Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 26
Ud over de 30 cm togbredde har DSB/staten nu også sparet endnu mere væk.

På de seneste billeder af DSB's mockup ses ændringer i forhold til tidligere design-oplæg for stolene:
- Kombineret lille og stort bord på sæder i "flyopstilling" er sparet væk. Kun 1 bordstørrelse tilbydes
- Riller til tablets etc. i de "lukkede" borde i 4-sæde-grupper er sparet væk.
- DSB har tilsyneladende ønsket at man SKAL kunne følge med i hvad andre passagerer foran foretager sig. Derfor er der nu "hul" øverst mellem hovedsstøtter. Det var der ikke i tidsligere design-oplæg, som på det punkt mindede mere om IC3.

Ved at skubbe armlæn ud i midtergangen (ikke længere integreret som i IC3) opnår DSB også at forbipasserende kommer mere i konflikt med siddende personers arme.

Så føler passagererne IC5 sig også mere som kreaturer der skal transporteres, og ikke som mennesker der har valgt toget af lyst (som i IC3).

Som altid viser DSB ikke billeder af 2 mænd ved siden af hinanden i dobbeltsæderne. Det ville se alt for forkrampet ud. Det er ikke noget tilfælde at de 2 chefer her er placeret på hver sin side af midtergangen:
https://www.alstom.com/sites/alstom.com/files/styles/gallery/public/2023/05/11/DSB_New_IC5_Train_1.jpg
Billedet er fra galleriet her:
https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/5/alstom-and-danish-state-railways-unveil-11-scale-model-carriage-new-ic5-train

Den før linkede video viser det ellers meget godt på 2. klasse 10 og 12 minutter inde her:
https://www.youtube.com/watch?v=8sgjBdUYIJ0

Se evt også Søren Bidstrups foto for Berlingske her:
https://berlingske.bmcdn.dk/media/cache/resolve/embedded_image_600x/image/167/1675688/24426440-.jpg
Artikel: https://www.berlingske.dk/samfund/se-videoen-her-er-det-nye-ic5-tog-som-er-klar-til-produktion

Om IC5 - jeg er ikke imponeret
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 11/05-23, 19:27.
Hvornår var det nu, at IC3 begyndte at køre med 180 km/t? Er det 20 år siden eller mere? Nu køber man så nye tog, der om nogle år kan køre 200 km/t und nix weiter. Det er altså ikke imponerende. Bevares, det nye tog er da pænt og kan en helt masse mere end nuværende tog. Men en hastighedsforøgelse på 20 km/t over en 35 års periode er altså ikke imponerende.

Med sure og trælse hilsner

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 11/05-23, 19:27Hvornår var det nu, at IC3 begyndte at køre med 180 km/t? Er det 20 år siden eller mere? Nu køber man så nye tog, der om nogle år kan køre 200 km/t und nix weiter. Det er altså ikke imponerende. Bevares, det nye tog er da pænt og kan en helt masse mere end nuværende tog. Men en hastighedsforøgelse på 20 km/t over en 35 års periode er altså ikke imponerende.

Med sure og trælse hilsner

Thomas Boberg Nielsen

Accelerationen er dog noget hurtigere end IC3.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Krabsen. 11/05-23, 20:50.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 11/05-23, 19:27Hvornår var det nu, at IC3 begyndte at køre med 180 km/t? Er det 20 år siden eller mere? Nu køber man så nye tog, der om nogle år kan køre 200 km/t und nix weiter. Det er altså ikke imponerende. Bevares, det nye tog er da pænt og kan en helt masse mere end nuværende tog. Men en hastighedsforøgelse på 20 km/t over en 35 års periode er altså ikke imponerende.

Det bør ikke i sig selv være et mål at kunne køre så hurtigt som muligt (med mindre man hedder Brian).

Målet må være at kunne køre med den optimale hastighed i det kørsels- og standsningsmønster der giver den bedste udnyttelse og passageroplevelse.
I den danske demografi kan det meget vel være optimalt med 200.

Naturligvis kan man vælge at anskaffe tog der kan langt mere end behovet, f.eks. køre 300 km/t '- for hvis nu vi får brug for det om 20 år. Her må foretages en afvejning af merprisen mod den forventede fremtidige gevinst.

Og ja, det ender ofte med en politiker-beslutning, mere end en teknikerbeslutning. Det er det vi har valgt dem til.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 11/05-23, 19:27Hvornår var det nu, at IC3 begyndte at køre med 180 km/t? Er det 20 år siden eller mere? Nu køber man så nye tog, der om nogle år kan køre 200 km/t und nix weiter. Det er altså ikke imponerende. Bevares, det nye tog er da pænt og kan en helt masse mere end nuværende tog. Men en hastighedsforøgelse på 20 km/t over en 35 års periode er altså ikke imponerende.

Med sure og trælse hilsner

Thomas Boberg Nielsen
200 km i timen er da bedre end ingenting, ellers skal der bygges højhastighedb aner og det er mega dyrt. Jeg ved ikke om den danske befolkning er indstillet på at betale for det. Mange ønsker også mere  m.otorvej, så man må jo lave det der er flertal for.vi i dette forum er nok for, men har vi flertal.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Coradia Stream & Talgo nyt
Af anho. 11/05-23, 23:08.
Tog til 300 km/t ville være rart - men det ville kun spare cirka 4 minutter (så vidt jeg husker) med den lille mængde højhastighedsbane vi har her i landet på nuværende tidspunkt, i forhold til hvad IC5 kan præstere. Men når Ny Bane Vestfyn åbner, håber jeg virkelig at der også vil være rigtige hurtigtog til at køre på den, da vi så kan komme op på ~10 minutter ekstra sparet mellem København og Aarhus, i forhold til med IC5.

Men måske er det også derfor at DSB 'kun' har købt 100 IC5 indtil videre, til at erstatte omkring 200 ældre togsæt. IC5 er godt nok lidt længere, men ikke meget længere.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af 1993matias, Kh. 13/05-23, 10:02.
DSB håber vel i hemmelighed på, at der vil komme udenlandske operatører i fri trafik mellem København og Århus med rigtige tog (250+ km/t, ægte første klasse, god plads, bistro/restaurant), så DSB ikke skal til det selv. Det er jo meget nemmere med en homogen flåde og et homogent togsystem (alt sammen regionaltog)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Coradia Stream & Talgo nyt
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 13/05-23, 10:08.
Vil det ikke koste mange kunder?

Citat fra: 1993matias Dato 13/05-23, 10:02DSB håber vel i hemmelighed på, at der vil komme udenlandske operatører i fri trafik mellem København og Århus med rigtige tog (250+ km/t, ægte første klasse, god plads, bistro/restaurant), så DSB ikke skal til det selv. Det er jo meget nemmere med en homogen flåde og et homogent togsystem (alt sammen regionaltog)
Det hjælper vel ikke så meget at de kan køre 250 km/t når banen kun kan bevares med 200 km/t men Sj X 2099 ville da være et dejligt tog med som du skriver blandt andet bistro og rigtig 1 klasse.
Med venlig hilsen Bent Jensen


Der er mange individuelle præferencer og det er umuligt at gøre alle tilfredse.

Hele ideen med at købe Coradia Steam var at købe hyldevare. At bygge særlige danske modeller med lidt ekstra bredte... var og er en politisk absolut NoGo. Ta' til Århus eller Tinglev, hvor de "skræddersyet til de danske behov" løsninger kan beundres.

Ja, bordet er onesizefitsall. Det der ikke er, går ikke i stykker og det bliver ikke engang beskidt - (de der tabletriller er nogle værre snask og suppesamler).

og ja tak til lidt mere offentlighed. Hvis det kan ses at der males på bordet, så sker det pudsig nok ikke.

IC3ens troner med de lukkede armlæn er et hyr at kravle ind og så kan man ikke ligge ned og lade føderne dingle ud over gangen.
Coradia Steam er en regionaltogsløsning, men mere end 4h kommer de færreste jo at køre med den.


Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 14/05-23, 23:10.
Citat fra: Thorfinn Dato 14/05-23, 22:02Der er mange individuelle præferencer og det er umuligt at gøre alle tilfredse.

Hele ideen med at købe Coradia Steam var at købe hyldevare. At bygge særlige danske modeller med lidt ekstra bredte... var og er en politisk absolut NoGo. Ta' til Århus eller Tinglev, hvor de "skræddersyet til de danske behov" løsninger kan beundres.

Hvis man tager et kig i beslutningsgrundlaget fra 2017, så er det faktisk økonomi der er den primære grund til at man ikke har krævet fuld udnyttelse af fritrumsprofilet. Risici var sekundært i beslutningen, da vognkassen er noget af det nemmeste at bygge - bare se Stadler Flirt der er leveret med vognkasser i utallige forskellige dimensioner. DSB har jo i forvejen valgt en alternativ front, som skal udvikles og testes, men den minder dog om de fronter som Coradia Stream HC til det tyske marked også får (LNVG, bwegt og DB Regio)

Argumentationen i beslutningsgrundlaget var at man alligevel ikke kunne få flere indtægter ved en bredere vognkasse, da den ikke ville kunne blive bred nok til 2+3 opstilling - komfort var ikke et tema der blev berørt.

Anders

Citat fra: andersj Dato 14/05-23, 23:10
Citat fra: Thorfinn Dato 14/05-23, 22:02Der er mange individuelle præferencer og det er umuligt at gøre alle tilfredse.

Hele ideen med at købe Coradia Steam var at købe hyldevare. At bygge særlige danske modeller med lidt ekstra bredte... var og er en politisk absolut NoGo. Ta' til Århus eller Tinglev, hvor de "skræddersyet til de danske behov" løsninger kan beundres.

Hvis man tager et kig i beslutningsgrundlaget fra 2017, så er det faktisk økonomi der er den primære grund til at man ikke har krævet fuld udnyttelse af fritrumsprofilet. Risici var sekundært i beslutningen, da vognkassen er noget af det nemmeste at bygge - bare se Stadler Flirt der er leveret med vognkasser i utallige forskellige dimensioner. DSB har jo i forvejen valgt en alternativ front, som skal udvikles og testes, men den minder dog om de fronter som Coradia Stream HC til det tyske marked også får (LNVG, bwegt og DB Regio)

Argumentationen i beslutningsgrundlaget var at man alligevel ikke kunne få flere indtægter ved en bredere vognkasse, da den ikke ville kunne blive bred nok til 2+3 opstilling - komfort var ikke et tema der blev berørt.

Men komfort var dog en del af udbudsmaterialet og byderne kunne vælge at tilpasse deres vognkasse for at indirekte få ekstra point på den konto.

Ja men Coradia toget er sikkert udmærket, jeg tror dog hvis man skal til Århus eller længere, der vil man savne en form for spiseareal ,behøver ikke være SJ x2000 Bistro, men lidt a la
Tidligere tiders BK vogne,
Med venlig hilsen Bent Jensen

Vi må jo også huske på at rejsetiderne bliver markant kortere når infrastrukturprojekterne bliver færdige mod enden af årtiet. Vi kommer jo ikke end på Timeplansniveau desværre men ifølge DSB's egne udregninger ville en rejse fra København til Aarhus i 2030, med de nuværende besluttede investeringer, tage 2 timer og 14 minutter, og en rejse fra København til Aalborg 3 timer og 27 minutter med Lyntog. Hvis Hovedgaard Hasselager banen bliver bygget ville dette skære cirka 6 minutter mere af rejsetiden.

Citat fra: Bent Jensen Dato 15/05-23, 10:37....hvis man skal til Århus eller længere, der vil man savne en form for spiseareal ,....


Citat fra: Danskjävlar Dato 15/05-23, 12:25Vi må jo også huske på at rejsetiderne bliver markant kortere

Gina Jaqueline provokerede en gang med "Man skal ikke længere end til Valby, så sidder folk i toget og spiser"

Jeg tror nu at hverken den manglende spisevogn eller rejsetiden vil afholde folk fra at indtage føde i toget.

/scnr
 

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 26
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak