Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 34
Citat fra: anho Dato 14/01-23, 20:15Gad vide om DSB har tænkt sig at male dem i sort-rød lakering, eller køre rundt med DB-farver i de to år de skal bruges?

DSB hverken ejer eller lejer de vogne, så hvorfor skulle de dog bruge penge på at male dem om?

(Hint der står mange steder at DSB lejer dem, men de indgår blot i et samarbejde mellem DSB og DB. DB har heller aldrig lejet IC3)

Citat fra: nielsm Dato 13/01-23, 21:30Passerede Ringsted 21:05. Jeg kunne desværre ikke få god nok lukketid til skarpe billeder.



Citat fra: Vingehjulet Dato  1/01-23, 11:38En hjemmeside der viser hvordan de interantionelle tog vil se ud er vagonweb.

Her er togformationerne for IC1 vognene der bliver indsat i den dansk-tyske trafik:
https://www.vagonweb.cz/razeni/razeni.php?rok=2023&lok=DSB+EB*&najit=Hledat&lang=en
Det er ganske interessant. Nu lejer DSB vogne som jo var dem man i sin tid fravalgte omkring 1980, da man skulle have 40 ekstra IC-vogne på grund af den forøgede trafik i 2. oliekrise. DSB valgte at få flere B-vogne fremfor disse Eurfima-vogne. Det blev senere kun til tre forkølede Ckm-flex-vogne, hvoraf en blev dronningevogn, en lidt senere ledsagevogn og den sidste noget gult i Sønderjylland.

Hvilke litra får de hos DSB??

Citat fra: J@n46 Dato 14/01-23, 22:42Hvilke litra får de hos DSB??

De skal ikke have ny litra. Litra for vogne som disse er beskrivende - hvert bogstav har en nøje bestemt betydning, der går igen på tværs af landegrænser. Hedder den noget med A, er der første klasse. Hedder den B er der anden klasse. Hedder den AB er der begge dele. Har den storrumskupeer har det et bogstav, sidegang og seksmandskupeer et andet bogstav (jeg kan ikke huske hvad de er lige nu).

Og så er det i øvrigt DB's vogne, så det er dem der bestemmer.

(Jeg tror i øvrigt litreringen kan findes længere tilbage i tråden)

Citat fra: RasmusD Dato 14/01-23, 23:05
Citat fra: J@n46 Dato 14/01-23, 22:42Hvilke litra får de hos DSB??

De skal ikke have ny litra. Litra for vogne som disse er beskrivende - hvert bogstav har en nøje bestemt betydning, der går igen på tværs af landegrænser. Hedder den noget med A, er der første klasse. Hedder den B er der anden klasse. Hedder den AB er der begge dele. Har den storrumskupeer har det et bogstav, sidegang og seksmandskupeer et andet bogstav (jeg kan ikke huske hvad de er lige nu).

Og så er det i øvrigt DB's vogne, så det er dem der bestemmer.

(Jeg tror i øvrigt litreringen kan findes længere tilbage i tråden)

Her er en kort oversigt:

Hovedbogstav:
A - første klasse vogn
B - anden (standard) klasse vogn
P - baggagevogn
WL - sovevogn
WR - restaurantvogn

Følgende bogstaver
v - indretning med kupéer
p - indretning med storrumkupe
m - længde over 24,5 m
mm - IC moderniserede DB vogne
z - Central strømforsyning
s - togfører kupé
b - handicapområde
d - cykelplads

Mere kan findes her: https://de.wikipedia.org/wiki/Gattungszeichen_deutscher_Eisenbahnwagen

Det skal dog siges at de små bogstaver er landebaseret. DSB har ikke ret mange vogntyper, så derfor er litra også mindre beskrivende end i Tyskland og der bruges andre bogstaver. Eksempelvis har en styrevogn i Tyskland "f" for Führerstand mens DSB bruger "s" for styrevogn.

Talgo-vognene får også "h" for "handicap" og "t" for toilet, da der er særlige vogne med hhv. handicapfaciliteter og toiletter. "p" for storrumkupé indføres dog, nok mest for at adskille vognene fra dobbeltdækkervognenes litra "B".

Men det er da relevant nok at spørge, for i Tyskland har IC3'erne følgende litra hos DB: Bpbf Bp ABpf (MFB-FF-MFA).

Anders

Citat fra: andersj Dato 15/01-23, 12:31Det skal dog siges at de små bogstaver er landebaseret. DSB har ikke ret mange vogntyper, så derfor er litra også mindre beskrivende end i Tyskland og der bruges andre bogstaver. Eksempelvis har en styrevogn i Tyskland "f" for Führerstand mens DSB bruger "s" for styrevogn.

Talgo-vognene får også "h" for "handicap" og "t" for toilet, da der er særlige vogne med hhv. handicapfaciliteter og toiletter. "p" for storrumkupé indføres dog, nok mest for at adskille vognene fra dobbeltdækkervognenes litra "B".

Men det er da relevant nok at spørge, for i Tyskland har IC3'erne følgende litra hos DB: Bpbf Bp ABpf (MFB-FF-MFA).
Det er fuldstændig korrekt. Bogstavlitra er nationalt. Vogntypen (hastighed, varme, pladsantal mm) angives i nummeret. Der er frit valg på alle hylder, men det er tyske vogne og forbliver tyske, medmindre DSB pludselig finder på at købe dem. Man skal dog huske på at konventionelle personvogne efterhånden har en vis kurs, i talt med at nogle opreatører har opdaget at lok+vogne er billigere end komplicerede togsæt.

Hej,
EB skal jo køre i sandwich med Talgovognene, så der er sådan set ikke noget der har ændret sig i den henseende. Blot har man taget forskud på glæderne med de tyske vogngarniturer.
Det kan godt være at de tyske vogne er flotte og stadig i god stand pga. diverse opgraderinger, men det er gammelt materiel fra 70/80'erne, så det er begrænset hvor længe de endnu kan bruges i højklasset trafik. Derfter bliver de enten solgt til baner med endnu ældre eller simplere materiel der skal udskiftes, eller discount- hhv. chartertogsfirmaer der kan køre dem ned til sokkeholderne.

Endelig skal det nævnes at den drift der snart opstartes svarer fuldstændig til EC-togene i 80/90'erne, også dengang anvendtes tyske vogne, i øvrigt grundlæggende de samme typer, i EC-togene.

Her et billede fra dengang (kort vinterstamme):



Avmz207, Bvmz185.3 og Bpmbz291-5 i EC på København H i 1992.

For eksempel oprangeres de nye stammer sådan her:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=DB&kategorie=IC&cislo=1190&nazev=&rok=2023

Avmmz 106.1 er ombygget fra Avmz 207
Bvmmz 188 og Bvmmsz 186 er ombygget fra Bvmz 185
Bpmbz 294 og Bpmmbdz 284 er ombygget fra Bpmbz 291.5/6
Bpmz 294 er ombygget fra Bpmz 291, der også kørte i EC-togene i sin tid.


Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: mss Dato 15/01-23, 18:18Hej,
EB skal jo køre i sandwich med Talgovognene, så der er sådan set ikke noget der har ændret sig i den henseende. Blot har man taget forskud på glæderne med de tyske vogngarniturer.
Det kan godt være at de tyske vogne er flotte og stadig i god stand pga. diverse opgraderinger, men det er gammelt materiel fra 70/80'erne, så det er begrænset hvor længe de endnu kan bruges i højklasset trafik. Derfter bliver de enten solgt til baner med endnu ældre eller simplere materiel der skal udskiftes, eller discount- hhv. chartertogsfirmaer der kan køre dem ned til sokkeholderne.

Endelig skal det nævnes at den drift der snart opstartes svarer fuldstændig til EC-togene i 80/90'erne, også dengang anvendtes tyske vogne, i øvrigt grundlæggende de samme typer, i EC-togene.

Her et billede fra dengang (kort vinterstamme):



Avmz207, Bvmz185.3 og Bpmbz291-5 i EC på København H i 1992.

For eksempel oprangeres de nye stammer sådan her:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=DB&kategorie=IC&cislo=1190&nazev=&rok=2023

Avmmz 106.1 er ombygget fra Avmz 207
Bvmmz 188 og Bvmmsz 186 er ombygget fra Bvmz 185
Bpmbz 294 og Bpmmbdz 284 er ombygget fra Bpmbz 291.5/6
Bpmz 294 er ombygget fra Bpmz 291, der også kørte i EC-togene i sin tid.


Tak for godt billede. Vogne kan nu holde ganske mange år med periodevise renoveringer, især stålkasser. Noget andet er aluminiumsskrog som IC3, som man ikke kan svejse på.

Citat fra: Vingehjulet Dato 15/01-23, 10:44
Citat fra: RasmusD Dato 14/01-23, 23:05
Citat fra: J@n46 Dato 14/01-23, 22:42Hvilke litra får de hos DSB??

De skal ikke have ny litra. Litra for vogne som disse er beskrivende - hvert bogstav har en nøje bestemt betydning, der går igen på tværs af landegrænser. Hedder den noget med A, er der første klasse. Hedder den B er der anden klasse. Hedder den AB er der begge dele. Har den storrumskupeer har det et bogstav, sidegang og seksmandskupeer et andet bogstav (jeg kan ikke huske hvad de er lige nu).

Og så er det i øvrigt DB's vogne, så det er dem der bestemmer.

(Jeg tror i øvrigt litreringen kan findes længere tilbage i tråden)

Her er en kort oversigt:

Hovedbogstav:
A - første klasse vogn
B - anden (standard) klasse vogn
P - baggagevogn
WL - sovevogn
WR - restaurantvogn

Følgende bogstaver
v - indretning med kupéer
p - indretning med storrumkupe
m - længde over 24,5 m
mm - IC moderniserede DB vogne
z - Central strømforsyning
s - togfører kupé
b - handicapområde
d - cykelplads

Mere kan findes her: https://de.wikipedia.org/wiki/Gattungszeichen_deutscher_Eisenbahnwagen
Jeg er lidt uenig med listen her - da her nævnes at bagagevogn har gattung P?
Mig bekendt har den gattung D - ses f.eks. som de populære rejsevogn Dm 902 eller Dm 903
gattung P er postvogn.

Noget andet er aluminiumsskrog som IC3, som man ikke kan svejse på.

Æh - nu blev IC3s vognkasser sat sammen af alu-profiler via svejsning......
Dermed burde reparation kunne lade sig gøre, men jeg siger ikke at det bliver nemmere eller billigere end med en stålvognkasse.

Citat fra: Baumann Dato 15/01-23, 19:08
Citat fra: Vingehjulet Dato 15/01-23, 10:44
Citat fra: RasmusD Dato 14/01-23, 23:05
Citat fra: J@n46 Dato 14/01-23, 22:42Hvilke litra får de hos DSB??

De skal ikke have ny litra. Litra for vogne som disse er beskrivende - hvert bogstav har en nøje bestemt betydning, der går igen på tværs af landegrænser. Hedder den noget med A, er der første klasse. Hedder den B er der anden klasse. Hedder den AB er der begge dele. Har den storrumskupeer har det et bogstav, sidegang og seksmandskupeer et andet bogstav (jeg kan ikke huske hvad de er lige nu).

Og så er det i øvrigt DB's vogne, så det er dem der bestemmer.

(Jeg tror i øvrigt litreringen kan findes længere tilbage i tråden)

Her er en kort oversigt:

Hovedbogstav:
A - første klasse vogn
B - anden (standard) klasse vogn
P - baggagevogn
WL - sovevogn
WR - restaurantvogn

Følgende bogstaver
v - indretning med kupéer
p - indretning med storrumkupe
m - længde over 24,5 m
mm - IC moderniserede DB vogne
z - Central strømforsyning
s - togfører kupé
b - handicapområde
d - cykelplads

Mere kan findes her: https://de.wikipedia.org/wiki/Gattungszeichen_deutscher_Eisenbahnwagen
Jeg er lidt uenig med listen her - da her nævnes at bagagevogn har gattung P?
Mig bekendt har den gattung D - ses f.eks. som de populære rejsevogn Dm 902 eller Dm 903
gattung P er postvogn.

På linket fremgår det også at "P" kun blev benyttet til bagagevogne frem til 1927. Fra 1928 benyttes P til private vogne.

Postvogne hed frem til 2000 "Post", eksempelvis "Post mrz" eller "Post mr-a"

Anders

Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af Mikkelhk, Lunderskov. 23/01-23, 11:06.
Seneste redigering: 23/01-23, 11:08 af Mikkelhk
Vognene blev kørt til eftersyn i Hamburg i aftes. Jeg fik et par meget dårlige billeder i Padborg, men der er ikke rigtig noget nyt at se på billederne. DSB kørte vognene Kh-Pa med en EB, og Hector Rail overtog vognene i Padborg. EB er åbenbart stadig ikke godkendt til at køre under tysk kørestrøm, da Hector Rails lokomotiv måtte trække EB'en rundt i sydenden af Padborg.
Efter sigende skulle der komme syv nye vogne op fra Hamburg sent i aften, som så skal køres til Belvedere.

Hilsen Mikkel

Lille jeg forstå jo ikke at EB ikke er godkendt i Tyskland.
det med hylde varer lige til at køre med, ja....

Citat fra: hummel_62 Dato 23/01-23, 12:42Lille jeg forstå jo ikke at EB ikke er godkendt i Tyskland.
det med hylde varer lige til at køre med, ja....

Hyldevare, ja. Men så installeres der forskellige ting, såom ETCS/STM, ...

Gå op Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 34

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak