Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 26
Coradia Stream & Talgo nyt
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 15/11-23, 12:54.
personligt synes jeg også vi ikke skal stille krav om at alt kan gøres på en mobil.
det er jo til den hurtige løsning, ellers må man lige finde pc/tablet. når det er en mere specifik booking man ønsker.

men smag er jo mange ting

Citat fra: mpp Dato 15/11-23, 12:42Jeg vidste ærligt talt ikke at nogle numre skulle være vinduespladser og andre gangpladser og for mig at se er det større problem, at det er super svært at vælge plads hos DSB. Hos SJ kan man se et oversigtskort over hele toget og der vælge vogn OG sæde, mens man på DSB kun får en oversigt over den vogn de har valgt til en. På mobil og når man skal have en barnevogn med er det endnu mere håbløst og man får bare tildelt et sæde. Derudover er det vanskeligt at finde ud af om man har IC3-sæder (godt) eller ER-sæder (dårligt) i stillekupeen/første i ER-togene uagtet at det ellers kunne få mig til at vælge en anden afgang.

Og når alt det så er sagt, hvorfor laver man ikke bare sædenumre som rækkenummer + bogstav som i fly. Så er A og D vinduespladser og B og C gangpladser og det tror jeg ærligt talt folk ville have lettere til at forholde sig til end det andet.

Selvom det er sandt, at pn SJ.se kan du vælge en plads fra en smuk tegning af toget, har jeg taget toget til Stockholm nok gange til at fortælle dig, at tegningen er langt fra en pålidelig kilde til sandhed. Jeg har fået mange meget forskellige pladser i forhold til hvad jeg reserverede.

(Alt sammen på flagskibet X2000-tjenesten)

Coradia Stream & Talgo nyt
Af metrohenrik, Ringsted. 15/11-23, 14:09.
Citat fra: mpp Dato 15/11-23, 12:42Og når alt det så er sagt, hvorfor laver man ikke bare sædenumre som rækkenummer + bogstav som i fly. Så er A og D vinduespladser og B og C gangpladser og det tror jeg ærligt talt folk ville have lettere til at forholde sig til end det andet.

Tror det eneste du kan drage af bogstaverne i et fly er, at A som regel er vinduesplads i venstre side. Jeg har fløjet på plads 22K en gang, det var en vindues plads.. Et par rækker længere fremme hed sæderne A-B-J-K.
Reglen er vist, at der ingen regel er.. :-)

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Citat fra: dysharmonica Dato 15/11-23, 13:49
Citat fra: mpp Dato 15/11-23, 12:42Jeg vidste ærligt talt ikke at nogle numre skulle være vinduespladser og andre gangpladser og for mig at se er det større problem, at det er super svært at vælge plads hos DSB. Hos SJ kan man se et oversigtskort over hele toget og der vælge vogn OG sæde, mens man på DSB kun får en oversigt over den vogn de har valgt til en. På mobil og når man skal have en barnevogn med er det endnu mere håbløst og man får bare tildelt et sæde. Derudover er det vanskeligt at finde ud af om man har IC3-sæder (godt) eller ER-sæder (dårligt) i stillekupeen/første i ER-togene uagtet at det ellers kunne få mig til at vælge en anden afgang.

Og når alt det så er sagt, hvorfor laver man ikke bare sædenumre som rækkenummer + bogstav som i fly. Så er A og D vinduespladser og B og C gangpladser og det tror jeg ærligt talt folk ville have lettere til at forholde sig til end det andet.

Selvom det er sandt, at pn SJ.se kan du vælge en plads fra en smuk tegning af toget, har jeg taget toget til Stockholm nok gange til at fortælle dig, at tegningen er langt fra en pålidelig kilde til sandhed. Jeg har fået mange meget forskellige pladser i forhold til hvad jeg reserverede.

(Alt sammen på flagskibet X2000-tjenesten)

Det skyldes at ikke alle X2000 er blevet renoveret endnu (kun cirka 7-8). Det skal siges at DSB er ca. 10 år bagud med IT i forhold til SJ.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Krabsen. 15/11-23, 15:31.
Citat fra: mpp Dato 15/11-23, 12:42Og når alt det så er sagt, hvorfor laver man ikke bare sædenumre som rækkenummer + bogstav som i fly. Så er A og D vinduespladser og B og C gangpladser og det tror jeg ærligt talt folk ville have lettere til at forholde sig til end det andet.

Petitesserytteri:

Som regel er A + F vinduespladser, C + D gang, B + E midtersæder. På den måde sikres, at C er gangplads uanset flytype.

Ved 2 + 2 bruges A,C + D,F.  Ved 3+3 A,B,C + D,E,F

(vi ser her bort fra jumbo-modeller, hvor langt flere bogstavere i spil, hvis sædekonfigurationen f.eks. er 3 + 4 + 3)

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mpp. 15/11-23, 16:41.
Citat fra: Krabsen Dato 15/11-23, 15:31
Citat fra: mpp Dato 15/11-23, 12:42Og når alt det så er sagt, hvorfor laver man ikke bare sædenumre som rækkenummer + bogstav som i fly. Så er A og D vinduespladser og B og C gangpladser og det tror jeg ærligt talt folk ville have lettere til at forholde sig til end det andet.

Petitesserytteri:

Som regel er A + F vinduespladser, C + D gang, B + E midtersæder. På den måde sikres, at C er gangplads uanset flytype.

Ved 2 + 2 bruges A,C + D,F.  Ved 3+3 A,B,C + D,E,F

(vi ser her bort fra jumbo-modeller, hvor langt flere bogstavere i spil, hvis sædekonfigurationen f.eks. er 3 + 4 + 3)


Det samme system bruges også ved fly med to midtergange: ABC–DEFG–HJK (man springer typisk I over). Der er så nogle steder man bruger HJK i højre side uanset at der kun er en mellemgang, typisk hvis man flyver oversøisk.

Anyways, med tog vil det jo altid være AB–CD bortset selvfølgeligt fra Sverige og Norge hvor der kan være 5 sæder på tværs.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Krabsen. 15/11-23, 17:17.
Citat fra: mpp Dato 15/11-23, 16:41
Citat fra: Krabsen Dato 15/11-23, 15:31Petitesserytteri:

Som regel er A + F vinduespladser, C + D gang, B + E midtersæder. På den måde sikres, at C er gangplads uanset flytype.

Ved 2 + 2 bruges A,C + D,F.  Ved 3+3 A,B,C + D,E,F

(vi ser her bort fra jumbo-modeller, hvor langt flere bogstavere i spil, hvis sædekonfigurationen f.eks. er 3 + 4 + 3)


Det samme system bruges også ved fly med to midtergange: ABC–DEFG–HJK (man springer typisk I over). Der er så nogle steder man bruger HJK i højre side uanset at der kun er en mellemgang, typisk hvis man flyver oversøisk.

Jeps.
Grunden til at jeg skelner der er, at ved jumbo-fly (og vi snakker ikke kun Boeing 747) skifter F status fra Vinduesplads til midter-midterplads.


Coradia Stream & Talgo nyt
Af Gladedk. 15/11-23, 17:54.
Citat fra: andersj Dato 14/11-23, 22:31Talgo har offentliggjort et nyt billede fra DSB vognene. Landskabet udenfor vinduerne er photoshoppet ind.



Det glas i bagagen hylden skal nok blive smadret af fx løbe hjul eller andet.. ser skrøbeligt ud

Derud over meget tynde sæder, lig ondt i numsen hurtigt ligesom i flyver..

Coradia Stream & Talgo nyt
Af anho. 15/11-23, 19:22.
Citat fra: Gladedk Dato 15/11-23, 17:54Det glas i bagagen hylden skal nok blive smadret af fx løbe hjul eller andet.. ser skrøbeligt ud

Derud over meget tynde sæder, lig ondt i numsen hurtigt ligesom i flyver..

Tror man skal prøve at sidde i dem før man kan vurdere det med garanti. For mig ser det ud som om det kun er den yderste del af sædet, ude i kanten, der er tyndt polstret - mens resten inde i midten ser ud til at have tykkere polstring. I hvert fald for sædepuden... det kan godt være at ryglænet måske er lidt tyndere end man kunne have håbet.

Selve udformningen ser dog under alle omstændigheder god ud, og også med gode nakkestøtter.

Citat fra: AndreasM Dato 15/11-23, 09:46
Citat fra: andersj Dato 14/11-23, 23:16DB gik væk fra pladsnummerering efter RIC standarderne med indførelsen af ICE 4, så mon ikke også det er den beslutning DSB har taget? I IC5 mock-uppen følges RIC standarderne heller ikke. ICE-L vognen på Innotrans i 2022 havde heller ikke RIC pladsnummerering.

RIC-standarderne var lavet ud fra kupévogne og skaber større forvirring end gavn nu om dage i storrumsvogne.
Ikke enig. Det at have en standard, er jo netop det der fjerner forvirringen, for jeg kan vide mig sikker på at plads 62 altid er en vinduesplads, uanset hvor jeg sætter mig ind i et tog. I det øjeblik nogen bryder standarden, så er det forvirringen opstår.

I øvrigt er det da, set med logiske øjne, lige så håbløst som RIC systemet når man har placeret plads x1, x2, x5 og x6 i den samme sædegruppe. Det er jo (heller) ikke fortløbne numre.
I både DB og DSBs Talgo vil x1 og x4 altid være en vinduesplads og x2 og x3 en gangplads sådan som jeg husker det.

Det er fint med en standard men problemet er at for langt de fleste så rejser de ikke nok med tog til at gennemskue UIC standarden og mange tror at de ikke sidder sammen selvom de gør.
Men dermed ikke sagt at den nye måde er bedre, særligt fordi den bliver forskellig i IC5 og Talgo

Coradia Stream & Talgo nyt
Af 1993matias, Kh. 16/11-23, 11:10.
Citat fra: Gladedk Dato 15/11-23, 17:54Det glas i bagagen hylden skal nok blive smadret af fx løbe hjul eller andet.. ser skrøbeligt ud

[...]
Der er også glas i bagagehylderne på Øresundstoget. Det har jeg aldrig nogensinde set smadret :)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mpp. 16/11-23, 13:35.
Citat fra: 1993matias Dato 16/11-23, 11:10
Citat fra: Gladedk Dato 15/11-23, 17:54Det glas i bagagen hylden skal nok blive smadret af fx løbe hjul eller andet.. ser skrøbeligt ud

[...]
Der er også glas i bagagehylderne på Øresundstoget. Det har jeg aldrig nogensinde set smadret :)

Så længe der er ordentlige bagagehylder ved dørene er det vel også begrænset hvad der bliver smidt op på hattehylderne.

Der er også glas i bagagehylderne på Øresundstoget. Det har jeg aldrig nogensinde set smadret :)

Næ, men der er bagagehylderne i ET er så små at en fornuftig kuffert ikke kan ligge der. Når der samtidig er bestemmelser om at bagagen ikke må stikke udenfor, så ender de tunge ting næppe deroppe.
Eller som en tidligere maskinchef for DSB ville sige "Der kan kun ligge en paraply og en kedelig madpakke med lavt pålæg"......

Citat fra: peter christensen Dato 16/11-23, 13:40Der er også glas i bagagehylderne på Øresundstoget. Det har jeg aldrig nogensinde set smadret :)

...
Eller som en tidligere maskinchef for DSB ville sige "Der kan kun ligge en paraply og en kedelig madpakke med lavt pålæg"......
maskinmesterhumor når det er værst, kun onkelvittigheder har lavere niveau,

jeg plejer at smide (ikke lægge) min skitaske (og det er ikke dem af den smalle slags) også kufferter, skønt det jo kun er et regionaltog og du kan sagtens få en 90 l kuffert derop.
Man fristes at spørge om maskinchefen måske har nok at bære i vommen, at han hverkan kan få løfter madpakken eller kufferten hen over hovedets højde.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 21/11-23, 16:26.
Seneste redigering: 21/11-23, 16:28 af andersj
Citat fra: andersj Dato 15/12-22, 16:43Alstom har meddelt Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG) at de kun kan levere 10 Coradia Stream HC til aftalt tidspunkt i december 2024. De resterende 24 togsæt leveres frem til december 2025.

Årsagen er den efterhånden tyndslidte "krig i Ukraine + pandemi".

Pressemeddelelse LNVG: https://www.lnvg.de/lnvg/pressemitteilungen/artikel/hersteller-liefert-zuege-nicht-puenktlich-lnvg-passt-konzept-fuer-expresskreuz-an

Så er Coradia Stream HC til Baden Württemberg også forsinket. 80 togsæt skulle have været leveret i december 2025, men nu bliver det kun 14 der er klar med efterfølgende levering af et par stykker hver måned. Der er bestilt 130 togsæt.

Pressemeddelelse Landtag Baden Württemberg - https://www.landtag-bw.de/home/aktuelles/dpa-nachrichten/2023/November/KW47/Dienstag/f46ada0c-ef65-4f96-9ce0-929fa512.html

Man bemærker at ved både LNVG og Baden Württemberg gælder forsinkelsen kun for en del af togene - dvs. der er kapacitetsproblemer på selve produktionslinjerne. Eventuelle forsinkelser i forbindelse med test og godkendelse (inklusiv software) vil ligge derudover.

Anders

Gå op Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 26

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak