Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 34
Citat fra: thomastog Dato 12/06-23, 10:27
Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 14:32..

Når du kører i din bil så bruger dit speedometer eller er det bare efter en fornemmelse?

Der er ikke krav om speedometer i en bil. Det er alene op til chaufføren, ikke at køre for stærkt. Så her er du også ude på tynd is.

Men hvis jeg kun må vælge de muligheder du stiller op, vil jeg svare "det er op til chaufførens fornemmelse og ansvar".

Men du kan stille dig selv et kontrol-spørgsmål, tror du at du slipper for en fartbøde, hvis du kan påvise at dit speedometer viser for lav hastighed ?
Jævnfør retsinformation skal en bil være forsynet med en hastighedsmåler.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/1050

Denne må så ifølge en EU-bestemmelse have op til +/-10% fejlvisning.
Så du har ikke ret.

Hvad dit speedometer i bilen har vist er politi og domstole nok ret ligeglade med. Så hvad du vil med det er debatten her uvedkommende.



Citat fra: thomastog Dato 12/06-23, 10:27Der er ikke krav om speedometer i en bil. Det er alene op til chaufføren, ikke at køre for stærkt. Så her er du også ude på tynd is.
Ja, trods udetemperaturerne hører vi isen knage under den tunge vægt og det er sgu nok dig der er den tunge vægt :-)
Siden 1. maj 1977 har der i Danmark været krav om "Hastighedsmåler" i biler.
Fra "Vejledning i syn af køretøjer" som findes på Færdselsstyrelsens hjemmeside:

10.04.020 Bil
(1) Bil skal være forsynet med hastighedsmåler.
Før 01.05.77: Gælder kun for bil til øvelseskørsel eller udlejning uden fører.

Så mine Ford T behøver det ikke, men jeg har en stor intellektuel sport i at prøve at ramme de 50 km/t spot on de steder hvor der er opstillet hastighedsvisere. :-)

Uden at være ekspert i europæiske godkendelser, er dette måske relevant?

https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/List

For en tilfældigt udvalgt IC1 vogn (https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/31-110-0007-5-001-001) angives i sektion 3.1.2:

Citat1.3 Speed restrictions in Km/h:  200
Men jeg ved ikke om det er hele historien.

Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Af LM94. 12/06-23, 20:38.
Seneste redigering: 12/06-23, 20:46 af LM94
Citat fra: TWB Dato 12/06-23, 10:53
Citat fra: thomastog Dato 12/06-23, 10:27
Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 14:32..

Når du kører i din bil så bruger dit speedometer eller er det bare efter en fornemmelse?

Der er ikke krav om speedometer i en bil. Det er alene op til chaufføren, ikke at køre for stærkt. Så her er du også ude på tynd is.

Men hvis jeg kun må vælge de muligheder du stiller op, vil jeg svare "det er op til chaufførens fornemmelse og ansvar".

Men du kan stille dig selv et kontrol-spørgsmål, tror du at du slipper for en fartbøde, hvis du kan påvise at dit speedometer viser for lav hastighed ?
Jævnfør retsinformation skal en bil være forsynet med en hastighedsmåler.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/1050

Denne må så ifølge en EU-bestemmelse have op til +/-10% fejlvisning.
Så du har ikke ret.

Hvad dit speedometer i bilen har vist er politi og domstole nok ret ligeglade med. Så hvad du vil med det er debatten her uvedkommende.




Hej TWB.

I dag er strækning 6 (Vigerslev-Køge Nord-Ringsted), godkendt til 230 km/h, da der under forsøgene blev kørt med 255 km/h. Du har ret i at strækninger i dag skal godkendes til 10% over maksimale tilladte hastighed på banen, men dette er et sikkerhedsmæssigt hensyn i forhold til tryk imellem de tog som kører forbi hinanden, kurver og hældninger på strækningen. Der kan dog findes lokale hastighedsrestriktioner, som f.eks. at der maksimalt må køres 180 km/h igennem Køge Nord. At hastigheden på nuværende er sat til 200 km/h er grundet at der ikke er behov for højere maksimal hastighed på nuværende tidspunkt, men dette skal nok ændres når:
1) ERTMS er udrullet i hele landet.
2) Fehmarn forbindelsen er åbnet.
3) Materiel med højere maksimal hastighed skal køre på banen.

Til den tid skal der en ny test til, hvor hastigheder på minimum 275 km/h skal nås for at kunne godkende banen til maksimal hastighed på 250 km/h.

En sjov detalje er de nye IC5, hvor der jf. rygterne, kun må passeres med maksimalt 400 km/h (2 togsæt med 200 km/h).

Citat fra: LM94 Dato 12/06-23, 20:38
Citat fra: TWB Dato 12/06-23, 10:53
Citat fra: thomastog Dato 12/06-23, 10:27
Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 14:32..

Når du kører i din bil så bruger dit speedometer eller er det bare efter en fornemmelse?

Der er ikke krav om speedometer i en bil. Det er alene op til chaufføren, ikke at køre for stærkt. Så her er du også ude på tynd is.

Men hvis jeg kun må vælge de muligheder du stiller op, vil jeg svare "det er op til chaufførens fornemmelse og ansvar".

Men du kan stille dig selv et kontrol-spørgsmål, tror du at du slipper for en fartbøde, hvis du kan påvise at dit speedometer viser for lav hastighed ?
Jævnfør retsinformation skal en bil være forsynet med en hastighedsmåler.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/1050

Denne må så ifølge en EU-bestemmelse have op til +/-10% fejlvisning.
Så du har ikke ret.

Hvad dit speedometer i bilen har vist er politi og domstole nok ret ligeglade med. Så hvad du vil med det er debatten her uvedkommende.




Hej TWB.

I dag er strækning 6 (Vigerslev-Køge Nord-Ringsted), godkendt til 230 km/h, da der under forsøgene blev kørt med 255 km/h. Du har ret i at strækninger i dag skal godkendes til 10% over maksimale tilladte hastighed på banen, men dette er et sikkerhedsmæssigt hensyn i forhold til tryk imellem de tog som kører forbi hinanden, kurver og hældninger på strækningen. Der kan dog findes lokale hastighedsrestriktioner, som f.eks. at der maksimalt må køres 180 km/h igennem Køge Nord. At hastigheden på nuværende er sat til 200 km/h er grundet at der ikke er behov for højere maksimal hastighed på nuværende tidspunkt, men dette skal nok ændres når:
1) ERTMS er udrullet i hele landet.
2) Fehmarn forbindelsen er åbnet.
3) Materiel med højere maksimal hastighed skal køre på banen.

Til den tid skal der en ny test til, hvor hastigheder på minimum 275 km/h skal nås for at kunne godkende banen til maksimal hastighed på 250 km/h.

En sjov detalje er de nye IC5, hvor der jf. rygterne, kun må passeres med maksimalt 400 km/h (2 togsæt med 200 km/h).

Tak for uddybende svar.
Så havde jo delvist ret i det med 10% oveni max hastighed.

Hvilket nogle åbenbart ikke har styr på. Ligesom regler for hastighedsmålere i biler.

Nu kunne mit oprindelige indlæg måske mistolkes.
Det gik på hvad strækningen over Peberholmen og Øresundsbroen var. Forårsaget af en lokofører som havde lagt fotobop af hastighed på 200 km/h på Peberholmen
Hvilket var ret imponerende ifald det var efter reglerne når man tænker tidspunktet for planlægning af strækningen, bygningen og det forhold der indgår en tunnel.
Men dele af denne strækning kan jeg forstå at godkendt til 200 km/h og andre til 180.

Hvilket vel først nu vegynder at give mening.
Hudtil har de tog som har benyttet strækningen næppe måtte køre mere end 180 km/h og x2000 fra SJ har vel været det eneste som reelt har kunnet udnytte den max. hastighed.

Med tak for svar som andre helt klart også kan lære af!

Citat fra: LM94 Dato 12/06-23, 20:38En sjov detalje er de nye IC5, hvor der jf. rygterne, kun må passeres med maksimalt 400 km/h (2 togsæt med 200 km/h).
Det er sgu da en tanketorsk i udbudsmaterialet (hvis man spørger mig).

Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/06-23, 21:16
Citat fra: LM94 Dato 12/06-23, 20:38En sjov detalje er de nye IC5, hvor der jf. rygterne, kun må passeres med maksimalt 400 km/h (2 togsæt med 200 km/h).
Det er sgu da en tanketorsk i udbudsmaterialet (hvis man spørger mig).

Kravet var 450 km/t: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=170452

Anders

Citat fra: TWB Dato 12/06-23, 21:02
Citat fra: LM94 Dato 12/06-23, 20:38
Citat fra: TWB Dato 12/06-23, 10:53
Citat fra: thomastog Dato 12/06-23, 10:27
Citat fra: TWB Dato 11/06-23, 14:32..

Når du kører i din bil så bruger dit speedometer eller er det bare efter en fornemmelse?

Der er ikke krav om speedometer i en bil. Det er alene op til chaufføren, ikke at køre for stærkt. Så her er du også ude på tynd is.

Men hvis jeg kun må vælge de muligheder du stiller op, vil jeg svare "det er op til chaufførens fornemmelse og ansvar".

Men du kan stille dig selv et kontrol-spørgsmål, tror du at du slipper for en fartbøde, hvis du kan påvise at dit speedometer viser for lav hastighed ?
Jævnfør retsinformation skal en bil være forsynet med en hastighedsmåler.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/1050

Denne må så ifølge en EU-bestemmelse have op til +/-10% fejlvisning.
Så du har ikke ret.

Hvad dit speedometer i bilen har vist er politi og domstole nok ret ligeglade med. Så hvad du vil med det er debatten her uvedkommende.




Hej TWB.

I dag er strækning 6 (Vigerslev-Køge Nord-Ringsted), godkendt til 230 km/h, da der under forsøgene blev kørt med 255 km/h. Du har ret i at strækninger i dag skal godkendes til 10% over maksimale tilladte hastighed på banen, men dette er et sikkerhedsmæssigt hensyn i forhold til tryk imellem de tog som kører forbi hinanden, kurver og hældninger på strækningen. Der kan dog findes lokale hastighedsrestriktioner, som f.eks. at der maksimalt må køres 180 km/h igennem Køge Nord. At hastigheden på nuværende er sat til 200 km/h er grundet at der ikke er behov for højere maksimal hastighed på nuværende tidspunkt, men dette skal nok ændres når:
1) ERTMS er udrullet i hele landet.
2) Fehmarn forbindelsen er åbnet.
3) Materiel med højere maksimal hastighed skal køre på banen.

Til den tid skal der en ny test til, hvor hastigheder på minimum 275 km/h skal nås for at kunne godkende banen til maksimal hastighed på 250 km/h.

En sjov detalje er de nye IC5, hvor der jf. rygterne, kun må passeres med maksimalt 400 km/h (2 togsæt med 200 km/h).

Tak for uddybende svar.
Så havde jo delvist ret i det med 10% oveni max hastighed.

Hvilket nogle åbenbart ikke har styr på. Ligesom regler for hastighedsmålere i biler.

Nu kunne mit oprindelige indlæg måske mistolkes.
Det gik på hvad strækningen over Peberholmen og Øresundsbroen var. Forårsaget af en lokofører som havde lagt fotobop af hastighed på 200 km/h på Peberholmen
Hvilket var ret imponerende ifald det var efter reglerne når man tænker tidspunktet for planlægning af strækningen, bygningen og det forhold der indgår en tunnel.
Men dele af denne strækning kan jeg forstå at godkendt til 200 km/h og andre til 180.

Hvilket vel først nu vegynder at give mening.
Hudtil har de tog som har benyttet strækningen næppe måtte køre mere end 180 km/h og x2000 fra SJ har vel været det eneste som reelt har kunnet udnytte den max. hastighed.

Med tak for svar som andre helt klart også kan lære af!

Storebælt og Øresund er bygget jf. andre forskrifter, som tidligere nævnt, og derfor er det ikke sikkert at de er bygget med 10% overhøjde i hastighed. Øresundsbroen er godkendt til 200 km/h da det svenske ATC2 kan klare hastigheder deroppe, hvorimod det er vores eget ATC system som sætter begrænsningen på 180 km/h.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/06-23, 11:37
Citat fra: thomastog Dato 12/06-23, 10:27Der er ikke krav om speedometer i en bil. Det er alene op til chaufføren, ikke at køre for stærkt. Så her er du også ude på tynd is.
Ja, trods udetemperaturerne hører vi isen knage under den tunge vægt og det er sgu nok dig der er den tunge vægt :-)
Siden 1. maj 1977 har der i Danmark været krav om "Hastighedsmåler" i biler.
Fra "Vejledning i syn af køretøjer" som findes på Færdselsstyrelsens hjemmeside:

10.04.020 Bil
(1) Bil skal være forsynet med hastighedsmåler.
Før 01.05.77: Gælder kun for bil til øvelseskørsel eller udlejning uden fører.

Så mine Ford T behøver det ikke, men jeg har en stor intellektuel sport i at prøve at ramme de 50 km/t spot on de steder hvor der er opstillet hastighedsvisere. :-)

Og disse skal du slet ikke stole på

Citat fra: Leo Dato 13/06-23, 03:4810.04.020 Bil
(1) Bil skal være forsynet med hastighedsmåler.
Før 01.05.77: Gælder kun for bil til øvelseskørsel eller udlejning uden fører.
I så fald er samtlige biler jeg har set ulovlige. Begrebet hastighed relaterer sig til et koordinatsystem, dvs man kan sagtens kører ret fremad med minus 100 km/t.

En fartmåler derimod, angiver den relative strækningsændring per tid - dvs er fortegnsløs.

Sådan går det når djøffer øffer.

NU bliver det godt nok videnskabeligt på et højt intellektuelt plan.
Hold øje med Høringsportalen og påpeg denne lille sproglige finesse så Fædselsstyrelsen kan få det rettet.
Jeg tror faktisk at det er ingeniører der i høj grad medvirker ved udformningen af disse vejledninger og grundlaget herfor.

Hej folkens,

Sikken en livlig debat om speedometere og hvad ved jeg...

Men tilbage til emnet: Hvordan går det mon med godkendelsen af de tyske vogne?

Jeg ved der er mange der venter med længsel på en afklaring.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: mss Dato 13/06-23, 13:58Hej folkens,

Sikken en livlig debat om speedometere og hvad ved jeg...

Men tilbage til emnet: Hvordan går det mon med godkendelsen af de tyske vogne?

Jeg ved der er mange der venter med længsel på en afklaring.

Det blev måske lidt underforstået i et tidligere indlæg, men man finder godkendelserne af 12/6 her https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/List

Fx for 1.klasse-vognen https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/31-110-0001-8-001-001

Tak for det Jacob,
Men jeg kan ikke lige udlede deraf at vognene har fået grønt lys fra de danske myndigheder?

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Arh sorry, nu fik jeg kigget bedre efter. Godkendt for drift i Dk. Tak!

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Gå op Sider: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 34
Billige jernbane T-shirts

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak