før det stod færdig fordi miljøundersøgelser, forundersøgelser, ekstra undersøgelser mig her og der dræber tiden. Og så forsinkelser i anlægsfasen osv osv osv. Tingene tager simpelthen for lang tid, til man føler det overhovedet kan betale sig at arbejde for sådan noget. Desværre :(

Jernbanespors anlægshastighed
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 27/01-24, 23:06.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 27/01-24, 19:14Desværre er det største problem at selvom det blev besluttet ville det tage 20 år før det stod færdig fordi miljøundersøgelser, forundersøgelser, ekstra undersøgelser mig her og der dræber tiden. Og så forsinkelser i anlægsfasen osv osv osv. Tingene tager simpelthen for lang tid, til man føler det overhovedet kan betale sig at arbejde for sådan noget. Desværre :(

Uden sammenligning i øvrigt: Danmark blev besat af nazisterne 9. april 1940. Den 12. juli 1940 blev sidesporet Grove beliggende på fri bane mellem Ilskov og Karup stationer taget i brug. Sidesporet betjente Flyveplads Karup. Men der var nok heller ikke tale om nogen form for partshøring eller andre retsgarantier på det tidspunkt. Jernbaner kan bygges hurtigt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 27/01-24, 23:06
Citat fra: Frank Poulsen Dato 27/01-24, 19:14Desværre er det største problem at selvom det blev besluttet ville det tage 20 år før det stod færdig fordi miljøundersøgelser, forundersøgelser, ekstra undersøgelser mig her og der dræber tiden. Og så forsinkelser i anlægsfasen osv osv osv. Tingene tager simpelthen for lang tid, til man føler det overhovedet kan betale sig at arbejde for sådan noget. Desværre :(

Uden sammenligning i øvrigt: Danmark blev besat af nazisterne 9. april 1940. Den 12. juli 1940 blev sidesporet Grove beliggende på fri bane mellem Ilskov og Karup stationer taget i brug. Sidesporet betjente Flyveplads Karup. Men der var nok heller ikke tale om nogen form for partshøring eller andre retsgarantier på det tidspunkt. Jernbaner kan bygges hurtigt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ja og jeg tænker på den bro i Italien der styrtede sammen for nogle år tilbage. Voldsom ulykke og desværre mange dræbte. Men det var en stor bro.... 2 år senere stod der en ny... Tænker hvis vi nu antager eksempelvis Mønsbroen i Danmark styrtede sammen, tvivler på en ny ville stå færdig på 2 år... Der er man nok ikke engang gået i gang med at bygge...

Vi behøver ikke at drømme scenarier op - for få år siden blev Jernbanebroen over Limfjorden påsejlet og det tog mange måneder før et nyt brofag var svejst (og ikke nittet som den påsejlede) færdig i Polen og sejlet på plads.
Jeg husker fra tiden at den oprindelige bro var btgget hurtigere, men da var store dele af den jo genbrug fra Roskilde fjord.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/01-24, 10:21Vi behøver ikke at drømme scenarier op - for få år siden blev Jernbanebroen over Limfjorden påsejlet og det tog mange måneder før et nyt brofag var svejst (og ikke nittet som den påsejlede) færdig i Polen og sejlet på plads.

Det gik jo ikke hurtigere af at det første Brofag fra Polen blev kasseret da det kom herop - svejsningerne duede ikke og det var bare blevet malet over...

Eskild

Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/01-24, 10:21Vi behøver ikke at drømme scenarier op - for få år siden blev Jernbanebroen over Limfjorden påsejlet og det tog mange måneder før et nyt brofag var svejst (og ikke nittet som den påsejlede) færdig i Polen og sejlet på plads.
Jeg husker fra tiden at den oprindelige bro var btgget hurtigere, men da var store dele af den jo genbrug fra Roskilde fjord.

Og det var netop problemet at de ny bro var svejst. For at spare tid, havde man mere eller mindre genbrugt designet fra den gamle nittede bro. Når et større antal stænger mødes på en knudeplade, er det et problem at få svejst den sidste, uden at de øvrige bliver skadet.

Broen blev påsejlet i marts 2012 og den ny bro ankom til Aalborg i oktober 2012. Efter at den blev svejst om, åbnede den i april 2013.

https://ing.dk/artikel/elendige-svejsninger-paa-limfjords-bro-udskyder-aabning-paa-ubestemt-tid
https://da.wikipedia.org/wiki/Jernbanebroen_over_Limfjorden

Citat fra: Dampfmeisteren Dato 29/01-24, 09:42
Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/01-24, 10:21Vi behøver ikke at drømme scenarier op - for få år siden blev Jernbanebroen over Limfjorden påsejlet og det tog mange måneder før et nyt brofag var svejst (og ikke nittet som den påsejlede) færdig i Polen og sejlet på plads.
Jeg husker fra tiden at den oprindelige bro var btgget hurtigere, men da var store dele af den jo genbrug fra Roskilde fjord.

Og det var netop problemet at de ny bro var svejst. For at spare tid, havde man mere eller mindre genbrugt designet fra den gamle nittede bro. Når et større antal stænger mødes på en knudeplade, er det et problem at få svejst den sidste, uden at de øvrige bliver skadet.

Broen blev påsejlet i marts 2012 og den ny bro ankom til Aalborg i oktober 2012. Efter at den blev svejst om, åbnede den i april 2013.

https://ing.dk/artikel/elendige-svejsninger-paa-limfjords-bro-udskyder-aabning-paa-ubestemt-tid
https://da.wikipedia.org/wiki/Jernbanebroen_over_Limfjorden

Men det hjalp ikke at broen var blevet malet inden svejsningerne var blevet testet - og da de så blev renset af og testet fandt manat det var en ommer.

Eskild

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
DSB MH 201ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak