Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Tyske IC1-vogne overtager trafikken til Hamborg
Gå ned Sider: 1 ... 30 31 [32] 33 34
Citat fra: TWB Dato 18/01-24, 10:36Vi er som sådan enige.

Men initiativet kommer for sent og er stadig præget af alt for mange nationale måder at drive jernbanedrift på.

Antal af strømstyrker burde forlængst været reduceret til max 3-4 som ALLE nye elektriske tog kunne klare.
Hvilket burde have været et krav for min. 10 år siden.

Styring af alle tog burde også have været afklaret og været implimenteret i alle nye lokomotiver og togsæt for min 10 år siden.

Det er heller ikke sket.

Den europæiske jernbane bliver agterudsejlet når mere  "grønne" former for flybrændstof bliver udbredt.

Det sker givet FØR jernbanedrift i EU er blevet reel grænseoverskridende.

Og med mere "grøn" skibsfart kan store mængder af fragt ende på vandet fremfor på skinnerne.
Hvilket i lyset af at gods på skinner larmer for meget næppe vil begrædt i større omfang.

Så alt i alt - ikke særlig imponerende!

Vi har allerede "bæredygtigt" flybrændstof. Det koster dog i omegnen af 2300 kr per fortrængt ton CO2 mens klimarådet anbefaler en CO2-afgift på 1500 kroner. Der er altså langt igen og selv da tager det 80 gange så meget strøm per passagerkilometer for en "bæredygtig" flyrejse som for en elektrisk togrejse.

Jeg synes egentligt der er mange fornuftige initiativer på vej når det gælder togtransport. Man kan selvfølgeligt begræde at tingene ikke er sket for mange år siden, men en del af forslagene om at reducere antallet af strømsystemer eller gøre det til krav at eltog kan klare alle strømsystemer er lidt ved siden af skiven.

Grænseoverskridende tog og højhastighedstog bliver i dag lavet, så det kan klare flere strømsystemer og let udstyres til kørsel i nye lande. Omvendt er der vel ikke nogen grund til at gøre det dyrere end nødvendigt at købe tog til en sidebane eller udbygge S-togene gennem krav om en interoperationalitet, der nok alligevel ikke er brug for.

Generelt har vi en okay måde at vurdere og prioriterer jernbaneprojekter, men problemet kommer jo når der så ikke er penge eller vilje nok til at komme gennem listen (som tilfældet med Vejle Fjord-broen og timemodellen). Den vilje skal man så finde og det handler så om at gøre jernbanen til en politisk vindersag.

Ville blot høre om hvornår der kommer tyske styrevogne i EC togene til Hamburg? ;D

Citat fra: Bent Olsen Dato 19/01-24, 08:52Ville blot høre om hvornår der kommer tyske styrevogne i EC togene til Hamburg? ;D

Det kommer der ikke.....


Ville blot høre om hvornår der kommer tyske styrevogne i EC togene til Hamburg? ;D
[/quote]
Det er planen at der skal indgå styrevogne i IC1-stammerne til sommer, der mangler dog stadig godkendelse.
De kommer ikke til at køre som styrevogne, men de har en dejlig stor cykelafdeling som der er brug for.

Mvh

Carsten

Ja vi må se... Med det tempo Deutsche Bahn udrangerer IC1 vogne i for tiden har jeg min tvivl om at det bliver til noget.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Hej folkens,

Jeg har lige læst at flere EC-tog er observeret i Hamburg Hbf med EB i begge ender.

Skal de nu alligevel til at køre sådan?

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: mss Dato 13/02-24, 01:10Hej folkens,

Jeg har lige læst at flere EC-tog er observeret i Hamburg Hbf med EB i begge ender.

Skal de nu alligevel til at køre sådan?
det er vel sådan, de laver "omløb": Kobler et nyt lokomotiv i nordenden, kobler det andet lok fra. Så kører toget tilbage til København, og det frakoblede lokomotiv kører så op og gør klar til at gentage proceduren. Så længe toget holder ved perron, ligner det, at der er to lokomotiver på togstammen.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Nu er EC jo (slet) ikke i drift endnu, så man skal nok være forsigtig med at læse alt for meget ind i hvordan der køres i forbindelse med test og oplæring af personale. Hamburg Hbf. er jo en travl station, så til testkørsler kan man have valgt sandwich-modellen for at spare tid. Til den nuværende drift har DSB jo EB'ere i overflod.

Matias, jeg tror at du har ramt hovedet på sømmet.
Observatøren har nok set stammen ved lokskifte et par gange og har konkluderet at de kørte sandwich...

"Bjergged" med EC menes togene med lejet tysk materiel og EB.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Det sker nogle gange at EC-togene køres med lok i begge ender. Hertil kan nævnes EC 392 i går aftes. Jeg ved dog ikke hvorfor. Det kan være at en maskine er nedbrudt i Hamborg og skal køres hjem. Kan ikke siges med sikkerhed.

Tak for meldingen  :)

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: sil1207 Dato 14/02-24, 10:39Det sker nogle gange at EC-togene køres med lok i begge ender. Hertil kan nævnes EC 392 i går aftes. Jeg ved dog ikke hvorfor. Det kan være at en maskine er nedbrudt i Hamborg og skal køres hjem. Kan ikke siges med sikkerhed.
Jeg vil vove at påstå at det sker "jævnligt" - mindst et par gange ugentligt. Allerede i dag kører EC 393 sydpå med to EB. Det kan være det sker efter aftale med DB i de situationer, hvor de af en eller anden grund ikke har tid eller plads til lokomotivskift i Hamburg.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Hilsen Mikkel

Det er vel erstaningenen for den der blev taget hjem igår?

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

EC 397 brød ned på Køge nord igår, bremser ville ikke slippe på vogn 12, holdt der i 4,5 time før det kørte videre og alt trafik måtte via Roskilde fra kbh imod Ringsted da sporskifter på strækning ikke er taget i brug

Den nye bane er da også virkeligt tåbelig anlagt med henblik på fleksibilitet. Ingen mulighed for overhaling på Køge Nord, selvom en transversal fra ydersporene til de gennemgående spor havde været ligetil. Og så de underlige placeringer af overhalingsspor til godstog, som egentlig ikke hører til på en højhastighedsbane

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Gå op Sider: 1 ... 30 31 [32] 33 34
Indsend billeder

Jernbanebøger

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje. Pris 150 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak